Det bliver et dyrt efterår!
Fra : Bruno

Dato : 13-08-05 19:46

Først PSP og så 360'eren, det er næsten for meget af det gode. Og så er
der også lige de gode bundle tilbud på Cube'en som lokker!

Hvor mange mon skifter fra Sony til MS fordi 360'eren kommer først?

Mvh

Bruno (Der nok ender med at købe en del hardware det næste års tid)

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 13-08-05 21:09

On Sat, 13 Aug 2005 20:46:20 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever>
wrote:

>Først PSP og så 360'eren, det er næsten for meget af det gode. Og så er
>der også lige de gode bundle tilbud på Cube'en som lokker!

Xbox360 skal jeg sikkert have, men først når den kan chippes (skal
bruge den til mediaplayer).

Det er allerede ved at være dyrt for mig, jeg er i færd med gradvis at
opgradere min PC, og har spenderet 6500,- denne måned og skal bruge
flere over de kommende måneder.

Fra : AJC

Dato : 13-08-05 21:36

Thomas Jespersen <thomas@lucky-music.dk> wrote in

> [...]
>
> Det er allerede ved at være dyrt for mig, jeg er i færd med gradvis at
> opgradere min PC, og har spenderet 6500,- denne måned og skal bruge

OT:

Husk nu også at der skal være råd til velgørenhed.
Det er helt fint at bruge penge, også mange penge, men hvis du ikke
allerede gør det i forvejen, så husk lige at give lidt til de fattige rundt
om i verden.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 13-08-05 21:50

On 13 Aug 2005 20:36:17 GMT, AJC <stillvirgin@age42> wrote:

>Husk nu også at der skal være råd til velgørenhed.

Ja det er skam ikke en investering jeg laver tit :)

Jeg har sparet sammen lidt tid for at få råd til opgraderingen, og tro
mig, min maskine trængte til at blive opgraderet.

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 13-08-05 23:01

"AJC" <stillvirgin@age42> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er helt fint at bruge penge, også mange penge, men hvis du ikke
> allerede gør det i forvejen, så husk lige at give lidt til de fattige

Selvfølgelig. Jeg går med tankerne om at give min far nogle nye
kofangere til den gamle 121. Han er nemlig så fattig at han ikke
selv har råd til at købe nogle.

/Kenneth Iversen

Fra : AJC

Dato : 14-08-05 00:05

"Kenneth Iversen" <kenneth.iversen@notvalid.tele.duh> wrote in

> "AJC" <stillvirgin@age42> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig. Jeg går med tankerne om at give min far nogle nye
> kofangere til den gamle 121. Han er nemlig så fattig at han ikke
> selv har råd til at købe nogle.

Du er en god søn.

Fra : Bruno

Dato : 13-08-05 21:03

Damn - forkert gruppe. Sry

Mvh

Bruno

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 13-08-05 23:09

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
> Først PSP og så 360'eren, det er næsten for meget af det gode. Og så er
> der også lige de gode bundle tilbud på Cube'en som lokker!
>
> Hvor mange mon skifter fra Sony til MS fordi 360'eren kommer først?

Der er vel ingen grund til at skifte. Man beholder PS2´en for at kunne
spille de spil man har dertil. Det gør jeg ihvertfald.

/Kenneth Iversen

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-08-05 09:23

> Der er vel ingen grund til at skifte. Man beholder PS2´en for at kunne
> spille de spil man har dertil. Det gør jeg ihvertfald.
>
> /Kenneth Iversen

Jeg gør heller ikke, 360´eren kan godt nok afspille HD spil og film Men DVD
drevet i den kan ikke.
Man kan kun sige MegaLOL, det kommer godt nok senere meeeeen ;)

Kurt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-08-05 10:08

In article <42fe4002$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Bruno wrote:
> Først PSP og så 360'eren, det er næsten for meget af det gode. Og så er
> der også lige de gode bundle tilbud på Cube'en som lokker!
>
> Hvor mange mon skifter fra Sony til MS fordi 360'eren kommer først?

Den der kommer først med Linux eller FreeBSD er en vinder.

Fra : Morten Rønnelund

Dato : 14-08-05 10:21

> Den der kommer først med Linux eller FreeBSD er en vinder.

Ja, det siger Linux-entusiaster ofte --- gennem flere år faktisk --- vi
venter dog stadig på revolutionen.

--
Rønnelund
www.gamesection.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-08-05 20:42

In article <42ff0cfa$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Morten Rønnelund wrote:

> Ja, det siger Linux-entusiaster ofte --- gennem flere år faktisk --- vi
> venter dog stadig på revolutionen.

Den har været der længe, og er det Microsoft lover dig du vil komme
tættere på i næste version af Windows. Nemlig MacOS X. Det er en
Open Source FreeBSD med noget proprietært ovenpå. Så får man
fordelene af både et rigtigt styresystem, og en god Window Manager,
samt Apple's gode libs.

Fra : Morten Rønnelund

Dato : 14-08-05 20:51

> [...]
> Open Source FreeBSD med noget proprietært ovenpå. Så får man
> fordelene af både et rigtigt styresystem, og en god Window Manager,

Det ændrer fortsat ikke på, at Windows ejer markedet for styresystemer, og
at det forjættede Linux vedbliver med at tabe den brede kamp om
markedsandele. Hvilke ideer, krydsninger og samarbejder, der er, er lidt
underordnet. Hvis du si'r Linux til hr. og fru Almindelig Forbruger, aner de
ikke, hvad du snakker om, og deres penge ... direkte i lommen på M$.

--
Rønnelund
www.gamesection.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-08-05 21:45

In article <42ffa08b$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Morten Rønnelund wrote:

> [...]
> underordnet. Hvis du si'r Linux til hr. og fru Almindelig Forbruger, aner de
> ikke, hvad du snakker om, og deres penge ... direkte i lommen på M$.

Linux har ikke megen plads på desktoppen. Men MacOS X har en plads
i de fleste menneskers bevidsthed, også som noget der er bedre end
Windows, men som koster for meget.

Der er ikke mange forbrugere der har købt Windows fordi det er det bedste.
Hvis man begyndte at sælge billige maskiner med en fornuftig Linux
distribution, så ville bevidstheden hurtigt blive langt større.

Med OpenOffice, Firefox, noget CD-brændeprogram, noget fildeling
og lidt mere, så ville de fleste brugere ikke have behov for at
få yderligere software på maskinen.

Det undrer mig, at ikke flere spil laves så de kan compiles til
andre platforme, eller kommer som bootbare DVD'er med Linux +
spillet.

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 07:58

In article <slrndfvbae.1eu.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Linux har ikke megen plads på desktoppen. Men MacOS X har en plads
> i de fleste menneskers bevidsthed, også som noget der er bedre end
> Windows, men som koster for meget.

Ja det er ærgeligt og bunder i uvidenhed. En supercool mac-mini koster
ikke mere en en pc-ditto og den er feed.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bruno

Dato : 15-08-05 20:05

Jakob wrote:

> Ja det er ærgeligt og bunder i uvidenhed. En supercool mac-mini koster
> ikke mere en en pc-ditto og den er feed.

Den holder altså ikke rigtig. For de penge en Mini med tastatur og skærm
koster kan man købe en ok bærbar PC, eller en stationær PC som kan
trække de fleste spil.

Men checket er den, men den koster altså lidt ekstra. Det skal dog siges
at mange PC brugere nok tror at en Mac koster kassen, det har de jo
altid gjort, så det er lidt synd Apple ikke får fortalt bredt at man kan
komme på Mac vognen for godt 4000 + skærm.

Mvh

Bruno

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 20:33

In article <4300e746$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Bruno wrote:

> [...]
> altid gjort, så det er lidt synd Apple ikke får fortalt bredt at man kan
> komme på Mac vognen for godt 4000 + skærm.

Det store gennembrud kommer når der er en masse software til
MacOS X x86 BitTorrent Edition. Piraterne vil gøre OS X stort.

Fra : Jakob

Dato : 16-08-05 11:15

In article <slrndg1rg4.1oa.povlhp@povl-h-pedersens-mac-mini.local>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Det store gennembrud kommer når der er en masse software til
> MacOS X x86 BitTorrent Edition. Piraterne vil gøre OS X stort.

Det ville være genialt. Kan ikke helt genneskue om det er det apple
satser på for det ville godt nok være et genialt move.

Men det er nok ligeså sandsynligt at macOS kommer til at kræve noget
specielt hardware på x86 platformen så de beholder noget kontrol over
mærkevaret og de sammenhænge det kommer til at indgå i.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-08-05 15:51

In article <MPG.1d6bdb19f7644b4989d80@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> specielt hardware på x86 platformen så de beholder noget kontrol over
> mærkevaret og de sammenhænge det kommer til at indgå i.

Drivere vil være problemet. Det er en af Apple's forcer i dag.
Men da kernen i det grunlæggende styresystem er Open Source, så
vil der nok blive porteret drivere fra FreeBSD og Linux.

Fra : Jakob

Dato : 16-08-05 11:14

In article <4300e746$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
dont.use@this.address.ever says...

> Den holder altså ikke rigtig. For de penge en Mini med tastatur og skærm
> koster kan man købe en ok bærbar PC, eller en stationær PC som kan
> trække de fleste spil.

OK jeg vil godt se dig finde en ok bærbar til 4200 kr. Men
sammenligningen er skæv, du sammenligner med hvad du kan bygge en
traditionel stationær til, men skod kinakabinet og så videre og der er
jeg enig. SÅ kommer man langt med 4200.

Men prøv lige at sammenligne med en shuttlepc eller hvad de nu hedder de
her i samme størrelse. Hvis du skal have en i designerkabinet, og med
styresystem så bliver det sgu ikke billigere end 4200, ergo er den ikke
dyrere end tilsvarende pc, og damn hvor er den meget mere cool.

Klart det er ikke en spillemaskine men til alt andet er den helt fin.

> at mange PC brugere nok tror at en Mac koster kassen, det har de jo
> altid gjort, så det er lidt synd Apple ikke får fortalt bredt at man kan
> komme på Mac vognen for godt 4000 + skærm.

Ja det har du ret i, den maskine fortjener at blive et hit. Og til
almindelige computerforbrugere er der altså en ting som er så overset at
det er helt vildt. Man får IKKE virus/orme/trojanske heste spyware etc.
med mac.

Var lige ved at anbefale en til svigermor men mistede alligevel modet,
skulle ha gjort det ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bruno

Dato : 16-08-05 20:39

Jakob wrote:

> OK jeg vil godt se dig finde en ok bærbar til 4200 kr.

Altså for de 4200 du nævner har du stadig ikke tastatur, mus og skærm.
Den slags følger med en bærbar og selvom en billig bærbar ikke er
lækker, så kan den altså alligevel nogle ting.

> Men
> sammenligningen er skæv, du sammenligner med hvad du kan bygge en
> traditionel stationær til, men skod kinakabinet og så videre og der er
> jeg enig. SÅ kommer man langt med 4200.

Det er jo lige det, når man først har gemt PC'en under skrivebordet så
bord de fleste alligevel så rodet at man ikke ser den

> [...]
> styresystem så bliver det sgu ikke billigere end 4200, ergo er den ikke
> dyrere end tilsvarende pc, og damn hvor er den meget mere cool.

Jeg ved godt Mini'en er cool, jeg sidder faktisk og skriver dette på en
af slagsen som står på mit skrivebord og forsvinder ved siden af min 21"
skærm. Men cool giver altså ikke framerate eller harddiskplads og det er
heller ikke at kimse af, for de 4200 + det løse får man altså ganske
meget PC.

> Klart det er ikke en spillemaskine men til alt andet er den helt fin.

Den er ok, det kommer an på hvad man er vant til. Min halvgamle PC er
altså lidt kvikkere i optrækket, men tilgengæld så bruger Mac'en kun 20
watt når den kører og 3-5 watt i sleep mode. Plus at den er klar før min
skærm er når jeg vækker den, det kan min PC ikke. Så jo, til alm.
kontor/surf brug er den ok.

> [...]
> almindelige computerforbrugere er der altså en ting som er så overset at
> det er helt vildt. Man får IKKE virus/orme/trojanske heste spyware etc.

Det gør man heller med en firewall og antivirus, det koster altså ikke
alverden.

> Var lige ved at anbefale en til svigermor men mistede alligevel modet,
> skulle ha gjort det ;0)

Kylling

Mvh

Bruno

Fra : Jakob

Dato : 16-08-05 22:11

In article <430240da$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> [...]

> watt når den kører og 3-5 watt i sleep mode. Plus at den er klar før min
> skærm er når jeg vækker den, det kan min PC ikke. Så jo, til alm.

OG så er det STILLE, det er næsten det jeg bedst kan lide ved den.

> Det gør man heller med en firewall og antivirus

Det har du ret i men det kræver alligevel noget mere omtanke. Det fede
ved den her er at man sgu ikke skal være så nervøs :0).

Og du har ret jeg var sgu en kylling mht svigermor, men du ved hun er
vant til en pc på arbejde, og jeg ved godt hvem der ville få de onde
øjne hvis den ikke huede hende i længden :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Robert Eriksen

Dato : 16-08-05 20:49

Jakob wrote:

> [...]
> almindelige computerforbrugere er der altså en ting som er så overset at
> det er helt vildt. Man får IKKE virus/orme/trojanske heste spyware etc.

Det er da klart... der er jo stort set ingen der kører Mac i forhold til PC.
Hvis markedsfordelingen var 50/50 ville du nok hurtigt komme til at se
en del flere vira/spyware/osv til Mac også.

At de er så relativt få er Mac-folkets velsignelse og forbandelse.

/Robert
Der absolut mener denne tråd burde FUT'es et eller andet sted hen... ved
bare ikke helt hvor

Fra : Jakob

Dato : 16-08-05 22:14

In article <4302431d$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
ROEblåbærgrød@adr.dk says...

> At de er så relativt få er Mac-folkets velsignelse og forbandelse.

Du har nok delvist ret, men jeg har fået fortalt af en klog ven at selve
linux systemet heller ikke er så "modtagelig" for den slags. Har ikke
indbygget så megen pirathjælp som MS ;0)

> /Robert
> Der absolut mener denne tråd burde FUT'es et eller andet sted hen... ved
> bare ikke helt hvor

Du har ret, vi kan også bare afslutte den :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Rønnelund

Dato : 15-08-05 09:07

> Linux har ikke megen plads på desktoppen. Men MacOS X har en plads
> i de fleste menneskers bevidsthed, også som noget der er bedre end
> Windows, men som koster for meget.

"De fleste" er nok en stramning. Jeg er langt over middel computer-bruger og
MacOS X har ingen plads i min bevidsthed - oprigtigt! - ikke bare noget jeg
finder på, for at sælge pointe.

> Der er ikke mange forbrugere der har købt Windows fordi det er det bedste.
> Hvis man begyndte at sælge billige maskiner med en fornuftig Linux
> distribution, så ville bevidstheden hurtigt blive langt større.

Ingen grund til at sætte en vare på hylden, som der ikke er bred interesse
for.

--
Rønnelund
www.gamesection.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 18:39

In article <43004d18$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Morten Rønnelund wrote:

> "De fleste" er nok en stramning. Jeg er langt over middel computer-bruger og
> MacOS X har ingen plads i min bevidsthed - oprigtigt! - ikke bare noget jeg
> finder på, for at sælge pointe.

Men Apple er et brand de fleste kender, og forbinder med computere
udover MP3 afspillere.

> Ingen grund til at sætte en vare på hylden, som der ikke er bred interesse
> for.

Hvis man kan købe en low-end PC i Bilka til 3000 kr med Windows, og
2200-2500 kr med Linux og en komplet softwarepakke, tror du så helt
ærligt der bliver solgt mange PC'er med Windows ?

Markedet er der, men PC producenterne er en flok tøsedrenge.

En PC kan laves (danske løsdelspriser, shg.dk):
Bundkort med LAN, VGA, Audio: 389 kr
CPU, Sempron 2500+, 415
Køler, 65 kr
512MB RAM, 354
Harddisk: 80GB, 475 kr
Keyboard + mus: 68 kr.
Kabinet, 299 kr
DVD Brænder, 329 kr

Ialt lige under 2400 kr. Og hvis man køber stort ind, kan man få prisen
noget ned. Og 500 kr oveni til Windows er mange penge.

Og det er endnu mere med den <$100 bærbare som nok snart kommer på
markedet i Kina og Brasilien. Den kører ikke Windows.

Fra : Morten Rønnelund

Dato : 15-08-05 19:16

> Hvis man kan købe en low-end PC i Bilka til 3000 kr med Windows, og
> 2200-2500 kr med Linux og en komplet softwarepakke, tror du så helt
> ærligt der bliver solgt mange PC'er med Windows ?

Ja da, produktet er jo kendt. Den brede forbrugerflok er altså en type
mennesker, der bliver nervøse bare musen peger den forkerte vej - eller
scroll-bjælkerne på en hjemmeside har fået ny farve med noget smarts
java-hejs.

> Markedet er der, men PC producenterne er en flok tøsedrenge.

Kan du godtgøre, at markedet er der? (Og et bud på, hvorfor ingen af de
pengeliderlige koncerner pumper det?)

Jeg har svært ved at se, at et bredere marked skulle være til stede, når
selv "specialistmarkedet" er så usynligt, som det er.

--
Rønnelund
www.gamesection.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 20:30

In article <4300dbf0$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Morten Rønnelund wrote:

> [...]
> mennesker, der bliver nervøse bare musen peger den forkerte vej - eller
> scroll-bjælkerne på en hjemmeside har fået ny farve med noget smarts

Dem der køber lov-end skal ofte bare have en mail/internet maskine, og
hvis bare det virker så er de glade. De har ikke noget at bruge Windows til.

> Kan du godtgøre, at markedet er der? (Og et bud på, hvorfor ingen af de
> pengeliderlige koncerner pumper det?)

Forklaringen er, at hvis du sælger nogle maskiner uden Windows, så
kommer den onde monopolist og hæver prisen på dine Windows licenser.
Det er en væsentlig grund til at OEM'er ikke gør det.

Dell er en af de få der gør det, men de har så også sat prisen til
det samme som Windows versionen, så de kan øge deres profit.

Derudover blev der vist lavet en aftale for år tilbage om ikke
at sælge maskiner uden OS, da man forventede folk bare ville låne
naboens kopi.

> Jeg har svært ved at se, at et bredere marked skulle være til stede, når
> selv "specialistmarkedet" er så usynligt, som det er.

Der er en stor gruppe af forbrugere for hvem prisen betyder meget.
Og når en maskine til 2500 kr er tilstrækkelig, hvorfor skal man
så betale 3000 kr ?

Man kan ramme et helt nyt markedssegment ved at gå efter bunden.
Bærbare til under 5000 kr er også et skridt i den rigtige retning.

Billigste hos ComputerCity er 3999, Zitech: 3995,- (uden OS),
ElGiganten har 3 modeller til 2999,- Med XP Home.

Hvis man kunne presse dem med yderligere 6-700 kr (SHG tager 699 for
XP Home OEM), så de kom ned i 2300-2400 kr, og så en 1000 kr 15" TFT skærm,
eller en 17" CRT til 800 kr oveni, så ville man kunne ramme et nyt
marked. Men det ville kræve lidt markedsføring. Men vi er nede hvor det
ligger indenfor penge man næsten kan bruge uden at spørge konen.

Man skal bare sælge ideen om at den er tilstrækkeligt til stort
set alle. Og det er en 2.5GHz maskine. Jeg sidder stadig med 1.4GHz på
arbejde. Så alt over 2GHz er overkill til alt andet end 3D skydespil.