Jerusalem syndrom
Fra : Cyril Malka

Dato : 18-08-05 22:56

Det ser ud til at nogen her, ikke kan fatte en vink med en vognstang:

Den nu meget kendt Jerusalem Syndrom rammer især protestanske kristne,
enkelte amerikanske jøder og yderst få katolikker.

"Although the Jerusalem Syndrome affects many that have a history of
psychiatric problems, many who experience the same delusions are sane,
healthy and successful businessmen, teachers, and professionals. The
Syndrome usually affects Protestant Christians, but it has also been
reported in religious Jews and in rare cases, Catholics. Usually lasting
about a week, most can be brought back to reality (with help) and have
no memory of their short-lived Biblical persona."
http://www.xprojectmagazine.com/archives/paranormal/jerusalemsyndrome.html

===

Definition:
Jerusalem Syndrome is a psychological and behavioral disorder which
affects about 150 pilgrims to Jerusalem every year. Most often the
victims are Protestant Christians from the United States and Europe who
begin to assume the identity of various prophets from the Old Testament,
like Daniel or David, or important figures from the New Testament like
Jesus or the Virgin Mary. They foretell doom and wear white robes,
walking around the old city while preaching lengthy sermons.

http://atheism.about.com/library/glossary/western/bldef_jerusalemsyndrome.htm

eller

http://www.christianforums.com/t1182724&goto=nextoldest

===

http://www.ilovemysteries.com/viewpost_255509.asp

===

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Confession is good for the soul, but bad for the career.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 18-08-05 23:41

Cyril Malka skrev:

> [...]
> Jesus or the Virgin Mary. They foretell doom and wear white robes,
> walking around the old city while preaching lengthy sermons.

Jamen det betyder jo, at alle lutheranerne automatisk er beskyttede, da
Luther klart understregede, at der ikke er et religiøst formål med
pilgrimsrejser. Vi tager muligvis på ferie i udlandet, men ikke på
pilgrimsrejser...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 18-08-05 23:51

Jacob Tranholm skrev Fredag den 19. august 2005 00:41 i beskeden
<adfft2xq7r.ln2@myserver.jtranholm.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> Luther klart understregede, at der ikke er et religiøst formål med
> pilgrimsrejser. Vi tager muligvis på ferie i udlandet, men ikke på

En protestant har næppe svært ved at misforstå Luther da de fleste aldrig
har læst hans værker, og de er dermed ikke nødvendigvis er klar over hvad
Luther kan have skrevet om emnet "pilsgrimrejser"... "Protestant
Christians" ikke desto mindre også iblandt de ramte...

Henrik, Dianalund
G-d didn't create anything without a purpose but mosquitos come close.
A sunrise is G-d's way of telling the world to lighten up.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-08-05 00:20

Henrik Vestergaard skrev:

> [...]
> Luther kan have skrevet om emnet "pilsgrimrejser"... "Protestant
> Christians" ikke desto mindre også iblandt de ramte...

Det kan jo tænkes at lutheranerne fx. har læst avisartikler skrevet af
Jan Lindhardt, hvor han (ironisk) kalder Luther for charterturismens
fader, da vi efter Luther ikke skal anvende vores spareskillinger på køb
af en pilgrimsrejse, men i stedet kan købe en rejse for at slappe af.

Det skal siges at der stadig i folkekirkelige kredse bliver arrangeret
rejser fx. i Paulus' fodspor eller til Jerusalem, men det er *ikke*
pilgrimsrejser, disse rejser kaldes snarere studierejser, hvor man kan
lære noget om sin kulturarv. Men i denne kristendomsforståelse kommer
man *ikke* tættere på Gud igennem en pilgrimsrejse/studierejse.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-08-05 00:12

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> Luther klart understregede, at der ikke er et religiøst formål med
> pilgrimsrejser. Vi tager muligvis på ferie i udlandet, men ikke på

Anders Peter Johnsen, som (måske stadig væk?)skriver her er vist
lutheraner og efter eget udsagn røg inde for det:
http://www.kortlink.com/syndrom

Så _alle_ lutheranere er tydeligvis ikke beskyttede...

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Love is grand, divorce is twenty grand.

Fra : Britt Malka

Dato : 19-08-05 00:25

On Fri, 19 Aug 2005 01:11:37 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Anders Peter Johnsen, som (måske stadig væk?)skriver her er vist
>lutheraner og efter eget udsagn røg inde for det:
>http://www.kortlink.com/syndrom
>
>Så _alle_ lutheranere er tydeligvis ikke beskyttede...

Tydeligvis ikke, da en anden i tråden også erkender at have psykiske
problemer, hvorefter APJ skriver:

========= citat ==============================
> Jeg har som sagt
> selv en psykisk sygdom, og det er højst sandsynligt bipolar affektiv
> sindslidelse, også kaldet maniodepressiv psykose, så jeg ved virkelig
> hvad du kæmper med!

Det er kan være svært at praktisere religion med den slags problemer
inde på
livet.

Vi to er er vist heller ikke de eneste i gruppen, der enten har eller
har
haft problemer i den retning.

========= citat slut =========================

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-08-05 01:09

Britt Malka wrote:

> Tydeligvis ikke, da en anden i tråden også erkender at have psykiske
> problemer, hvorefter APJ skriver:
>
> ========= citat ==============================

Det er altså Tommy Bødker Jensen, der har skrevet ovenstående, ikke
undertegnede. Bare lige så du og andre er klar over det.

> [...]
> inde på
> livet.
>
> Vi to er er vist heller ikke de eneste i gruppen, der enten har eller

Ja, dèt har jeg skrevet og det står jeg skam også ved: Foruden nogle af
gruppens faste skribenter, der er helt afklarede med at have en psykisk
sygdomshistorie, har der jo både før og siden været mange andre
skribenter herinde, som desværre også ganske åbenlyst synes at have
psykiske problemer.

Så er spørgsmålet bare om man virkelig mener at kunne bruge det som en
slags tendenciøst generaliserende pseudoargument imod selve
Kristendommen som specifik religion - eller endda een af dens
underretninger - at NOGLE troende desværre til tider kan have det svært
med at finde grænsen mellem relativt "normal" tro og decideret overtro.

I øvrigt må man altså også passe på med at gøre Usenet til sin
repræsentative målestok, for vi Usenet-nørder ER jo nu engang et ret
"mærkeligt folkefærd" ud fra enhver "normal" social målestok, når vi
tilsyneladende gider at sidde ved computeren og føre laaaaange
diskussioner om stort set hvad som helst med vildtfremmede mennesker
over nettet!

Derfor er det heller ikke mærkeligt, at der måske nok er en vis overvægt
af deciderede "landsbytosser", som kompenserer for manglen på "rigtige"
sociale relationer ved at skrive sammen med andre på nettet: Det er nu
engang de færreste "socialt velfungerende" mennesker, der overhovedet
har den påkrævede tid og overskud til dèn slags...

Anders Peter Johnsen

Fra : AF Bærbar

Dato : 19-08-05 07:36

Anders Peter Johnsen skrev i

[ ... ]
> Det er altså Tommy Bødker Jensen, der har skrevet ovenstående, ikke
> undertegnede. Bare lige så du og andre er klar over det.

Malkaerne er jo ikke bange for at lave citatfusk og at rive citater ud af
deres sammenhæng for at kunne fordreje dem til deres eget beskidte formål:
tilsvining af Jesus, kristne og kristendom.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 19-08-05 08:02

Anders Peter Johnsen skrev Fredag den 19. august 2005 02:08 i beskeden
<43052303$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> sygdomshistorie, har der jo både før og siden været mange andre
> skribenter herinde, som desværre også ganske åbenlyst synes at have

Modsat mange andre, som ikke vil indrømme deres problemer, tager jeg i hvert
fald hatten af for din ærlighed. Thumbs up på det område.

Jeg ser det som et tegn på styrke at indrømme sine fejl. *Derfor* står jeg,
på præcis samme måde, også ved mit holdningsskift, og beklager de
fejlagtige informationer jeg gav dengang jeg var kristen.

> [...]
> underretninger - at NOGLE troende desværre til tider kan have det svært
> med at finde grænsen mellem relativt "normal" tro og decideret overtro.

Jeg tror du misforstår formålet med at nævne det, for det er ikke et forsøg
på "tendenciøst at generalisere", men tværtimod et faktum at den "slappe"
og teologisk temmeligt dårligt funderede opdragelse mange får her i landet
er *medvirkende* årsag til bl.a. sekters succes og også at nogle "drømmer"
sig til en mere malende nutid end realiteterne tilsiger.

> [...]
> tilsyneladende gider at sidde ved computeren og føre laaaaange
> diskussioner om stort set hvad som helst med vildtfremmede mennesker

Jeg ser det som et spændende supplement til den store kreds af mennesker man
ellers omgiver sig med, såvel jobmæssigt som i den personlige vennekreds at
det er muligt at dele en interesse *uden* geografiske begrænsninger.

Men du har ret: der er sikkert nogle der *ikke* har anden social kontakt, og
det skal der på sin vis også være plads til. Folk vælger jo selv deres
medier, og med nogle af de sladderkvarterer der er i nogle provinser kan
det ikke undre at nogle fravælger "snik-snakken". Hér er fordelen da at man
kan lukke ned for newsreaderen for at se det lidt spøgefuldt, ikke
sandt?

> [...]
> engang de færreste "socialt velfungerende" mennesker, der overhovedet
> har den påkrævede tid og overskud til dèn slags...

Det afhænger nok af hvilke programmer man bruger til at læse og skrive. Med
den rette filtrering tager det ikke nødvendigvis den samme tid for alle.
Jeg har en rigtig god kammerat som *hader* at høre mig sidde ved tastaturet
når jeg skal hjælpe ham med noget IT-mæssigt, fordi han stadig bruger "søg
og du skal finde" med én finger på tastaturet... Så det afhænger af mange
faktorer hvor meget tid der bruges, og ligeledes er det også ret svingende
afhængig af antallet af indlæg.

Du ønskes en god dag, og en god weekend.

Fra : Jens

Dato : 27-08-05 21:21

Henrik Vestergaard wrote:

> Jeg ser det som et tegn på styrke at indrømme sine fejl.

Du må godt nok være meget stærk så, hvis du altså indrømmer dem alle ?

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-08-05 10:02

Britt Malka wrote:

> [...]
> inde på
> livet.
> Vi to er er vist heller ikke de eneste i gruppen, der enten har eller

Dette blev ikke modsat af nogen... Men hvis *du* siger noget, der
ligner, så er helvedet løs...

Her på gruppen er det, for langt de flestes vedkommende, ikke det, der
står i indlægget, der er vigtigt, det er det navn der står i headeren,
der er det

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Men are from earth. Women are from earth. Deal with it.

Fra : AF Bærbar

Dato : 19-08-05 15:06

Cyril Malka skrev i news:43059FF6.7090906@nytestamente.org

[ ... ]
> Dette blev ikke modsat af nogen...

Hvad ved du om det, - du har jo stort set alle gruppens skribenter i dit
killfiler! - Eller er du bare fuld af løgn og forvanskninger - som
sædvanligt.

Fra : Jens

Dato : 27-08-05 21:22

AF Bærbar wrote:

> Hvad ved du om det, - du har jo stort set alle gruppens skribenter i
> dit killfiler! - Eller er du bare fuld af løgn og forvanskninger - som
> sædvanligt.

Så så rolig nu Andreas, hvad blev det til med den kage ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 28-08-05 10:04

Jens wrote:

> Så så rolig nu Andreas, hvad blev det til med den kage ?

Står f'et for fjols ?

--
Ejvind

Fra : Jens

Dato : 29-08-05 00:05

Ejvind Kruse wrote:

> Står f'et for fjols ?

så så sådan må du ikke skrive i jesus gruppen, det kunne jo være malko føler
sig truffet ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 29-08-05 08:07

Jens wrote:

> så så sådan må du ikke skrive i jesus gruppen, det kunne jo være malko
> føler
> sig truffet ?

Hvad for en af Malkøerne ?

--
Ejvind

Fra : Jens

Dato : 29-08-05 16:21

Ejvind Kruse wrote:

> Hvad for en af Malkøerne ?

henrik ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 30-08-05 08:49

Jens wrote:

> henrik ?

Keldsen ?

--
Ejvind

Fra : Jens

Dato : 31-08-05 01:45

Ejvind Kruse wrote:

> Keldsen ?

keldsen er den sidste nye profil sååå ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 31-08-05 07:05

Jens wrote:

> keldsen er den sidste nye profil sååå ?

Han kunne slå sig sammen med Gydum, til Gydum & LilleKeldsen ?
Ha ha ha ha ha...

--
Ejvind

Fra : Jens

Dato : 01-09-05 00:33

Ejvind Kruse wrote:

> Han kunne slå sig sammen med Gydum, til Gydum & LilleKeldsen ?
> Ha ha ha ha ha...

nu er du vist ude i noget snavs ?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-08-05 00:44

Cyril Malka wrote:

> Anders Peter Johnsen, som (måske stadig væk?)skriver her

Ja? Jeg er altså stadig i dit filter?

> er vist lutheraner

Ja. Det er jeg i hvert fald blevet.

> og efter eget udsagn røg inde for det:
> http://www.kortlink.com/syndrom

Ikke korrekt: Jeg nåede Gudskelov aldrig at blive indlagt for det, men
klarede mig ved at gå til privat-praktiserende psykiater og få nogle
piller, der fik mig ned på jorden igen...

> Så _alle_ lutheranere er tydeligvis ikke beskyttede...

Det var så vel at mærke FØR jeg begyndte at beskæftige mig
"professionelt" med Luther (i forbindelse med mine studier), og som det
også fremgår af dèt indlæg, du linker til, så var det desværre nok
snarere JV-litteratur, der fik mig til at kaste mig over vilde
overfortolkninger af Johannes' Åbenbaring...

Anders Peter Johnsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-08-05 01:08

Cyril Malka skrev:

> Anders Peter Johnsen, som (måske stadig væk?)skriver her er vist
> lutheraner og efter eget udsagn røg inde for det:
> http://www.kortlink.com/syndrom
>
> Så _alle_ lutheranere er tydeligvis ikke beskyttede...

Hvis du selv vælger at læse indholdet af dit link, vil du se, at APJ
ikke ligefrem kan kaldes lutheraner i forbindelse med denne oplevelse:
"Desværre havde jeg samtidig et forrygende hash-misbrug og begyndte -
muligvis inspireret af Jehovas Vidner - sørgeligt nok samtidig at
forlæse mig på Johannes' Åbenbaring". Som du nok ved er Johannes'
åbenbaring et apokalyptisk skrift, der ikke altid er den mest
opmuntrende læsning. Hvis jeg var deprimeret og under denne depression
valgte at fordybe mig i Johannes' åbenbaring, så ville det også gå galt
for mig på et eller andet tidspunkt.

Men hvis du tænker på dette links beskrivelse af Jerusalem Syndromet, så
har det intet med pilgrimsrejser at gøre... Og Luthers afvisning af
pilgrimsrejser har ikke en særlig stor betydning for personer i Danmark,
der oplever psykiske problemer. Jeg svarede kun på den definition, som
jeg efterlod i svaret.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-08-05 10:06

Jacob Tranholm wrote:

> Hvis du selv vælger at læse indholdet af dit link, vil du se, at APJ
> ikke ligefrem kan kaldes lutheraner i forbindelse med denne oplevelse:

Dét vil jeg ikke kunne sige. Altså jeg vil mene, at han betegnede sig
selv som "folkekirkes medlem", men okay, jeg må indrømme at jeg kun har
"fløjet" indlægget igennem. Jeg kunne bare huske, at han havde nævnt det
i sin tid.

> [...]
> pilgrimsrejser har ikke en særlig stor betydning for personer i Danmark,
> der oplever psykiske problemer. Jeg svarede kun på den definition, som

Måske ikke lutheraner, nej.

Pilgrimrejser kan have en stærk betydning, ja.

På den anden side så kan man vende det om: Er det en bestemt slags
kristne, som tager til disse rejser, og derfor er de mere udsat for
syndrommet? Det kan være...

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Never under any circumstances take a sleeping pill and a laxative on
the same night.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-08-05 11:05

Cyril Malka skrev:

> Pilgrimrejser kan have en stærk betydning, ja.
>
> På den anden side så kan man vende det om: Er det en bestemt slags
> kristne, som tager til disse rejser, og derfor er de mere udsat for
> syndrommet? Det kan være...

Her skal du tænke på at betegnelsen protestanter dækker over et stort
spektrum af kristne retninger. Den calvinsk inspirerede protestantisme
er på verdensplan en væsentligt større religiøs bevægelse end den
lutherske. Den lutherske kristendom bliver hovedsageligt praktiseret i
nordeuropa. Jeg må desværre indrømme, at jeg ikke ved ret meget om
Calvins syn på pilgrimsrejser, men umiddelbart vil jeg gætte på, at
pilgrimsrejser sagtens kan være en del af den calvinske protestantisme.
Men i den lutherske protestantisme har pilgrimsrejser ikke et religiøst
formål.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-08-05 11:39

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> spektrum af kristne retninger. Den calvinsk inspirerede protestantisme
> er på verdensplan en væsentligt større religiøs bevægelse end den

Ja, det er klart...

> [...]
> pilgrimsrejser sagtens kan være en del af den calvinske protestantisme.
> Men i den lutherske protestantisme har pilgrimsrejser ikke et religiøst

Altså ud fra det jeg havde læst mig til i sin tid, så var det især
karismatiske retningers protestantisme, det gik ud over.

Om de så er lutherske eller ej, og om de betragtes som lutherske, vil
jeg ikke kunne sige.

Vil du sige at pinsebevægelse er lutherske?

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Tagline Lotto: ###### <- Scratch here for prize.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-08-05 17:19

Cyril Malka skrev:

> [...]
> jeg ikke kunne sige.
>
> Vil du sige at pinsebevægelse er lutherske?

Meget simplificeret er karismatisk kristendom næsten synonymt med
calvinsk inspireret...

Nej... Pinsebevægelsen ligger bestemt indenfor det calvinske spekter.
For baptisterne i DK kan det muligvis diskuteres, hvorvidt de er
luthersk eller calvinsk inspireret, men for pinsebevægelsen er der ikke
den store tvivl.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-08-05 17:24

Jacob Tranholm wrote:

> Meget simplificeret er karismatisk kristendom næsten synonymt med
> calvinsk inspireret...

Okay.

> [...]
> For baptisterne i DK kan det muligvis diskuteres, hvorvidt de er
> luthersk eller calvinsk inspireret, men for pinsebevægelsen er der ikke

Hvori består forskellen mellem den calvinske og lutherske inspiration i
disse bevægelser?

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... (c) Copywight Elmer Fudd. All wights wesewved.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-08-05 18:40

Cyril Malka wrote:

> Okay.

> Hvori består forskellen mellem den calvinske og lutherske inspiration i
> disse bevægelser?

Nu kan jeg så kun tale fra et luthersk synspunkt uden måske at have
tilstrækkeligt kendskab til Calvins teologi, men der er umiddelbart to
punkter, hvor Luther ikke kan tages til indtægt for moderne
"karismatiske" (herlighedsteologiske?) retninger.

1) Luthers menneskesyn lader der ikke være en "nødvendig" ydre
manifestation af folks indre tro. Dette skyldes nok en vis velbegrundet
angst for "gernings- " eller måske snarere "præstationsreligiøsitet" i
Lutherdommen, hvor grundlæggeren af denne teologi immervæk var katolsk
munk i en længere årrække og måtte erkende at Guds Nåde på ingen måde
kunne stilles i relation til "menneskelig fortjeneste", dvs. at man ikke
kunne forbinde datidig "konventionelt udøvet hellighed" med nogen
EGENTLIG dybere hellighed, man måtte håbe på at kunne opnå som menneske.

Man kunne ganske enkelt ikke "vride armen om på Gud", men måtte
tværtimod stole på Hans løfte til mennesket, netop at man i troen - som
heller ikke er en "præstation" fra vor side, men alene skyldes
Helligåndens indvirkning idet vi hører og lærer Guds Ord - måtte vide
sig syndstilgivet.

2) Luther vægtede Bibelen meget højt, da det netop var den åbenlyse
diskrepans mellem Bibelens - og dermed Oldkirkens - lære og daværende
Den Katolske Kirkes praksis, han oprindeligt angreb "indefra".

Og lige dèr tog han klart afstand til såkaldte "sværmere", som altså
mente sig mere eller mindre "Guddommeligt kaldede" UDENOM Bibelen som
Åbenbaringsgrundlag, da diverse Dommedagsprædikanter fremstod og mente
sig bemidlede til at begå oprør imod Øvrighedsmagten i et tilstræbt
Armageddon. Thomas Müntzer er nok det centrale eksempel.

Derfor er Bibelen i Lutherdommen selve "Grundbogen", det kristelige
legitimitetsgrundlag. Det handler groft sagt ikke om at man selv skal
gøre alt muligt "i Guds Navn", men derimod at man blot lytter til, hvad
Gud i stedet har gjort for een selv.

(Er der en "filterfri" skribent herinde der evt. vil gengive
ovenstående, så Cyril også kan læse det!

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 19-08-05 21:23

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> Gud i stedet har gjort for een selv.
>
> (Er der en "filterfri" skribent herinde der evt. vil gengive
> ovenstående, så Cyril også kan læse det!

Du burde have inkluderet en lille provokation til Britt
Malka, så plejer hun at være flink til at svare, selvom
det sommetider bliver formatteret lidt mystisk.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-08-05 19:57

Cyril Malka skrev:

> Hvori består forskellen mellem den calvinske og lutherske inspiration i
> disse bevægelser?

Anders Peter Johnsen har lavet en beskrivelse om nogle af forskellene.
Hvis han er i dit kill-filter, kan du slå dette fra kortvarigt.

For mig personligt er den største forskel imellem luthersk og calvinsk
teologi "nadverforståelsen". I den lutherske højmesse vil der typisk
blive lagt stor vægt på nadveren, hvor en del af tanken er, at Kristi
legeme og blod er til stede i brødet og vinen (i forbindelse med
nadverhandlingen). I de calvinsk inspirerede kredse vil nadveren typisk
bare være en mindehøjtidelighed, og nadveren har overhovedet ikke den
samme vægt som i lutherske kirkesamfund.

Der er selvfølgelig mange forskelle (og mange ligheder), men endnu en
forskel er opfattelsen af loven, hvor loven i den lutherske (og delvist
i den katolske) kirke primært har 2 formål (meget forenklet):

1) Vores erkendelse af, at vi alle er syndere, da intet menneske kan
leve op til den radikaliserede lov (Matt. 5-7).
2) Lovens politiske brug, hvor den skal anvendes til at styre vores
omgang med hinanden. Altså en ydre styring af handlinger uafhængigt af
religiøs overbevisning.

Men i den calvinske tankegang findes der også "Lovens 3. brug":

3) Dette er den særlige betydning, som loven skulle have for de troende,
en "usus in renatis" (i de genfødte). Som sand troende kan man finde den
rette vej i bibelen, hvor GT får en lige så stor vægt som NT.

Når du læser Anders Peter Johnsen vil jeg give ham helt ret i, at Luther
sagde: "skriften alene", og dermed vægtede Bibelen (i hvert fald NT)
meget højere end traditionerne. Men det gør calvinisterne bestemt også,
så dette kan ikke ligefrem siges at være en forskel mellem de to
retninger. Til gengæld kan der i calvinismen være en tendens til at
vægte hele Bibelen lige højt (altså både GT og NT), hvor der i lutherske
kredse kan være en tendens til at vægte NT højere end GT.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-08-05 20:57

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> vægte hele Bibelen lige højt (altså både GT og NT), hvor der i lutherske
> kredse kan være en tendens til at vægte NT højere end GT.

I forlængelse af en af vores tidligere diskussioner skal jeg nok sige,
at i denne sammenhæng henviser begrebet Bibelen til den kristne
kanoniserede samling af skrifter, der populært kaldes Bibelen.

Yderligere skal jeg også sige, at Luther ikke kun interesserede sig for
NT. Salmernes bog har fx. også betydet en del for Luther.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-08-05 11:04

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> Yderligere skal jeg også sige, at Luther ikke kun interesserede sig for
> NT. Salmernes bog har fx. også betydet en del for Luther.

Ja, Salmerne bliver meget brugt af protestanterne, har jeg lagt mærke til.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-08-05 23:41

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> blive lagt stor vægt på nadveren, hvor en del af tanken er, at Kristi
> legeme og blod er til stede i brødet og vinen (i forbindelse med

Det er korrekt, teologisk set. I praksis hænger dansk lutheranisme *noget*
anderledes sammen, i hvert fald de fleste steder.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 20-08-05 00:03

Kevin Edelvang skrev:

> Det er korrekt, teologisk set. I praksis hænger dansk lutheranisme *noget*
> anderledes sammen, i hvert fald de fleste steder.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Hvordan? For mig har dåben og nadveren altid stået som noget af det
vigtigste i gudstjenesten, og jeg har igennem tiden været til
gudstjeneste i flere forskellige folkekirkelige sogne med flere
forskellige præster. Men dette har altid været højt prioriteret i
gudstjenesten.

Ligeledes har jeg også flere gange besøgt fx. baptistiske eller
pinsebevægelsens gudstjenester, hvor der muligvis kun er nadver én gang
om måneden og denne nadvers betydning har været præget af de calvinske
tanker. Jeg har (heldigvis) aldrig oplevet dette i folkekirken!!!

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Britt Malka

Dato : 21-08-05 10:43

On Fri, 19 Aug 2005 20:57:22 +0200, Jacob Tranholm
<jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:

>I den lutherske højmesse vil der typisk
>blive lagt stor vægt på nadveren

He, he, jeg mindes præsten i Roskilde Domkirke, der -- højt hævet over
menigheden fra sin prædikestol -- sagde:

- Nu om lidt, når nadveren er overstået ...

Folk var i øvrigt på vej ud af kirken, eftersom barnet var døbt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-08-05 11:02

Goddag Jacob,

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> bare være en mindehøjtidelighed, og nadveren har overhovedet ikke den
> samme vægt som i lutherske kirkesamfund.

Okay, så transfigurationen er endnu mere symbolsk end den er hos
lutheraner og katoliker (for katolikerne er Kristi til stede også efter
nadverhandlingen, når det er sket, så er det sket)

> Der er selvfølgelig mange forskelle (og mange ligheder), men endnu en
> forskel er opfattelsen af loven, hvor loven i den lutherske (og delvist
> i den katolske) kirke primært har 2 formål (meget forenklet):

Loven? De hebraiske skrifter?

> [...]
> en "usus in renatis" (i de genfødte). Som sand troende kan man finde den
> rette vej i bibelen, hvor GT får en lige så stor vægt som NT.

Okay, altså her vil det være tættere på katolicismens menneskesyn.

> Til gengæld kan der i calvinismen være en tendens til at
> vægte hele Bibelen lige højt (altså både GT og NT), hvor der i lutherske
> kredse kan være en tendens til at vægte NT højere end GT.

Men her vil der komme konflikter, for der er immervæk en stor, stor
forskel mellem de to, så hvis man vægter både Pagten og Den Nye Pagt
lige højt, vil der opstå en masse rod...

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... My wife keeps complaining I never listen to her ... or something
like that.

Fra : Claudio Adam

Dato : 19-08-05 10:59

Cyril Malka <news@nytestamente.org> skrev:

> [...]
>
>Det Nye Testamente - Fortæller man
>alt? http://www.nytestamente.org
>... Love is grand, divorce is twenty grand.

Ohøj derude i Tågen!

Men alle Lutheranere der gale på den?
er det, det Du mener?

Med andre ord i-førsel af Toga som jo i øvrigt er et ret så
behageligt klædnings-stykke:
Er bandlyst,
og automatisk kalkuleres til det hvide snit?

Kort sagt:
Jah ned i kassen med dig kalorius, så ved vi sgu hvor vi har dig!

De er jo missionær min kære mand!.
De ønsker jo blot at konvertere hele gruppen til Jødedommen!

Det måtte være ønskeligt med lidt mere seriøsitet fra deres side.

ps. Jeg er nu helt ikke rigtig klar over hvorfor der ikke
forefindes en nyhedsgruppe, her på TDC. hvor Jødedommen kan tale
med dem selv.

Men den er måske allerede oprettet?

--
Mvh. Adam