Dyrlægens Natmad.
Fra : Claudio Adam

Dato : 18-08-05 19:13

Muligvis var Martin Luther Anarkist
jeg ved han skal have min fulde opbakning
uanset hvad
måske er det netop det der ikke rigtigt kan forliges med,

--
Mvh. Adam
www.sitecenter.dk/c_adam

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 20-08-05 01:29

Claudio Adam (slet Z6FE9) skrev:

> Muligvis var Martin Luther Anarkist
> jeg ved han skal have min fulde opbakning
> uanset hvad
> måske er det netop det der ikke rigtigt kan forliges med,

Martin Luther var bestemt ikke anarkist... I forbindelse med bondekrigen
samarbejdede Luther i høj grad med lederne i "det verdslige regimente"
og slog hårdt ned på enhver form for anarki. Øvrigheden og magthaverne
har (ifølge Luther) krav på ubetinget lydighed og loyalitet, og du skal
som borger acceptere dit liv i "kald og stand". - Du må protestere hvis
statsmagten forsøger på at tvinge en bestemt religiøsitet igennem, og
hvis du tvinges til handlinger, der strider imod din religiøse
overbevisning.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Claudio Adam

Dato : 20-08-05 06:25

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev:

> [...]
>anarki. Øvrigheden og magthaverne
>har (ifølge Luther) krav på
>ubetinget lydighed og loyalitet, og du skal

Det Verdslige regimente kan jo nok ikke leve uden anarkister min
gode mand, der uanset hvad du dog må tro befinder sig
anarkister/isme på begge fløje.

Jeg vil ligeledes tilføje at dette ikke var et angreb på Luther:
Snarere lidt oplysning til dem der kontinuerligt påpeger hans
senere i livet dømmekraft.

Luther var en mand med sine meningers mod, såvel som han på sin
hvis var anarkistisk.

Må han hvile i fred.

Farvel og tak.

--