Indspilning af CD - med musik af nulevende~
Fra : Nielsen

Dato : 04-08-05 21:01

Jeg står over for at begynde et projekt, hvor jeg har tænkt mig at indspille
guitarmusik, komponeret af både for længst afdøde komponister, samt også
guitarmusik komponteret af nulevende komponister.

Nuvel, er der særlige ophavsretlige forhold, jeg skal være opmærksom på i
denne forbindelse (jeg vil tro, at der er særlige problemer med musikken af
nulevende komponister..?)? Skal jeg fx henvende mig til de respektive
musikforlag? Kan der være tale om at betale en afgift til det respektive
musikforlag?

Selve noderne har jeg betalt for.

vh
Jakob

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-08-05 21:54

Den 04-08-05 22.00 skrev Nielsen følgende:

> Jeg står over for at begynde et projekt, hvor jeg har tænkt mig at indspille
> guitarmusik, komponeret af både for længst afdøde komponister, samt også
> guitarmusik komponteret af nulevende komponister.

Hvis du vil indspille dem for dig selv og din familie, er der ingen
problemer. Hvis du vil sælge eller sprede musikken til andre, er det
ikke så nemt.

> [...]
> nulevende komponister..?)? Skal jeg fx henvende mig til de respektive
> musikforlag? Kan der være tale om at betale en afgift til det respektive

Ophavsretten gælder i 70 år efter komponistens død. For at få lov til at
sprede din indspillede musik skal du have tilladelse af ophavshaver.
Hvis komponisten er død, skal du have fat i den, der har overtaget
ophavsretten. Der skal ganske givet betales afgift til ophavshaver for
at få lov at benytte numrene.

Du kan muligvis få kontakt til ophavshaveren gennem en organisation som
KODA: http://koda.dk

Du kan finde ophavsloven her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050072529-REGL

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-08-05 22:32

Scripsit Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>

> Du kan muligvis få kontakt til ophavshaveren gennem en organisation
> som KODA: http://koda.dk

Hvad angår indspilning er det ikke KODA man skal have fat i, men NCB:
http://www.ncb.dk/

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-08-05 23:37

Den 04-08-05 23.31 skrev Henning Makholm følgende:

> Hvad angår indspilning er det ikke KODA man skal have fat i, men NCB:
> http://www.ncb.dk/

Jeg kunne ikke lige huske navnet, hvorfor jeg skrev "muligvis" og nævnte
KODA - egentlig flovt, jeg har arbejdet i pladebranchen og har såmænd
flere gange besøgt NCB.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Nielsen

Dato : 06-08-05 13:26

> Hvad angår indspilning er det ikke KODA man skal have fat i, men NCB:
> http://www.ncb.dk/

Tak for svaret. Men er al musik omfattet af ncb.dk's "domæne" ?

vh
Jakob

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-08-05 13:49

Scripsit "Nielsen" <nielsen81SLETDETTE@gmail.com>

> Tak for svaret. Men er al musik omfattet af ncb.dk's "domæne" ?

Ikke al musik, men i praksis repræsenterer NCB de fleste
"professionelle" komponister enten direkte eller gennem samarbejde med
søsterorganisationer i andre lande.

NCB er selv de bedste at spørge om det er dem derformidler
indpilningsrettighederne til den musik du har planer om at indspille.

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Nielsen

Dato : 06-08-05 16:49

> [...]
>
> NCB er selv de bedste at spørge om det er dem derformidler
> indpilningsrettighederne til den musik du har planer om at indspille.

Takker igen. Jeg ringer til NCB snarest.

Jeg er imidlertid lidt forundret over, at man tilsyneladende SKAL bruge en
af NCB godkendt "cd-fabrik" (velsagtens for at kontrollere antallet af
solgte cd'er).
Jeg havde ellers tænk på blot selv at brænde cd'erne, men skal nu åbenbart
til at bruge en mindre formue på ikke blot at betale for rettighederne
(hvilket jeg synes er 100% ok), men også at få cd'erne fabrikeret væsentligt
dyrere end hvad jeg selv kunne have gjort.
Men sådan er der jo så meget, og måske (forhåbentligt) har NCB en løsning.

vh
Jakob