Radio Holger
Fra : Thor Larholm

Dato : 02-08-05 15:16

Lidt baggrund:

http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=267018
http://www.dr.dk/p1debat/debat.asp?action=showcommentuser&id=6695

Radio Holger har opfordret sine lyttere til "at fordrive samtlige muhammedanere,
eller alternativt dræbe et passende stort antal af dem".

Radio- og tvnævnet vil tage sagen op til august og afgøre om Radio Holger skal
miste sin sendetilladelse, men tilsyneladende er Kaj Vilhelmsen ikke blevet
meldt til politiet.

Skal jeg selv have hørt udsendelsen for at kunne melde Kaj Vilhelmsen for
overtrædelse af straffelovens §266a og §266b? Hvilke andre paragraffer i
straffeloven kan han have overtrådt, opfordring til vold og terror?

--
Thor Larholm

Fra : Henning

Dato : 02-08-05 16:51

> [...]
>overtrædelse af straffelovens §266a og §266b? Hvilke andre paragraffer i
>straffeloven kan han have overtrådt, opfordring til vold og terror?
Selvfølgelig skal du selv høre udsendelsen - politiet har forøvrigt
taget sagen op på eget initiativ. Udtalelserne blev sendt i
radioavisen i går, de lyder ikke som du gengiver. Ikke at jeg har
noget til overs for Radio Holger, men han skal trods alt ikke hænges
for noget man tror han har sagt.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 02-08-05 18:42

Henning wrote:

[klip]

> Selvfølgelig skal du selv høre udsendelsen

Yderst tvivlsomt.

Man kan godt anmelde en formodet forbrydelse til politiet, selvom man
ikke har *direkte* kendskab til forholdet. Man gør det selvfølgelig
under strafansvar, jf. f.eks. straffelovens § 164 og 165.

/Rune Wold

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-08-05 20:24

Rune Wold skrev i dk.videnskab.jura:

> [...]
> ikke har direkte kendskab til forholdet. Man gør det selvfølgelig
> under strafansvar, jf. f.eks. straffelovens § 164 og 165.

Jeg gider ikke checke hvad der står i de to §§, men går ud fra at det er
noget med at man ikke må anmelde en lov overtrædelse, som ikke har fundet
sted,,,

Dvs. man faktisk skal have hørt mere end bare brudstykker fra udsendelsen,
for at kunne fortage en anmeldelse.

Første gang jeg hørte brudstykker fra udsendelsen, så fik jeg det indtryk,
at han opfordrede til mord på muslimer.
Sener samme dag, hørte jeg så noget andet, og fik indtryk at han drager en
konklusion, at den eneste måde at være sikker på at moslimer ikke begår
terror i Europa, er ved at de ikke er her.
Om han har ret i det, eller ej, vil jeg ikke tage stilling til.

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser efter 22/7. på
http://milli.dk/index.php/CC_priser_post22072005/ !!! NY SIDE !!!

Fra : Aksel

Dato : 02-08-05 19:41

> [...]
> overtrædelse af straffelovens §266a og §266b? Hvilke andre paragraffer i
> straffeloven kan han have overtrådt, opfordring til vold og terror?

Radio Holgers udtalelser minder tilsyneladende meget om det Hitz-ut-Tharirs
talsmand, Abdul Fatihlativ skrev på deres hjemmeside for et par år siden,
han opfordrede til at "dræbe jøderne, hvor I end møder dem, og fordrive dem,
som de fordrev jer"
Han fik så vidt jeg husker en betinget dom efter racismeparagraffen.
Kan det være en provokation for at få opklaret om racismeparagraffen virker
ens i begge retninger?

Hilsen Aksel

Fra : Thor Larholm

Dato : 03-08-05 16:10

"Thor Larholm" <me@nowhere.com> wrote in message
> Skal jeg selv have hørt udsendelsen for at kunne melde Kaj Vilhelmsen for
> overtrædelse af straffelovens §266a og §266b? Hvilke andre paragraffer i
> straffeloven kan han have overtrådt, opfordring til vold og terror?

Nå pyt med det, han er blevet sigtet nu:

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=267430

--
Thor Larholm