Overdrage ret til et kunsterisk værk?
Fra : Thomas

Dato : 25-07-05 18:41

Hejsa.

Hvis jeg laver et logo eller en tegning, som andre gerne vil bruge til
brevpapir, hjemmeside m.v, mod at betale mig et éngangsbeløb, hvordan
bør jeg så formulere dette på et papir?

Er det rigeligt at skrive:

XYZ overdrager herved følgende rettigheder BLABLA over værket A, til NNN.

Thomas

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-07-05 18:54

Scripsit Thomas <neumann@studjur.dk>

> [...]
> bør jeg så formulere dette på et papir?

> XYZ overdrager herved følgende rettigheder BLABLA over værket A, til NNN.

Det ser da udmærket ud. Husk at specificere BLABLA omhyggeligt.

Det vil nok også være pænt at det fremgår af samme stykke papir hvad
NNN betaler XYZ for overdragelsen. Det vil gøre det enklere for XYZ at
komme igennem med at bevare sine rettigheder hvis NNN ikke faktisk
betaler. (Og det vil også i et vist omfang yde NNN beskyttelse mod at
XYZ senere påstår at han på urimelig vis blev narret til at overdrage
sine retteigheder uden modydelse).

--
Henning Makholm

Fra : Lisbeth

Dato : 25-07-05 21:02

> [...]
> betaler. (Og det vil også i et vist omfang yde NNN beskyttelse mod at
> XYZ senere påstår at han på urimelig vis blev narret til at overdrage

Husk i den forbindelse, at der er forskel på udnyttelsesret og ophavsret!
Man kan godt overdrage den første uden også at give afkald på sidstnævnte.

"Overdragelse af ophavsretten
Ophavsmanden kan overdrage sine rettigheder til andre. Forfatteren kan indgå
aftale med et forlag, som ved aftalen får ret til at udgive bogen mod at
betale honorar, såkaldt royalty, til forfatteren. I aftalen bestemmes det,
hvilke rettigheder den anden aftalepart, rettighedserhververen, får ret til
at benytte med hensyn til det pågældende værk, og hvilke rettigheder
ophavsmanden overdrager og hvilke han selv beholder. I ophavsretsloven er
der nogle regler, der generelt har til formål at beskytte ophavsmænd og
udøvende kunstnere i forbindelse med kontraktforhandlinger. "

Citat:
http://www.copydan.dk/Unlisted_pages/Juridiske_emner_om_ophavsret/Hvad_er_ophavsret.aspx

Mvh. Lisbeth

Fra : Thomas