/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Løgstrup er den mest populære teolo
Fra : Cyril Malka


Dato : 31-08-05 09:03


TENDENS Der skrives langt mere om Løgstrup end om nogen anden
efterkrigstidsteolog på internettet, som er vor tids største
informationssamling

http://www.religion.dk/nyheder/artikel:aid=263128

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Never under any circumstances take a sleeping pill and a laxative on
the same night.

 
 
Jacob Tranholm (31-08-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 31-08-05 09:42

Cyril Malka skrev:
>
> TENDENS Der skrives langt mere om Løgstrup end om nogen anden
> efterkrigstidsteolog på internettet, som er vor tids største
> informationssamling
>
> http://www.religion.dk/nyheder/artikel:aid=263128
>

Godt... Løgstrup har sagt mange kloge ord, der meget vel kan videregives
vha. Internettet. Når man laver en sammenligning af de fire store
århusteologer, skal det også tages med i overvejelserne, at Løgstrup
ikke kun spiller en rolle i teologien, men i lige så høj grad i
idehistorien og i filosofien.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Jacob Tranholm (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 02-09-05 15:39

Cyril Malka skrev:
>
> TENDENS Der skrives langt mere om Løgstrup end om nogen anden
> efterkrigstidsteolog på internettet, som er vor tids største
> informationssamling
>
> http://www.religion.dk/nyheder/artikel:aid=263128
>

I dag i Kristelig Dagblad er der en række artikler om Løgstrup i
anledning af 100-års dagen for hans fødsel. Og i én af disse artikler er
der nogle bemærkninger, der passer godt på den klassiske jødedom overfor
kristendom diskussion i denne gruppe:

"Man kan sige, at Løgstrups syn på kristendom var lige det modsatte af
Thorkild Grosbølls. Udgangspunktet er troen på en skabende og
opretholdende Gud, men Jesus fyldte for eksempel ikke ret meget. Hans
religionsfilosofi var meget lidt specifik kristen, og han talte også
selv om en jødisk-kristen anskuelse." [Kristelig Dagblad, s. 12, 2/9-2005]

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Cyril Malka (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Cyril Malka


Dato : 03-09-05 23:15

Jacob Tranholm wrote:

> I dag i Kristelig Dagblad er der en række artikler om Løgstrup i
> anledning af 100-års dagen for hans fødsel. Og i én af disse artikler er
> der nogle bemærkninger, der passer godt på den klassiske jødedom overfor
> kristendom diskussion i denne gruppe:
>
> "Man kan sige, at Løgstrups syn på kristendom var lige det modsatte af
> Thorkild Grosbølls. Udgangspunktet er troen på en skabende og
> opretholdende Gud, men Jesus fyldte for eksempel ikke ret meget. Hans
> religionsfilosofi var meget lidt specifik kristen, og han talte også
> selv om en jødisk-kristen anskuelse." [Kristelig Dagblad, s. 12, 2/9-2005]

Ja, det kan der være noget om.

For mig at se, er Jesus blevet til "Gud" fordi nogle havde det svært ved
at acceptere en Gud, de ikke kunne overskue.


--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Klingon Prime Directive: If it moves, shoot it.

Bo Warming (07-09-2005)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 07-09-05 06:38

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote in message
news:8p4mu2xguj.ln2@myserver.jtranholm.dk...

> "Man kan sige, at Løgstrups syn på kristendom var lige det modsatte af
> Thorkild Grosbølls.

Løgstrup var ETIKER, helt som Grosbøll søger at være når han fra
prædikestolen hetzer imod Pia Kjærsgaard helt som indremissionspræster
engang hetzede imod spille-og-druk-djævlen og grundtvigianerne

Grosbøll er lig med Løgstrup, idet der blot er fjernet nogle ligegyldige
udenomsværker om personificeret guddom.

De fleste folkekirkeaktive er indædte socialister med extrem dømmesyge, og
mange vil snart springe ud som Grosbøll, der klogt hat lagt latterlig
overtro fra sig og kan blive en pioner .

Skadelig, skadelig, skadelig er altid etik der bunder i tvang, og farisæisme
sådan som Grosbølls - moral skal være spontant, komme indefra



Ole Helms (07-09-2005)
Kommentar
Fra : Ole Helms


Dato : 07-09-05 22:20

On Wed, 7 Sep 2005 07:38:04 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev:

>Grosbøll er lig med Løgstrup
Ja, du har som_altid_ret! Nøjagtig på samme måde som en myg ligner en
elefant.

--
Venligst
Ole Helms

Bo Warming (08-09-2005)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 08-09-05 18:25

"Ole Helms" <olehelms@hotmail.com> wrote in message
news:q6muh11tmjtrlj2m6tg39n7jn96ceol53f@4ax.com...
> On Wed, 7 Sep 2005 07:38:04 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev:
>
>>Grosbøll er lig med Løgstrup
> Ja, du har som_altid_ret! Nøjagtig på samme måde som en myg ligner en
> elefant.

Begge dyr har kredsløb og to øjne mm

Grosbøll er fornyer mht moderne tidssvarende brug af kristendommen - og det
var også Løgstrup(som idag er mainstreamog aldrigvar så provokerende som
Grosbøll)



AF (08-09-2005)
Kommentar
Fra : AF


Dato : 08-09-05 18:29

Bo Warming skrev i news:rt_Te.25229$906.3029@fe06.usenetserver.com

[ ... ]
> Grosbøll [ ... ]

Grosbøll er ikke andet end en simpel gudløs. Han burde slet ikke havew løn
og stilling som præst.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*


Jacob Tranholm (09-09-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 09-09-05 13:02

Bo Warming skrev:
>
> Begge dyr har kredsløb og to øjne mm
>

Muligvis... Men så vidt jeg erindrer fra biologitimerne er insekternes
"sammensatte øjne" meget anderledes end pattedyrenes øjne. Et eksempel
på et sammensat øje (fra en krill) kan findes hos:
http://da.wikipedia.org/wiki/Billede:Krilleyekils.jpg

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste