veligelholdelse/ lejebolig
Fra : bj

Dato : 01-08-05 13:22

Hej.

Jeg skal d.d. underskrive og sende lejekontrakt afsted vedr. min nye bolig.

Udlejer er på ferie og det er ikke muligt at komme i konatkt med hende, men
jeg er i tvivl
vedr. invendig veligelholdelse hvor der står

"indvendig veligeholdes påhviler lejer" (s.s.hvidtning maling og tapsering)

Skal det opfattes som at ALT andet end dette ikke er "min omgang"
fx. vinduer der er af træ og som vel med tiden skal males/smørres m.m. og
hvad med fuger /fliser bad. ovs.

Lejligheden er ved indflytning istandsat af udlejer - hun har selv malet
m.m. - sådan at de tidligere lejere fik penge tilbage - kan jeg regne med
samme service eller risikerer, at der kommer regning fra proff. håndværker -
den dag jeg evt. fraflytter. Der står blot at lejligheden afl. i samme stand
som ved indflytningen - undtaget alm. slid og ælde (og hvad kommer ind
under det begreb) ??

vh.
bettej

Fra : Grunt

Dato : 01-08-05 17:50

On Mon, 1 Aug 2005 14:22:22 +0200, "bj" <none@dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>
>Skal det opfattes som at ALT andet end dette ikke er "min omgang"
>fx. vinduer der er af træ og som vel med tiden skal males/smørres m.m. og

Alt der kan males, fuges, og tappetseres, samt rengøres, er din regning, jep.

Medmindre arbejdet der er gjort er noget fusk som skaller af o.s.v.

Du har 13 dage til at finde de ting og andre mangler og sende en liste til
udlejer med besked om at få det ordnet.

> [...]
>som ved indflytningen - undtaget alm. slid og ælde (og hvad kommer ind

Det er da dit ansvar at lejligheden forlades i samme stand som ved
indflytningen, hvilket betyder du selv skal gøre arbejdet eller selv kontakte en
håndværker og betale hans regning.

Ved flyttesynet sammen med udlejer finder i så ud af om det er godt nok og hvad
der evt. kan komme ind under slid og ælde. (gulve kan jo slides, og dørtrin
m.m.)

Ved uenighed, skal du ikke skrive under på noget men have en kopi at rapporten,
hvilket du skal have i alle tilfælde.

Uenigheden kan så sendes til huslejenævnet for en afgørelse.