Aflytning af jobsamtaler
Fra : MooreHojer

Dato : 03-08-05 12:41

Hej NG

Jeg så lige et indslag i nyhederne omkring at de opfordrer ældre
personer til at bære microfon på sig når de er til jobsamtale for at
kunne bevise hvis der udøves diskiminisation pga. alder.

Men er det overhovedet lovligt? Må man godt optage hvad en anden person
siger uden deres vidende hvis ikke en dommer har sagt god for det?

--
MooreHojer

Fra : Sune Vuorela

Dato : 03-08-05 12:43

On 2005-08-03, MooreHojer <simon@moorehojer.dk> wrote:
> Men er det overhovedet lovligt? Må man godt optage hvad en anden person
> siger uden deres vidende hvis ikke en dommer har sagt god for det?

Man må ikke optage samtaler man ikke selv er deltager i.
Da man er deltager i en jobsamtale, så må man godt.

--
Sune

Fra : MooreHojer

Dato : 03-08-05 13:16

> Man må ikke optage samtaler man ikke selv er deltager i.
> Da man er deltager i en jobsamtale, så må man godt.

Ok, troede kun man måtte optage hvis begge parter var vidende om det.
Så blev jeg så meget klogere

--
MooreHojer

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-08-05 13:54

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, troede kun man måtte optage hvis begge parter var vidende om det.
> Så blev jeg så meget klogere
>
> --
> MooreHojer
Ja jeg optager selv næsten alle samtaler, f.eks. hvad en sælger lover mig
når jeg køber tv , pc. osv.
Mange gange siger en sælger en ting, men når man står derhjemme og der kun
er cd brænder men sælger sagde dvd brænder så er det svært at bevise.

Derfor optager jeg stort set alle samtaler.

Mvh Jens

Fra : BJ

Dato : 04-08-05 14:03

"Jens Jensen" <iderig@fjerndettejubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Derfor optager jeg stort set alle samtaler.

Specielt hvis man indkaldes til torskegilde og ikke har en revisor eller
anden udenforstående med til mødet.

Det sammen gælder også ved virksomhedsbesøg, specielt når man er en
enkeltmandsvirksomhed og heller ikke her har en revisor eller anden
udenforstående med til mødet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 04-08-05 16:06

Jens Jensen wrote:
> Ja jeg optager selv næsten alle samtaler, f.eks. hvad en sælger lover mig
> når jeg køber tv , pc. osv.

Lyder da meget fornuftigt.
Hvordan optager du det?
Jeg har selv ofte haft lyst til at optage sådanne samtaler. Både ansigt
til ansigt og gennem telefon (både fastnet og mobil).
Hvilket udstyr bruger du?

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : MooreHojer

Dato : 04-08-05 17:54

> Man må ikke optage samtaler man ikke selv er deltager i.
> Da man er deltager i en jobsamtale, så må man godt.

Findes der en lov der siger det? Og si så fald hvilken? Eller er det
efter princippet; "Der er ikke en lov imod, altså må vi godt."

--
MooreHojer

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-08-05 18:14

Den 04-08-05 18.53 skrev MooreHojer følgende:

> Findes der en lov der siger det? Og si så fald hvilken? Eller er det
> efter princippet; "Der er ikke en lov imod, altså må vi godt."

Straffeloven § 263:
3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil
han uberettiget har skaffet sig adgang.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Søren G

Dato : 05-08-05 08:22

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> wrote in message
> Findes der en lov der siger det? Og si så fald hvilken? Eller er det
> efter princippet; "Der er ikke en lov imod, altså må vi godt."

Sådan er det som udgangspunkt med alle de ting man må i danmark. Der bliver
jo lovgivet om de ting man ikke må. Ikke om de ting man må.

Men Kim har givet dig den relevante §.

--
Søren