Kørsel i udenlandsk bil.
Fra : ellisa

Dato : 06-08-05 01:20

Jeg er i den situation at min mand pt er udstationeret i et andet land og i
den forbindelse har han nu købt sig en bil dér, som han regner med at
medbringe når han er her på weekends og ferier.

Så er det bare at vi er kommet i tvivl:

Må han køre i bilen her i landet (han har bopæl her, men bilen er udenlandsk
registreret).?
Må jeg køre i bilen her?

Hvis nej, hvad vil der så ske hvis en af os bliver stoppet under kørsel?

/ellisa

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-08-05 05:46

In article <16b37$42f4022b$3e3d8433$30057@news.arrownet.dk>, ellisa wrote:
> [...]
>
> Så er det bare at vi er kommet i tvivl:
>
> Må han køre i bilen her i landet (han har bopæl her, men bilen er udenlandsk

Nej.

> Hvis nej, hvad vil der så ske hvis en af os bliver stoppet under kørsel?

3. gang en af jer stoppes i bilen, så skal i betale moms og afgifter.
Dvs ca. 3 gange det han allerede har betalt for bilen. Hvis han
flytter sin adresse med til udlandet, så ændres situationen.

Fra : ellisa

Dato : 06-08-05 08:49

> [...]
> Dvs ca. 3 gange det han allerede har betalt for bilen. Hvis han
> flytter sin adresse med til udlandet, så ændres situationen.

Ok, så er det nok ikke værd at løbe risikoen. Medmindre det er en bil som er
gammel og i dårlig stand.

Vi havde bare hørt alt fra øjeblikkelig konfiskation, til at der ikke skete
andet end en løftet pegefinger.

Det er ikke på tale at flytte adressen til udlandet, da det som regel kun er
et par måneder ad gangen han er væk (max). Det vil bare give en masse bøvl
og unødigt papirarbejde.

Takker.

/ellisa

Fra : Henning

Dato : 06-08-05 08:07

On Sat, 6 Aug 2005 02:19:55 +0200, "ellisa" <virker@ikke> wrote:

> [...]
>
>Så er det bare at vi er kommet i tvivl:
>
>Må han køre i bilen her i landet (han har bopæl her, men bilen er udenlandsk

Hvis han er udstationeret, hvorfor har han så bopæl i Danmark??

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : ellisa

Dato : 06-08-05 08:45

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis han er udstationeret, hvorfor har han så bopæl i Danmark??

Han arbejder for et dansk firma som har projekter i andre lande også. Der
kan de så blive sendt ud at arbejde i kortere eller længere tid ad gangen
for at hjælpe med oplæring, hvorefter de vender tilbage til deres normale
arbejdsplads.
Det kan godt være at udstationeret ikke er det rigtige ord, men det er altså
sådan han arbejder.
Der er ingen grund til at skifte adresse 3-4-5 gange om året af den grund

/ellisa

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 06-08-05 11:11

Nu ved jeg ikke om loven er lavet om, men da jeg arbejdede på Færøerne i 2
år købte jeg en bil
i Tyskland og efter 1 år kunne jeg omregistrere bilen på Danske plader uden
ekstra betaling af afgift, og
det var nok dengang at man var uden for DK's grænser i mere end 3 månder i
året for at kunne det, og jeg måtte godt køre
i bilen i DK da jeg havde bopæl uden for DK.

Så jo jeg vil mene at det godt kan betale sig, men om de gældende regler er
ændret ved jeg ikke.

/ Niels

Fra : Brizz

Dato : 06-08-05 12:23

Qbic - [6400] wrote:
> [...]
> år købte jeg en bil
> i Tyskland og efter 1 år kunne jeg omregistrere bilen på Danske plader uden

Flyttegods blev det kategoriseret som og den regel er længe væk.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 06-08-05 13:47

Vær opmærksom på, at man rent faktisk skal være folkeregistreret der
hvor man opholder sig mest. Er man mest udenfor danmark vil
folkeregisteret være tilfreds med en tilfældig adresse i udlandet - man
vil alligevel blive noteret som "udvandret".

Hvad jeres lokale skattevæsen kan finde på med hensyn til
indkomstbeskatning er så en helt anden sag. Det kan være ganske
kompliceret men, ofte tilfalder skatten faktisk herværende kongerige.

Da jeg begyndte, at arbejde syd for grænsen for 10 år siden, kunne man
få et "weekend-pas" hos politiet til, at køre fra grænsen til sin danske
bopæl og retur. Ikke noget med indkøbsture og besøg hos moster Karen etc.

Er man først registreret som udvandret kan man tage sin bil med og have
den her i dk op til 3 mdr. af gangen. Derudover betragtes bilen som
importeret og det koster som bekendt.

Du må ikke køre bilen (medmindre dein mand også er med) men, hvad kan
der ske ? For det første er det ikke særlig sandsynligt, at han/I skulle
blive stoppet. For 10-15 år siden var færdselspolitiet meget ops på
udenlandske biler, men EU, Shengen og den tiltagende
internationalisering gør, at der er masser af ikke-dansk registrerede
biler på landevejene og mange af dem bliver helt lovligt kørt af
danskere, så politiet har nærmest tabt interessen. De sidste 5-6 år kan
jeg ikke huske, at have hørt om en kollega som skulle være blevet stoppet.

I øvrigt skal man holde sig for øje, at udenlandske forsikringsselskaber
ofte har en meget striks opfattelse af hvem der er forsikret som fører.
Jeg ved, at tyske forsikringsselskaber, med held, er gået meget langt
for at slippe for, at betale. Til gengæld har de normalt ikke noget mod
at optage personer som ikke bor i registreringslandet på policen.

Fra : blue

Dato : 06-08-05 16:11

"Bjarne Jensen" <brb@marilu.org> skrev i en meddelelse

> Du må ikke køre bilen (medmindre dein mand også er med)

Hun må ikke køre bilen selv om han er med.

> men, hvad kan der ske ? For det første er det ikke særlig sandsynligt, at
> han/I skulle blive stoppet.

Suk!

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 06-08-05 16:39

blue skrev:

> Hun må ikke køre bilen selv om han er med.

og hvor har du det fra ?

Fra : blue

Dato : 06-08-05 20:22

> og hvor har du det fra ?

Registreringsbekendgørelsen...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-05 23:57

On Sat, 06 Aug 2005 21:22:02 +0200, blue wrote:

> Registreringsbekendgørelsen...

Er der et andet navn til den?
Google finder eet hit, der handler om amternes registreringer af
jordforurening.

--
MVH
osv...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-08-05 07:40

"Frank E. N. Stein" wrote

> Er der et andet navn til den?
> Google finder eet hit, der handler om amternes registreringer af
> jordforurening.

Prøv at smide et "t" ind på rette plads (registreringsbekendtgørelsen) eller
læs alexbos indlæg

- Peter

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-08-05 10:19

On Sun, 07 Aug 2005 08:40:14 +0200, Peter Lykkegaard wrote:

> Prøv at smide et "t" ind på rette plads (registreringsbekendtgørelsen) eller
> læs alexbos indlæg

Det opdagede jeg sgu ikke lige. Tak.
--
MVH
osv...

Fra : ellisa

Dato : 06-08-05 18:36

> [...]
> at slippe for, at betale. Til gengæld har de normalt ikke noget mod at
> optage personer som ikke bor i registreringslandet på policen.

Min mands udlandsophold beløber sig nok til noget der max hedder 6 måneder
om året, så han opholder sig mest på sin bopælsadresse (DK)

Ang. skat, så betaler han almindelig dansk skat (og får dansk løn), da han
ikke er væk i mere end 6 måneder ad gangen.

Ang. det med at blive stoppet i bilen, så lader det også til at det primært
er biler på svenske og tyske plader der er "interessante". I dette tilfælde
drejer det sig om en bil indregistreret i Island, hvor der ikke er nær så
meget sparet ved at købe den, som hvis det var fra et af førnævnte lande.

Men ok - jeg tror ikke det er værd at løbe risikoen. Skulle bare høre
hvordan reglerne var.

/ellisa

Fra : alexbo

Dato : 06-08-05 17:13

"ellisa" skrev

> Må han køre i bilen her i landet (han har bopæl her, men bilen er
> udenlandsk registreret).?

Nej, hverken du eller din mand må køre her i landet.
nedenstående følger de relevante § fra registreringsbekendtgørelsen.

mvh
Alex Christensen

§ 115. Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet
registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2, 3, 4, 5 og
6 og § 116.

Stk. 2. Personer med bopæl her i landet må dog føre motorkøretøjer
registreret til virksomheder etableret i udlandet, såfremt motorkøretøjerne
udelukkende er beregnet og indrettet til godstransport, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedernes interesse som godstransport for
fremmed regning i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 af
26. marts 1992 (adgang til markedet), herunder cabotagekørsel i
overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93 af 25. oktober
1993, eller

2) der udføres godstransport i overensstemmelse med bilag II i Rådets
forordning (EØF) nr. 881/92 af 26. marts 1992, herunder cabotagekørsel i
overensstemmelse med punkt 4 i samme bilag.

Stk. 3. Ligeledes må personer med bopæl her i landet føre motorkøretøjer
registreret til virksomheder - og for så vidt angår nr. 2) tillige
sammenslutninger, der ikke arbejder med gevinst for øje - etableret i
udlandet, såfremt motorkøretøjerne er indrettet til befordring af flere end
9 personer, føreren medregnet, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedens interesse som erhvervsmæssig
personbefordring, jf. Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992
(adgang til markedet), herunder cabotagekørsel, jf. Rådets forordning (EØF)
nr. 2452/92 af 23. juli 1992, eller

2) der udføres personbefordring for egen regning i overensstemmelse med
Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992 (adgang til markedet),
jf. bekendtgørelse om buskørsel.

Stk. 4. Endvidere må en person med bopæl her i landet føre et
motorkøretøj, der stilles til rådighed af en virksomhed eller et fast
driftssted, der er beliggende i udlandet, med henblik på enten
erhvervsmæssig anvendelse eller erhvervsmæssig og privat anvendelse i det
pågældende udland og her i landet. Beskæftigelse ved virksomheden eller det
faste driftssted skal udgøre den pågældende persons hovederhverv. Det er en
forudsætning for kørslen, at de statslige told- og skattemyndigheder efter
ansøgning har meddelt tilladelse til, at der betales registreringsafgift af
køretøjet efter de særlige regler herom. Tilladelsen skal medbringes i
motorkøretøjet under kørslen her i landet og på forlangende vises til
politiet. Motorkøretøjet må alene føres af den person, som er omfattet af
tilladelsen, eller af personer, der hører til den pågældendes husstand.

Stk. 5. Personer med bopæl her i landet må føre et motorkøretøj, der er
registreret til taxikørsel (hyrekørsel) i udlandet. Personen må her i landet
udelukkende anvende motorkøretøjet til erhvervsmæssig personbefordring. Det
er en forudsætning for kørslen, at de statslige told- og skattemyndigheder
efter ansøgning har meddelt tilladelse til fritagelse for afgift af
køretøjer efter de særlige regler herom. Tilladelsen skal medbringes i
motorkøretøjet under kørslen her i landet og på forlangende vises til
politiet.

Stk. 6. Personer med bopæl her i landet, der er beskæftiget i
automobilværksteder, automobilservicestationer, parkeringsanlæg,
automobilfirmaer, automobiludlejningsfirmaer, motororganisationer,
redningskorps, speditionsfirmaer, skibsmæglerfirmaer, rederier og hoteller,
kan føre motorkøretøjer, der er registreret i udlandet, og som er indført af
ejeren (brugeren) eller en anden berettiget, hvis kørslen alene finder sted
i forbindelse med køretøjets afhentning, udbringning, afprøvning, parkering,
klargøring, afskibning eller hjemtransport.

Stk. 7. Centralregisteret kan, eventuelt på nærmere fastsatte vilkår,
give personer med bopæl her i landet tilladelse til at benytte udenlandske
køretøjer til kørsel her i landet, hvis

1) et køretøj køres i transit direkte fra indførselsstedet til
udførselsstedet, eller

2) et køretøj, der i henhold til en forsikringsaftale er stillet til
rådighed for den pågældende person, efter at vedkommendes eget køretøj er
havareret i forbindelse med kørsel uden for landet, køres direkte fra
grænsen til bopælen og videre til afleveringsstedet.

Fra : ellisa

Dato : 06-08-05 18:38

> "ellisa" skrev

> Nej, hverken du eller din mand må køre her i landet.
> nedenstående følger de relevante § fra registreringsbekendtgørelsen.

[snip]

Mange tak. Den havde jeg ikke selv fundet

/ellisa