Tror Cyril Malka på at Bibelen er Guds ins~
Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 10:10

Fra : Andreas Jensen

Dato : 15-08-05 10:32

Hvorfor sender du ham ikke en email og spørger?

--
Andreas

"Pay no attention to that man behind the curtain!"

"Jørgen Primdahl" <primdahl@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 10:59

Det er jo lige det jeg gør,,,vh Jørgen

Fra : Andreas Jensen

Dato : 15-08-05 11:24

"Jørgen Primdahl" <primdahl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er jo lige det jeg gør,,,vh Jørgen

Nej, du spørger ud i et offentligt forum.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 12:23

For det første er det ikke dig jeg spørger om det Andreas, for din mening om
bibelen kender jeg jo kun alt for godt med din bibeltro forkyndelse.
For det andet har Cyril en mildest talt mindre troværdig og bibelfornægtende
hjemmeside end du har, og som er lige så offentlig et forum som dette her.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 15-08-05 12:58

> [...]
> bibelfornægtende
> hjemmeside end du har, og som er lige så offentlig et forum som dette her.

Nej, du spørger alle mulige andre (inklusive mig) om Cyrils mening om noget.
Når jeg pænt fortæller dig at det ville være bedre at emaile Cyril, påstår
du at det også er hvad du har gjort. Jeg fortæller dig så at det er det
ikke, og nu laver du så emnet om til hvad du tror jeg og Cyril mener og
forkynder om bibelen.

Hvad er det egentlig du vil snakke om?

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 13:31

Sig mig lige en gang, er dette her forum ikke et debat forum hvor alle har
lov til at starte en debat, og alle har lov til at svare uden at Andreas
kommer med flabede udtallelser som ( "Pay no attention to that man behind
the curtain!")

Fra : Andreas Jensen

Dato : 15-08-05 13:44

> [...]
> kommer med flabede udtallelser som ( "Pay no attention to that man behind

Dette er et debatforum, hvor alle har lov at starte en debat, men ikke om
hvad som helst. Du vil fastlægge en bestemt persons tro ved at tale med en
hel flok mennesker om det, i stedet for at henvende dig til personen selv
for at høre om dennes tro. Det er ikke hvad denne gruppe er til.
Med hensyn til "Pay no attention...", så er det hvad man kalder en signatur.
Må jeg foreslå dig at læse på www.usenet.dk hvor du forhåbentlig kan lære om
dette fænomen, og måske lære om forskellen mellem en email og et indlæg i en
nyhedsgruppe.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 14:07

Hvem er du til at bestemme hvad andre laver af indlæg, manden kan jo komme
frem og svare for sig selv så alle kan tage stilling om man kan tage hans
skrifter alvorlig eller ej.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 15-08-05 14:44

> [...]
> frem og svare for sig selv så alle kan tage stilling om man kan tage hans

Jeg opgiver at få simpel fornuft igennem her.

Hav en god dag.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 15:18

Ja når man ser din hjemmeside Andreas så kan man da godt se at der ikke
råder særlig megen fornuft

Fra : AF Bærbar

Dato : 15-08-05 16:16

Jørgen Primdahl skrev i news:4300a3fb$0$96305$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Ja når man ser din hjemmeside Andreas så kan man da godt se at der ikke
> råder særlig megen fornuft
> Jørgen

Jeg synes ganske enkelt at du skal tage dig sammen og finde ud af hvem du
svarer med hvilke beskyldninger. At du ikke er klar over hvem du svarer,
viser kun alt for tydeligt hvorfor du (sammen med din trosfælle, der gik
under alias'et Donald) endte med at blive uønsket i debatforumet på min
hjemmeside.

Du opfører dig som en troll.

Og så må du iøvrigt godt læse lidt om netikette og især svar- og
citatteknik. - Læs mere i linket i min signatur.

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 09:32

Jeg svarer både dig og Cyril, i har begge to en hjemmeside der skal
forestille at handle om kristendom, men Cyrils er den værste, din er der da
i det mindste en smule logik i, i øvrigt blev vi ikke uønsket men bad selv
om at blive fjernet fra din hjemmeside.
Jørgen

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 12:56

Jørgen Primdahl skrev i news:4301a497$0$75689$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Jeg svarer både dig og Cyril, i har begge to en hjemmeside der skal
> forestille at handle om kristendom

Du har stadig ikke fattet at det ikke er MIG du har svaret!!!

Jeg hedder ikke Andreas Jensen, og har aldrig heddet det, og har absolut
ingen intentioner om at komme til at hedde det.

Du burde gøre dig lidt mere umage med at se efter hvem du svarer.

Og du burde absolut også gøre dig temmelig megen umage med at få lært lidt
om svar- og citatteknik. Du er af andre blevet gjort opmærksom på dette et
par gange nu. - Læs mere i linket i min signatur.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 13:31

Undskyld til både den ene og den anden Andreas, jeg trode du havde taget
navneforandring.

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 13:46

Jørgen Primdahl skrev i news:4301dc86$0$22501$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Undskyld til både den ene og den anden Andreas, jeg trode du havde taget
> navneforandring.

Fint nok.

Og så mangler vi altså bare lige at få dig lært at man altså ikke skriver
sit svar i toppen, men at man klipper alt det væk man ikke direkte svarer
på, og placerer sit svar under det der svares på.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 14:15

Jeps den er fesen ind
Jørgen

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 14:19

Jørgen Primdahl skrev i news:4301e6e9$0$12185$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Jeps den er fesen ind

Hvad er fesen ind??

Hvis du ikke snart tager dig sammen og retter dig lidt efter de
retningslinier der er i linket i min signatur, er der snart ikke flere der
gider svare dig eller debatere med dig.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 14:32

Ja men jeg skriver til dig at den er fesen ind det med at klippe det gamle
indlæg væk, jeg skal da lige lære det for pokker, jeg er jo ikke lige så
kultiveret som mange andre her i forumet
Jørgen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-05 14:43

Jørgen Primdahl skrev Tirsdag den 16. august 2005 15:31 i beskeden
<4301eacc$0$22501$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> indlæg væk, jeg skal da lige lære det for pokker, jeg er jo ikke lige så
> kultiveret som mange andre her i forumet

OK du får lige en hurtig lektion:

>-tegnet tilføjes for hver gang man svarer på et indlæg når man bruger et
program der automatisk indføjer dette tegn og/eller har indstillet sit
mail/news-program til at indsætte dette.

Efterhånden som flere tager del i en diskussion, tilføjes der flere >-tegn,
altså:

=== eksempel ===
> Dette er svaret fra deltager 2

Og jeg blander mig her med mit svar
=== eksempel slut ===

Af ren høflighed bevarer man også topteksten, der fortæller hvem der skrev
hvad og således vil der f.eks. stå:

=== eksempel ===
"Deltager 2" <id/e-mail> skrev i en meddelelse <msg-id>...
> Dette er svaret fra deltager 2

Dette er MIT svar, skrevet nedenfor, og fraklippet irrelevant tekst jeg ikke
svarer på, men evt. med bevarelse af sammenhængen hvis dette er relevant
for det svar jeg giver

[Bemærk: signaturadskiller er to bindestreger og et mellemrum, hvorefter du
har 4 linier à 72 tegn til en signatur, som er fristed på Usenet - jeg har
undladt mellemrummet ovenfor, fordi jeg skriver tekst UNDER eksemplet]
=== eksempel ===

Håber det hjalp. Held og lykke med forsøget på at blive bedre til rigtig
citatteknik. Det bliver lidt nemmere at følge debatten, når alle følger
denne citatteknik.

Henrik, Dianalund
G-d didn't create anything without a purpose but mosquitos come close.
A sunrise is G-d's way of telling the world to lighten up.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 15:40

Det varer nok lidt tid inden at jeg kan det, håber at i vil bære over med
mig.
Jørgen

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 15:43

Jørgen Primdahl skrev i news:4301faa4$0$85024$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Det varer nok lidt tid inden at jeg kan det, håber at i vil bære over med
> mig.

Du gør jo tilsyneladende absolut ingen ting for at lære det!!

EOD

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 16:41

Det er vist dig der har fordomme

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-05 16:48

Jørgen Primdahl skrev Tirsdag den 16. august 2005 17:41 i beskeden
<43020913$0$21532$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> "AF Bærbar" <dewnull@ravsted.invalid> skrev i en meddelelse
>>
> Det er vist dig der har fordomme
> Jørgen

Jeg troede ikke den dag skulle oprunde hvor jeg blev nødt til at erklære mig
enig med AF om noget. Men den er kommet.

Jørgen. Du har meget at lære. Én af disse ting er definitionen på en fordom.
Du har på enhver måde de seneste dage blæst på såvel netikette, fundats og
almindelige regler for anstændig opførsel. Det kan derfor ikke undre, at
det fornemmes som om du ikke engang forsøger at gøre noget for at lære
det...

Men prøv dog så i stedet for at råde bod på det ved at begynde at opføre dig
korrekt, citere rigtigt og give bare et lille vink om at du gerne *vil*
opfattes som en værdig debattør.

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 17:12

Henrik Vestergaard skrev i news:43020ab5$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

[ ... ]
> Jeg troede ikke den dag skulle oprunde hvor jeg blev nødt til at erklære
> mig enig med AF om noget. Men den er kommet.

Der løber meget vand over stranden som tiden går

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 17:36

"> >> > Det varer nok lidt tid inden at jeg kan det, håber at i vil bære
over

Jørgen

Fra : N/A

Dato : 16-08-05 17:39

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 17:39

> [ ... ]
>
> Der løber meget vand over stranden som tiden går

Ja det var da godt at jeg kom og kvejede mig, ellers var i jo aldrid blevet
enige, ha ha.
Jørgen

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 14:51

Jørgen Primdahl skrev i news:4301eacc$0$22501$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Ja men jeg skriver til dig at den er fesen ind det med at klippe det gamle
> indlæg væk,

Du kan jo både læse det link jeg gav dig, samt aflure hvordan langt de
fleste andre gør det! - Hvor svært kan det være!

> jeg skal da lige lære det for pokker, jeg er jo ikke lige så
> kultiveret som mange andre her i forumet

Så GØR da noget for at lære det! - Se på hvordan langt de fleste andre gør,
og læs nu grundigt på det link jeg så mange gange har givet dig.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 15:41

Ha ha Andreas, hvad skulle vi dog gøre uden dig.

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 15:46

Jørgen Primdahl skrev i news:4301fb05$0$76403$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Ha ha Andreas, hvad skulle vi dog gøre uden dig.
> Jørgen

Fjols!!

*PLONK*

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-05 13:11

Jørgen Primdahl skrev Tirsdag den 16. august 2005 10:32 i beskeden
<4301a497$0$75689$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> da i det mindste en smule logik i, i øvrigt blev vi ikke uønsket men bad
> selv om at blive fjernet fra din hjemmeside.

Hvor ser du at siden http://www.nytestamente.org/ påstår at handle om
kristendom? Overskriften er: "Det Nye Testamente - Fortæller man alt?"

Er der artikler du kan dokumentere er forkerte kan du jo finde din
dokumentation frem. Flere andre har forsøgt tilsvining, men det bliver jo
ikke rigtig til noget fornuftigt, vel?

Altså. Hjem og studere lidt mere, og ve dig... Tænk det utænkelige: det
*kunne* være det var dig der tog fejl.

God studielyst.

Henrik, Dianalund
"Sermons and biscuits are improved by shortening."
"No amount of darkness can hide a spark of light."

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 13:33

En kristen bliver aldrig enig med en jøde, for en jøde tror ikke at kristus
har været på jorden endnu
Jørgen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-05 13:46

Jørgen Primdahl skrev Tirsdag den 16. august 2005 14:33 i beskeden
<4301dd15$0$22507$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> En kristen bliver aldrig enig med en jøde, for en jøde tror ikke at
> kristus har været på jorden endnu
> Jørgen

Sikke noget ævl... "En jøde tror ikke at kristus har været på jorden endnu"
er den værste gang ævl.

Det er Messias, der ikke er kommet endnu. Og denne jesus opfyldte *ikke*
alle kriterier for at være Messias.

Prøv at holde styr på dine begreber før du udtaler dig om hvad andre tror
eller ikke tror.

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 13:50

Henrik Vestergaard skrev i news:4301e01e$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> [...]
> alle kriterier for at være Messias.
>
> Prøv at holde styr på dine begreber før du udtaler dig om hvad andre tror

Nu er det dig der ævler, og ikke har styr på begreberne. Kristus er det
græske udtryk for det hebraiske Messias. Og begge kan, og bliver, brugt på
dansk.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 14:24

> [...]
> alle kriterier for at være Messias.
>
> Prøv at holde styr på dine begreber før du udtaler dig om hvad andre tror

Ved du hvad Henrik det kan både Andreas og jeg holde masser af foredrag om,
men din uvidenhed og arogance kender ingen grænser, du har det lige som de
skriftlærde og farisærene på Jesus tid, de elskede at give folk spændetrøjer
på for nu at bruge Britts udtryk.
Jørgen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-05 14:35

Jørgen Primdahl skrev Tirsdag den 16. august 2005 15:23 i beskeden
<4301e8e3$0$23217$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> som de skriftlærde og farisærene på Jesus tid, de elskede at give folk
> spændetrøjer på for nu at bruge Britts udtryk.

Spændetrøjen ligger jo netop hos dem som ikke tør gennemgå kriterierne for
Messias. Længere er den ikke...

Men du kan jo tage det som du vil.

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 14:53

Henrik Vestergaard skrev i news:4301eb77$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

[ ... ]
> Spændetrøjen ligger jo netop hos dem som ikke tør gennemgå kriterierne for
> Messias. Længere er den ikke...

Ja netop, og derfor ligger den hos jøder og især hos jer malkanske
semijøder.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 15:45

> Spændetrøjen ligger jo netop hos dem som ikke tør gennemgå kriterierne for
> Messias. Længere er den ikke...
>
> Men du kan jo tage det som du vil.
>
> --
Det er da i orden Henrik, vi kan da starte diskusionen i en anden
overskrift, hvad skal vi kalde den, vil du starte overskriften.
Jørgen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-05 16:12

Jørgen Primdahl skrev Tirsdag den 16. august 2005 16:44 i beskeden
<4301fbec$0$22979$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Det er da i orden Henrik, vi kan da starte diskusionen i en anden
> overskrift, hvad skal vi kalde den, vil du starte overskriften.
> Jørgen

Nej. Hvis du har et problem kan du starte debatten. Jeg behøver ikke spilde
min tid på at overbevise dig. Men da du praler med at du holder foredrag
kan du jo starte med en afskrift fra et af dine foredrag og afvente evt.
kommentarer du måtte få.

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 16:40

Jørgen Primdahl wrote:

> Ja når man ser din hjemmeside Andreas så kan man da godt se at der ikke
> råder særlig megen fornuft
> Jørgen

Du henvises (igen) til netikette:

1) ingen navne i emnelinjen
2) lær at citere korrekt

Venligst check: http://www.usenet.dk

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... My wife keeps complaining I never listen to her ... or something
like that.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 09:34

Hvorfor svarer du ikke på mit spørgsmål.
Jørgen

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 12:57

Jørgen Primdahl skrev i news:4301a4dc$0$75716$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Hvorfor svarer du ikke på mit spørgsmål.
> Jørgen

Hvorfor tager du dig ikke sammen og få lært det der med svar- og

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-08-05 13:05

Jørgen Primdahl wrote:

> Hvorfor svarer du ikke på mit spørgsmål.
> Jørgen

Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-08-05 15:49

Jørgen Primdahl skrev Mandag den 15. august 2005 15:07 i beskeden
<43009374$0$72176$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> frem og svare for sig selv så alle kan tage stilling om man kan tage hans

Hvem i alverden siger man overhovedet gider værdige dig nogen som helst
respekt med den tone og adfærd du lægger for dagen?

Andreas vejledte dig ganske høfligt, men du er gentagne gange kommet i strid
med den almindeligt gældende netikette.

FUT dk.admin.netikette

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 14:42

Jørgen Primdahl wrote:

> [...]
> kommer med flabede udtallelser som ( "Pay no attention to that man behind

Jo. og det er dårlig netikette at sætte personnavne i emnet.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Never under any circumstances take a sleeping pill and a laxative on
the same night.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 15:37

Hej Cyril
Endelig kom manden som det hele handler om, er det fordi at det er dig det
drejer sig om at det er dårlig netikette, er der noget på din hjemmeside du
ikke kan stå ved og så stadig kalde dig for kristen ? hvad er det man ikke
kan lide ved at kalde en skovl for en skovl ?

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-08-05 15:47

> Endelig kom manden som det hele handler om, er det fordi at det er
> dig det drejer sig om at det er dårlig netikette, er der noget på din
> hjemmeside du ikke kan stå ved og så stadig kalde dig for kristen ?

*host*

Hvordan synes du selv, det går, Jørgen Primdahl?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 15:58

Min mening er at jeg ikke har fået svar på mit spørgsmål.
Jørgen

Fra : AF Bærbar

Dato : 15-08-05 16:17

Jørgen Primdahl skrev i news:4300a887$0$75726$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> er der noget på din hjemmeside
> du ikke kan stå ved og så stadig kalde dig for kristen ?

Cyrill er ikke kristen, - han kalder sig jøde, trods det at han bevidst
overtræder den jødiske måde at holde sabbat på.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 09:48

Hvad er han så med i et kristen forum for.

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 13:01

Jørgen Primdahl skrev i news:4301a85d$0$33652$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Hvad er han så med i et kristen forum for.

Sandsynligvis udelukkende for at nedgøre kristne og kristendom

Læs om svar- og citatteknik i linket i min signatur

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 14:08

Ja det er jo en god side, der står jo det hele

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 14:13

Jørgen Primdahl skrev i news:4301e546$0$75680$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Ja det er jo en god side, der står jo det hele

Men hvorfor i al verden VIL du så ikke rette dig efter de retningslinier der
står beskrevet der?

Din ignorance over for det, gør at der ikke er ret mange der tager dig
seriøs, når du ikke har viljen til at ville efterleve disse retningslinier.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 14:34

Ja men for pokker hvad er det jeg gør forkert, lad mig lige få det på dansk
Jørgen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 16-08-05 15:52

Jørgen Primdahl skrev:
> Ja men for pokker hvad er det jeg gør forkert, lad mig lige få det på dansk
> Jørgen

Jeg tror, at han beklager sig over, at du top-poster. Det betyder, at
din indsatte tekst står ovenover det, som du besvarer.

En del af problemet er i denne sammenhæng, at du anvender Microsoft
Outlook Express til at poste dine nyheder. Dette er også et ganske
udmærket program, men det har den store ulempe, at det altid lægger op
til, at brugeren skal top-poste. Og så vidt jeg ved, findes der ikke
nemme metoder til at korrigere denne fejl i programmet. Der findes et
program, der hedder OE-QuoteFix
(http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/), der kan korrigere
denne fejl i M$ Outlook Express, men det er ikke nødvendigvis en nem
proces...

Personligt anvender jeg i stedet et program, der er gratis, hvor man
selv kan bestemme, hvorvidt man ønsker at top-poste eller bottom-poste.
Dette program hedder Mozilla Thunderbird og kan hentes på
http://mozilladanmark.dk/thunderbird, men jeg synes kun du skal skifte
program, hvis du er træt af at høre alle beklagelserne. På dette punkt
er der mange forskellige holdninger på Usenet, og selvom bottom-posting
er den generelt accepterede standard, findes der også nyhedsgrupper,
hvor de forlanger, at du top-poster. Dette er dog kun i ekstreme
microsoft-grupper, hvor alle brugerne anvender programmer i stil med
Outlook Express.

Dette er et af de meget diskuterede emner på Usenet... Men dit
fremtidige liv i denne gruppe og generelt i nyhedsgrupper bliver nok
nemmere, hvis du vælger et program, der er i stand til at bottom-poste.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 14:27

Hvad var det Jesus kaldte sådan nogen, nåå ja, hyklere og giftslangeyngel.
Jørgen

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-05 16:07

On Mon, 15 Aug 2005 16:36:57 +0200, "Jørgen Primdahl"
<primdahl@hotmail.com> wrote:

>Endelig kom manden som det hele handler om, er det fordi at det er dig det
>drejer sig om at det er dårlig netikette, er der noget på din hjemmeside du
>ikke kan stå ved og så stadig kalde dig for kristen ?

Goddag, det er Deres stewardesse speaking.

Vi byder Dem hjerteligt velkommen i flyet dk.livssyn.spændetrøje.

Må De have en behagelig flyvetur og en blød landing.

De vil om få minutter få serveret Deres små blå piller.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Sm

Dato : 15-08-05 18:21

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Må De have en behagelig flyvetur og en blød landing.
>
> De vil om få minutter få serveret Deres små blå piller.

Det var et af de bedre indlæg, altså hvis man følger Malkaneserne får man
blå piller, en god oplysning og noget af en selverkendelse

Fra : AF Bærbar

Dato : 15-08-05 18:34

Sm skrev i news:4300cef9$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk

[ ... ]

> Det var et af de bedre indlæg, altså hvis man følger Malkaneserne får man
> blå piller, en god oplysning og noget af en selverkendelse

Jamen det er da bare den indstilling man normalt bliver mødt med fra
malka-klanen dersom man ikke er enig i deres outrerede holdning til
kristendommen.

Deres eneste motiv for at være med i denne gruppe er at latterliggøre og
nedgøre kristne og kristendommen. Det har de jo tydeligt bevist gennem deres
deltagelse de sidste par år.

Forvent ingen seriøsitet fra den kant.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 09:47

Er det dig Andreas, jeg tror ikke mine egne øjne, jeg trode at du var med på
deres galej, sorry så hvis jeg har fornærmet dig.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-05 09:54

Jørgen Primdahl skrev Tirsdag den 16. august 2005 10:47 i beskeden
<4301a808$0$22509$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Er det dig Andreas, jeg tror ikke mine egne øjne, jeg trode at du var med
> på deres galej, sorry så hvis jeg har fornærmet dig.
> Jørgen

Du tror mangt og meget...

Hvorfor skulle du bruge ordet "sorry" når du selv tog anstød overfor engelsk
i et tidligere indlæg? Hvad med at holde sig til det du kan. Det vil nok
medføre længere tavshed indtil du selv får styr på alle de svar du
efterhånden har fået.

Så vil du opdage du er mange flere undskyldninger bagud, og derefter kan du
jo vise din angrende ånd ved at lære at acceptere at toppostning *ikke* er
velset i forhold til den gængse netikette.

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 12:59

Jørgen Primdahl skrev i news:4301a808$0$22509$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Er det dig Andreas, jeg tror ikke mine egne øjne,

DET tror jeg gerne, især med alle de fordomme du andet steds har givet
udtryk for.

Men få nu lært det der svar- og citatteknik.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 13:43

Jeg har da ikke givet udtryk for fordomme Andreas, du har din mening og jeg
har min

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 09:42

Ja de skal helst tykkes og synkes med Rød Ålborg.
Jørgen

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 09:40

Ja jeg vil da gerne tro at du har spendetrøje på, du har vel fået forbud om
at udtale dig om Cyril tror på bibelen.
Jørgen

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 16:46

Jørgen Primdahl wrote:

> Endelig kom manden som det hele handler om, er det fordi at det er dig det
> drejer sig om at det er dårlig netikette,

Nej, det er dårlig netikette fordi det er dårlig netikette.

Endnu en gang henvises du til http://www.usenet.dk

> er der noget på din hjemmeside du
> ikke kan stå ved og så stadig kalde dig for kristen ?

Hvor har du fra, at jeg kalder mig kristen? Der er intet ved denne
hjemmeside, jeg ikke står ved.

> hvad er det man ikke
> kan lide ved at kalde en skovl for en skovl ?

Skal vi ikke sige, at jeg vil være interesseret i at svare dig, når du
vil befinde dig på en niveau der er interessant?

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 09:53

Du taler om et niveau der er interasant, det var netop det jeg trode jeg
gjorde i et kristen forum, men til min skræk ser jer en hjemmeside som en af
forumets skribenter redigerer, som er direkte blasfemisk.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-08-05 15:45

Jørgen Primdahl skrev Mandag den 15. august 2005 14:31 i beskeden
<43008b10$0$76170$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> kommer med flabede udtallelser som ( "Pay no attention to that man behind

Mon ikke du bare skulle kigge lidt på http://usenet.dk og så læse lidt på
netikette-reglerne *før* du dummer dig yderligere?

Uanset om man er enig med Andreas eller andre her på gruppen, så er deres
signatur altså 100% fristed, jvfr.

XFUT fra dk.livssyn.kristendom
til: news:dk.admin.netikette

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-08-05 13:11

Jørgen Primdahl skrev:
> [...]
> hjemmeside end du har, og som er lige så offentlig et forum som dette her.

For det første er jeg enig med Andreas om at denne diskussion hører
hjemme i et privat forum.

Yderligere vil jeg sige, at på Cyrils hjemmeside
(http://www.nytestamente.org/) besvares dit spørgsmål i forbindelse med
gennemgangen af dateringen af de nytestamentlige tekster, hvor der skrives:
"Det vil derfor være uklogt at læse evangelierne som historiske bøger.
Der er tale om litteratur, fortællinger, og mangen en oplysning bør
tages med et gran salt. (Cyril Malka)"

Undskyld Cyril, hvis jeg har forbrudt mig imod dine copyright rettigheder...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-05 13:21

On Mon, 15 Aug 2005 14:10:59 +0200, Jacob Tranholm
<jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:

> [...]
>"Det vil derfor være uklogt at læse evangelierne som historiske bøger.
>Der er tale om litteratur, fortællinger, og mangen en oplysning bør

Jo, men Jørgen spørger til Bibelen, og du svarer til de
nystestamentlige tekster.

Det er IKKE samme ting.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-08-05 14:06

Britt Malka skrev:

> Jo, men Jørgen spørger til Bibelen, og du svarer til de
> nystestamentlige tekster.
>
> Det er IKKE samme ting.

Undskyld, men i denne sammenhæng kan jeg ikke se nogen forskel.
Spørgsmålet var hvorvidt "Bibelen er Guds inspirerede ord", og
begrebet/ordet "Bibel" repræsenterer (for mig) den kanon, der blev
fastslået i slutningen af det 4. århundrede. Denne kanon er muligvis
forkert, men Bibelen repræsenterer ikke desto mindre denne kanon.

Og hvis man siger om evangelierne, at "mangen en oplysning bør tages med
et gran salt", må det overordnede svar på spørgsmålet være noget i stil
med: "For Bibelen som helhed har jeg ikke et fundamentalistisk
bibelsyn." eller evt. at Bibelen er inspireret af Gud, men nedskrevet af
mennesker...

Ellers bør bemærkningen om "tages med et gran salt" slettes fra hjemmesiden.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 14:34

Det har du ret i Jacob, der er meget af det der står på den hjemmeside der
burde slættes.
Hvis man ikke kan regne med at hele bibelen er skrevet til vores belæring,
hvorfor skrev Paulus ellers hvad vi kan læse i Apostelgerninger 17:1-4
17 De rejste så igennem Amfi´polis og Apollo´nia og kom til Thessalo´nika,
hvor der var en jødisk synagoge. 2 I overensstemmelse med hvad Paulus
plejede gik han ind til dem, og på tre sabbatter ræsonnerede han med dem ud
fra Skrifterne 3 idet han forklarede og ved hjælp af henvisninger beviste at
Messias nødvendigvis måtte lide og opstå fra de døde, og [han sagde]: "Han
er Messias, den Jesus som jeg forkynder jer." 4 Og nogle af dem blev
overbevist og sluttede sig til Paulus og Si´las, og det samme gjorde en stor
mængde af de grækere som dyrkede [Gud], og ikke så få af de fornemme
kvinder.

Og senere i 2Timotiusbrev3:14-17

14 Du, derimod, bliv i det du har lært og er blevet overbevist om, da du ved
hvem du har lært det af, 15 og da du fra den spæde barndom af har kendt de
hellige skrifter, som kan gøre dig vís til frelse ved troen i forbindelse
med Kristus Jesus. 16 Hele Skriften er inspireret af Gud og gavnlig til
undervisning, til retledning, til reformering, til optugtelse i
retfærdighed, 17 så Guds-mennesket kan være fuldt ud dygtigt, fuldt udrustet
til enhver god gerning.

Jørgen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-08-05 15:22

Jørgen Primdahl skrev:
> Det har du ret i Jacob, der er meget af det der står på den hjemmeside der
> burde slættes.

I denne sammenhæng er jeg ikke særlig glad for, at du siger, at jeg har
ret. Jeg har muligvis ret i at Bibelen som begreb repræsenterer alle
skrifterne fra kanoniseringen, men jeg har ikke ret i, at Cyril skal
slette noget fra sin hjemmeside. Cyril må skrive hvad han ønsker på
hjemmesiden, så længe det ligger indenfor lovgivningens rammer.

Til gengæld mener jeg (personligt), at man som person skal kunne stå
inde for sine udtalelser og skrifter. Og dette gælder på både
hjemmesider og i nyhedsgrupper. Man skal aldrig komme med en udtalelse i
disse fora, som man ikke sidenhen kan stå inde for. Det hænder
naturligvis, at vi laver fejl, men så har vi også selv ansvaret for at
korrigere disse fejl.

Og min holdning er, at dit angreb på Cyril er en fejl...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 16:07

Det er rigtig at han må skrive hvad han vil, men jeg har ikke fået svar på
mit spørgsmål, får jeg det nogensinde mon ?
Jeg mener ikke mit angreb er en fejl, når han kan finde på at beskylde Jesus
mor for at være en gemen luder, og ikke holde sig til Bibelen der
fuldstændig klart og tydeligt forklarer hvordan Jesus undfangelse og fødsel
har foregået, og senere hvordan hans liv har formet sig, så har jeg det helt
fint med det

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 14:47

Jacob Tranholm wrote:

> Undskyld, men i denne sammenhæng kan jeg ikke se nogen forskel.

At du ikke kan se sammenhæng mellem Bibelen og Evangelierne (4 af de
græske skrifters bøger) har intet med sagen at gøre.

Der ER en forskel, selv om du ikke ser den...

.... Speak the truth, but leave immediately after.

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 14:48

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-05 14:53

On Mon, 15 Aug 2005 15:06:16 +0200, Jacob Tranholm
<jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:

>Undskyld, men i denne sammenhæng kan jeg ikke se nogen forskel.

Nej, men det er der ikke desto mindre.

Den hjemmeside, du skriver om, handler *ikke* om bibelen, men om de
kristne skrifter.

Man kan altså heraf ikke slutte noget som helst om Cyrils mening om,
hvorvidt bibelen er gudsinspireret (som jeg går ud fra, forfatteren af
det første indlæg mener) eller ej.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 15:41

Hvad kan man så slutte, tror Cyril på bibelen og hermed hele bibelen eller
gør han ikke.
Jørgen

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-05 16:10

On Mon, 15 Aug 2005 16:40:53 +0200, "Jørgen Primdahl"
<primdahl@hotmail.com> wrote:

>Hvad kan man så slutte, tror Cyril på bibelen og hermed hele bibelen eller
>gør han ikke.

Vi har kun én Gud, og denne Gud er ikke en bog.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 10:14

Et flad svar der er en Malka værdig
Jørgen

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 13:36

Hej Jacob
Jeg kan så forstå at hverken du eller Cyril ikke tror på at bibelen er Guds
inspirerede ord, er det sådan det forholder sig ?

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-08-05 14:33

Jørgen Primdahl skrev:
> Hej Jacob
> Jeg kan så forstå at hverken du eller Cyril ikke tror på at bibelen er Guds
> inspirerede ord, er det sådan det forholder sig ?
> Jørgen

Jeg har endnu ikke på noget tidspunkt udtalt mig om, hvad jeg personligt
mener, og det er overhovedet ikke relevant for denne diskussion. Jeg
citerede fra den hjemmeside, hvor du sagde, at man ikke kunne finde svar
på spørgsmålet. Jeg har rent faktisk aldrig før besøgt siden, men dine
angreb gjorde emnet interessant.

Yderligere vil jeg sige, at usenet generelt er anvendt til at diskutere
emner. Og selvom mange personer tror, at usenet er et rent anarki,
findes der regler (http://www.usenet.dk/netikette/). Tre af disse er:

Brug evt. email til personlige opgør
Hvis du bliver stødt over noget en skribent har skrevet om eller til dig
i en nyhedsgruppe, kan du vælge at sende en email til vedkommende. Det
er tit den bedste måde at udrede knuder og rette misforståelser på.

Bolden og manden
Det er almindeligt, at folk finder det o.k. at sparke til bolden - ikke
til manden - i en diskussion. Det er også den rigtige indstilling, så
længe bolden er emnet. Når bolden er en skribents meninger, tanker eller
følelser, får det karakter af, at det er skribentens indstilling og
væremåde og dermed skribenten man går efter. Tænk over det.

Indlæg der henvender sig til enkeltpersoner
Med ovenstående være ikke sagt, at man ikke kan henvende sig personligt
til hinanden i nyhedsgrupperne. Så længe det er på en positiv måde, gør
det normalt intet. Dog skal man altid overveje, hvornår det er tid til
at gå over til privat email. Indlæggene i nyhedsgrupperne skal helst
have almen interesse.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-08-05 15:36

Jacob Tranholm skrev Mandag den 15. august 2005 15:33 i beskeden
<j5i6t2x54t.ln2@myserver.jtranholm.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> i en nyhedsgruppe, kan du vælge at sende en email til vedkommende. Det
> er tit den bedste måde at udrede knuder og rette misforståelser på.

Smaddersvært, når nogle vælger alias'er helt uden nogen relevans i forhold
til e-mail - men ellers principielt enig.

> [...]
> følelser, får det karakter af, at det er skribentens indstilling og
> væremåde og dermed skribenten man går efter. Tænk over det.

Problemet ligger ofte i hvordan et svar tolkes. Det er som regel når man
bevidst vælger at lade sig støde, at et svar bliver stødende, for ellers er
det jo blot endnu et indlæg i debatten.

> [...]
> det normalt intet. Dog skal man altid overveje, hvornår det er tid til
> at gå over til privat email. Indlæggene i nyhedsgrupperne skal helst

Når det siges i et land, hvor nysgerrigheden trives i bedste velgående, så
er der jo mange der synes at "alt" kan have almen interesse.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 15:16

Kære Jakob
I dit første indlæg lød for mig som at du gav Cyril ret i hans anskuelser,
det må du undskylde hvis jeg har skyldt dig for noget forkert.
Jeg retter ikke et angreb mod Cyril, jeg ønsker ganske simpelt at vide hvor
han står, og jeg ønsker at andre også kan se hvor han står.
Dette her er et forum der omhandler kristendom, og hvis et af forumets
skribenter ikke tror på på hvad bibelen siger og ikke en gang tror at de
første kristne, så som apostlene forkyndte det samme som Jesus Kristus
gjorde, ja så er han langt uden for krisendommen og burde slæt ikke udtale
sig endsige reklamerer for sin hjemmeside.
Det er rigtig Jacob og også Andreas at jeg skal skrive til ham personligt og
det vil jeg også gøre, men jeg syntes at det jeg efter hans egen opfordring
( må man da regne med da han skriver sin webside adresse )må have det frem
hvor groft han behandler Guds ord.
Du skriver : Med ovenstående være ikke sagt, at man ikke kan henvende sig
> [...]
> det normalt intet. Dog skal man altid overveje, hvornår det er tid til
> at gå over til privat email. Indlæggene i nyhedsgrupperne skal helst

Syntes du at overskriften lyder negativ, det syntes jeg ikke for så havde
jeg pakket det lidt mere ind, og jeg syntes absolut også at det er i almen
interesse at få at vide hvad Cyril egentlig står for når han henviser til en

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-08-05 19:05

Jørgen Primdahl skrev:
> [...]
> interesse at få at vide hvad Cyril egentlig står for når han henviser til en

For det første er de tre råd i min post ikke skrevet af mig, og ikke
rettet bestemt imod dine udtalelser. Rådene kommer fra
http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html

Jeg går ikke til angreb imod hårdt sprog i din situation; jeg går til
angreb imod at rette en ny tråd i nyhedsgruppen specifikt imod én person.
Du kunne i stedet have givet din post overskriften "Hvilken religiøs
baggrund har I" og have inddraget nogle eksempler på tidligere udtalelser
fra Cyril Malka, hvor du lægger op til, at man i religiøse diskussioner
bør spille med åbne kort og vedkende sig egen religiøs opfattelse. - Så
ville jeg aldrig nogensinde have protesteret. Og spørgsmålet er, om man
ikke kunne have fået en god og saglig diskussion, der i nogen udstrækning
kunne være tiltrængt.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 10:20

Ja det har du også ret i Jacob, jeg har også fortrudt at jeg startede op i
den tone, men jeg blev virkelig så harm over at Cyril omtaler Jesus og hans
familie som mennesker med et dårligt motiv.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 16-08-05 10:44

Jørgen Primdahl skrev:
> [...]
> den tone, men jeg blev virkelig så harm over at Cyril omtaler Jesus og hans
> familie som mennesker med et dårligt motiv.

Til svar på dette vil jeg endnu en gang citere fra
http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html

"Hvis man er ophidset, vred, eller for den sags skyld beruset - eller
hvis man ikke kan fordrage den skribent man svarer, bør man nok tænke
sig om tre gange - evt. vente lidt - før man besvarer, og ikke mindst
sender et indlæg. Oftest er det bedst at lade være."

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-05 14:56

On Mon, 15 Aug 2005 14:35:45 +0200, "Jørgen Primdahl"
<primdahl@hotmail.com> wrote:

>Jeg kan så forstå at hverken du eller Cyril ikke tror på at bibelen er Guds
>inspirerede ord, er det sådan det forholder sig ?

Så længe du ikke kan læse og forstå en klar og tydelig besked, som fx
er givet med hensyn til www.usenet.dk , er det ret arrogant at kaste
sig ud i gæt om, hvad andre tror på eller ej.

Hvordan kan du dømme om, at Cyril ikke tror på, at bibelen er
gudspireret? (Jeg går ud fra, at det er det, du mener med "Guds
inspirerede ord".)

Cyril taler ikke om bibelen på den hjemmeside, hvorfra du mener, at
meget bør "slættes", men om de kristne (græske) skrifter.

Der er en forskel.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 15:51

Det er da ligemeget hvad der står i www.usenet,dk Jeg spørger bare om en
ganske simpel ting ( Tror Cyril på at Bibelen er Guds inspirerede ord ) hvor
svært kan det være.
Når man læser i http://www.nytestamente.org/ så får man da fornemmelsen af
at Cyril ikke kan lide de personer der er omtalt i de Græske skrifter ( for
det er vel dem vi taler om )
For mig er hele Bibelen guds ord som paulus sagde.
Jørgen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-08-05 15:32

Jørgen Primdahl skrev Mandag den 15. august 2005 14:35 i beskeden
<43008c1e$0$22188$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Hej Jacob
> Jeg kan så forstå at hverken du eller Cyril ikke tror på at bibelen er
> Guds inspirerede ord, er det sådan det forholder sig ?
> Jørgen

Dobbelt-negationer ser man også i serien "Nord & Syd"...

Mon ikke du skulle undlade at kommentere når dine tekster er så uklare? Det
kaldes selvjustits eller selvkritik. Hvis noget ikke er forstået *før* du
sender, bliver det næppe bedre af at du sender det på en nyhedsgruppe.

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 14:44

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> tages med et gran salt. (Cyril Malka)"

> Undskyld Cyril, hvis jeg har forbrudt mig imod dine copyright

Det er ikke så meget problemet. Der er "fair use" retten, vor man kan
citere så længe forfatternavnet kommer med.

Det, der er problemet er at du ikke kan se forskellen mellem "Bibelen"
og "evangelierne".

Altså: misquoting.
.... Sometimes the most expensive thing you ever do is nothin

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 15:54

Cyril kan godt lide at skrive på Engelsk og derved mener han at han virker
mere troværdig.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-08-05 16:30

Jørgen Primdahl skrev Mandag den 15. august 2005 16:53 i beskeden
<4300ac72$0$65420$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Cyril kan godt lide at skrive på Engelsk og derved mener han at han virker
> mere troværdig.
> Jørgen

Bliver man mere troværdig af at komme med endnu en fordom uden forudgående
viden?

Såvidt min browser viser er mange af siderne *danske*, så jeg kan ikke helt
se problemet. Andet end du altså ikke kan få andre til at spille med på dit
forsøg på at så splid.

Et simpelt undskyld havde for længe siden løst problemet...

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 16:58

Henrik Vestergaard wrote:

> Et simpelt undskyld havde for længe siden løst problemet...

Åbenbart igen en killfilteraspirant?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-08-05 17:40

Cyril Malka skrev Mandag den 15. august 2005 17:58 i beskeden
<4300BB88.50707@nytestamente.org> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> Åbenbart igen en killfilteraspirant?

Jeps. Og den første der har teet sig så dumt, at TDC abuse må forklare ham
anstændig netikette.

Jeg er sandelig glad for der også findes venligt-sindede kristne her i
gruppen, for ellers var det da slet ikke værd at abonnere på gruppen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-08-05 19:41

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4300c558$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Jeps. Og den første der har teet sig så dumt, at TDC abuse må
> forklare ham anstændig netikette.

TDC vil tørre røv i dine latterlige betragninger.

> Jeg er sandelig glad for der også findes venligt-sindede kristne her i
> gruppen, for ellers var det da slet ikke værd at abonnere på gruppen.

Hvorfor abonnerer du på denne gruppe?

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-08-05 19:40

> Åbenbart igen en killfilteraspirant?

Go, go, go.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 10:26

Der kan du se Henrik, manden er jo venligheden selv, at kalde dig for en,
killfilteraspirant

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-05 13:03

Jørgen Primdahl skrev Tirsdag den 16. august 2005 11:26 i beskeden
<4301b134$0$75697$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> "Cyril Malka" <malka@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Der kan du se Henrik, manden er jo venligheden selv, at kalde dig for en,
> killfilteraspirant
> Jørgen

Udover du *igen* toppostede... Så er du en aspirant til at komme i
killfilteret. Forstår du sætningen bedre nu, Jørgen?

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 14:11

Jeg er kun en enfoldig jyde dreng, jeg kender ikke de fine ord som du
bevæger dig ud i
Jørgen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-05 14:18

Jørgen Primdahl skrev Tirsdag den 16. august 2005 15:10 i beskeden
<4301e5d7$0$22505$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Jeg er kun en enfoldig jyde dreng, jeg kender ikke de fine ord som du
> bevæger dig ud i
> Jørgen

Jyder er ikke dummere end andre danskere, og der er intet svært i det jeg
skrev, såeh...

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 10:24

Ved du hvad Henrik, der er vist lavet den splid for længe siden, fra Cyril
selv med de udtallelser som han kommer med.

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 14:44

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-08-05 16:12

Cyril Malka skrev:

> Det, der er problemet er at du ikke kan se forskellen mellem "Bibelen"
> og "evangelierne".
>
> Altså: misquoting.

Det kan jeg stadigvæk ikke. Spørgsmålet lød på om du mente at Bibelen
(altså den kanoniserede Bibel) er inspireret af Gud.

Og du har selvfølgeligt ret i, at man sagtens kan mene, at elementer af
de nytestamentlige skrifter "bør tages med et gran salt", og samtidig
mene, at disse elementer er "inspireret af Gud", men nedskrevet af
mennesker med alle vores fejl og mangler.

Men hvis du mener, at NT ikke er inspireret af Gud, kan Bibelen som
helhed ikke være inspireret af Gud, da NT er en del af Bibelen. Du kan
sagtens mene at elementer af GT er inspireret af Gud, hvor NT ikke er,
men så er Bibelen som helhed ikke inspireret af Gud. Tilsvarende kan du
mene, at Paulus' autentiske breve er inspireret af Gud, men at
evangelierne ikke er. - Men svaret er det samme: Bibelen som helhed er
ikke inspireret af Gud.

Logikkens regler er enkle...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-05 16:22

On Mon, 15 Aug 2005 17:12:04 +0200, Jacob Tranholm
<jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:

>Men hvis du mener, at NT ikke er inspireret af Gud, kan Bibelen som
>helhed ikke være inspireret af Gud, da NT er en del af Bibelen.

Næh, så enkelt er det ikke:

Bible

1. In Judaism: refers to Hebrew Bible.

2. In Christianity: usually refers to Old and New Testaments
together.

Researcher Note: There are many variant translations of these
sacred scriptures; for research purposes, it is best to note the
edition name and year of the Bible used in observed worship service.

Kilde:
http://www.religionatlas.org/TeacherResources/Glossary/GlossaryS1.asp

Så NT er ikke nødvendigvis en del af bibelen.

Selv hvis man ser på den kristne bibel, er det forskelligt, hvilke
bøger den indeholder. Romersk katolske kristne og protestanter har fx
ikke samme bøger med.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-08-05 16:54

Hvis du lagde mærke til, hvad jeg sagde, begyndte jeg med at sige:
"Spørgsmålet lød på om du mente at Bibelen (altså den kanoniserede
Bibel) er inspireret af Gud", og her tænkte jeg naturligvis på den
kristne kanoniserede bibel fra slutningen af det 4. århundrede. Denne
diskussion foregår i en nyhedsgruppe, der hedder dk.livssyn.kristendom
og det ville være oplagt, at medmindre andet specificeres henviser
"Bibelen" til den bibel, der er autoriseret af Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II i 1992.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 10:35

Ja jeg tror minsanten du har ret Andreas, der er noget jøde i de der
Malkaer, men når jeg taler med den gamle overrabiner Bent Melkir om hvordan
man tolker et ord eller en sætning så er han en meget forstående og
imødekommende, det er da ikke det der kendetegner Malka
Jørgen

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 16:56

Jacob Tranholm wrote:

> Det kan jeg stadigvæk ikke. Spørgsmålet lød på om du mente at Bibelen
> (altså den kanoniserede Bibel) er inspireret af Gud.

Kanoniserede Bibelen?

Den protestanske Kanon?
Den katolske Kanon?
Den etiopiske Kanon?

Pågældende hjemmeside, som kom tværs i nogle personers hals, omhandler
kun de græske skrifter, som regel omtalte som "Det Nye Testamente".

Og dette er *ikke* "Bibelen". Kun en del af det.

> Men hvis du mener, at NT ikke er inspireret af Gud, kan Bibelen som
> helhed ikke være inspireret af Gud, da NT er en del af Bibelen.

Nej, fordi for mig, indbefatter "Bibelen" ikke "Ny testamente". Så hele
Bibelen kan sagtens være "inspireret af Gud" uden at de græske skrifter
er det.

> [...]
> mene, at Paulus' autentiske breve er inspireret af Gud, men at
> evangelierne ikke er. - Men svaret er det samme: Bibelen som helhed er

Ja, men det du siger har intet med logikken at gøre

Brød med cyankalium er ikke sundt.
Cyankalium er ikke sundt.
Brød uden cyankalium er sundt.

Erstat "Brød" med "de hebraiske skrifter"
Erstat "Cyankalium" med "de græske skrifter"
Erstat "sundt" med "Gudsinspireret"

De græske skrifter er, mig at se, bestemt usunde, ja.

Og det har intet at gøre med hvorvidt jeg mener at Bibelen er
Gudsinspireret eller ej.

(I øvrigt har vi allerede haft den snak om inspiration, hvorpå jeg har
deltaget, så manden kan bare søg på Google-news)

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... If it's tourist season, where do I get a license?

Fra : AF Bærbar

Dato : 15-08-05 17:05

Cyril Malka skrev i news:4300BB1F.8010001@nytestamente.org

[ ... ]
> Nej, fordi for mig, indbefatter "Bibelen" ikke "Ny testamente". Så hele
> Bibelen kan sagtens være "inspireret af Gud" uden at de græske skrifter
> er det.

Da du befinder dig i dk.livssyn.kristendom omfatter Bibelen de bøger der er
medtaget i dan danske autoriserede bibeludgave, altså GT og NT.

At du så ikke anerkender NT som en del af Bibelen er den gruppe
uvedkommende.

Fra : Ole Helms

Dato : 15-08-05 21:11

On Mon, 15 Aug 2005 18:05:06 +0200, "AF Bærbar"
> [...]

>medtaget i dan danske autoriserede bibeludgave, altså GT og NT.
>
>At du så ikke anerkender NT som en del af Bibelen er den gruppe

Cyril Malka gør pænt rede for, at hans brug af begrebet Bibelen er
mere ekslusivt end vores.
Det burde da vel ikke overraske nogen, at det forholder sig sådan?
Og det må vi selvfølgelig tage til efterretning.

Kristendom må af jøder betragtes som en ekstrem sekt, der er kommet
vel langt væk fra jødedommen. På samme måde opfatter jeg mormonerne.
Ikke på vilkår vil mit bibelbegreb nogensinde også kunne omfatte
Mormons bog og deres øvrige skrifter som Doctrine and Covenants og The
Pearl of Great Price.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 21:28

Ole Helms wrote:

> Cyril Malka gør pænt rede for, at hans brug af begrebet Bibelen er
> mere ekslusivt end vores.

Nope: Cyril Malka gør pænt rede for at Bibelen ikke er lig med
"Evangelier" eller med "Ny testamente".

Men det overstiger åbenbart manges forståelse

> Kristendom må af jøder betragtes som en ekstrem sekt, der er kommet
> vel langt væk fra jødedommen.

Nej, kristendom betragtes af jødedommen som en religion som siges at
bygge oven over vores skrifter.

Man vil sådan set ikke gøre noget ved det, hvis de kristne ikke partout
skulle, ud over at vrøvle om det, der står i vores bøger endda gik så
langt som at fortælle at vi har misforstået vores egne skrifter.

Ud over, naturligvis, de forskellige forsøg på bagtalelse og udryddelse
som er en kristen speciale...

> På samme måde opfatter jeg mormonerne.
> Ikke på vilkår vil mit bibelbegreb nogensinde også kunne omfatte
> Mormons bog og deres øvrige skrifter som Doctrine and Covenants og The
> Pearl of Great Price.

Ja, den er jeg med på... Omend der er en forskel: Så længe som de
kristne lader være med at forvrænge vores skrifter og indrømmer at deres
relligion og vores er to forskellige, og faktisk at Jesus intet havde
med de hebraiske skrifter at gøre, altså at vi taler om to forskellige
religioner, så er der intet i vejen.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Death to all fanatics!

Fra : AF Bærbar

Dato : 15-08-05 22:54

Cyril Malka skrev i news:4300FABE.4020808@nytestamente.org

[ ... ]
> [...]
> relligion og vores er to forskellige, og faktisk at Jesus intet havde
> med de hebraiske skrifter at gøre, altså at vi taler om to forskellige

Hvis Jesus ikke havde noget med de hebraiske skrifter at gøre, tja så er der
heller ikke andre jøder der havde/har det! Jesus har i høj grad noget med
Gamle Testamente (de hebraiske skrifter) at gøre, og det uanset om semijøder
som dig m.fl. kan lide det eller ej.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 10:43

Når du nu mener at du ved så meget om jøderne hvad hed deres Gud så.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 10:38

Sådan

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-08-05 18:37

Cyril Malka skrev:
> Brød med cyankalium er ikke sundt.
> Cyankalium er ikke sundt.
> Brød uden cyankalium er sundt.

Dette eksempel er netop ikke anvendelse af logik... Jeg tror, du har læst
for meget af "Erasmus Montanus".

Du kunne i stedet sige noget i stil med:
Brød er sundt.
Cyankalium er ikke sundt.
=> Brød med cyankalium er ikke sundt.

> Erstat "Brød" med "de hebraiske skrifter"
> Erstat "Cyankalium" med "de græske skrifter"
> Erstat "sundt" med "Gudsinspireret"

Og herved når du forhåbentlig frem til en korrekt logisk slutning.
At denne logik så fungerer bedre og er mere korrekt, når der tales om
matematiske udtryk, er en helt anden sag.

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 18:43

Jacob Tranholm wrote:

> Dette eksempel er netop ikke anvendelse af logik... Jeg tror, du har
> læst for meget af "Erasmus Montanus".

Nej, men det er til gengæld din idé om at ligestille *Evangeliet* (Altså
4 bøger) med hele Bibelen og din idé af at mene at fordi jeg har en
bestemt indstilling til nogle af bøgerne så har jeg en indstilling til
hele Bibelen er til gengæld helt ud i skoven.

Jeg synes i øvrigt det er påtagende pudsigt at du springer over din
inkonsekvens i brugen af ordet "kanoniseret Bibel"...

Men kan du ikke se det ulogiske og usammenhængende i din slutning, så er
der vist ikke mere, jeg kan gøre ved det.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Klingon Prime Directive: If it moves, shoot it.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-08-05 19:51

Cyril Malka skrev:

> [...]
> bestemt indstilling til nogle af bøgerne så har jeg en indstilling til
> hele Bibelen er til gengæld helt ud i skoven.

Hvis du kommer med en udtalelse om, at Bibelen (uanset hvilke bibel) er
inspireret fra Gud, så siger man dermed, at hele Bibelen er inspireret.
Jeg kender adskillige særdeles velfunderede kristne, der ikke er sikre på,
at der nødvendigvis blev truffet de korrekte beslutninger i forbindelse
med kanoniseringen af den kristne bibel. Men dette er bestemt ikke
ensbetydende med at disse individer ikke tror på den kristne treenige Gud.
Størstedelen af disse personer vil mene, at hoveddelen af både NT og GT er
inspireret af Gud, men når man læser forskellige tekster, kan der findes
elementer, der bærer tydelige præg af at være skrevet af menneskelige
hænder i en historisk tid. Og på trods af en solid fundering i
kristendommen vil størstedelen af disse personer have svært ved at sige,
at hele Bibelen er inspireret af Gud.

> Jeg synes i øvrigt det er påtagende pudsigt at du springer over din
> inkonsekvens i brugen af ordet "kanoniseret Bibel"...

Jeg havde overhovedet ikke overvejet at det var muligt at tænke på andre
bibler. Da jeg snakkede om kanoniseringen, var det udelukkende for at
påpege, at Bibelen er en fællesbetegnelse for mange forskellige tekster,
hvor nogle kan være mere kontroversielle end andre.

> Men kan du ikke se det ulogiske og usammenhængende i din slutning, så er
> der vist ikke mere, jeg kan gøre ved det.

Verden er ikke altid sort-hvid. Det er muligt, at vi kan have forskellige
opfattelser af tingene. Jeg skal dog også indrømme, at det altid bliver
vurderingsspørgsmål, når man flytter logikken væk fra matematiktimerne. Og
den virkelige verden opfører sig ikke altid logisk...

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-05 20:54

Jacob Tranholm wrote:

> Hvis du kommer med en udtalelse om, at Bibelen (uanset hvilke bibel) er
> inspireret fra Gud, så siger man dermed, at hele Bibelen er inspireret.

Ja.

Men :

1) Det er ikke det jeg siger
2) Det er ikke det jeg har sagt
3) Det er ikke det, du citerede.

Og meget længere er den sådan set ikke.

> [...]
> trods af en solid fundering i kristendommen vil størstedelen af disse
> personer have svært ved at sige, at hele Bibelen er inspireret af Gud.

Jo, det er jeg enig med dig i (altså selve betragtningen).

> Jeg havde overhovedet ikke overvejet at det var muligt at tænke på andre
> bibler.

Jamen det er man nødt til, fordi der er ikke "én" kanoniseret Bibel, men
mange.

> Da jeg snakkede om kanoniseringen, var det udelukkende for at
> påpege, at Bibelen er en fællesbetegnelse for mange forskellige tekster,
> hvor nogle kan være mere kontroversielle end andre.

Ja. Det er jeg enig med dig i.

> Verden er ikke altid sort-hvid.

Det ved jeg godt. Derfor var jeg ikke enig i dit udsagn om at én del =
helheden.

> Det er muligt, at vi kan have forskellige opfattelser af tingene.

Hvis du mener at, at sige at "evangelierne skal tages med en gran salt"
= hele bibelen er ude i skoven, så ja, vi har tydeligvis en forskellig
opfattelse af tingene.

Hvis du mener at kritik af en del = kritik af det hele, så ja, vi har en
forskellig opfattelse af tingene.

Under alle omstændigheder var din tolkning af det, jeg skrev på
nytestamente.org ud i skoven. Det er din egen slutning og ingenlunde
noget jeg mener, eller endsige har skrevet og det må du tage for din
egen regning.

Kort sagt: Det er sådan som du opfatter det, det er ikke det, der står.

Så du skal enten accepteret at du har misforstået og revidere det, du
skriver eller blive ved med at forsøge at få 2 og 5 til at være lige.

> Jeg skal dog også indrømme, at det
> altid bliver vurderingsspørgsmål, når man flytter logikken væk fra
> matematiktimerne. Og den virkelige verden opfører sig ikke altid logisk...

Jo, men det er forskelligt fra person til person hvor meget af logikken
vi forstår.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... I almost had a psychic girlfriend but she left me before we met.

Fra : AF Bærbar

Dato : 15-08-05 20:59

Cyril Malka skrev i news:4300F2D5.8050005@nytestamente.org

> Jamen det er man nødt til, fordi der er ikke "én" kanoniseret Bibel, men
> mange.

Vi befinder os altså i dk.livssyn.kristendom. Og i Danmark har vi kun en
autoriseret kanoniseret Bibel, enten du kan lide det eller ej.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 10:48

Der er overhovedet ikke noget ulogisk i det Jakob skriver, det er dig der
tvister det hele, for øvrigt beskår NT af meget mere end evanglierne.

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-05 13:20

On Mon, 15 Aug 2005 13:22:54 +0200, "Jørgen Primdahl"
<primdahl@hotmail.com> wrote:

>For det andet har Cyril en mildest talt mindre troværdig og bibelfornægtende
>hjemmeside end du har, og som er lige så offentlig et forum som dette her.

Sikken en gang arrogance!

Bibelen er sandelig andet end de kristne skrifter.

Kunne jeres "Jehova Gud" ikke lære jer lidt om ydmyghed?

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 13:50

Kære ven
Manden påstår at Jesus mor var en luder, for at sige det lige ud, han påstår
også at Jesus ikke havde respekt for sine forældre, og minsanten om han ikke
også påstår at Nazerat ikke eksisterede på Jesus tid.
Er det arrogant at gører opmærksom på at manden tror mere på menneskelige
anskuelser end han tror på bibelen ?
Jørgen

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-05 15:08

On Mon, 15 Aug 2005 14:49:34 +0200, "Jørgen Primdahl"
<primdahl@hotmail.com> wrote:

>Kære ven

Jeg er afgjort ikke din ven!

>Manden påstår at Jesus mor var en luder,

Nej, det gør "manden" ikke.

Det er ellers skrevet på dansk, men åbenbart er lix-tallet for højt?

I artiklen, der bærer titlen "Jesus - født af prostitutionen?" (bemærk
i øvrigt det sjove tegn til slut ... "?" ... Det kaldes et
"spørgsmålstegn", og det giver udtryk for, at skribenten stiller et
spørgsmål, ikke giver et svar) står der kort fortalt og med korte ord
og sætninger:

- Jesus kaldes ikke søn af Josef.
- Jesus kaldes søn af Maria.
- Nogle -- dengang -- troede ikke på jomfru-fødslen.
- "Jomfru-fødslen" skyldes en oversættelses-fejl.
- Nogle -- dengang -- troede i stedet, at Maria havde været sammen med
en mand.
- Denne mand var ikke Josef, mente de.
- Nogle -- dengang -- mente, at Maria var prostitueret.
- Det var Jesus sur over.
- Derfor talte han grimt til sin mor.

>for at sige det lige ud, han påstår
>også at Jesus ikke havde respekt for sine forældre,

Det havde han heller ikke.

>og minsanten om han ikke
>også påstår at Nazerat ikke eksisterede på Jesus tid.

Hvilket der ikke er noget, der tydede på, at det gjorde.

>Er det arrogant at gører opmærksom på at manden tror mere på menneskelige
>anskuelser end han tror på bibelen ?

Ja, det er arrogant, for du kender intet -- *intet* -- til Cyrils syn
på bibelen.

www.nytestamente.org handler -- pudsigt nok -- om det ny testamente,
og ikke om bibelen.

Der er en stor forskel.

Bibelen består af mange bøger, bl.a. de fem mosebøger, profeterne,
salmerne, evangelierne, paulus' breve, åbenbaringen m.fl.

Mosebøgerne, profeterne, salmerne m.m. -- de hebraiske skrifter --
kaldes af jer "Det gamle testamente". Disse tekster har intet med "Det
nye testamente" at gøre, ud over at de er blevet brugt som base,
ligesom når man sætter en mistelten på et træ, og den herefter vokser
på træet.

Fra : Lars Hansen

Dato : 15-08-05 15:45

Mon ikke en FUT til dk.malka_mod_alle.mudderkastning snart er på sin plads.

/Lars

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-05 16:12

On Mon, 15 Aug 2005 16:45:23 +0200, Lars Hansen <q@hansen-it.dk>
wrote:

>Mon ikke en FUT til dk.malka_mod_alle.mudderkastning snart er på sin plads.

Fut du bare ... og så smut lige på www.usenet.dk og læs om reglerne
samtidig. Toppostning er ikke velset på news, men selvfølgelig med din
personlighed og charme er det vel ligegyldigt.

Fra : Lars Hansen

Dato : 15-08-05 16:41

PLONK

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 10:55

Hvordan kan det værer at jeg kommer til at tænke på en gammel havgasse hver
gang Britt skriver noget.
Jørgen

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 10:53

Kære lars der er da ikke nogen muderkasterer, der er en debat.
Jørgen

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 16:41

Hvor står der at Jesus var sur på sin mor ?
Jesus blev kaldet tømmerens søn, og hvem var tømmeren ? det var Josef.
Jesus talte ikke grimt til sin mor men hun var ufuldkommen, og derfor
irettesatte Jesus hende, fordi at han kunne se bag om tingene.
Ups, jeg glæmte at sige at hvis du ikke er min vej så kan jeg nok godt leve
med det, det er dit problem.
Hvorfor tror du ikke at Jesus havde respekt for sine forældre når det er et
Bibelsk krav, det var enda et af de 10 bud ?

Jeg ved ikke hvor du har det fra at Nazerat ikke eksisterede, her er nogle
udtallelser:

En by i Nedre Galilæa hvor Jesus sammen med sine halvsøskende levede det
meste af sit jordiske liv. (Lu 2:51, 52; Mt 13:54-56) Både Josef og Maria
boede i Nazaret da Gabriel bebudede Jesu fødsel. (Lu 1:26, 27; 2:4, 39)
Efter hjemkomsten fra Ægypten slog de sig igen ned i Nazaret. - Mt 2:19-23;
Lu 2:39.

Beliggenhed. De fleste lærde identificerer Nazaret med vore dages En Nasira
(Nazerat) i Galilæa. (BILLEDER, bd. 2, s. 539) Byen lå i så fald i de lave
bjerge lige nord for Jizre'elsletten og ca. midtvejs mellem sydspidsen af
Galilæas Sø og Middelhavskysten. Den var omkranset af højdedrag der ragede
120-150 m op over byen, og i den ret tæt befolkede omegn lå der flere større
og mindre byer. Man kunne antagelig gå fra Nazaret til Ptolemais ved
Middelhavet på syv timer, til Tiberias ved Galilæas Sø på fem timer og til
Jerusalem på tre dage.

Ved en lejlighed forsøgte indbyggerne i Nazaret at styrte Jesus ned fra
"randen af det bjerg som deres by var bygget på". (Lu 4:29) Det vil ikke
sige at Nazaret lå på selve randen af et bjerg, men at den lå på et bjerg
som havde en rand hvorfra man ville kaste Jesus ned. 'Randen' identificeres
ofte med et ca. 12 m højt klippefremspring sydvest for byen.

Betydning. Det er svært at sige nøjagtig hvor stor betydning Nazaret havde i
det 1. århundrede. De fleste bibelkommentatorer mener at den blot var en
ubetydelig, afsidesliggende landsby - en opfattelse der bibelsk set
hovedsagelig bygger på det spørgsmål Natanael stillede da han hørte at Jesus
var derfra: "Kan noget godt komme fra Nazaret?" (Joh 1:46) Mange tager
Natanaels spørgsmål som et udtryk for at selv galilæerne ringeagtede byen.
(Joh 21:2) Nazaret lå nær ved handelsruterne i området, men ikke direkte på
dem. Josefus nævner den ikke, hvorimod han omtaler nabobyen Jafia som den
største af Galilæas befæstede byer, hvilket kunne tyde på at Nazaret blev
overskygget af denne.

Der kan dog også simpelt hen ligge det i Natanaels udtalelse at det
overraskede ham at Filip kunne påstå at en mand fra det nærliggende Nazaret
i Galilæa var den lovede Messias, når det jo i Skrifterne var forudsagt at
Messias skulle komme fra Betlehem i Juda. (Mik 5:2) Josefus omtaler kun få
af Galilæas byer og steder, så man behøver ikke at tillægge det større
betydning at han ikke nævner Nazaret. Det er værd at bemærke at Bibelen ikke
kalder Nazaret en landsby, men altid en "by". (Lu 1:26; 2:4, 39) Desuden lå
den vigtige befæstede by Sepforis, der var sæde for en af Sanhedrinets
distriktsdomstole, i nærheden. Uanset størrelse og betydning lå Nazaret i et
område med vigtige handelsruter og betydningsfulde byer, så dens indbyggere
har haft gode muligheder for at være underrettet om hvad der foregik
socialt, religiøst og politisk på den tid. - Jf. Lu 4:23.

Du siger at jeg ikke kender noget til hans syn på Bibelen, nej og det
behøver jeg heller ikke, for det kommmer helt klart frem af hans skrifter.

Vi kalder ikke de Hebræiske skrifter for det gamle testemente, det overlader
vi til i andre, som for de flestes vedkommende mener at det kun er sagn og
som man ikke kan regne med, vi derimod ved at hele Bibelen både det gamle og
det nye testemente er Guds ord, apostlene annerkendte også de Hebræriske
skrifter som pålidelige og refererer til dem flere gange, det gjorde Jesus
også.

Jørgen

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-05 17:19

On Mon, 15 Aug 2005 17:40:38 +0200, "Jørgen Primdahl"
<primdahl@hotmail.com> wrote:

>Hvor står der at Jesus var sur på sin mor ?

Det ved jeg ikke. Hvorfor spørger du mig om det?

>Jesus blev kaldet tømmerens søn, og hvem var tømmeren ? det var Josef.

He, he, he

Det giver latrinære associationer, hvis du vil have mig undskyldt.

Nej, de kaldte ikke Jesus for tømmerens søn, men tømrerens søn, og det
sker kun én gang. De andre gange omtales han som Marias søn.

>Jesus talte ikke grimt til sin mor men hun var ufuldkommen, og derfor
>irettesatte Jesus hende, fordi at han kunne se bag om tingene.

Jesus var selv ufuldkommen, så måske burde han have fejet foran egen
dør først.

>Ups, jeg glæmte at sige at hvis du ikke er min vej så kan jeg nok godt leve
>med det, det er dit problem.

Det er bestemt ikke noget problem. Jeg vælger mine venner med omhu.

>Hvorfor tror du ikke at Jesus havde respekt for sine forældre når det er et
>Bibelsk krav, det var enda et af de 10 bud ?

Fordi Jesus ifølge de græske skrifter ikke overholdt dem.

"Kærlighed stod over loven", og "kærlighed" er åbenbart mangel på
respekt for sine forældre og søskende, mangel på respekt for
shabbatten m.m.

>Jeg ved ikke hvor du har det fra at Nazerat ikke eksisterede, her er nogle
>udtallelser:

Du kan bare tjekke på www.nytestamente.org hvis du vil vide, hvor jeg
har det fra.

>Du siger at jeg ikke kender noget til hans syn på Bibelen, nej og det
>behøver jeg heller ikke, for det kommmer helt klart frem af hans skrifter.

Nej, det kommer klart frem, hvad hans syn på de græske skrifter er.
Ikke hvad hans syn på bibelen er.

Jeg ved godt, at det for dig er uforståeligt, at der er en forskel.
Det giver du jo tydeligt udtryk for.

Jeg forklarer dig fx nærmest i pictogrammer, hvordan en ganske enkelt
dansk tekst skal forstås, og du fremturer med at hyle op om, at Cyril
skulle mene, at Jesus var født af en luder.

Fristende: Ikke "son of man", men "son of a bitch"

Men nej, det var altså ikke det, der stod i artiklen.

Så hvordan skulle du kunne forstå, at der er forskel på Cyrils syn på
bibelen og på hans syn på de græske skrifter?

>Vi kalder ikke de Hebræiske skrifter for det gamle testemente,

Det har jeg heller ikke skrevet.

Jeg skrev, at I kaldte dem for "det gamle testamente".

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 11:12

Ved du hvad Britt, den er helt gal med din orintering

Hvor står der at Jesus var sur på sin mor ?
DET STÅR PÅ JERES EGEN HJEMMESIDE
Jesus blev kaldet tømmerens søn, og hvem var tømmeren ? det var Josef.
Nej, de kaldte ikke Jesus for tømmerens søn, men tømrerens søn, og det
> sker kun én gang. De andre gange omtales han som Marias søn.
JA MEN HVIS HAN BLIVER KALDET TØMERENS SØN EN GANG SÅ ER HAN JO OGSÅ
IDENTISERET MED NETOP TØMEREN

Jesus var selv ufuldkommen, så måske burde han have fejet foran egen
> dør først.
GAD VIDE OM DER ER NOGEN HER DER VIL HOLDE MED DIG I DET

Hvorfor tror du ikke at Jesus havde respekt for sine forældre når det er et

> Fordi Jesus ifølge de græske skrifter ikke overholdt dem.
SKULLE GUDS EGEN SØN IKKE OVERHOLDE SIN FARS LOV, TROR DU SÅ AT HAN VAR
BLEVET OPREJST

Jeg ved ikke hvor du har det fra at Nazerat ikke eksisterede, her er nogle

> Du kan bare tjekke på www.nytestamente.org hvis du vil vide, hvor jeg
> har det fra.
JA NÅR DET ER DER DU HENTER DIM VISDOM SÅ GIDER JEG IKKE SKRIVE MERE MED DIG

Jørgen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 16-08-05 11:40

Britt Malka skrev:

> He, he, he

Nu har jeg (og flere andre) efterhånden i denne tråd brugt en del plads
på at påpege brud på "netiketten". Og i en tidligere post har du selv
påpeget, at topposting er et brud på "netiketten". Men spørgsmålet er,
hvorvidt du (i forholdt til det ovenstående) rent faktisk selv har læst
indholdet af siderne, hvor der bl.a. siges:

"Man må ikke glemme, at folk på Usenet er meget forskellige. Vi har
forskellig uddannelse, alder, erfaring og baggrund - og der skal helst
være plads til os alle. Uanset om vi er gode til at stave og udtrykke os
på skrift eller ej. Og uanset hvor længe vi har været på Usenet. Derfor
er overbærenhed og forståelse også vigtigte elementer i debatterne, hvis
alle skal høres, forstås og tages alvorligt. Undlad at kommentere
sdavefegl."

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Britt Malka

Dato : 16-08-05 13:07

On Tue, 16 Aug 2005 12:39:53 +0200, Jacob Tranholm
<jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:

>Men spørgsmålet er,
>hvorvidt du (i forholdt til det ovenstående) rent faktisk selv har læst
>indholdet af siderne, hvor der bl.a. siges:

Jo, jeg har læst det, men jeg beklager, at jeg alligevel lod mig
friste over evne til ikke at overholde netiketten.

Fra : Sm

Dato : 16-08-05 15:34

> Jo, jeg har læst det, men jeg beklager, at jeg alligevel lod mig
> friste over evne til ikke at overholde netiketten.

og det er så ikke første gang eller sidste gang

«H

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 15:47

Sm skrev i news:4301f9aa$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> og det er så ikke første gang eller sidste gang

Nej, det sker det meste af tiden for de dersens malkanske semijøder

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 16:47

> Nej, det sker det meste af tiden for de dersens malkanske semijøder

> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
> Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
> misforståelser bliver væsentlig reduceret

Er der nogen der her lagt mærke til at Andreas ikke kan lide semijøder, hvad
det så egentlig betyder.
Jørgen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-05 16:56

Jørgen Primdahl skrev Tirsdag den 16. august 2005 17:47 i beskeden
<43020a88$0$85007$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Er der nogen der her lagt mærke til at Andreas ikke kan lide semijøder,
> hvad det så egentlig betyder.
> Jørgen

AF stræber blot efter at følge andre på vej gennem det forvarringssystem der
kan bruges til de mennesker der ikke forstår at udtale sig i
overensstemmelse med Straffelovens §266b.

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 17:17

Henrik Vestergaard skrev i news:43020c77$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

[ ... ]
> AF stræber blot efter at følge andre på vej gennem det forvarringssystem
> der kan bruges til de mennesker der ikke forstår at udtale sig i
> overensstemmelse med Straffelovens §266b.

Og så kan du vel også lige forklare hvori min overtrædelse af den paragraf
består?

Eller er den blot den malkanske opfattelse at når man ikke er enig med jer
er man en racistisk antisemit?

Men hvad skal man så egentlig kalde jeres antikristelige adfærd med jeres
evindelige nedgørelse og forhånelse af alt hvad der har med Jesus, kristne
og kristendom at gøre.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 17:43

> [...]
der
> kan bruges til de mennesker der ikke forstår at udtale sig i
> overensstemmelse med Straffelovens §266b.
Ha ha i kan godt nok ikke ret godt lide hindanden hvad, holda ferie hvor er
det et kaos her
Jørgen

Fra : Britt Malka

Dato : 16-08-05 21:06

On Tue, 16 Aug 2005 18:42:49 +0200, "Jørgen Primdahl"
<primdahl@hotmail.com> wrote:

>Ha ha i kan godt nok ikke ret godt lide hindanden hvad, holda ferie hvor er
>det et kaos her

Du tager fejl, Jørgen. Der er ikke tale om ikke at kunne lide
hinanden.

Prøv at lægge mærke til, hvem der udøver personforfølgelse, og som
ikke kan skrive et indlæg uden at rakke ned på nogen. Det er dem, der
"ikke kan lide", og det er dem, der har et problem. Det er ikke
gensidigt.

Du har faktisk været medvirkende til "kaos" her.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 17-08-05 09:19

> [...]
> Britt Malka
> Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?
Er det fordi at jeg har villet have et reel svar ?
Jørgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-08-05 17:46

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43020c77$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> AF stræber blot efter at følge andre på vej gennem det
> forvarringssystem der kan bruges til de mennesker der ikke forstår at
> udtale sig i overensstemmelse med Straffelovens §266b.

Hvad har straffelovens §266b med begrebet "semijøde" at gøre. Din mandlige
mentor Cyril Malka er efter eget udsagn semijøde. Du ved godt, hvad "semi"
betyder, ikke?

Fra : Sm

Dato : 17-08-05 07:18

> [...]
der
> kan bruges til de mennesker der ikke forstår at udtale sig i
> overensstemmelse med Straffelovens §266b.

Den holder ikke i retten

Fra : AF Bærbar

Dato : 17-08-05 07:36

Sm skrev i news:4302d711$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> Den holder ikke i retten

Næh, men Henrik Malkasemijøde B. Vestergaard har sat sig i hovedet at alle
der ikke er enige i deres malkanske variant af jødedommen er nogle
racistiske jødehadere

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-08-05 15:28

Jørgen Primdahl skrev Mandag den 15. august 2005 14:49 i beskeden
<43008f5b$0$75548$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Kære ven

Første arrogante nedladende tiltaleform...

> Manden påstår at Jesus mor var en luder, for at sige det lige ud, han
> påstår også at Jesus ikke havde respekt for sine forældre, og minsanten om
> han ikke også påstår at Nazerat ikke eksisterede på Jesus tid.

Du kan jo modbevise de enkelte elementer, men lad mig lige bemærke, at det
først vil kræve du forstår hvad der *står* og ikke hvad *du* *tror* *der*
står!

> Er det arrogant at gører opmærksom på at manden tror mere på menneskelige
> anskuelser end han tror på bibelen ?
> Jørgen

De græske skrifter *er* menneskelige anskuelser i strid med Guds ord - Gud
gav Loven, og de græske skrifter modsiger denne Lov.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 11:14

Er du også jøde, Jørgen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-08-05 13:05

Jørgen Primdahl skrev Tirsdag den 16. august 2005 12:13 i beskeden
<4301bc55$0$22510$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Er du også jøde, Jørgen

"Snakker med sig selv... Snakker med sit bedre jeg"...

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 13:06

Jørgen Primdahl skrev i news:4301bc55$0$22510$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Er du også jøde,

Nej han er kun en halvkonverteret malkansk semijøde, der i lighed med
malkaerne ynder at tilsvine og nedgøre kristne og kristendommen.

Og få nu lært det der svar- og citatteknik.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 14:14

Det der citatteknik, hvad er det for noget, se der kom min enfoldighed til
udtryk igen.

Fra : AF Bærbar

Dato : 16-08-05 14:16

Jørgen Primdahl skrev i news:4301e67e$0$23238$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Det der citatteknik, hvad er det for noget, se der kom min enfoldighed til
> udtryk igen.

HALLO JØRGEN, - prøv lige at læse det link jeg MANGE GANGE har givet dig!!

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-08-05 16:21

"Jørgen Primdahl" <primdahl@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> også påstår at Nazerat ikke eksisterede på Jesus tid.
> Er det arrogant at gører opmærksom på at manden tror mere på menneskelige

Så lenge du holder deg til saken, er det grett. Det er ikke grett hviss du
angriper personen.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-08-05 15:19

Britt Malka skrev Mandag den 15. august 2005 14:19 i beskeden
<i021g1lae7ehvj8u650s4uujg1b7mu8r9c@4ax.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Sikken en gang arrogance!

Ikke ukendt fænomen: arrogante mennesker handler dumt og vil sjældent
indrømme hvis de tager fejl. Når man kan tro man sender en mail, når man
skriver på en nyhedsgruppe, så er det næppe studenterhuen der trykker ham
platfodet...

> Bibelen er sandelig andet end de kristne skrifter.

Heldigvis.

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 15-08-05 16:47

Jeg tror sandelig ikke at jeg har sendt en e-mail, det var heller ikke min
mening, det var min mening at få andre til at ressonerer over det der står i
http://www.nytestamente.org/ og hvad arogance angår så lader jeg i andre om
det, jeg vil bare gerne have et svar på et ganske enkelt spørgsmål, men det
må vel ikke komme frem ?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-08-05 17:31

Jørgen Primdahl skrev Mandag den 15. august 2005 17:47 i beskeden
<4300b8f2$0$22189$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> om det, jeg vil bare gerne have et svar på et ganske enkelt spørgsmål, men

http://usenet.dk angiver spillereglerne for at man kan blive taget bare den
mindste smule seriøst.

Derfor bedes du bruge korrekt citatteknik, og undlade dine toppostninger.

Hvad angår din første sætning, så gik korrespondancen således:

I dag kl. 11:09 lavede du en tom besked med emneteksten: "Tror Cyril Malka
på at Bibelen er Guds inspirerede ord"
Kl. 11:31 gjorde Andreas Jensen dig høfligt opmærksom på du havde skrevet
til nyhedsgruppen, med ordene: "Hvorfor sender du ham ikke en email og
spørger?"
Kl. 11:59 skriver du: "Det er jo lige det jeg gør,,,vh Jørgen"

Altså skriver *du* at du sender en mail ved at sende et indlæg på en
nyhedsgruppe.

Hvis du havde en anden mening eller intention med dit indlæg så er du kl.
11:59 løgnagtig, hvorved du er i direkte modstrid med dels De Ti Bud, men
også med almindelig netikette. HVIS det havde været en fejl at du skrev dit
oprindelige indlæg kunne dette tilgives, men når du nu giver udtryk for det
*er*/*var* bevidst, så er du også i strid med din ISP's regler.

Det forventes faktisk at du overholder den netikette du blæser på. Det er en
af betingelserne for at kunne deltage på Usenet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-08-05 19:50

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4300c35a$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> http://usenet.dk angiver spillereglerne for at man kan blive taget
> bare den mindste smule seriøst.

Måske du skulle belære din mentor om, at det ikke er god netikette at
(mis)bruge andres stavefejl i debatten.

> [...]
> at du skrev dit oprindelige indlæg kunne dette tilgives, men når du
> nu giver udtryk for det *er*/*var* bevidst, så er du også i strid med

Skrid, Henrik Vestergaard, det er en lukket fest, og ingen bryder sig rigtig
om dig, men det ved du jo egentlig godt...

> Det forventes faktisk at du overholder den netikette du blæser på.
> Det er en af betingelserne for at kunne deltage på Usenet.

Det forventes faktisk, du går ud og hænger dig i nærmeste træ. Det er en af
betingelserne for, at vi tolererer dit pis.

> FUT dk.admin.netikette

No f*cking way.

Fra : AF Bærbar

Dato : 15-08-05 16:27

Jørgen Primdahl skrev i news:43005bde$0$75425$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Tror Cyril Malka på at Bibelen er Guds inspirerede ord

Nej, malkaerne har opfundet deres egen gud og deres egen tro

Fra : Jørgen Primdahl

Dato : 16-08-05 11:19

Haha ja det tror jeg også