Det er altid sundt at vende pilen mod sig ~
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-08-05 17:39

Hejsa gruppe

Jeg faldt netop over et debatindlæg af Birthe Rønn Hornbech på Kristelig
Dagblads hjemmeside. Indlægget er en opfordring til "vende pilen mod sig
selv" - at tage sig af bjælken i ens eget øje, førend man giver sig af
med splinten i sin broders, som Jesus formulerede det. Guderne skal
vide, at jeg ikke ligefrem deler politisk ståsted med Fru Hornbech, men
blandt folk jeg generelt er uenig med, er hun så afgjort en af de mest
fornuftige. I indlægget skriver hun meget klogt om religiøse mindretal -
jeg tænkte, det kunne interessere folk her på gruppen:

Debatindlægget lyder:
"Både verdslige og religiøse mindretal i det danske samfund skal
respekteres og behandles ordenligt, men de skal også selv affinde sig
med, at et flertal kan se anderledes på centrale spørgsmål."

Der er sikkert ophavsretlige problemer ved at gengive hele indlægget
her, så jeg nøjes med at henvise til
<http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/artikel:aid=262711> for
yderligere læsning.

/Rasmus
--
"The evidence shows that the presence of American troops is clearly the pivotal
factor driving suicide terrorism."

Fra : Mr. D

Dato : 26-08-05 20:20

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev i en
meddelelse news:ptgug1p9bb5qt0sq620aat5342in7v2gas@4ax.com...
> [...]
> selv" - at tage sig af bjælken i ens eget øje, førend man giver sig af
> med splinten i sin broders, som Jesus formulerede det.

Jeg synes det lyder aldeles fornuftigt. Jeg har kun ét problem med det. Hvad
nu hvis man ikke har en bjælke i øjet? Så falder jo hele argumentationen.

Mr. D

Fra : E.Pedersen

Dato : 26-08-05 22:25

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev i en
> meddelelse news:ptgug1p9bb5qt0sq620aat5342in7v2gas@4ax.com...

Kristelig

Når man peger formanende efter de arme syndere, skal man lige huske at
tre fingre peger mod en selv - lidt tankevækkende ik'

> Jeg synes det lyder aldeles fornuftigt. Jeg har kun ét problem med det.
> Hvad nu hvis man ikke har en bjælke i øjet? Så falder jo hele
> argumentationen.
>
> Mr. D

Så har du sikkert en kæp i øret i stedet.
Spøg til side "Lad den der er syndfri kaste den første sten", sagde Jesus.
Mr. D -> Hvis ikke du har kastet din sten endnu, har du sikkert et eller
andet snavs der skal fjernes (læs: bjælken i ens eget øje)

EP

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-08-05 23:23

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:

>Jeg synes det lyder aldeles fornuftigt. Jeg har kun ét problem med det. Hvad
>nu hvis man ikke har en bjælke i øjet? Så falder jo hele argumentationen.

Godt ord igen ;) Jesu burde have haft dig med på råd, så han kunne have
taget højde for den slags indvendinger ;)

/Rasmus
--
"Vi tilgiver gerne dem, som keder os, men aldrig dem, vi selv keder."

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-08-05 00:16

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> wrote in
message news:ff5vg196tnastnk4a0nhrq22g6i6cdnbe2@4ax.com...
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:

Hvad

> Godt ord igen ;) Jesu burde have haft dig med på råd, så han kunne have
> taget højde for den slags indvendinger ;)

Jeg trodde han hadde daglig konsultasjon,

HM

Fra : Brahmamurti

Dato : 28-08-05 08:41

Mr. D wrote:
> [...]
> nu hvis man ikke har en bjælke i øjet? Så falder jo hele argumentationen.

Så er du jo bedre istand til at se og kan hjælpe broderen med sin
splint. Det ville da være godt. Dog er det få, der er perfekte og uden
synd, og det kræver netop, at man retter blikket indad i meditation,
bøn, mv. førend man når til den tilstand, som Kristus var i.

Venlig hilsen
Brahmamurti
www.maitreya.org - Messias er her! Se den Nye Åbenbaring.