Gud holdt hånden over os
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-09-05 12:00

I mandags/tirsdags var der flere som bad om englevagt for "Guds eget land",
Amerika.

I den forbindelse skal nævnes følgende:
(citat fra Kristeligt Dagblad, lørdag den 3. september 2005,
1 års dagen for den katastrofale udgang af gidselaktionen i Beslan,
T-x before ...)

=== citat start ===

Gud holdt hånden over os

Guvernøren i Louisiana, Kathleen Blanco, bad i onsdags indbyggerne i byen
(New Orleans, red.) om at bede.

- Det er det bedste at gøre for at falde til ro og takke Herren for, at
vi er overlevende, sagde hun.

Andre mener, at der er endnu mere at takke Gud for. For eksempel Chuck
Kelly, der er leder af New Orleans' baptistiske teologiske seminarium.

- For eksempel blev New Orleans ikke ramt direkte på med fuld kraft,
sagde han til bureauet Baptist Press.

- Digerne brød ikke sammen før efter, at stormen var overstået, og vinden
havde nået så lavt et niveau, at redningsfolkene kunne komme ud. Der ville
have været mange flere døde, hvis digerne var brudt sammen midt i orkanen og
ingen kunne flytte sig, sagde Kelley.

=== citat slut ====

God help all affected by Katrina ...

Heaven-Break:
(2005-09-03, CET 12:39)
- "Amen."

"Israel, bi på HERREN fra nu og til
evig tid!"
(Psalm 131,3)

Heaven-Break:
(2005-09-03, CET 12:48)
- "Amen."

?-Break:
(2005-09-03, CET 12:52)
- " ... Syndsforladelse ... "

Var det et ord fra Dig, Gud ?

Jesus-Break:
12:53
- "Jeg vil, at I skal tvætte Jer rene ... "

12:54
- "... i Mit blod ... "

12:53
- " ... Jeg gør et mægtigt kup."

12:55
- "Ser I det ikke ?"

Fader. Du, som hersker over storm og sø. Må Din gode vilje ske. Før os
gennem ørkenen, fra Oase til Oase, til Dit Forjættede Land.

12:58
- "Jeg vil ... føre Jer ... til Mit land."

Tak Herre ...

Med venlig hilsen/With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 12:41

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse

> [...]
> ud. Der ville have været mange flere døde, hvis digerne var brudt
> sammen midt i orkanen og ingen kunne flytte sig, sagde Kelley.

Hvis og hvis, min røv er spids. Ham der gud er vist noget af en gækker,
hva'? Eller også har nogen lidt for travlt med at efterrationalisere.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-09-05 13:59

"Jens Bruun" skrev

[ ... ]

> Hvis og hvis, min røv er spids. Ham der gud er vist noget af en gækker,
> hva'? Eller også har nogen lidt for travlt med at efterrationalisere.

Hmm ... du mangler vist en opdatering.

Input last memory:

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-09-05 21:38

> "Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse

> Hvis og hvis, min røv er spids. Ham der gud er vist noget af en gækker,
> hva'? Eller også har nogen lidt for travlt med at efterrationalisere.

Nå synes jeg du er urettferdig. Husk at "Jesus-loves-you" har daglig
direktekontakt med gud.

Nu kunne vi nok ha ventet at han informerte om ulykken før den skjedde, men
der er så mange ulykker som skal varsles, og det er meget menneskelig å
glemme en og annen.

Desuten var det stort sett fattigfolk som mistet livet, og Buah er ikke glad
i fattigfolk.

HM

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-09-05 18:22

"Harald Mossige" skrev

[ ... ]
> "Jens Bruun" ... wrote
[ ... ]

> Nå synes jeg du er urettferdig. Husk at "Jesus-loves-you" har daglig
> direktekontakt med gud.
>
> Nu kunne vi nok ha ventet at han informerte om ulykken før den
> skjedde, ...

Jeg har aldrig postuleret, at jeg kunne "se ind i fremtiden". Ifølge Bibelen
er det kun Gud Hamselv, der besidder denne egenskab (Esajas 42,8-9), og hvad
Han videregiver til os, bliver jo Hans sag.

Tag nu f.eks. denne:

Date: Monday, September 05, 2005 7:19 PM
4349 news:q6%Se.66775$Fe7.224041@news000.worldonline.dk

Med venlig hilsen,
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4350

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-09-05 12:59

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... the mercy of the Lord ... ]

> ?-Break:
> (2005-09-03, CET 12:52)
> - " ... Syndsforladelse ... "
>
> Var det et ord fra Dig, Gud ?
>
> Jesus-Break:
> 12:53
> - "Jeg vil, at I skal tvætte Jer rene ... "
>
> 12:54
> - "... i Mit blod ... "

Jesus-Break:
(2005-09-03, CET 13:35)
- "Hvordan er det, I behandler *Min* Kirke ?
(Gør Mit Ord til løgn ?)"

13:37
- "Jeg har ikke givet Jer lov til ... (at velsigne homoseksuel adfærd)."

13:42
- "Det er en vederstyggelighed!"

13:37
- "Ej heller ... (hor) ... "

13:43
- "... vil Jeg have i Mit hus!"

13:43
- "Omvend Jer, og så skal I få ... livets gave og sejrskrans."

Hmm ... jeg erindrer lige pludselig en hændelse her fra Danmark ...

3162 news:fqnid.62319$Vf.3049977@news000.worldonline.dk
3169 news:v_rid.62365$Vf.3050275@news000.worldonline.dk

Apropos når Herren tugter Sin folk.

DADDY-Break
(2005-09-03, CET 13:57)
- "Mit løfte står fast."

13:58
- "Jeg vil føre Jer til de levendes land."

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4336

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-09-05 13:59

"Jesus-loves-you" skrev
4336 news:oegSe.66630$Fe7.223678@news000.worldonline.dk

[ ... ]
> Hmm ... jeg erindrer lige pludselig en hændelse her fra Danmark ...
>
> 3162 news:fqnid.62319$Vf.3049977@news000.worldonline.dk

"Indicium" no 1:

2005-08-30, New Orleans ramt af Katrina
2004-11-03, ca. 14:00 (DK-"version"), day no 308
Delta = 300 days

Hmm ... næsten et fór pænt afrundet tal, men det siger mig intet.

Derimod hvis man skriver 30'te i 8'ende (30-8), minder tallet en hel del om
308.

En fin lille hentydning ?

-

"Indicium" no 2:

Sammenligner vi Tsunami-katastrofen ...
3510 news:yKwzd.77532$Vf.3640687@news000.worldonline.dk
2004-12-26, day no 361
.... med:
2004-11-03, ca. 14:00 (DK-"version"), day no 308

.... da er delta-værdien = 53 dage

Tsunamien indtraf i uge 53 (søndag 1'ste dag i ugen)

New Orleans blev ramt af Katrina i uge 35, altså tallet 53 spejlvendt.

-

Searchstring "300":

Found:
Gen 5:22 og Enok vandrede med Gud; og efter at han havde avlet Metusalem,
levede han 300 År og ...

Aha ... Program classified.

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4337

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-09-05 14:44

"Jesus-loves-you" skrev
4337 news:M6hSe.66631$Fe7.223821@news000.worldonline.dk

[ ... ]
> Searchstring "300":
>
> Found:
> Gen 5:22 og Enok vandrede med Gud; og efter at han havde avlet Metusalem,
> levede han 300 År og ...

Jens-Bruun interrupt-syntax-program:
3792 news:51e4e.109497$Vf.4161685@news000.worldonline.dk

> I lørdags, d. 2. april, kl. 22:06 var flere danskere vidne til et meget
> lysstærkt meteor - en såkaldt ildkugle.

2005-08-30, New Orleans ramt af Katrina

Delta 242-92 = 150 days ....

Last memory:
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-09-05 15:32

"Jesus-loves-you" skrev
4339 news:pMhSe.66635$Fe7.223792@news000.worldonline.dk

[ ... ]
> 128 / 2 = 64 (memory 6472)

From the 6472-arkiv:

Letter to Palestine
(19)96-02-17.PLO
1607 news:7CI0c.102126$jf4.6139649@news000.worldonline.dk

> ... at vi selvstændigt kan produksere solkraftanlæg i den
> palæstinensiske-, jordanske-, egyptiske ørken osv. Husk på, at verdens
> energiforbrug vil stige. Prognosen lyder 35-45 % stigning frem til år
> 2010. Olie og andre fossile brændstoffer udleder kuldioxid til atmos-
> færen, hvilket bliver et globalt økosystems undergang.

Last memory:

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 04-09-05 13:57

"Jesus-loves-you" skrev
4337 news:M6hSe.66631$Fe7.223821@news000.worldonline.dk

[ ... ]
> 2005-08-30, New Orleans ramt af Katrina

Faktisk blev byen ramt mandag eftermiddag kl. ca. 16 dansk tid.

Tidsangivelsen 2005-08-30 kan derfor kun gælde for New Zealand. Se evt. kort
over tidszoner ...

2004-11-03, ca. 14:00 (DK-"version"), day no 308
2004-11-23, day no 328 (file 3314)
Delta = 20 (T)

T ... ?

The "program" is counting!§

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4343

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-09-05 18:19

"Jesus-loves-you" skrev
> [...]

> - "... vil Jeg have i Mit hus!"
>
> 13:43
> - "Omvend Jer, og så skal I få ... livets gave og sejrskrans."

Øh ... under debat er der i dag kommet et læserbrev i Kristeligt Dagblad:

=== citat start ===

Katrina er Guds kald

af Jørn Nielsen, Næstved

En enkelt orkan kan bringe verdens mægtigste nation i afmagt, som kædet
sammen med den udsigtsløse kamp mod terror forplanter sig til global frygt
og rådvildhed.

Der er absolut ingen begejstring at spore hos ledende politikere og
statsmænd. Tværtimod oplever verden mere og mere sandheden af Jesu ord om
"rædsel og gru" (Luk. 21,26) for de uvejrsskyer, der længe har trukket sig
sammen over os.

Hvad har George W. Bush fået ud af sin kristne bekendelse og sine stille
stunder tidligt om morgenen i bøn over en åben Bibel? Ingenting. Himlen
over ham er tavs, hvor ikke Gud, men derimod menneskeskabte og
ikke-menneskeskabte kræfter tilsyneladende sætter dagsordenen.

Er New Orleans, som byens tidligere borgmester Marc Morial frygter skal
gå under som antikkens Pompeji, Guds straf? Nej, lige så lidt som
uforståelige hændelser på Jesu tid var en speciel straf mod dem, det gik ud
over. Et måske dårligt bygget tårn i Siloam var pludselig faldet over 18
uskyldige mennesker og dræbt dem (Lukas 13,1-5). "Mener I, at de var mere
skyldige end alle andre mennesker?" Jesus besvarer selv det retoriske
spørgsmål: "Nej, siger jeg jer, hvis I ikke omvender jer, skal I alle
omkomme på samme måde." De citerede ord af Jesus er relevante for både USA
og mit eget, dyrebare fædreland, men de kommer desværre nok til at hænge i
luften, som de gjorde det på Jesu tid.

Men siges skal de.

=== citat slut ====

Hans ord står selvfølgelig på egen regning, men da jeg læste dem, kom jeg i
tanke om en gammel hændelse:

Input old DK-memory ...
3091 news:LHudd.59095$Vf.2794267@news000.worldonline.dk

3091 opfølgningen (DK-fyrværkerikatastrofen 4. nov. 2004)
3162 news:fqnid.62319$Vf.3049977@news000.worldonline.dk

Ordene er ikke populære, men siges det skal de:

Gud er IKKE forpligtet til at holde hånden over os, men når Han - for en
tid - alligevel gør det, er det da ikke et udtryk for *nåde* og
*barmhjertighed* ?

Et andet spørgsmål kunne lyde:
- Lader Gud sig spotte i al evighed ?

Heaven-Break:
(2005-09-03, CET 19:08)
- "Nej!"

Med venlig hilsen,
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4349

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-09-05 18:53

"Jesus-loves-you" skrev
4349 news:q6%Se.66775$Fe7.224041@news000.worldonline.dk

[ ... ]
> Heaven-Break:
> (2005-09-03, CET 19:08)
> - "Nej!"

RETTELSE

Der skulle have stået:
(2005-09-05, CET 19:08)

-

Øh ... pga. denne fejl (delta 2), strejfede en mistanke i mit sind. Det er
mig IKKE tilladt at friste Gud (Matt. 4,7) - og Han lader sig heller ej
friste (Jak.1,13) - men følgende bør jeg citere:

I har en lov, som lyder:

DK-constitution § 80 ...

Gosch ... William Rehnquist, formanden for den amerikanske højesteret, døde
natten til i går (dvs. lørdag nat) 80 år gammel ... !

Altså ... I har en lov, som lyder:

DK-constitution § 80 ...

Ved opløb må den væbnede magt, når den ikke
angribes, kun skride ind, efter at mængden tre
gange i kongens og lovens navn forgæves er op-
fordret til at skilles.

Min tanke var:
- Gad vide om Gud har en tilsvarende lov ?

1. gang (First warning)
3162 news:fqnid.62319$Vf.3049977@news000.worldonline.dk

2. gang (Second warning)
Perhaps Katrina, see ...
4337 news:M6hSe.66631$Fe7.223821@news000.worldonline.dk
4343 news:gaCSe.66679$Fe7.223861@news000.worldonline.dk

3. gang (Third warning)
.... (that must perhaps be future-talk'ing)
Unknown factor:
3510 news:yKwzd.77532$Vf.3640687@news000.worldonline.dk

And then I heard a voice from Heaven said:
(2005-09-05, CET 19:39)
- "Weapon prepared !"

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4351

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 03-09-05 14:13

Altså så Gud valgte først at skabe orkanen som har dræbt tusindevis, men det
har ingen betydning da han så valgte at redde nogle mennesker ved at lade
digerne holde?

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-09-05 15:32

"Søren Kjeldsen" skrev

> Altså så Gud valgte først at skabe orkanen som har dræbt tusindevis,
> men det har ingen betydning da han så valgte at redde nogle mennesker
> ved at lade digerne holde?

Nej. Ligesom ved jordskælv hører orkaner med til naturens orden på en
geologisk aktiv planet.

Vi kan således ikke give Gud skylden for disse hændelser, for hvis planeten
ikke var geologisk aktiv, da ville havene ophøre med at eksistere. Vandet
vil være sunket dybere med i jordoverfladen, apropos planeten Mars, og så
ville så godt som *alt* biologisk liv uddø på planeten.

Mht. orkaner taler forskere dog om, at klimaforandringerne til dels skyldes
menneskets udledning af drivhusgasser (herunder CO2) til atmosfæren. Jo
varmere kloden bliver, desto større mængder energi skal der ledes fra
ækvator ud mod nord- og sydpolen, hvorved de kraftige orkaner opstår.

Derfor kan man måske med en vis grund give mennesket skylden ...

-

I den aktuelle katastrofe fra USA ændrede orkanen Katrina sin bane i sidste
øjeblik, hvorved de allerkraftigste vinde IKKE ramt selve storbyen New
Orleans.

Man kan så diskutere om dette blot var en tilfældighed, eller om der var
en-eller-anden Gud, som holdt hånden over mange menneskeliv.

Det bliver en trossag ...

Forhåbentlig vil alle dog her-ud-af indse nødvendigheden af at ændre på den
menneskeskabte andel af klimaforandringerne. Det blivet jo nok desværre ikke
den sidste storm i Menneskehedens historie.

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4341

Fra : Vidal

Dato : 03-09-05 21:23

Jesus-loves-you wrote:

> [...]
>
> Man kan så diskutere om dette blot var en tilfældighed, eller om der var
> en-eller-anden Gud, som holdt hånden over mange menneskeliv.

Jeg tror, det var Bush' bønner, der vendte vindene.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 03-09-05 21:40

Jesus-loves-you wrote:

> Forhåbentlig vil alle dog her-ud-af indse nødvendigheden af at ændre på den
> menneskeskabte andel af klimaforandringerne.

Måske er det Al Qaeda, der sidder i hulerne i Afghanistan
og udsender methan, for at forværre drivhusklimaet.

Tilsyneladende går det hårdest ud over USA.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-09-05 21:51

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> Måske er det Al Qaeda, der sidder i hulerne i Afghanistan
> og udsender methan, for at forværre drivhusklimaet.

Å? Lever de av skjemt ertersuppe?

Fra : Vidal

Dato : 03-09-05 22:20

Harald Mossige wrote:

> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> den

> Å? Lever de av skjemt ertersuppe?

De spiser Bush' bønner.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : #2066

Dato : 04-09-05 04:08

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> wrote in message
> [...]
> vil være sunket dybere med i jordoverfladen, apropos planeten Mars, og så
> ville så godt som *alt* biologisk liv uddø på planeten.

OK. Dermed siger du at

0) Gud eksisterer ikke, eller
1) Gud er ikke alvidende, eller
2) Gud er ikke almaegtig, eller
3a) Gud er ikke god, eller
3b) Gud er ligeglad

I alle tilfaelde, fortael os hvorfor vi boer kere os om Gud.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 04-09-05 15:37

"#2066" skrev

[ ... levevilkårene på 3. planet i solsystemet (Jorden) ... ]

> [...]
> 3a) Gud er ikke god, eller
> 3b) Gud er ligeglad
>
> I alle tilfaelde, fortael os hvorfor vi boer kere os om Gud.

Se mit svar til jenspolsen (J.O.) ...
4345 news:UCDSe.66689$Fe7.223931@news000.worldonline.dk

Med venlig hilsen,
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4346

Fra : #2066

Dato : 05-09-05 03:58

> "#2066" skrev
>
> [ ... levevilkårene på 3. planet i solsystemet (Jorden) ... ]

> Se mit svar til jenspolsen (J.O.) ...
> 4345 news:UCDSe.66689$Fe7.223931@news000.worldonline.dk

Hvad med at proeve at svare selv?

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 04-09-05 15:35

"Jesus-loves-you" skrev
4341 news:NuiSe.66641$Fe7.223831@news000.worldonline.dk

[ ... ]
> [...]

> menneskeskabte andel af klimaforandringerne. Det blivet jo nok desværre
> ikke den sidste storm i Menneskehedens historie.

Øh ... for en ordens skyld bør jeg lige nævne, at der er delte meninger om
dette.

Således skriver Søndagsavisen 4. september 2005 side 4:

=== citat start ===

Katrina ...

Klimaforsker ved DMI Wilhelm May er dog ikke meget for at give
drivhuseffekten og den globale opvarmning skylden for de seneste ti års
stigning af orkaner i den atlantiske orkan-sektor.

"Man kan ikke koble enkelte vejrhændelser til den globale opvarmning. Kun
ændringer i den statistiske fordeling af vejrfænomener over en længere
årrække kan tilskrives ændringer i klimaet. Starten af 1990'erne var den
mest stille periode i 20 år, mens vi f.eks. i slutningen af 1940'erne og
1050'erne havde en aktivitet svarende til den, vi ser i dag," siger Wilhelm
May.

=== citat slut ====

Og det kan manden jo i grunden have ret i ...

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4344

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 03-09-05 23:18

Jesus-loves-you wrote:
> [...]

> Man kan så diskutere om dette blot var en tilfældighed, eller om der var
> en-eller-anden Gud, som holdt hånden over mange menneskeliv.

Du er syg i hovedet. Den påstand understøtter jeg på, at du
fremsætter udtalelser der ikke engang er logisk konsistent inden for
den ramme du selv fastlægger.

Du vil ikke give gud æren for orkanen (det var en naturlig hændelse),
men gerne for at den ikke ramt Lousiana præcist (et var IKKE en
naturlig hændelse).

Sikke en argumentation. Man vælger bare helt vilkårligt hvad man vil
tilskrive gud, så får man altid ret.

"Gud er god, fordi han står bag så mange god geringer".
Hvordan kan du vide at det er gud der står bag disse handlinger?
"Fordi de er gode."

Cirkulær galningelogik så det fyger. Giver du mig ret? Hvis nej, så
argumenter for hvor jeg har uret.

J.O.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 04-09-05 15:35

<jenspolsen@hotmail.com> skrev

[ ... ]
> [...]
> "Fordi de er gode."
>
> Cirkulær galningelogik så det fyger. Giver du mig ret? Hvis nej, så

Efter Tsunamien i december var der en del muslimer, som sagde, at det var
Allah, som straffede dem, fordi de havde været ulydige mod ham.

I Koranen nævnes Allah ved mange navne, og dette har fået muslimerne til at
tro på, at Allah har 99 navne. Dog mangler der begrebet Gud-er-god blandt
disse. De tror således IKKE på, at Gud er god.

Jesus, derimod, siger direkte, at Gud er god (se Matt.19,17; 7,11).

Hertil kan man så spørge:

"Jamen hvis Gud er god, hvorfor sker der så forfærdelige ting i
verden ?"

Bibelens svar herpå er, at mennesket i begyndelsen fik en selvstændig (fri)
vilje og valgte - desværre - at kassere Gud. Og dér hvor Gud ikke er; der er
der knap så godt at være, apropos godhed. Kristne kalder denne hændelse for
Syndefaldet.

Jordskælv, orkaner, asteroidenedslag, andre menneskers ondskab osv. er
således en *produkt* af dette syndefald.

Gud ønskede IKKE menneskets verden således indrettet i begyndelsen.

Resten af Bibelen handler sådan set blot om, hvorledes Guds oprindelige gode
plan med mennesket kan realiseres ...

-

Undervejs i denne processe vil du muligvis gerne tilskrive Gud æren for
orkanen Katrinas hærgen, men vil det ikke - i så fald - komme i modstrid med
Jesu ord om, at Gud er god ?

Apostlen Jakob skriver:

"Lutter gode og fuldkomne gaver
kommer ned ovenfra, fra himmel-
lysenes Fader ..."
(Jak.1,17)

Hvad godt og fuldkomment er der ved en orkans hærgen ?

Så svaret må være 'nej'. Gud ønskede det oprindelig ikke - og ønsker det
fortsat ikke - at det onde skal plage menneskenes liv.

Derimod kender jeg én, som ønsker at tillægge Gud disse modbydelige
egenskaber:

I Bibelens ældste bog, Jobs bog, lærer vi, at tilsyneladende tilfældige
jordiske hændelser kan have sit ophav i en åndelig verden (ikke dermed sagt
at det altid er tilfældet).

Bedrageren, Satan, Iblîs eller hvad vi nu kalder ham, siger til Gud:

"Ræk engang din hånd ud og rør ved alt, hvad (Job) ejer ..."
(Job 1,11)

Hvortil Gud svarer:

"Alt hvad (Job) ejer er i din hånd ... "
(Job 1,12)

Her ud af lærer vi, at Satan gerne vil have det til at se ud som om, at det
er *Gud*, der forvolder skaden. Men sandheden er, at det faktisk er Satan,
der er den egentlige skadeforvolder (i dette specifikke tilfælde).

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4345

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 05-09-05 14:37

Jesus-loves-you skrev:

> I Bibelens ældste bog, Jobs bog, lærer vi, at tilsyneladende tilfældige
> jordiske hændelser kan have sit ophav i en åndelig verden (ikke dermed sagt
> at det altid er tilfældet).

Bare et spørgsmål fra en uinformeret læser:

Hvorfor kalder du Jobs bog for Bibelens ældste bog?

Umiddelbart ville jeg sige, at indholdet af Jobs bog kunne tyde på, at
det helt sikkert først er skrevet efter eller under eksilet. Man kunne
sagtens argumentere for, at dette gælder for alle GT's bøger, men der
findes stadigvæk teorier om, at visse af bøgerne har elementer fra før
eksilet.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-09-05 20:13

"Jacob Tranholm" skrev

> [...]
> sagtens argumentere for, at dette gælder for alle GT's bøger, men der
> findes stadigvæk teorier om, at visse af bøgerne har elementer fra før

Øh ... indenfor bibelforskning findes der i hvert fald 2 grupperinger:

1. De troende.
2. De ikke-troende (såkaldte bibelkritiske forskere).

Begge grupper bør - efter min personlige mening - dog vedstå, at da Jobs Bog
IKKE nævner meget vigtige og centrale personer og/eller begivenheder i
Jødedommen - her tænker jeg på Patriarkerne (Abraham, Isak og Jakob) og
Loven (de 10 Bud osv. og dermed også profeten Moses) - kan dette nok kun
forklares ved, at forfatteren til Jobs Bog slet og ret ikke havde *kendskab*
til disse.

Den eneste logiske forklaring herpå er, at forfatteren levede *før*
beretninger om Patriarkerne med mere (hvad enten de nu er sandfærdige eller
ej) blev videregivet i mundtlig eller skriftlig form.

Indenfor videnskab siger man jo (vist nok), at den mest simple og enkle
forklaring som oftest er den rigtige.

-

Et internt konkret eksempel på denne (videnskablige ?) fremgangsmåde,
forsøgte jeg engang at få en person i denne newsgruppe til at indse; dog
uden held ...

Måske *du*, Jacob, er i stand til at løse "gåden":
(du skriver jo også på news:dk.videnskab ser jeg)

Lørdag aften den 2. april 2005 laver jeg et eksperiment, on-line ...

Årsagen til eksperimentet skyldtes, at der blev iagttaget en kraftig
meteor-eksplosion over Indonesien 7 dage før Tsunami-katastrofen i dec.
2004, se evt. ...
3510 news:yKwzd.77532$Vf.3640687@news000.worldonline.dk
(benyt http://www.google.dk/grphp idet indlægget nu er forældet på serveren)

Jeg annoncerer på news:dk.livssyn.kristendom - med kort varsel - at en
yderst interessant film, Independence Day, nu vises på TV, se evt. ...
3772 news:EGB3e.109198$Vf.4159064@news000.worldonline.dk
(benyt http://www.google.dk/grphp idet indlægget nu er forældet på serveren)

Klokken 22:06 samme aften - præcis da filmen on-line går fra den 3/7 til den
4/7 (vi taler om blot ét minuts præcision) - "overflyves" det østlige
Danmark af et meteor.

Mit spørgsmål til dig lyder:

Kunne der - teoretisk set - være *intelligens*
bag disse meteor-hændelser ?

Med venlig hilsen,
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4352

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 08-09-05 11:47

Jesus-loves-you skrev:

> Indenfor videnskab siger man jo (vist nok), at den mest simple og enkle
> forklaring som oftest er den rigtige.

Indenfor videnskaben findes der sjældent simple forklaringer, og helt
generelt udtaler videnskaben sig ikke om, hvad der er det rigtige.
Videnskaben udtaler sig normalt om sandsynligheder for bestemte
hændelser/forklaringer, men anvender aldrig absolutte termer som
rigtig/forkert eller sand/falsk. - Dette hører til i matematikken, der
er fundament for videnskaben, men absolut ikke hele videnskaben.

> Måske *du*, Jacob, er i stand til at løse "gåden":
> (du skriver jo også på news:dk.videnskab ser jeg)

Jeg har muligvis én eller to gange besvaret et spørgsmål i denne
nyhedsgruppe, men jeg vil meget nødigt associeres med størstedelen af
indholdet i denne nyhedsgruppe, da det ofte er særdeles uvidenskabeligt.

> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael
> --
> SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...

Set fra et strengt videnskabeligt synspunkt bevæger du dig her ind på et
meget stort og selvstændigt område indenfor de videnskabelige teorier,
der populært kaldes *kaosteori*. Og helt grundlæggende er svaret på et
sådanne spørgsmål i kaosteorien næsten altid, at der muligvis er en
sammenhæng imellem to tilsyneladende urelaterede hændelser...

Hvis du med betegnelsen *intelligens* henviser til Gud, overskrider du
videnskabens muligheder for at falsificere teorierne. Set fra et
videnskabeligt synspunkt hører Gud til under betegnelsen *metafysik*,
hvor en god videnskabsmand altid erkender, at man ikke kan finde
sandheden bag metafysikken vha. fysik/videnskab.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-09-05 13:34

"Jacob Tranholm" skrev

> [...]
> rigtig/forkert eller sand/falsk. - Dette hører til i matematikken, der
> er fundament for videnskaben, men absolut ikke hele videnskaben.

Aha ... jeg ser, at du har forstand på videnskab ...

[ ... ]

[ ... ]
> [...]
> sådanne spørgsmål i kaosteorien næsten altid, at der muligvis er en
> sammenhæng imellem to tilsyneladende urelaterede hændelser...

Hmm ... 'muligvis'.

> [...]
> hvor en god videnskabsmand altid erkender, at man ikke kan finde
> sandheden bag metafysikken vha. fysik/videnskab.

Min tanke var nu også - hvor usandsynligt det end må lyde (dog ikke umuligt,
idet *ingen* naturlove er overtrådt, teoretisk set) - at aliens (Liv-2)
kunne være ophavsmanden ...

I så fald melder der sig nogle spørgsmål:

I hvor lang tid har de været her ?

Har de på en eller anden måde medvirket i nogle af
Bibelens beretninger ?

Det kunne derfor være interessant at høre din vurdering mere uddybende end
blot et 'muligvis', så jeg tillader mig at spørge igen:

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4360

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 10-09-05 01:31

Jesus-loves-you skrev:

> [...]
> blot et 'muligvis', så jeg tillader mig at spørge igen:
>
> Kunne der - teoretisk set - være *intelligens*

Jeg beklager, men mit bedste svar på dit spørgsmål er fortsat
"muligvis". Jeg tror ikke, at menneskeheden nogensinde opnår en
fuldstændig forståelse af vores fysiske verden, og der vil således altid
være ubesvarede spørgsmål. I øjeblikket hører de ovenstående
overvejelser til iblandt de ubesvarede spørgsmål, hvor vi kan spekulere
over svarene, men ikke udtale os med vished.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-09-05 09:22

"Jacob Tranholm" skrev

[ ... ]
> [...]
[ ... ]
> [...]
> overvejelser til iblandt de ubesvarede spørgsmål, hvor vi kan spekulere
> over svarene, men ikke udtale os med vished.

Æv ... jeg havde ellers håbet, at du ville kunne øjne (gennem dette) en
lille spinkel chance for at opnå *contact* med en udenjordisk civilisation.

Jesus talte om, at Han (og Hans engle) ville komme igen (genkomsten) og
sammenligner det med grippe, der flokkes omkring et bytte (se evt.
Matt.24,28).

Denne beskrivelse minder til forveksling utrolig meget om et sådant møde med
en udenjordisk civilisation (ihukom fx. filmen: Nærkontakt af 3. grad, hvor
alle vil ha' en "bid af kagen").

Idet kildematerialet (NT) er henved 2000 år gammelt og derfor ikke blivet
præget af de moderne såkaldte UFO-myter (med dertil hørende massehysteri,
opdigtede historier osv.), kunne det (sammenholdt med meteor-hændelserne)
bestyrke "mistanken" om, at de allerede ér her.

Men Okay ... tak for dit svar.

Med venlig hilsen,
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4362

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 04-09-05 19:40

Jesus-loves-you wrote:
> <jenspolsen@hotmail.com> skrev
>
> [ ... ]

<Snip> en lang vidtløftig omgang <snip>

Sikke meget du skriver, men hvad med istedet for bare at prøve at
svare på mit mmeget konkrete spørgsmål.

Altså, meget konkret. Hvordan bestemmes hvilke hændelser der skal
tilskrives guds indgriben og hvilke der ikke skal?

J.O.

Fra : jørgen

Dato : 04-09-05 22:30

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Altså, meget konkret. Hvordan bestemmes hvilke hændelser der skal
>tilskrives guds indgriben og hvilke der ikke skal?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ved at gå til bibelen som lærer os om Gud, Hans egenskaber, karakter og
virkemåde.
Der er selvfølgelig forskellige kirkesamfund som hver især fortolker visse
bibelafsnit forskelligt, men langt de fleste er vel enige om at bibelen
lærer at Gud er almægtig og alvidende.

Der er flere skriftsteder som viser at Gud er aktivt involveret i alt hvad
der sker. Bla:

Heb 1:3 Kol 1:17 Neh 9:6

Gud bevarer og opretholder altså konstant alt hvad der findes.
Selv vores åndedræt tilskrives Guds konstante engagement, Hans bærende
kraft:
Job 34:14-15 "Hvis han kun havde tanke for sig selv,
hvis han tog sin livgivende ånd tilbage,
da ville alt levende omkomme,
og mennesket blive til jord igen."

Sl 104:29 "du skjuler ansigtet, og de forfærdes,
du tager deres ånd bort, og de dør"

Dette gælder også orkaner og alt slags vejr. Gud bevarer alle tings
egenskaber og sørger for at de virker i overensstemmelse med deres natur.
Vand skal opføre sig som vand, jord som jord, Han sørger for at græs
forsætter med at opføre sig som græs og gror osv. Så Gud opretholder,
"bærer", alle vejrsystemer og mht. til orkanen katrina må man sige at den
kun kunne opstå og eksistere i kraft af Guds konstante bevarende magt
(Heb1:3).

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 04-09-05 23:37

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> "bærer", alle vejrsystemer og mht. til orkanen katrina må man sige at den
> kun kunne opstå og eksistere i kraft af Guds konstante bevarende magt

Jeg synes at det stillte spørsmålet var meget enkelt og klart.

Svaret ditt indikerer at du ikke skjønte spørsmålet. Derfor trekker jeg den
sluttningen at du også har store vansker med å skjønne bibelen når du leser
den.

HM

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-05 23:44

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vand skal opføre sig som vand, jord som jord, Han sørger for
> at græs forsætter med at opføre sig som græs og gror osv.

Puha, så er jeg rolig igen. Han er nu en knag, ham der gud. Tænk - hvis det
ikke var for ham, opførte græs sig ikke som græs...

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-09-05 12:46

> [...]

> Altså, meget konkret. Hvordan bestemmes hvilke hændelser der
> skal tilskrives guds indgriben og hvilke der ikke skal?

Hertil svarede Jørgen ganske glimrende:

Date: Sunday, September 04, 2005 11:30 PM

[...]

Hvornår er en hændelse så en tilfældighed eller et udtryk for Guds
indgriben ?

Da jeg var lille (ca. 6 år), legede jeg, at jeg var en forbryder, der skulle
hænges. Jeg hoppede ud fra en højtsiddende trægren med hænderne i håndjern
på ryggen og en løkke forbundet til trægrenen omkring halsen.

Af en-eller-anden grund (som jeg ikke længere husker) havde jeg ikke valgt
et tovreb men derimod en kraftig gummirem, og det blev min redning.
Gummiremmen gav efter så jeg kom til at røre jorden med mine fødder. Ellers
var jeg - i min tankeløshed - blevet hængt i bogstavelig forstand.

En anden gang skulle jeg beskære et meget stort birketræ. Højt oppe i træet
savede jeg først en kile ud og savede derefter på modsatte side ind i træet
en anelse højere oppe i den tro, at vægten fra trækronen ville få træet til
at brække. Men det gjorde den ikke.

I min tankeløshed fik jeg så den skøre ide at kravle ned og hente et reb og
binde det fast til trækronen og så hive i rebet og derved fremtvinge et
brud.

Medens jeg klatrede ned kom der et vindpust, og trækronen gav efter og
brækkede af. Den ca. ½ meter tykke stamme strejfede mit hoved på vej ned, og
jeg fik blot en lille rift. Havde stammen ramt mig, var jeg blevet slået
ihjel.

Holdt Gud hånden over mig (måske fordi Han ønskede at skåne familien for
en tragedie) ?

Jeg ved det faktisk ikke (jeg har intet *bevis*).

Jeg og mange andre mennesker - nu også de mennesker fra New Orleans - har
opblevet besynderlige hændelser i vores liv, hvor man ikke kan lade være med
at tænke på, om der er noget om snakken, at der findes en kærlig Gud et
eller andet sted, som holder hånden over os, fordi Han ønsker os det bedste,
akkurart som de fleste jordiske fædre ønsker det for deres børn. You
know ... DADDY (FARMAND) ...

Med venlig hilsen,
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4348

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 05-09-05 16:20

jørgen wrote:
> [...]
> "bærer", alle vejrsystemer og mht. til orkanen katrina må man sige at den
> kun kunne opstå og eksistere i kraft af Guds konstante bevarende magt

Du søger tilsyneladende at undvige spørgsmålet ved at gribe til
lange floromvundne generelle tågetaler. Men jeg vil imidlertid gerne
have et svar, så jeg prøver igen.

Du mener som jeg læser det, at både orkanen og at den ikke ramte New
Orleans helt prtæcist begge re hændelser der skal tilskrives gud?
Altså gud er almægtig da han kan skabe en orkan, og så alligevel
ikke, da han siden hen bliver nødt til at korrigere retningen? Eller
fortræd han bare undervejs og var så ikke almægtig nok til helt at
kunne sløjfe den orkan han selv havde skabt?

Generelt, hvordan afgører man for en konkret hændelse om den skal
tilskrives gud eller ej?

J.O.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 05-09-05 17:30

jenspolsen@hotmail.com skrev Mandag den 5. september 2005 17:20 i beskeden
<1125933614.357560.92610@g44g2000cwa.googlegroups.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> kunne sløjfe den orkan han selv havde skabt?
> Generelt, hvordan afgører man for en konkret hændelse om den skal

Det gør Jørgen kun fordi han ikke kender sin Bibel. Prædikeren 9:11
fortæller klart: "Dernæst så jeg under solen, at løbet afhænger ikke af de
hurtige, krigen ikke af de tapre, føde ikke af de vise, rigdom ikke af de
forstandige, yndest ikke af de kyndige, for skæbnens tid rammer dem alle."

Som de siger: "Time and chance happen to them all..."

Henrik, Dianalund
Be careful about reading health books. You may die of a misprint. (M Twain)
Divorce is like Espresso, expensive and bitter.

Fra : jørgen

Dato : 05-09-05 18:47

>Du mener som jeg læser det, at både orkanen og at den ikke ramte New
>Orleans helt prtæcist begge re hændelser der skal tilskrives gud?

Ja, det må være konklusionen hvis Gud er aktivt involveret, styrende og
opretholdende i alt hvad der sker.

>Altså gud er almægtig da han kan skabe en orkan, og så alligevel
>ikke, da han siden hen bliver nødt til at korrigere retningen?

Jeg tror ikke at Gud blev nødt til noget. Hvis orkanen skiftede retning i
sidste øjeblik kan det skyldes at Gud besvarede bønner som blev bedt. Selvom
Gud til tider vælger at gribe ind i og ændre en situation er Han stadig
fuldt ud almægtig og suveræn.

>Eller
>fortræd han bare undervejs og var så ikke almægtig nok til helt at
>kunne sløjfe den orkan han selv havde skabt?

Gud kunne sagtens sløjfe orkanen i et nu, hvis Han ville. Eller måske bedre,
Han kunne have sørget for at den slet ikke opstod. Gud er jo alvidende og
ved derfor også hvad der sker i fremtiden.

mvh jørgen.

Fra : Britt Malka

Dato : 09-09-05 16:41

On Mon, 5 Sep 2005 19:47:06 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Gud er jo alvidende og
>ved derfor også hvad der sker i fremtiden.

Hvilket bibelcitat bygger du det på?

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-09-05 09:22

"Britt Malka" skrev

> Hvilket bibelcitat bygger du det på?

Es. 42,8-9

Med venlig hilsen,
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4363

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 05-09-05 19:27

jørgen wrote:
> Gud kunne sagtens sløjfe orkanen i et nu, hvis Han ville. Eller måske bedre,
> Han kunne have sørget for at den slet ikke opstod. Gud er jo alvidende og
> ved derfor også hvad der sker i fremtiden.

Så han vidste altså også, at nogen ville bede for at orkanen ikke
ramte dem, så han ville blive nødt til at skifte bane for orkanen!!
Hvorfor skabte han den så ikke bare med den rigtige bane til at starte
med???

J.O.

Fra : jørgen

Dato : 05-09-05 20:11

>Så han vidste altså også, at nogen ville bede for at orkanen ikke
>ramte dem, så han ville blive nødt til at skifte bane for orkanen!!

Ja, Gud vidste på forhånd at nogen ville bede for at orkanen ville gå
udenom. Men som sagt tror jeg ikke Gud blev *nødt til* at gøre noget. Han
vælger selv om Han vil besvare vore bønner, og i så fald hvordan, hvornår og
hvor meget.

>Hvorfor skabte han den så ikke bare med den rigtige bane til at starte
>med???

Ja, det spørgsmål kan man jo passende rette til Ham selv.

mvh jørgen.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-09-05 20:24

"jørgen" skrev

> [...]
> og hvor meget.

> Ja, det spørgsmål kan man jo passende rette til Ham selv.

Shall we try ?

Med venlig hilsen,
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4353

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 06-09-05 10:13

"Jesus-loves-you" skrev
4353 news:3X0Te.66795$Fe7.224232@news000.worldonline.dk

[ ... ]

Jens Olsen skrev:
> [...]

Hvortil Jørgen svarede:

> Shall we try ?

Her til morgen da jeg læste dagens andagtstekst fra Bibellæser-Ringen,
www.blr.dk , fik jeg den tanke, at der muligvis er kommet et svar herpå
(indirekte) fra Gud:

(NB! I bekræftende fald bemærk da venligst the "TIME-break". Svaret er givet
*før* spørgsmålet er blevet stillet; idet andagtsteksten er blevet trykt før
juli måned)

=== citat start ===

Tirsdag 6. (september 2005)

2 Mos 13,17 - 14,31

Overgangen over Sivhavet
Først fører Gud folket ad en omvej, så de ikke går langs Middelhavet, men
ned mod Sivhavet. Gud deler på forhånd sine overvejelser med Moses, så han
ved, at den tåbelige rute skåner folket for krig og tilbagefald. Vore omveje
ud på en ørkenvandring kan have meget værre alternativer.
=== citat slut ====

Heaven-Break:
(2005-09-06, CET 10:49)
- "Amen."

Det har her, associationen opkom i mit sind:

Dersom Orkanen have den "rigtige" bane fra starten af (og således ikke
truede med at ramme selve storbyen New Orleans), da kunne det godt være, at
myndighederne i USA havde *undladt* om søndagen (altså dagen før) at
opfordre folk til at forlade storbyen. Muligvis ville langt flere mennesker
i så fald være omkommet.

Godt nok er de konkrete forhold i GT anderledes:

Der er ikke tale om en orkan, men hvis folket havde gået den DIREKTE vej
(apropos Orkanen), da kunne det godt være, at - som der står i
2.Mos.13,17-18 på hverdagsdansk - at folket (havde) mistet modet, (og) måske
(havde) de foretrukket at vende om og gå tilbage til Ægypten.

I så fald ville der slet ikke have fundet en udvandring fra Egypten sted, og
hvem ved, måske havde der så slet ikke eksisteret nogen Jødedom (og
Kristendom) i dag.

Nøgleordene i begge hændelser er, at OMVEJEN redder mange menneskeliv (i
Guds øjne), fremfor den DIREKTE rute ...

Med venlig hilsen,
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4354

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 05-09-05 22:03

jørgen wrote:
> [...]
> hvor meget.

> Ja, det spørgsmål kan man jo passende rette til Ham selv.

Ja, men nu spørger jeg altså dig! Og grunden til at det er dig jeg
spørger er, at det er de svar du har givet hidtil der leder til dette
spørgsmål; og til den konklussion at den gud du tror på tilsyneladen
langt fra at være fuldkommen snarere virker som en fumlende
kluddermikkel der hele tiden må rette op på de fejl han selv har
lavet. Er det ikke lidt i modstrid med din grundlæggende tro, at gud
er en meget menneskelig fumlende kluddermikkel.

J.O.

Fra : jørgen

Dato : 06-09-05 12:27

> [...]
>langt fra at være fuldkommen snarere virker som en fumlende
>kluddermikkel der hele tiden må rette op på de fejl han selv har

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jeg forstår ikke hvordan du på baggrund af erkendelse af Guds almagt og
alvidenhed, Hans totale suverænitet og skabende opretholdende kraft af alt
hvad der sker, kan konkludere at Han må være et fjumrehoved der hele tiden
fejler?

Noget andet ville være hvis du ikke troede på hvad bibelen lærer om Gud, så
kunne du danne dig et gudsbillede udfra hvad du selv beslutter dig at tro om
Gud. Men med bibelen som grundlag kan du kun komme til et Gudsbillede der
viser Gud som alt andet end et menneskeligt fjumrehoved.

mvh jørgen.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 06-09-05 13:07

Date: Tuesday, September 06, 2005 11:12 AM
4354 news:D4dTe.66846$Fe7.224502@news000.worldonline.dk

=== citat start ===

[...]

Hvis vi anskuer en anden naturkatastrofe, Tsunamien i december, udfra den
selvsamme "hypotetiske" synsvinkel (at Gud er til og ønsker at hjælpe os),
da kan man sige, at katastrofen indtraf UDEN et forvarsel, idet jordskælv jo
er ret svære at forudse.

Dog indtraf der en højst besynderlige hændelse 7 dage *før*:

Newsgroups: dk.politik
Date: Sunday, December 19, 2004 11:53 PM (DK-sommertime 2005)
Subject: Warning to Muslim World no 1 - Cosmic catastrophes (Jakarta,
Indonesia)
3481 news:wMmxd.76414$Vf.3620617@news000.worldonline.dk

=== citat start ===

TV2 TTV s121 Søn 19 Dec (2004, CET) 21.34.36

Eksplosion menes ar være meteorit

En mægtig eksplosion hørtes over den
indonesiske hovedstad Jakarta søndag,
efter, hvad der menes at have været en
meteorit, var blevet set trækkende en
stribe efter sig hen over himlen.

Der blev slået alarm efter eksplosio-
nen, der kommer netop som landet er i
nært forestående terrorangreb, skriver
Ritzau.

Men astronomer siger, at braget sand-
synligvis skyldes en stor meteorit, som
eksploderede nær jorden

19. dec 08:20 (CET, red.)

=== citat slut ====

Der kom altså muligvis et varsel forud. Vi forstod blot desværre ikke at
tyde det (dengang) ...

Nu kunne man så spørge:

Behøver dette "varsel" nødvendigvis at være et udtryk for Guds
medvirken ?

Indenfor videnskab siger man jo (vist nok), at den mest simple og enkle
forklaring som oftest er den rigtige.

Hvis vi altså kan forklare denne hændelse med fysiske faktorere tilhørende
dette univers - herunder tilfældigheder, intelligent liv (Homo sapiens,
aliens) - da behøver vi ikke inddrage den åndelige verden (herunder begrebet
Gud).

Sandsynligheden for at der var tale om en tilfældighed, er yderst ringe.
Hændelsen var ret usædvanlig.

Vi kan også så godt som udelukke, at Homo sapiens var involveret, fordi man
jo i sagens natur endnu ikke (her på jorden) er i stand til at forudse disse
jordskælv. Og havde man kunnet det, mon ikke man så ville have advaret
menneskene i området.

Tilbage står den teoretiske mulighed, at aliens (Liv-2) "placerede"
meteoret.

På den foranledning besluttede jeg mig for at gøre et eksperiment:

Lørdag aften den 2. april 2005 annoncerer jeg på
[...]

Denne film er tidligere blevet brugt symbolsk, se evt. i arkivet:
Searchstring: 99-02-25.IRA
Letter to Iran feb. 1999
1617 news:DgP0c.102635$jf4.6168631@news000.worldonline.dk

> [...]

4/7 (vi taler om blot ét minuts præcision) - "overflyves" det østlige
Danmark af et meteor. Se evt. dokumentation ...
3810 news:omx4e.109919$Vf.4166079@news000.worldonline.dk

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4355