flaskeboners holdbarhed
Fra : Peter Ingemann Hanse~

Dato : 06-08-05 13:01

Min mor har igennem de sidste 5 år gemt flaskebonner til udbetaling hver
sommer - altså opsparring i et år og så udbetaling til min sommerferie :) -
iøvrigt en dejlig ting når man er studerene, udeboende og lever af den SU
man får for det :)

Men her for nogle dage siden var hun næsten blevet nægtet udbetalingen af
årets opsparring. Uddeleren i mine forældres lokale Brugs var ikke meget for
at udbetale gamle bonner og sagde at de skulle indløses samme dag de blev
lavet... hun fik dog pengene der stadig kunne registreres af
stregkodelæseren men for min skyld er det temmelig relevant at min mor
stadig kan gemme flaskebonner...
Spørgsmålet er: hvad er 'sidste anvendelsesdato' på en flaskebon fra
Brugsen?

// peter, 23 år og 1350 kroner rigere pga flaskebonner

Fra : N/A

Dato : 06-08-05 13:09

Fra : Peter Ingemann Hanse~

Dato : 06-08-05 13:09

[CUT]
> Såvidt jeg husker er det forældelsesloven af 1908 vi skal have fat på.
> Og den siger 5 år på simple fordringer.

Great - så blev jeg det klogere :)

> Men derudover er altså smartest og mindre konfliktopsøgende, hvis man
> indløser dem samme dag.
> Hvad er forskellen i at opbevare flaskeboner vs. kontanter? De skal jo i
> en krukke eller andet opbevaring uanset hvad.
> Derudover kan trykket på en flaskebon godt falme, hvilket jo ikke er så
> godt.

Jeg giver dig tildels ret - bonnerne har dog aldrig været mere falmet end de
har været mulige at læse - men jo du har da ret. Anyway tak for det...

// peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-08-05 21:33

Carsten Riis formulated on lørdag :

> Såvidt jeg husker er det forældelsesloven af 1908 vi skal have fat på.
> Og den siger 5 år på simple fordringer.

Hvad med dem hvor det står på at de *skal* udbetales samme dag ?

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-08-05 22:49

Henrik Stidsen skrev den 06-08-2005 22:33:
> Carsten Riis formulated on lørdag :

> Hvad med dem hvor det står på at de *skal* udbetales samme dag ?

Fuldstændig ligegyldig, hvis altså forældelsesloven af 1908 kan bruges.

Flaskebon'er er tilgodehavender a la gavekort og tilgodebeviser, hvor
der ligeledes er 5 års forældelsesfrist på.
Den med, at det skal indløses samme dag er alene, så man nemmere kan
efterforske "flaskesvind".

Der er dog visse gavekort/tilgodebeviser som kan have begrænsninger fx
gavekort udstedt på en ydelse fx ansigtsbehandling eller rejser, hvor fx
en ansigtsbehandling bliver sat til en bestemt pris fx 375 kroner. Den
kan om to år snildt koste 425 kroner. Så kan man stadig få en
ansigtsbehandling, men man skal betale 50 kroner oveni.

Se mere på forbrugerstyrelsens hjemmeside om tilgodebeviser og gavekort.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-08-05 13:25

Scripsit Carsten Riis <.@.>

> Fuldstændig ligegyldig, hvis altså forældelsesloven af 1908 kan bruges.

Forkert. 1908-loven siger at der indtræffer forældelse efter 5 år i
visse tilfælde. Men det er ikke til hinder for at en fordring af andre
grunde end 1908-loven kan forældes på et tidligere tidspunkt. (Med
andre ord er det kun skyldner der kan støtte sig til
forældelsesloven; fordringshaver kan ikke bruge den til noget).

For eksempel giver købelovens bestemmelser om reklamationsfrist
anledning til en tidligere forældelse for krav i anledning af mangler
end den der følger af 1908-loven

En anden mulighed er at forældelsen kan fremskyndes ved gensidig
aftale mellem parterne. Det er tvivlsomt om sådan en aftale stiftes
alene ved at påskrift på flaskebonen, men hvis der fx på
flaskeautomaten er skiltet med at boner kun er gyldige samme dag, vil
det som udgangspunkt være den aftale der gælder.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-08-05 16:03

Henning Makholm skrev den 07-08-2005 14:24:
> Scripsit Carsten Riis <.@.>

> Forkert.

Så kan den 1908-loven jo ikke bruges.

Det er nu godt, at HVIS-sætninger er blevet opfundet i det danske sprog

Fra : Steen

Dato : 06-08-05 18:58

Peter Ingemann Hansen wrote:

> Spørgsmålet er: hvad er 'sidste anvendelsesdato' på en flaskebon fra
> Brugsen?

Strengt juridisk: 5 år. Men det er ikke videre hensynsfuldt overfor
brugsuddeleren.

/steen