spil med lækker surround lyd
Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 05-08-05 07:32

Hej

Jeg har netop sat min HTPC op sammen med min projektor og 7.1
højtalersæt og det virker fortræffeligt.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at prøve nogle spil der så også
bruger 7.1 kanaler (hvis de da findes).

Gerne noget med bilspil i stil med Need for speed.

Hvad kan i anbefale?

Fra : Saitek

Dato : 05-08-05 16:56

<lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
Hej

Nu kunne jeg så godt tænke mig at prøve nogle spil der så også
bruger 7.1 kanaler (hvis de da findes).

Gerne noget med bilspil i stil med Need for speed.

Hvad kan i anbefale?

-----

Skal det absolut være 7.1? Der er en del med 5.1, så er der godt nok lige
et par sidekanaler der ikke siger noget, men det vil da blive godt
alligevel.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-08-05 17:28

Saitek wrote:

> Skal det absolut være 7.1? Der er en del med 5.1, så er der godt nok lige
> et par sidekanaler der ikke siger noget, men det vil da blive godt
> alligevel.

Spil med god 5.1 cil da bestemt også interessere mig - hvad kan du anbefale?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-08-05 13:46

Saitek wrote:

> Skal det absolut være 7.1? Der er en del med 5.1, så er der godt nok lige
> et par sidekanaler der ikke siger noget, men det vil da blive godt
> alligevel.

Hov, det er vel bagkanalerne der ikke siger noget hvis man går fra 7.1
til 5.1

Fra : Ken

Dato : 09-08-05 17:44

Saitek wrote:

> [...]
> alligevel.

Hov, det er vel bagkanalerne der ikke siger noget hvis man går fra 7.1

så det lidt sent sorry

nej bagkanaler vil sige noget 2 front 2 rear (bag og sub (5.1)

7.1 siger også noget i sidehøjtalere altså 2 front 2 rear 2 sidehøjtalere
og sub, men der er ikke den store forskel på 5.1 og 7.1 (har jeg læst) Har
selv 2 7.1 lydkort. og 2 5.1 kort. Bruger et audigy 2 zs. Så har jeg
nogle 5.1 hovedtelefoner (trust silver 5.1), dem kunne jeg ikke undvære til
film og spil. (250kr)

af 5.1 spil er der feks doom3 unreal4 halflife2 farcry black hawk down
bf2 (mener også at bf1 har det) men der er mange flere. Det står ikke
altid specifiseret i spillet (menuen) Det virker så mere eller mindre godt,
i nogle spil meget godt, feks doom3 hvor stemningen er langt bedre. Og i
andre kan man tydelig høre at der er nogen bag ved een.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-08-05 19:43

"Ken" wrote

> af 5.1 spil er der feks doom3 unreal4 halflife2

Efter sigende skulle hl2 være super med en projektor og surround
Der er en bane hvor en helikopter nærmest lander for fødderne af en når man
skyder den ned
Det kan godt få een til at flytte sig fra sofaen

- Peter

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-08-05 23:27

Peter Lykkegaard wrote:

> Efter sigende skulle hl2 være super med en projektor og surround

Fedt, det vil jeg da prøve.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-08-05 23:26

Ken wrote:

> 7.1 siger også noget i sidehøjtalere altså 2 front 2 rear 2 sidehøjtalere
> og sub,

Nu kender jeg ikke til hvordan det er i spil verdenen, men i filmverdenen er
det ved 7.1, to baghøjtalere der bliver tilføjet. Dette er fordi både DTS-ES
og Dolby Digital EX reelt kun har 6.1 kanaler, og den sjette kanal er netop
bagkanalen der bør placeres modsat centerhøjtaleren. Ved et 7.1 højtalersæt
duplikerer man blot den sjette bagkanal ud i to højtalere for at få bedre
spredning i lyden. Som sagt er det således i film verdenen, men i spilverdenen
kan det vel være anderledes.

> men der er ikke den store forskel på 5.1 og 7.1 (har jeg læst)

Jeg har et 7.1 højtalersæt sat op til mn hjemmebio og det er ganske rigtig at
forskellen imellem 5.1 og 7.1 er mindre en f.eks forskellen imellem 5.1 og
stereo, men der er bestemt en ærkbar forskel. Specielt med lyde der bevæger
sig rundt i de forskellige højtalere kan man mærke stor forskel. Overgangen
fra en højtaler til en anden er meget mere flydende og det giver et meget mere
komplet lydbilleder.

> Har
> selv 2 7.1 lydkort. og 2 5.1 kort. Bruger et audigy 2 zs. Så har jeg
> nogle 5.1 hovedtelefoner (trust silver 5.1), dem kunne jeg ikke undvære til
> film og spil. (250kr)

Jeg har så en lidt anden slags højtalere (et 7.1 højtalersæt fra Mission M5
til omkring 15-20,000 Dkr), jeg bruger dem dog mest til DVD film hvor jeg så
bruger spdif udgangen fra bundkortet og kører det over min reciever. Min
bundkort har do0g også analogt 7.1 udgang hvilket jeg jo så vil bruge til spil
og lignende.

> i nogle spil meget godt, feks doom3 hvor stemningen er langt bedre. Og i
> andre kan man tydelig høre at der er nogen bag ved een.

Cool, Jeg har altid godt kunne lidt ID softwares spil så jeg vil da prøve med
Doom3.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ken

Dato : 10-08-05 11:43

> Cool, Jeg har altid godt kunne lidt ID softwares spil så jeg vil da prøve
> med Doom3.
>
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

ok, med et audigy 2 zs (7.1) følger der et billede der viser
højtalerplasering når der skiftes mellem 5.1 og 7.1. Ved 7.1 flyttes
baghøtalere lidt ind og der tilføjes et par sidehøjtalere der står nærmere
baghøjtalerne end front højtalerene. Så jeg gik ud fra at det var sådan det
skulle placeres. Ved 6.1 anbringes en extra højtaler i bag mellem
baghøjtalerne modsat center. (det kan man også sætte på mit kort.)

Det betyder meget hvilket lydkort man anvender til spil eller lyd fra en pc
(filmlyd). Jeg kender ikke et bundkort der kan levere samme kvalitet som et
audigy2 zs eller et endnu bedre. Har et bundkort med alc850 (7.1), desuden
et live5.1, et trust 5.1 og har hørt lyden fra mindst 10 bundkort (5.1) lyd.
(Laver maskiner) Men forskellen er stor, særlig hvis man kan sætte et anlæg
på der kan gengive forskellen. (temmelig stor forskel faktisk) En god
hovedtelefon afslører det med det samme. (Har også et cambridge 2500 anlæg
og et anlæg med større højtalere. (KEF) ) Og der er ingen underliggende
støj, som et lydkort på et bundkort kan give.

Hvis man har et godt anlæg der har kostet mange penge til sin PC, så er man
nok nødt til at indvestere i et godt lydkort, ellers er det jo spildt med
med det gode anlæg. Et audigy 2 zs kan fåes for 400kr, det er da ok. Det
fortryder man ikke.

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-08-05 21:00

"Ken" <wicbdk@Jubi.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> cambridge 2500 anlæg og et anlæg med større højtalere. (KEF) ) Og der er
> ingen underliggende støj, som et lydkort på et bundkort kan give.

nVidia SoundStorm der er på visse nForce2 bundkort, er super duper (Den
bedste måde at forklare det kort )z.

Det understøtter bl.a. noget der kaldes DICE - Dolby Interactive Content
Encoder, jeg mener det er det eneste der understøtter det?
Quote:"What's special about DICE is the "I" as in interactive. In other
words the encoder takes any multichannel output (that same multichannel
analog output that we have from all of today's 3D audio games on the PC)
and
on the fly, without any appreciable lag, converts it to Dolby Digital 5.1
content so that it can be sent via a S/PDIF output to a Dolby Digital 5.1
decoder. Until very recently the nForce APU was the only product on the
market to take advantage of the DICE feature, and it remains the only
product to deliver the DICE in hardware."

Her er en meget dybdegående artikel.
http://www.3dss.com/reviews/nForce/index.html

Lige nu er mit Soundstorm koblet til min surround receiver via et optisk
kabel, og lyden er fremragende, også i spil.
Støj er der ikke noget af.

Fra : Ken

Dato : 10-08-05 12:11

> [...]
> at få bedre spredning i lyden. Som sagt er det således i film verdenen,
> men i spilverdenen kan det vel være anderledes.

Jeg modsiger dig ikke (med DTS-ES), men alle de højtalersæt du kan se til pc
som er til 7.1 har alle samme konfiguration, nemlig 1 sub + 7 højtalere og
de opstilles som 2 front, 2 rear, 1 center og 2 i sidene, endelig er der
så en sub, i alt 8. Ellers ville det jo også være misvisende med 7.1, da
tallet 7 henviser til 7 højtalere og 1 tallet til en sub.
Prøv selv at lede på google og bed om at få vist billeder i menuen. (Feks
led på surround 7.1)

Der er jo tale om selvstændige lydsignaler til hver højtaler, ikke bare
noget elektronisk fordeling, så derfor er det ikke sikkert at spil vil
understøtte andet end lige 5.1, da det er mere kompliceret er lave 7.1 hvis
man ikke får en meget god forbedring. (tror nok)

mvh ken

Fra : Peter [AGHL]

Dato : 10-08-05 07:49

Lars Hoffmann wrote:

> Fedt, det vil jeg da prøve.

The Story:
http://groups-beta.google.com/group/alt.games.half-life/msg/d25f9857c8ddcb37?hl=en&

Peter

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-08-05 12:07

Ken wrote:

> Det betyder meget hvilket lydkort man anvender til spil eller lyd fra en pc
> (filmlyd).

Måske nok, men jeg bruger den digitale udgang til film, så det er
receiveren der står for afkodningen af lyden og om man bruger en
digital udgang fra et bundkort eller fra et lydkort kan vel komme ud
på et. Mskinen bruger næsten udelukkende til film så jeg vil ikke
investere i et lydkort blot for at få bedre lyd til spil.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-08-05 12:27

Ken wrote:

> [...]
> så en sub, i alt 8. Ellers ville det jo også være misvisende med 7.1, da
> tallet 7 henviser til 7 højtalere og 1 tallet til en sub.

Helt ligesom med DTS-ES.

> Prøv selv at lede på google og bed om at få vist billeder i menuen. (Feks
> led på surround 7.1)

opsñtningen er helt den samme. Sp´rgsm`let er bare om det er mine
baghøjtalere eller mine sidehøjtalere der spiller ved 5,1 - ved DTS
eller Dolby Digital 5.1 er det som sagt sidehøjtalerne der spiller.

Det er jo heldigvis nemt at finde ud af. JÆeg kan jo bare sende 5.1
testsignal via de analoge udgange fra mit bundkort og så høre hvilke
højtalere der siger noget. Jeg skal da nok lige vende tilbage.

> [...]
> understøtte andet end lige 5.1, da det er mere kompliceret er lave 7.1 hvis
> man ikke får en meget god forbedring. (tror nok)

Ok, men eftersom muligheden eksisterer rent teknisk, er det vel bare et
spørgsmål om tid før spil understøtter det.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-08-05 07:56

Lars Hoffmann wrote:

> opsñtningen er helt den samme. Sp´rgsm`let er bare om det er mine
> baghøjtalere eller mine sidehøjtalere der spiller ved 5,1 - ved DTS
> eller Dolby Digital 5.1 er det som sagt sidehøjtalerne der spiller.

Ja det har jeg så efterprøvet nu og jeg må da indrømme at
resultatet overraskede mig en smule: Ved brug af de analoge udgange på
bundkortet, er det sjovt nok mine baghøjtalere der spiller hvis jeg
konfigurerer det som 5,1, hvorimod det er mine sidehøjtalere der
spiller ved 5,1 fra min forstærker (DD eller DTS via coaxioal udgang).

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Saitek

Dato : 11-08-05 14:29

Lars Hoffmann wrote:

> [...]

konfigurerer det som 5,1, hvorimod det er mine sidehøjtalere der
spiller ved 5,1 fra min forstærker (DD eller DTS via coaxioal udgang).

Er du sikker på det er lavet rigtigt, kender 2 der har 7.1 forstærkere
(denon) og her var det ikke så let at koble alt rigtigt. Men det skal være
baghøjtalere der siger noget ved 5.1, ellers er der jo i sagens natur noget
galt.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-08-05 07:50

Saitek wrote:

> [...]
> baghøjtalere der siger noget ved 5.1, ellers er der jo i sagens natur noget

Ikke ved DTS eller Dolby Digital, der skal det være side (surround)
højtalerne der siger noget. Det er helt korrekt og har alle dage
været sådan. De ekstra kanal der kommer på ved 7.1 er ikke
sidekanalerne, men derimod bagkanalen fra 6.1 som bliver duplikeret.
Sådan er det med DTS og Dolby, men det overraskende var et det ikke
var således ved brug af mine analoge udgange fra bundkortet.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann