EP???
Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 19-08-05 22:54

Heya..

Hvad er det nu lige det med "EP" står for??

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600

Fra : Carl Drud

Dato : 19-08-05 23:00

OlIvEr [6000] wrote:

> Hvad er det nu lige det med "EP" står for??

"Extended Play"

Carl

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 20-08-05 00:02

On Fri, 19 Aug 2005 23:53:48 +0200, "OlIvEr [6000]"
<hayabusa@post.cybercity.dk> wrote:

>Hvad er det nu lige det med "EP" står for??

Extended Play , og her mener man extended i forhold til singler.

Fra : Max

Dato : 19-08-05 23:08

Hej

> Hvad er det nu lige det med "EP" står for??

Hvis du snakker om grammofonplader, ja så står
EP for Extended Play, en plade i samme størrelse
som en Single plade, men bliver afspillet ved 331/3
omdrejninger og kan så indeholde mere musik,
typisk 2 numre på hver side.

Mvh Max

Fra : Allan Krautwald

Dato : 20-08-05 06:32

> [...]
> EP for Extended Play, en plade i samme størrelse
> som en Single plade, men bliver afspillet ved 331/3
> omdrejninger og kan så indeholde mere musik,

Det er ikke utænkeligt, at visse EP'er har været lavet således, at de skulle
afspilles på 33 1/3 omdrejninger...men alle de EPer jeg har/har været ude
for, har nu kørt på 45.
Derudover er det korrekt, at der typisk var 2 numre på hver side.

Allan

Fra : Max

Dato : 22-08-05 07:35

Hej Allan

> [...]
> for, har nu kørt på 45.
> Derudover er det korrekt, at der typisk var 2 numre på hver side.

At du har denne opfattelse må tilskrives at du åbenbart er en del
yngre end jeg og har oplevet det anderledes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_play

Mvh Max

Fra : Allan Krautwald

Dato : 22-08-05 13:48

> [...]
>
> At du har denne opfattelse må tilskrives at du åbenbart er en del
> yngre end jeg og har oplevet det anderledes.

Vel Max...nu aner jeg jo af gode grunde ikke, hvor gammel du er...men kan da
se ud af dit link, at man åbenbart engang har lavet 10 tommers EPer tilbage
i middelalderen
Det jeg almindeligvis forstår ved EPer og som jeg faktisk ejer nogle stykker
af, er de 7 tommers EPer, der var så populære i 60'erne....de kører
allesammen på 45 ligesom singlerne gjorde og de har 2 numre på hver side...

Allan

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-08-05 15:01

On Mon, 22 Aug 2005 14:48:23 +0200, "Allan Krautwald"
<krautwald@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>af, er de 7 tommers EPer, der var så populære i 60'erne....de kører
>allesammen på 45 ligesom singlerne gjorde og de har 2 numre på hver side...

Det jeg hidtil har forstået ved EP er at det er 12"/45 RPM altså de
har længere spilletid end 7" deraf "Extended".

Men nu kan jeg se at det også gælder 7" . Hmm:

http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_play

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 22-08-05 14:07

Thomas Jespersen skrev:

>Det jeg hidtil har forstået ved EP er at det er 12"/45 RPM

Lyder som om at det er maxi-singler du mener

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-08-05 15:07

On 22 Aug 2005 13:06:48 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>Lyder som om at det er maxi-singler du mener

ja

Fra : Per

Dato : 19-08-05 23:09

OlIvEr [6000] < hayabusa@post.cybercity.dk > skrev følgende:

> Heya..
>
> Hvad er det nu lige det med "EP" står for??

Google er som altid din bedste ven:

http://da.wikipedia.org/wiki/Grammofonplade

Per

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-08-05 23:19

OlIvEr [6000] wrote:
> Heya..
>
> Hvad er det nu lige det med "EP" står for??

Extended Play

-Rune Jensen