Videoredigering
Fra : . .. -_ --__--- RDX ~

Dato : 06-06-01 23:37

En af mine venner skal bruge en maskine til videoredigering og vi har tænkt
på en Mac, fordi Wintendo bare ikke er godt nok til den slags og der ikke er
noget ordentlig redigerings software til Linux, men hvor stor skal sådan en
maskine være? Og hvilke tilslutnings muligheder er der udover FireWire?

Mvh Lasse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-01 02:55

Hej Lasse

I skal bruge mindst en G4 med mere end en 400mhz processor + 1024-1536mb RAM
(3x512mb PC 133).
Mac OS 9.1. Køb evt. Mac OS X, men installer kun OS 9.1. Det eneste OS X
videosoftware, jeg kender til er Apples eget iMovie, og da jeg ikke selv
arbejder med video, har jeg svært ved at vurdere iMovies kvalitet i forhold til
fx. Macromedias eller Adobes redigerings software. Men hverken Macromedias
eller Adobes programmer er X-kompatible endnu.
2 stk. 40-60gb HD + en tilsvarende ekstern FireWire HD.
Et hurtigt skærmkort med mindst 32mb VRAM - helst 64mb eller 128mb.
1 eller 2 17"-20" skærme. (2 skærme kræver ekstra PCI grafikkort monteret).
Evt. en FireWire CD/DVD brænder.

Af tilslutninger er der udover FireWire også USB - mindst 2 stk. af hver,
skærmtilslutning, PCI kortpladser 3 stks., - altså alle de almindelige
tilslutninger.

Lasse wrote:

> [...]
> maskine være? Og hvilke tilslutnings muligheder er der udover FireWire?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-06-01 23:47

> [...]
> skærme. (2 skærme kræver ekstra PCI grafikkort monteret). Evt. en FireWire

Det var lidt af en (dyr) basse af en Mac. Mindre kan også gøre det
(meget mindre endda.) Faktisk kan man ikke købe en ny Mac, som _ikke_
kan redigere digital video. Hva' med at Lasse fortalte lidt mere om de
typer af film der skal laves på Mac'en.

/Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-01 02:09

Hej Martin

Åh ja, - du kan måske have ret i, at det vil blive en dyr affære, hvis man
køber _nyt udstyr_, men allerede nu begynder de G4/400 maskiner at komme ud
brugte til faktisk rimelige priser. I dk.marked.privat.edb.mac har der da været
et par stykker på det seneste.

Men rigtig, - spørgsmålet var meget upræcist formuleret.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 08-06-01 08:08

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Det var lidt af en (dyr) basse af en Mac. Mindre kan også gøre det
> (meget mindre endda.) Faktisk kan man ikke købe en ny Mac, som _ikke_
> kan redigere digital video.

Ja, jeg har endda redigeret digital video på en 'mac der ikke kan'!?!
Alle steder (dvs. hos Apple og andre prod.) står der at man minimum skal
have en G3@300 MHz. Jeg har en Beige G3/266 hvor jeg har 'smidt' et
firewirekort, mere ram og HD i.
På den har jeg i premiere redigeret et 12 min. filmprojekt - og det har
(selvfølgelig) fungeret helt smertefrit - modsat mine kammerater der
brugte PC...

Så endnu mindre kan også gøre det ...

Hvis det er DV på hobby/semi-prof. niveau vil jeg nok anbefale en
iBook@500 og en ekstern Psycho firewire HD. Flere steder, bla. i MacNN's
forums har brugere berettet om succesoplevelser med Final Cut Pro og den
nye iBook - det skulle vist bare være fjong! I øvrigt har iBook'en jo
også en A/V udgang hvortil man kan tilslutte en fjernsynsskærm.

Priser for legetøjet (iBook DVD/384/10gb + 60gb fw) er hos MacXpres
<http://www.macxpres.dk> 23742,5 kr incl. moms. Med Final Cut Pro 2 er
prisen 33990 kr incl. moms.

My two cents...

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-01 13:04

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Ja, jeg har endda redigeret digital video på en 'mac der ikke kan'!?!
> Alle steder (dvs. hos Apple og andre prod.) står der at man minimum skal
> [...]

Det skyldes nok at Apple kun regner med maskiner, som de så ud da de
forlod Apple. B&W G3 var den første med FireWire on-board.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-01 13:04

> iMovies kvalitet i forhold til fx. Macromedias eller Adobes redigerings
> software. Men hverken Macromedias eller Adobes programmer er X-kompatible
> endnu.

Hvad er det lige for en videoredigerings software Macromedia har?

Final Cut Pro blev oprindeligt udviklet hos Macromedia, men det belv
købt af Apple inden det nåede på markedet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-01 16:20

fHej Morten

- Har du aldrig hørt om Director? - Så er du gået glip af noget. Den kan
redigere ned til pixel-to-pixel niveau sammen med en Freehand! Jeg har
Director og bruger den til bl.a. at lave slides med - ikke til video.

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 08-06-01 21:30

> [...]
> redigere ned til pixel-to-pixel niveau sammen med en Freehand! Jeg har
> Director og bruger den til bl.a. at lave slides med - ikke til video.

Så bruger du Director forkert. Det programmet er best anvendt til, dvs.
det Macromedia sælger det til, er hhv. multimedia præsentation med
interaktive elementer, samt web flimmer i form af Flash.
Videoredigerings egenskaberne deri har du før fået af vide af Peter
Gersmann ikke strækker sig højere end Quicktime Pro.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-01 23:30

> - Har du aldrig hørt om Director? - Så er du gået glip af noget. Den kan
> redigere ned til pixel-to-pixel niveau sammen med en Freehand! Jeg har
> Director og bruger den til bl.a. at lave slides med - ikke til video.

orv, hvor avanceret. Jeg redigerer video i Appleworks...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-01 13:42

.. .. -_ --__--- RDX ---__-- _- .. . <rdx@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> maskine være? Og hvilke tilslutnings muligheder er der udover FireWire?

Spørgsmålet er vel hvad han skal fremstille. Skal han lave spillefilm
eller TV i brodcast kvalitet, præsentations-video eller hjemme-video?
Hvordan skal produktet distribueres? Hvilket buget har han?

De jeg ikke kender disse faktore, kan jeg kun forsøge at give et
overblik over hardware og software.

Basis:
------
Alle ny Mac'er inkl iBook og iMac har tilslutning til DV kamara i form
af Firewire og medfølgende video redigerings software i form af iMovie.
Til redigering af hjemme-video etc. skulle det være fuldt ud
tilstrækkeligt.

Redigerings software:
---------------------
Hvis ikke iMovie softwaren er tilstrækkelig, kan Appels egen Final Cut
Pro varmt anbefales frem for Adobe (Premiere), Pincale, Media100 og
anden semiprofessionel DV software. FCP er på det professionelle marked
ved at true Media100 og Avid's position som markedsførende, dog til en
brøkdel af deres priser. FCP koster såvidt jeg ved ca 10000kr. Hvis du
skal have bedre software bliver det enddog meget dyrt.

Efter behov kan man selvfølgelig efter behov suplere med programmer som
Photshop, After Effects, diverse 3D-programmer og lydprogrammer som
Cubase og SoundEdit.

Hardware:
---------
PowerMac G4, Cube og PowerBook G4 kan pga af G4 processoren anbefales
idet denne kan håndtere digital video _langt_ hurtigere (rendering).
2*533MHz G4 er pt. den hurtigste Mac til videoredigering.

Stationære modeller iMac, Cube og PowerMac G4 har selvfølgelig den
fordel at de bruger hurtigere og potentielt større 3,5" harddiske.

PM G4 har den fordel at man kan tilføje en ekstra stor intern harddisk
billigere, end ved at købe en dyr ekstern Firewire disk.

Hvis man yderligere mangler hastighed er løsningen et acceleratorkort,
der arbejder sammen med software, dvs sammen med Final Cut Pro. Matrox
har et par fornuftige løsninger til ca 10000kr. Acceleratorkort kræver
selvfølgelig en Mac med PCI eller AGP udvidelsespladser, dvs en
PowerMac G4. Der findes selvfølgelig også langt dyere acceleratorkort,
men matroxkortet som er udviklet til FCP skulle være rigtigt godt.

Sidste mulighed for acceleration er RAID (IDE, SCSI eller Firewire) som
oftest kræver en PowerMac G4 med plads til PCI kort.

DV output:
----------
Det helt basale er selvfølgelig at det færdige produkt, blot skal
tilbage på DV bånd eller afvikles fra harddisken så det kan ses lokalt,
over LAN eller Internet. Det kan alle mac'er klare.

Digitalt Medie output:
----------------------
Alle minus PowerBook G4 fås i dag med indbyggede CD-RW drev ellers kan
man tilslutte en brænder via FireWire. Spørgsmålet er hvilket format
ønsker man at lave: En almindelig MPG eller QT film på en CD i ISO-1990
fornmat, der kan afspilles på alle computere. Det kan klares af den
medfølgende software.

Hvis man vil lave VCD'er, der også kan afspilles i DVD afspillere og de
fleste computere, kræver det et brænder program som Roxio Toast Titanium
(der kan lave stort set alle typer CD'ere og DVD'ere) + et tidligere
shareware program fra Astarte som dog ikke findes længere, da Apple har
købt Astarte. Det skulle dog være muligt at finde det på nettet.

Hvis man vil lave DVD-Video er det også muligt, men en hel del dyrere.
Først og fremmest kræver det en DVD-R brænder. Sådan en er der indbygget
i Apples dyre 733MHz G4. Til den medølger programmet iDVD, som kan
komprimere mediet, lave menu'er og brænde det på DVD-Video skiver, så de
kan afspilles i de DVD afspillere. iDVD kan dog ikke lave medier med
mere end en times varrighed.
Brændbare DVD skiver fås for ca 100kr stykket. iDVD og DVD-brænderen i
733'eren også lave VCD'er i stil med Toast, som kan afspilles på
computere, VCD-afspillere og DVD-afspillere.

Til at lave DVD-video'er af mere end én times varrighed, skal man bruge
DVD Edit Pro (også fra Apple) til ca 10000kr. i DVD Edit Pro er man
envidere ikke bundet af at bruge Apples prædefinerede skabeloner til
menuerne.

DVD Edit Pro og Toast Titanium kan i modsætning til iDVD bruges med
tredieparts DVD og CD brændere. Så man kan købe en billigere mac + en
ekstern DVD-brænder der tilsluttes via Firewire.

iDVD og DVD Edit Pros kompressionssoftware er ganske hurtig og kræver
ikke nødvendigvis dyre tredieparts hardwarekomprimerings kort. De kan
komprimere 1 times video på 2 timer på en 733MHz G4.

Analogt output
--------------
Hvis du skal lave analogt output til VHS, S-VHS bånd eller TV kræver det
at computeren kan lave analogt output.

iBook'en kan lave analogt composite output til VHS bånd og TV.

PowerBook'en kan lave analogt S-VHS output til S-VHS bånd og TV.

De stationære modeller kan ikke lave analogt output, der kræves et kort
enten i form af et 3.parts grafikkort, dedikeret video-kort, eller et
acceleratorkort med analogt output.

Den sidste og formegenlig den mest fornuftig løsning til all round brug
er de Firewire medie-boxe, der efter hånden sælges til ganske gunstige
priser omkring 4000-8000kr fra bla. Formac og den tyske forhandler,
Gravis. Typisk omfatter de følgende analoge input _og_ output: RGB,
composite, S-VHS, TV tuner, FM tuner og audio (line + mikrofon).

Envidere fås de med følgnede tilægs features: evt. MPG1 & MPG2 hardware
kompression af video, Midi interface, D/A & A/D konvertere til digital
lyd. ATA-66 interface så man kan sætte en 60-80GB harddisk i box'en og
"grappe" DV, tv, video eller lyd direkte til denne hardddsik.

Håber det dannede et overblik

Fra : Kell Christensen

Dato : 08-06-01 17:24

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> Gravis. Typisk omfatter de følgende analoge input _og_ output: RGB,
> composite, S-VHS, TV tuner, FM tuner og audio (line + mikrofon).

Formac Studio har nu været på markedet en tid, har du eller andre plus
eller minus ting at sige om denne box? Jeg har primært brug for import
af S-VHS bånd for redigering og ud på DV bånd. Bliver det helt uden tab?

> [...]
> lyd. ATA-66 interface så man kan sætte en 60-80GB harddisk i box'en og
> "grappe" DV, tv, video eller lyd direkte til denne hardddsik.

Hvilke har midi - hvilke ATA-66?
Er der en nem og billig måde at konvertere Midi til normal audio-CD?

> Håber det dannede et overblik

JA - som altid Morten

Med venlig hilsen
Kell Christensen

PS. Jeg er begyndt at få advarsel om at mine indlæg indeholder ikke
ASCII-tegn - det drejer sig om vor 3 danske bogstaver (altså æøå) ??

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 08-06-01 21:30

Kell Christensen <kell@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg har primært brug for import
> af S-VHS bånd for redigering og ud på DV bånd. Bliver det helt uden tab?

Der vil komme et tab ved overførslen fra VHS til mac, men bagefter
skulle du kunne holdes tabfri.

> PS. Jeg er begyndt at få advarsel om at mine indlæg indeholder ikke
> ASCII-tegn - det drejer sig om vor 3 danske bogstaver (altså æøå) ??

Markér dk.edb.mac i dit Settings vindue, commando+i, fjern fluebenet ved
"Advar om non-ASCII" eller sådan noget. Oversæt selv til den danske
version.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-01 18:54

> Formac Studio har nu været på markedet en tid, har du eller andre plus
> eller minus ting at sige om denne box? Jeg har primært brug for import
> af S-VHS bånd for redigering og ud på DV bånd.

Det lyder som om du skal have fart i sådan en medie box... Jeg kender
dem ikke selv, men det tyske blad MacUP har gennem det sidst halve år
afprøvet flere af dem med udemærkede resultater. Prøv ta gå på
biblioteket.

> Bliver det helt uden tab?

Nej, der vil selvfølgelig altid være tab når et analogt signal skal
digitaliseres, uanset hardwarens pris. Efter digitaliseringen er der dog
ikke tab.

> Hvilke har midi - hvilke ATA-66?

Det tyske postordere firmas egen har ATA66 og MPG kompression, jeg mener
den koster 999 DM, eksklusiv harddisk. Formac's har ikke.

> Er der en nem og billig måde at konvertere Midi til normal audio-CD?

aner det ikke...

Fra : Kell Christensen

Dato : 13-06-01 07:52

> [...]

> dem ikke selv, men det tyske blad MacUP har gennem det sidst halve år
> afprøvet flere af dem med udemærkede resultater. Prøv ta gå på

På Slagelse Bib? Der står nok kun et gammelt MacNyt

> Nej, der vil selvfølgelig altid være tab når et analogt signal skal
> digitaliseres, uanset hardwarens pris.

Så er det bare hvor på stigen vi er - det er surt at blive skuffet når
man har hevet 4-5K op af lommen. Skal naturligvis ses med egne øjne.
Det ville være skønt med et sted hvor man ku' smugkigge - workshop
e.lign.

Tak for svar

Kell

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 12-06-01 19:14

Kell Christensen <kell@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Er der en nem og billig måde at konvertere Midi til normal audio-CD?

Kom lige til at tænke på, mon ikke man kan det med QuickTime Pro. Deri
kan du sikkert åbne midi filen og gemme som aiff.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-06-01 21:53

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Kom lige til at tænke på, mon ikke man kan det med QuickTime Pro. Deri
> kan du sikkert åbne midi filen og gemme som aiff.

Det kan man godt, men man skal ikke vente et afsindigt godt resultat med
mindre lydmodulet fra QT er brugt til at lave midi lyden.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Kell Christensen

Dato : 13-06-01 07:52

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Kom lige til at tænke på, mon ikke man kan det med QuickTime Pro

Super - tak for det.

Det kan man kalde vokseværk...
2 min. klaverstykke i midi = 4K
Samme converteret til AIFF = 21MB (16bit-44K-stereo)

Kell

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-06-01 20:46

Kell Christensen <kell@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Det kan man kalde vokseværk...
> 2 min. klaverstykke i midi = 4K
> Samme converteret til AIFF = 21MB (16bit-44K-stereo)

Det er jo ikke dk.edb.harddisk-spare-tips

Fra : . .. -_ --__--- RDX ~

Dato : 08-06-01 17:59

> Spørgsmålet er vel hvad han skal fremstille. Skal han lave spillefilm
> eller TV i brodcast kvalitet, præsentations-video eller hjemme-video?
> Hvordan skal produktet distribueres? Hvilket buget har han?

Hjemmevideo i høj kvalitet på CD-ROM, jeg ved ikke lige hvilket budget han
har fastsat til det, men mon ikke det ligger omkring det en PC med samme
muligheder ville koste? Ingen af os har brugt Mac ret meget før, så vi er
lidt på bar bund.

Mvh Lasse

Fra : Carsten Nørgaard

Dato : 17-06-01 16:38

Hej Lasse
Se f.eks
http://www.3g.dk/
http://www.computerstore.dk/shop/avafdeling.asp
de har også tilbud i deres katalog, som jeg ikke har kundet finde on-line,
eller besøg en Fredgaard butik
M.v.h.
CN

Fra : Carsten Nørgaard