|
| Fortrydelsesret i forbindelse med fjernsal~ Fra : H.S. |
Dato : 27-07-05 21:25 |
|
Jeg har købt en parabolmodtager via en internetbutik - og har fået denne
tilsendt med posten.
Jeg har smidt den originale emballage væk (ja, det var dumt). Modtager og
tilbehør er som nyt.
Jeg har fortrudt at jeg har købt parabolmodtageren, og vil derfor høre
hvordan jeg er stillet mht. at få mine penge tilbage (fortrydelsesret) -
selvom jeg ikke længere har emballagen.
Gerne med en reference til relevant lovgivning.
--
----
Henrik
Besøg www.aficionado.dk
Forum, anmeldelser, nyheder m.m. for
cigar og pibe rygere.
| |
Holst (27-07-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 27-07-05 21:59 |
|
H.S. wrote:
> Jeg har købt en parabolmodtager via en internetbutik - og har fået denne
> tilsendt med posten.
>
> Jeg har smidt den originale emballage væk (ja, det var dumt). Modtager og
> tilbehør er som nyt.
>
> Jeg har fortrudt at jeg har købt parabolmodtageren, og vil derfor høre
> hvordan jeg er stillet mht. at få mine penge tilbage (fortrydelsesret) -
> selvom jeg ikke længere har emballagen.
>
> Gerne med en reference til relevant lovgivning.
På forbrug.dk kan du læse følgende:
Varen skal tilbageleveres i væsentlig samme stand
Der er et krav om, at du skal tilbagelevere varen i væsentlig
samme stand og mængde, som den var i, da du modtog den. Du må
normalt godt have prøvet/brugt varen.
Det gælder dog ikke, hvis det efter varens art er åbenbart, at
brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og
sælgeren udtrykkeligt har gjort dig opmærksom på det. Det kan
fx være tilfældet, hvis sælgeren oplyser, at en blækpatron
ikke må afprøves. Derimod vil en sælger ikke kunne bestemme,
at en bluse ikke må prøves.
Det samme gælder for forseglede lyd- og billedeoptagelser
eller edb-programmer, hvis sælgeren udtrykkeligt har gjort
dig opmærksom på, at forseglingen ikke må brydes. Bryder du
alligevel forseglingen, kan du ikke fortryde.
Hvis varen er beskadiget eller forringet, uden at det er din
skyld, har du alligevel ret til at fortryde.
Endvidere skal det jo ske inden for 14 dage, men det ved du jo nok. Jeg
vil vurdere, at du er dårligt stillet, eftersom du ikke kan levere
parabolmodtageren tilbage i original emballage.
Men du kan jo kontakte sælgeren og høre, hvad han siger.
| |
"Morten Bjergstrøm" (28-07-2005)
| Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm" |
Dato : 28-07-05 14:11 |
|
Holst <newsjul05@shelter.dk> skrev:
> Endvidere skal det jo ske inden for 14 dage, men det ved du jo
> nok. Jeg vil vurdere, at du er dårligt stillet, eftersom du ikke
> kan levere parabolmodtageren tilbage i original emballage.
Der kan normalt ikke stilles krav om returnering i orginal emballage
medmindre der er tale om meget speciel emballage.
I det aktuelle tilfælde bør der ikke være nogle problemer med at
udnytte returretten.
--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine
| |
bem (27-07-2005)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 27-07-05 22:06 |
|
H.S. wrote:
> Jeg har købt en parabolmodtager via en internetbutik - og har fået
> denne tilsendt med posten.
>
> Jeg har smidt den originale emballage væk (ja, det var dumt).
> Modtager og tilbehør er som nyt.
>
> Jeg har fortrudt at jeg har købt parabolmodtageren, og vil derfor høre
> hvordan jeg er stillet mht. at få mine penge tilbage
> (fortrydelsesret) - selvom jeg ikke længere har emballagen.
>
> Gerne med en reference til relevant lovgivning.
Du kan normalt godt fortryde alligevel. Fra forbrug.dk:
"Som udgangspunkt kan du godt fortryde, selvom du har brudt emballagen,
eller du har smidt emballagen væk. Sælger kan imidlertid godt stille krav om
returnering af varen i original emballage, hvis det er af væsentlig
betydning for varens salgsværdi. Sælger skal dog - på et "varigt medie" -
tydeligt oplyse, at han stiller dette krav."
/Bo
| |
H.S. (28-07-2005)
| Kommentar Fra : H.S. |
Dato : 28-07-05 10:42 |
|
"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
news:42e7f74e$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...
> Du kan normalt godt fortryde alligevel. Fra forbrug.dk:
>
> "Som udgangspunkt kan du godt fortryde, selvom du har brudt emballagen,
> eller du har smidt emballagen væk. Sælger kan imidlertid godt stille krav
> om returnering af varen i original emballage, hvis det er af væsentlig
> betydning for varens salgsværdi. Sælger skal dog - på et "varigt medie" -
> tydeligt oplyse, at han stiller dette krav."
>
hmmm han vedlage et pdf dokument med handelsebetingelser, og der stod ikke
noget om at returnering skulle ske i org. emballage.
Er der andre steder hvor han kan have skrevet dette, og hvor jeg dermed
burde vide at den skulle være i org emballage ?
| |
Bo Warming (29-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 29-07-05 02:45 |
|
"H.S." <public@NOSPAMqlm.dk> wrote in message
news:42e8a86c$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
> news:42e7f74e$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...
>> Du kan normalt godt fortryde alligevel. Fra forbrug.dk:
>>
>> "Som udgangspunkt kan du godt fortryde, selvom du har brudt emballagen,
>> eller du har smidt emballagen væk. Sælger kan imidlertid godt stille krav
>> om returnering af varen i original emballage, hvis det er af væsentlig
>> betydning for varens salgsværdi. Sælger skal dog - på et "varigt medie" -
>> tydeligt oplyse, at han stiller dette krav."
>>
> hmmm han vedlage et pdf dokument med handelsebetingelser, og der stod ikke
> noget om at returnering skulle ske i org. emballage.
> Er der andre steder hvor han kan have skrevet dette, og hvor jeg dermed
> burde vide at den skulle være i org emballage ?
Skal der være indmejslet i papirmedium eller stentavle, at man heller ikke
må ikke må have spist af eller slidt produktet i årevis?
Enhver Aldi-kassepige ved at hvis returnering pga skitzovægelsind hos
kunden, skal varen være lige til at lægge tilbage på hylden. Man skal tænke
meget handicappet for ikke at fatte sådan bondefornuft.
Hvis en slagvare er nævnt i tilbudsavis, er det ikke sjovt for butikken at
få varen retur når ny husstandsomdelt reklame er i forbrugerens bevidsthed?
Heldigvis er huslejekontrakt og meget andet uden den
medlidenhed-med-de-dumme-sindsyge fortrydelseslovgivning. - som er under
nedtrapning.
At slutsedler har fortrydelsespariode er skingrende skørt, ikke ?
Men ejendomsmæglerne ser gerne alibi for lovjungle, så ikke andre kan komme
ind på et uigennemskueligt marked.
Godt at sociale boligselskaber fik S til at afskaffe al lov om meningsskift
vedr underskrevet lejekontrakt - livet er for kort til tilbagekaldelser af
æresord og lignende lal.
| |
per christoffersen (29-07-2005)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 29-07-05 16:23 |
|
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse
news:DSfGe.7591$wE.5301@fe79.usenetserver.com...
> Enhver Aldi-kassepige ved at hvis returnering pga skitzovægelsind hos
> kunden, skal varen være lige til at lægge tilbage på hylden. Man skal
> tænke meget handicappet for ikke at fatte sådan bondefornuft.
Rent juridisk er der ikke nogen sammenhæng mellem returret i en forretning,
og den lovbestemte returret ved fjernsalg.
Det vil derfor være uklogt, at drage videre sammenligninger ud fra Bo
Warmings indlæg.
/Per
| |
H.S. (01-08-2005)
| Kommentar Fra : H.S. |
Dato : 01-08-05 08:11 |
|
"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:42ea49c4$0$89286$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse
> news:DSfGe.7591$wE.5301@fe79.usenetserver.com...
>> Enhver Aldi-kassepige ved at hvis returnering pga skitzovægelsind hos
>> kunden, skal varen være lige til at lægge tilbage på hylden. Man skal
>> tænke meget handicappet for ikke at fatte sådan bondefornuft.
>
> Rent juridisk er der ikke nogen sammenhæng mellem returret i en
> forretning, og den lovbestemte returret ved fjernsalg.
> Det vil derfor være uklogt, at drage videre sammenligninger ud fra Bo
> Warmings indlæg.
>
- plejer det ikke at være det ?
| |
Snuden (29-07-2005)
| Kommentar Fra : Snuden |
Dato : 29-07-05 20:15 |
|
On Thu, 28 Jul 2005 11:42:08 +0200, "H.S." <public@NOSPAMqlm.dk>
wrote:
>"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message
>news:42e7f74e$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...
>> Du kan normalt godt fortryde alligevel. Fra forbrug.dk:
>>
>> "Som udgangspunkt kan du godt fortryde, selvom du har brudt emballagen,
>> eller du har smidt emballagen væk. Sælger kan imidlertid godt stille krav
>> om returnering af varen i original emballage, hvis det er af væsentlig
>> betydning for varens salgsværdi. Sælger skal dog - på et "varigt medie" -
>> tydeligt oplyse, at han stiller dette krav."
>>
>hmmm han vedlage et pdf dokument med handelsebetingelser, og der stod ikke
>noget om at returnering skulle ske i org. emballage.
>Er der andre steder hvor han kan have skrevet dette, og hvor jeg dermed
>burde vide at den skulle være i org emballage ?
>
Mange forhandlere skriver betingelserne ved returnering i den
relevante sektion på deres web-site. Om det så kan kaldes et "varigt
medie" skal jeg ikke kunne sige.
--
Snuden
"I am a river to my people" -Auda abu Tayi
| |
|
|