Nonbo og 266b?
Fra : Peter Sørensen

Dato : 04-08-05 08:33

Hej,

Efter Karsten Nonbo's udfald mod jyder i radioavisen onsdag 3/8, kom jeg til
at tænke på om det er tilladt at udtale sig på den måde offenligt?

Karsten Nonbo sagde bla.:

"Jeg plejer også at sige, at EU jo gerne vil have, at vi lægger noget jord
brak, og det er jo så bare braklægning, man laver i Jylland. Da jyder jo
sommer tider er lidt svære at få til at overholde loven, må man være nødt til
at asfaltere den brak, så man er sikker på, at de ikke dyrker den."

(Klippet fra
http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Andet/2005/08/04/065727.htm)

Stempler Nonbo hermed ikke alle jyder som kriminelle?

Ville det være anderledes (ifht. lovgivningen) hvis man udskiftede "jyder"
med f.eks "Svenskere" el. "muslimer" ?

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

The solution to many problems lies in having somebody else do the work.
[Andrew S. Tanenbaum]

Fra : Rune Wold

Dato : 04-08-05 10:59

Peter Sørensen wrote:

[klip]

> Stempler Nonbo hermed ikke alle jyder som kriminelle?

Det afhænger vel af øjnene der ser. Men under alle omstændigheder er det
formentlig en fiktion at karakterisere jyder som en gruppe af personer,
der udgør en særlig race, eller som har en særlig hudfarve, national
eller etnisk oprindelse, tro eller seksuelle orientering. § 266 b er
derfor næppe anvendelig.

[klip]

> Ville det være anderledes (ifht. lovgivningen) hvis man udskiftede "jyder"
> med f.eks "Svenskere" el. "muslimer"?

Måske, men jeg ved ikke om udtalelserne er stærke nok til at kunne
karakteriseres om forhånende eller nedværdigende. Der er jo næppe mange
svenskere eller muslimer, der dyrker jorden i DK, så hvis man byttede
jyder ud med svenskere eller muslimer, ville udsagnet nærmest blive
intetsigende.

/Rune Wold

Fra : JBB

Dato : 04-08-05 11:14

"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.com> skrev i en meddelelse
> Peter Sørensen wrote:

så hvis man byttede
> jyder ud med svenskere eller muslimer, ville udsagnet nærmest blive
> intetsigende.
>
> /Rune Wold

OT..

Troede jeg egentlig de fleste udtalelser fra Karsten Nonbo var i forvejen
uden at man skulle udskifte nogle ord ;)

Jesper

Fra : Søren G

Dato : 04-08-05 11:31

"Peter Sørensen" <pif@paf.puf> wrote in message
> Stempler Nonbo hermed ikke alle jyder som kriminelle?

Ikke umiddelbart. Han siger " Da jyder jo sommer tider er lidt svære at få
til at overholde loven". Det er nok rigtigt at næsten alle jyder på et eller
andet tidspunkt har eller vil udføre en handling der er imod loven. Det kan
være at gå overfor rødt, køre uden cykellygte, køre uden sikkerhedssele, få
naboens knæft på 14 år til at slå ens græs for en 20'er osv osv...Det er dog
nok også lige så rigtigt at næsten alle fynboer, bornholmere eller
sjællandere også på et tidspunkt vil udføre en handling der er imod loven
ala dem jeg har listet.

Udtalelsen kan nok ikke karakteriseres som værende racistisk, da jyder jo
ikke er en særlig race, nationalitet eller lign.

> Ville det være anderledes (ifht. lovgivningen) hvis man udskiftede "jyder"
> med f.eks "Svenskere" el. "muslimer" ?

Muligvis, da vi så snakker om en generalisering af en nationalitet eller
tro.

--
Søren

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-08-05 12:01

Søren G wrote:
> "Peter Sørensen" <pif@paf.puf> wrote in message

> Udtalelsen kan nok ikke karakteriseres som værende racistisk, da
> jyder jo ikke er en særlig race, nationalitet eller lign.

Lovteksten lyder også på "etnisk oprindelse". Og ja , jyder har en anden
etnisk oprindelse end bornholmere, ifølge min ordbog ihvertfald.

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Søren G

Dato : 04-08-05 14:15

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> wrote in message
> Lovteksten lyder også på "etnisk oprindelse". Og ja , jyder har en anden
> etnisk oprindelse end bornholmere, ifølge min ordbog ihvertfald.

Hvis det skulle være rigtigt ville der ikke være 2 mennesker (med mindre de
var søskende) der har samme etniske oprindelse (og selv søskende har ikke
nødvendigvis samme etniske oprindelse, da de kan være født 2 forskellige
steder).

Hvorfor stoppe ved landsdel ?, hvad med bydel ? eller vejniveau ?. Hvad
siger din ordbog ?

--
Søren

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-08-05 15:43

Søren G wrote:
> [...]
> mindre de var søskende) der har samme etniske oprindelse (og selv
> søskende har ikke nødvendigvis samme etniske oprindelse, da de kan

Enig. Vil dog sige at siamesiske tvillinger er et grænsetilfælde :)

> Hvorfor stoppe ved landsdel ?, hvad med bydel ? eller vejniveau ?.

Alder, køn, race,religion osv hører også med, kort og godt ens baggrund. Så
sætningen "anden etnisk baggrund" isoleret, er en floskel.

Så det er derfor racisme (ifølge lovteksten) at håne folk der bor i ulige
numre.

> Hvad siger din ordbog ?

En lang remse der beskriver både den sociale og baggrundsdelen som er mest
relevant her.

Fra : Søren G

Dato : 05-08-05 08:08

> Enig. Vil dog sige at siamesiske tvillinger er et grænsetilfælde :)

Den giver jeg dig så. meget sjovt tankespil egentligt som ikke har meget
relevans i denne gruppe. *S

> [...]

> sætningen "anden etnisk baggrund" isoleret, er en floskel.
>
> Så det er derfor racisme (ifølge lovteksten) at håne folk der bor i ulige

At man bor i et ulige nummer gør vel ikke at man hører til en anden region
end dem der bor i et lige nummer ?

> En lang remse der beskriver både den sociale og baggrundsdelen som er mest
> relevant her.

Så er det mærkeligt at der ikke er faldet adskellige domme dengang Århus
vittighederne var på sit højeste (eller måske var det fordi århusianerne
ikke forstod dem) ?

--
Søren

Fra : Sune Storgaard

Dato : 05-08-05 08:18

Søren G wrote:
> "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> wrote in message
>
> At man bor i et ulige nummer gør vel ikke at man hører til en anden
> region end dem der bor i et lige nummer ?

Det er måske i flueknepperafdelingen, men principielt jo (ifølge ordets
betydning).

> Så er det mærkeligt at der ikke er faldet adskellige domme dengang
> Århus vittighederne var på sit højeste (eller måske var det fordi
> århusianerne ikke forstod dem) ?

Af hensyn til evt. sagsanlæg fra århusianere, vil jeg undlade at kommentere
det.. :)
Mon ikke ligeså stille domstolene lægger en grænse for hvor langt den kan
strækkes..