Paulus, seilmaker?
Fra : Harald Mossige

Dato : 17-08-05 10:23

Der fortelles at Paulus var seilmaker, men hadde han lært å sy seit til
båter, eller hadde han lært å gravere seil til å forseile f.eks. dolumenter?

HM

Fra : AF Bærbar

Dato : 17-08-05 11:04

Harald Mossige skrev i news:430301d9$1@news.wineasy.se

> eller hadde han lært å gravere seil til å forseile f.eks.
> dolumenter?

Hvilke dolumenter tænker du på?

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Cyril Malka

Dato : 17-08-05 11:09

Harald Mossige wrote:

> Der fortelles at Paulus var seilmaker, men hadde han lært å sy seit til
> båter, eller hadde han lært å gravere seil til å forseile f.eks. dolumenter?

Ikke mig bekendt...

Jeg mener dog at have hørt om det før. Det kan være en enkelt vers eller
tolkning, som har givet det indtryk... Jeg checker det.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Personally, I don't believe in atheists.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-08-05 11:59

Harald Mossige wrote:

> Der fortelles at Paulus var seilmaker, men hadde han lært å sy seit
> til båter, eller hadde han lært å gravere seil til å forseile f.eks.
> dolumenter?

Han fremstillede den særlige dug, som telte og sejl til skibe er lavet af.
Dette kan ses af apostlenes gerninger 18,1-3:

"Derpå forlod Paulus Athen og kom til Korinth. Dér mødte han en jøde, som
hed Akvila, og som stammede fra Pontus. Sammen med sin hustru Priskilla var
han for nylig kommet fra Italien på grund af Claudius' påbud om, at alle
jøder skulle forlade Rom. De to sluttede Paulus sig til, og da de havde
samme håndværk, blev han hos dem og arbejdede; de var nemlig teltmagere af
fag."

Paulus er derfor også helgen for teltmagere og sejlmagere.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Britt Malka

Dato : 17-08-05 12:49

On Wed, 17 Aug 2005 12:58:59 +0200, "Kevin Edelvang"
<virker@ikke.invalid> wrote:

>De to sluttede Paulus sig til, og da de havde
>samme håndværk, blev han hos dem og arbejdede; de var nemlig teltmagere af
>fag."

Var det almindeligt dengang, at folk, der havde studeret hos
rabbinere, også fik et håndværk?

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Cyril Malka

Dato : 17-08-05 13:08

Britt Malka wrote:

> Var det almindeligt dengang, at folk, der havde studeret hos
> rabbinere, også fik et håndværk?

nej, men ud fra Paulus' kendskab til jødedommen, dumpede han nok til
eksamen Så han skulle vel have noget at leve af?

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-08-05 13:37

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message

> nej, men ud fra Paulus' kendskab til jødedommen, dumpede han nok til
> eksamen Så han skulle vel have noget at leve af?

Her tror jeg bestemt at du tar feil. Etter det jeg har skjønt, var rabinerer
betraktet som håntverkerer, men benevnelsen "håntverker" er nok en meget
dårlig oversettelse.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 17-08-05 13:47

Harald Mossige wrote:

> Her tror jeg bestemt at du tar feil. Etter det jeg har skjønt, var rabinerer
> betraktet som håntverkerer, men benevnelsen "håntverker" er nok en meget
> dårlig oversettelse.

Jeg tager ikke fejl, det var ironi

Paulus hævdes at have været rabbiner hvilket er højst usandsynlig.

Ud fra Paulus' lære, sprogbrug m.m. kan man tænke sig at han højst
sandsynligt var gnostiker og hverken jøde eller (endnu mindre) rabbiner.
--

Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Confession is good for the soul, but bad for the career.

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-08-05 13:57

> Jeg tager ikke fejl, det var ironi

;-(

HM

Fra : Karsten Krambs

Dato : 17-08-05 15:27

On Wed, 17 Aug 2005 14:47:04 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Ud fra Paulus' lære, sprogbrug m.m. kan man tænke sig at han højst
>sandsynligt var gnostiker og hverken jøde eller (endnu mindre) rabbiner.

Paulus var jøde og farisær.
Forud for omvendelsen deltog han aktivt i forfølgelse af de kristne
(Fil 3.6; Gal 1,13.23; 1Kor 15.9). Omfanget kendes ikke, men har
såvidt læses i Gal 1,22 ; 1 Thess 2,14, været mod menighederne i
Judæa. Mon ikke også hensigten af rejse til Damaskus var for at
forfølge jødekristne der?

En forudsætning for hans aktive deltagelse i forfølgelsen, har været
at han har kendt til hvad kristendomme gik ud på. Grunden til
forfølgelsen har nærmest kun et svar: at de kristne, i farisæernes
øjne, ikke overholder moseloven. I denne henseende stemmer Paulus
før-kristne holdning overens med farisæernes holdning til Jesus, (fx.
Mark 2,1-3.6 ; 7,1 - 13).

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Fra : Cyril Malka

Dato : 17-08-05 16:02

Karsten Krambs wrote:

> Paulus var jøde og farisær.

Det kan han næppe have været

> [...]
> såvidt læses i Gal 1,22 ; 1 Thess 2,14, været mod menighederne i
> Judæa. Mon ikke også hensigten af rejse til Damaskus var for at

Nej, dels blev de kristne ikke forfulgt af jøderne, dels havde altså de
jødiske myndigheder absolut ingen autoritet i Damaskus. Tror du
virkeligt, i dit vildeste fantasi, at præster i et land (lad os sige de
katolske præster i Frankrig) kan forfølge anderledes tænkende i et andet
land (for eksempel protestanter i Danmark)?

Bliv lidt ned på jorden, du skal ikke blande tro og historie sammen.

Om Paulus og den påstået Saulus: http://www.kortlink.com/saulus

> [...]
> øjne, ikke overholder moseloven. I denne henseende stemmer Paulus
> før-kristne holdning overens med farisæernes holdning til Jesus, (fx.

Næh. Farisæere forfulgte ingen. De var ikke enige i de kristnes
udlægning, men det er en grundpille i jødedommen, at kun Gud har
sandheden, hvorfor vi andre kan kun tolke. Nogle af os kan mene et,
andre kan mene andet, vi kan være uenige, men vi kan ikke forfølge nogen
som helst for ikke at tolke loven som os.

Du blander jødisk og kristen tankegang sammen, her...
--

Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Democracy: 3 wolves and a sheep voting on what's for lunch.

Fra : AF Bærbar

Dato : 17-08-05 16:12

Cyril Malka skrev i news:43035154.4060109@nytestamente.org

[ ... ]

> Nej, dels blev de kristne ikke forfulgt af jøderne,

Du er som sædvanlig enten fuld af løgn eller udtaler dig mod bedre vidende -
eller også er det begge dele på én gang.

Du kan ikke fremlægge ét eneste bevis for at jøderne ikke forfulgte de
kristne i midten af første århundrede. Det er jo en kendt sag at jøder ikke
viger tilbage for brutalitet og intrigerende adfærd.

Fra : Monty \(7000\)

Dato : 21-08-05 18:47

"AF Bærbar" <dewnull@ravsted.invalid> skrev i en meddelelse
> Cyril Malka skrev i news:43035154.4060109@nytestamente.org
>
> [ ... ]

Ja det var det netop. Det står der netop omtalt i ApG 9,1-2

Monty

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-08-05 19:49

Monty (7000) wrote:

> Ja det var det netop. Det står der netop omtalt i ApG 9,1-2

Og her igen:

1) Man forfulgte ingen anderledes troende. Ud over disse kristne
skrifter, er der *ingen* historisk kilde for at jøder skulle have
forfulgt nogen som helst blot fordi de skulle have troet på noget andet.
Det er ligeledes fuldstændigt ulogisk fordi, som jøde, har man *aldrig*
været tvunget til at tro på noget bestemt eller til at gøre noget
bestemt. Bibelen er jo fyldt af disse eksempler: Hvor mange gange gik
jøderne fra Gud og gik deres egne veje? Hv is Gud ikek selv straffede
dem. Så var der bestemt *ingen* som havde myndighed til den slags.

Altså er denne tanke med at man skulle til at fofølge dem, som ikke
troede eller gjorde, det samme som nogle andre jøder fuldstændigt ud af
trit med virkeligheden.

2) Selv om det havde været sandt (hvilket det så ikke var): Så havde
*ingen* myndighed over folk i *et andet land*. Hvordan i alverden skulle
man kunne sende nogen over grænsen, i et fremmed land, i Damaskus, for
at forfølge anderledes tænkende...

Kan du ikke se det ulogiske og umulige i det?

I øvrigt er Apostlenes Gerninger skrevet af en forfatter et stykke tid
efter Paulus. Det er ingen historisk bog og i øvrigt yderst langt fra at
være nøjagtig eller sammenhængende.

Fra : AF

Dato : 21-08-05 20:02

Cyril Malka skrev i news:4308CCAA.8000508@nytestamente.org

[ ... ]
> Altså er denne tanke med at man skulle til at fofølge dem, som ikke
> troede eller gjorde, det samme som

Ja, det var jo nok derfor at "knivstikkerpartiet" gik rundt og slog folk
ihjel der ikke var enige med dem!

[ .. ]
> I øvrigt er Apostlenes Gerninger skrevet af en forfatter et stykke tid
> efter Paulus. Det er ingen historisk bog og i øvrigt yderst langt fra at
> være nøjagtig eller sammenhængende.

Dette er jo ikke andet end det sædvanlige jødeforvanskning som du så ofte
plaprer ud med.

Fra : Monty \(7000\)

Dato : 22-08-05 20:50

> I øvrigt er Apostlenes Gerninger skrevet af en forfatter et stykke tid
> efter Paulus.
Hvad begrunder du det med?

Det er ingen historisk bog og i øvrigt yderst langt fra at
> være nøjagtig eller sammenhængende.

Hvorfor mener du ikke den er historisk, nøjagtig eller sammenhængende?

Monty

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-08-05 10:12

Monty (7000) wrote:

> Hvad begrunder du det med?

Almen viden: Check fx Studieudgaven af Kaj Kjær Hansen (dr. teol.),
check Flavius Josefus. Oxford Bible Dictionnary m.m.

> Det er ingen historisk bog og i øvrigt yderst langt fra at
> Hvorfor mener du ikke den er historisk, nøjagtig eller sammenhængende?

Fordi det er den ikke.

Du finder en del af disse svar på http://www.nytestamente.org

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-05 10:36

On Mon, 22 Aug 2005 21:49:46 +0200, "Monty \(7000\)"
<team6011@mail.adsl.dk> wrote:

>Hvad begrunder du det med?

Hvem svarer du?

Fra : Karsten Krambs

Dato : 23-08-05 10:00

On Sun, 21 Aug 2005 20:49:14 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>I øvrigt er Apostlenes Gerninger skrevet af en forfatter et stykke tid
>efter Paulus. Det er ingen historisk bog og i øvrigt yderst langt fra at
>være nøjagtig eller sammenhængende.

ApG.'s tilbageskuenhed gør den nu meget historisk 'agtigt', dets
fremstilling er ikke historisk troværdig i detaljen, da vi ikke kender
forfatter og ikke ved hvor han har sin alvidenhed fra, han røber ikke
sin kilde. Men her deler skriftet vilkår med al anden
historieskrivning i antikken.

Kompositorisk er fortællingen organiseret:
1-7 apost. i Jerusalem
8-15 Antiokia, og start af hedninge mission
16-21 Paulus mission
22-28 Processen mod Paulus og rejsen mod Rom

1,8 kunne være et udtryk for skriftets komposition, og Apostle mødet
placering midt i skriftet kap15, svarende til dets centrale betydning
for missionens historie (her løses konflikten opstået i den første
halvdel)

Paulus eskatologiske nærforventing er erstattet af den historiske
retrospektion, det er ikke "brevenes Paulus" man møder, men den senere
kirkens Paulus. Det er foreslået af en del, at forfatteren er jøde pga
fortroligehed med GT, sprogstil, retorik.

Det må være skrevet inden Domitians forfølgelse af de kristne i midten
af 90'erne.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-08-05 10:26

Karsten Krambs wrote:

> [...]

> kirkens Paulus. Det er foreslået af en del, at forfatteren er jøde pga
> fortroligehed med GT, sprogstil, retorik.

Det er usikker dog, men korrekt at forfatteren manglede en del kendskab
om Paulus' lære egentligt.

> Det må være skrevet inden Domitians forfølgelse af de kristne i midten
> af 90'erne.

Det mener man men diskuterer det dog stadig væk, da man ikke kan forstå
at forfatteren så ikke fortæller om Paulus' død og at ApG. slutter noget
abrupt.

Derfor mener mange at der var tale om en trilogi, eller planer på en
trilogi, hvoraf Lukas' evangeliet var første bind, ApG. den anden og så
en tredje bind et sted, som enten aldrig blev skrevet eller også forsvandt.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... 1024x768x256.... Sounds like one mean woman

Fra : TBC

Dato : 17-08-05 16:28

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Ud fra Paulus' lære, sprogbrug m.m. kan man tænke sig at han højst
> sandsynligt var gnostiker og hverken jøde eller (endnu mindre) rabbiner.

Det man ved fra skriften (for dem der agter den) er bl.a. at Paulus var
Jøde, født i Tarsus, en hebræer af Benjamins stamme, og at han havde
modtaget undervisning af den ansete lovlærer og farisæer Gamaliel (Apg 22:3;
Flp 3:5). Der er dog ingen påstande eller vindnespyrd om at Paulus var
rabbiner på noget tidspunkt, men om at han var en af en af Jesu Kristi
apostle.

Og så nød han i øvrigt også det privilegium dengang, at han også romersk
borger af fødsel (Apg 22:28)

TBC

Fra : AF Bærbar

Dato : 17-08-05 16:00

Cyril Malka skrev i news:430328B4.6060809@nytestamente.org

> nej, men ud fra Paulus' kendskab til jødedommen, dumpede han nok til
> eksamen Så han skulle vel have noget at leve af?

Og som sædvanligt kan malkaerne ikke andet end være hånlige og nedladende.

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-08-05 13:54

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> Var det almindeligt dengang, at folk, der havde studeret hos
> rabbinere, også fik et håndværk?

Ditt - - - , "Du må'kke komme her og komme her", saklige og faglige spørsmål
har da ingenting med med denne saken å gjøre? KE har ikke forutsettninger
til å skjønne problemet.

HM

Fra : Claudio Adam

Dato : 18-08-05 19:15

Harald Mossige <haraldmnospam@hkabel.no> skrev:
>Der fortelles at Paulus var
>seilmaker, men hadde han lært å sy seit til
>båter, eller hadde han lært å gravere
>seil til å forseile f.eks. dolumenter?
>
>HM

Han var Viking?