Længde af speedbåd?
Fra : Herman Persson

Dato : 26-07-05 07:00

Måles længden af en speedbåd med eller uden påhængsmotor?

http://www.soesport.dk/sw3189.asp

Uanset svar - hvorfor? Altså meget gerne link til relevante regler.

Dette er altså et seriøst spørgsmål om jura.

Hilsen Herman.

Fra : Bo Meyer

Dato : 26-07-05 16:28

Herman Persson wrote:
> Måles længden af en speedbåd med eller uden påhængsmotor?
>
> http://www.soesport.dk/sw3189.asp
>
> Uanset svar - hvorfor? Altså meget gerne link til relevante regler.

Hvis du læser bekendtgørelsen http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B1999/0018505.htm), siges:

"Bekendtgørelse om uddannelseskrav m.v. til førere af visse motordrevne fritidsfartøjer med en
bruttotonnage under 20 (Speedbådsfører-bekendtgørelsen):

§ 1. Stk. 3. Fartøjets længde i meter er skroglængden overalt (loa) minus eventuel fenderliste.

Så du skal forske lidt i betydningen af loa.

Du får næppe svar på "hvorfor".

Med venlig hilsen
Bo Meyer

Fra : Skipper

Dato : 26-07-05 18:17

"Bo Meyer" <bo.meyer.stop.spam@net-hotel.dk> skrev i en meddelelse
> Så du skal forske lidt i betydningen af loa.

loa betyder Længde Over Alt eller det engelske Lenght Over All.
Det er længden af skroget eksklusive udhæng, så som bovspyd, fender,
udenbordsmoter etc...

Skipper

Fra : Herman Persson

Dato : 27-07-05 00:51

"Skipper" <skipper@oncablel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> loa betyder Længde Over Alt eller det engelske Lenght Over All.
> Det er længden af skroget eksklusive udhæng, så som bovspyd, fender,

Det er egentlig også det mest logiske, men når der i bekendtgørelsen står
'minus eventuel fenderliste', kunne man da tro, at fartøjets længde er
inklusive badeplatform - og påhængsmotor. Bekendtgørelsen er jo ikke just
et
skoleeksempel på grundighed - det nævnes således ikke, at
spedbådskørekortet
skal medbringes / vises til politiet.

Hilsen Herman,