Anime?
Fra : FatPete

Dato : 25-08-05 06:57

Jeg leder efter nogle gode anime film eller anime tv serier som kan købes på
DVD. Kender ik så meget til genren, så ved ik hvor jeg skal starte med at
lede.

Det jeg søger er noget i samme stil/univers som computerspillet Final
Fantasy 7. Altså sån lidt en blandig af high- og lowtech.

Håber i kan hjælpe.

Mvh Peter

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-08-05 08:02

FatPete wrote:
> Jeg leder efter nogle gode anime film eller anime tv serier som kan købes på
> DVD. Kender ik så meget til genren, så ved ik hvor jeg skal starte med at
> lede.

Ghost in the Shell er ubetinget kongen i Anime universet! Både filmen,
efterfølgeren (Ghost in the Shell 2: Innocence) og tv-serien (Ghost in
the Shell: Stand Alone Complex) er i topkvalitet. Det er Sci Fi, action
og filosofi godt blandet sammen.

Akira er jo også en klassiker omend jeg godt kunne få armene ned igen
efter at have set den, men bestemt et kig værd.

Ninja Scroll og Vampire Hunter D er god action.

Hvis du kan lide retro science fiction, så er Steamboy
anbefalelsesværdig. Den foregår i et victoriansk england. Den er lidt
tung om at komme igang, men efter en halv times tid kommer der
gevaldigt fart på.

I farten skal jeg da også lige nævne: Tokyo Godfathers, Perfect Blue
(sidstnævntes lidt lavere tegnekvalitet bliver helt ophævet af
historiens tvists).

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 15:00

On 25 Aug 2005 00:02:01 -0700, "Lars Hoffmann"
<lars@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
>efterfølgeren (Ghost in the Shell 2: Innocence) og tv-serien (Ghost in
>the Shell: Stand Alone Complex) er i topkvalitet. Det er Sci Fi, action

Jeg må så nævne, at lige så begejstret jeg er for GitS, lige så lidt
synes jeg om 2'eren. Men som sagt, 1'eren kan jeg bestemt også
anbefale. (GitS er dog ikke specielt fantasyagtig)...

Serien er også god. Men jeg ved ikke om jeg ligefrem vil anbefale den.
Så vild er jeg ikke med den. Endnu. Har dog kun de første 4 volumes
indtil videre.

Mvh Claus
--
I never apologize! I'm sorry, but that's just the way I am.
- Homer Simpson

Fra : the LU

Dato : 25-08-05 17:58

<Claus Nielsen> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Serien er også god. Men jeg ved ikke om jeg ligefrem vil anbefale den.
> Så vild er jeg ikke med den. Endnu. Har dog kun de første 4 volumes

Så kan du godt glæde dig. De sidste to volumes af serien er imo de bedste.

/Toby

Fra : Just Johnny

Dato : 25-08-05 18:51

Claus Nielsen <> posted the following:

>Jeg må så nævne, at lige så begejstret jeg er for GitS, lige så lidt
>synes jeg om 2'eren. Men som sagt, 1'eren kan jeg bestemt også
>anbefale. (GitS er dog ikke specielt fantasyagtig)...

"Innocence: Ghost in the Shell 2" er væsentligt flottere end etteren
men den fænger ikke på samme måde, nej.
Måske det bare skyldes at jeg kun har set den på DreamWorks DVD
udgaven, som har den absolut ringeste Engelske undertekst jeg
nogensinde har set på et professionelt produkt (og ingen Engelsk dub).
Filmen vil jo nok virke bedre hvis man kan forstå Japansk.

>Serien er også god. Men jeg ved ikke om jeg ligefrem vil anbefale den.
>Så vild er jeg ikke med den. Endnu. Har dog kun de første 4 volumes
>indtil videre.

Serie 1 er klart anbefalesværdig. Afslutningen på The Laughing Man
historien er god, omend den måske mangler lidt af den filosofiske
dybde der var i spillefilmens plot med The Puppetmaster. Men serien
som helhed vinder til gengæld point på at have langt størrere brede i
fortællingen, idet den væsentlig længere spilletid bliver udnyttet
fornuftigt til både et langt mere kompliceret plot (som faktisk for en
gangs skyld ikke er til at regne ud på forhånd, og som alligevel giver
udmærket mening, når det er oprullet) og til at give et meget mere
nuanceret billede af fremtidens samfund.
Bare det at forfatterne tør lave et afsnit som faktisk udelukkende
handler om folk der sidder og diskuterer The Laughing Man-sagen i et
virtuelt chat-room (og faktisk formår at gøre sådant et afsnit
underholdende) fortjener virkelig respekt.

Serie 2 - "Ghost in the Shell - Stand Alone Complex: 2nd Gig.", (Ya
gotta love a titel like that! *grin*) begynder i øvrigt at udkomme på
DVD fra september måned.

Ogf siden andre ikke har nævnt den vil jeg da lige anbefale
"Urotsokidoji", hvis man har altså mod på noget Anime der er sådan
lidt mere... ømhh... slimet!"
Men denne serie skal nok holdes langt væk fra børn og bedsteforældre.

--
Webmaster of 'JJJBCW':
Just Johnny's JAMES BOND Comics Website

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-08-05 20:46

Just Johnny wrote:

> Serie 1 er klart anbefalesværdig. Afslutningen på The Laughing Man
> historien er god, omend den måske mangler lidt af den filosofiske
> dybde der var i spillefilmens plot med The Puppetmaster.

Men ikke meget. Til gengñlg skal man virkelig holde sig vågen for at følge
med. Det er en indviklet sag med masser af twists og sidehistorier. Der er
stadig mange dele af den jeg ikke har regnet ud endnu.

> [...]
> virtuelt chat-room (og faktisk formår at gøre sådant et afsnit
> underholdende) fortjener virkelig respekt.

Ja absolut.
Hvis man har set serien i fjernsynet med en uge imellem hver episode kan jeg
ikke forstille mig hvordan man skulle kunne følge med i den.

> Serie 2 - "Ghost in the Shell - Stand Alone Complex: 2nd Gig.", (Ya
> gotta love a titel like that! *grin*) begynder i øvrigt at udkomme på
> DVD fra september måned.

Det er lidt træls at den kun udkommer 4 episoder af gangen hvor man skal
betale for hver disk som en hel film. Det er en dyr en at samle på.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Paminu

Dato : 25-08-05 10:36

"FatPete" <fedepede@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det jeg søger er noget i samme stil/univers som computerspillet Final
> Fantasy 7. Altså sån lidt en blandig af high- og lowtech.

Appleseed er noget af det flotteste der er lavet af de samme som har lavet
Ghost In a Shell. Men forvent ikke for meget af historien.

Fra : -V-

Dato : 27-08-05 11:54

Paminu wrote:
> Appleseed er noget af det flotteste der er lavet af de samme som har
> lavet Ghost In a Shell. Men forvent ikke for meget af historien.

Hørt, hørt.
Fantastisk smuk.

Den koreanske Wonderful Days hører til i samme kategori.

Casshern adskiller sig lidt ved ikke udelukkende at være animeret, men den
er skisme flot.

-V-

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 15:14

On Thu, 25 Aug 2005 07:57:00 +0200, "FatPete" <fedepede@tdcadsl.dk>
wrote:

>Jeg leder efter nogle gode anime film eller anime tv serier som kan købes på
>DVD. Kender ik så meget til genren, så ved ik hvor jeg skal starte med at
>lede.

Udover titler nævnt i de andre indlæg, så kan jeg helt klart anbefale
Cowboy Bebop. Serien er noget af de bedste jeg har kendskab til. Tror
dog nok man skal være lidt... "ældre" for, at kunne nyde den.

>Det jeg søger er noget i samme stil/univers som computerspillet Final
>Fantasy 7. Altså sån lidt en blandig af high- og lowtech.

Hmm... Escaflowne er en serie jeg sådan lige umiddelbart kan komme i
tanke om, som matcher det. Selv synes jeg den er... hmm, nogenlunde,
men jeg havde måske nok forventet noget mere. Men smag og behag er jo
forskellig, så måske det er noget for dig.

Jeg kan forresten anbefale <http://www.axelmusic.dk> som har mange
animetitler - også region 4. R4 udgivelser er ofte billigere end R1.
Til gengæld plejer R4 at udkomme lidt senere end R1.

Mvh Claus

Fra : FatPete

Dato : 25-08-05 18:32

Tak for svarende. Vil helt sikkert tjekke det ud.

Kender i til nogen gode billige boxsets? Atlså med hele TV serier...

Og skal os lige høre om i har noget godt skidt at sige om "Last Exile" og
"Neon Genesis Evangelion"? Faldt lige over dem og synes de lyder spændende.

Mvh Peter

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 25-08-05 23:45

Således skrev FatPete den Thu, 25 Aug 2005 19:32:23 +0200:

>Kender i til nogen gode billige boxsets? Atlså med hele TV serier...

Axelmusic.dk har som regel boxsets til en 500,- eller deromkring.

>Og skal os lige høre om i har noget godt skidt at sige om "Last Exile" og
>"Neon Genesis Evangelion"? Faldt lige over dem og synes de lyder spændende.

Evangelion var nærmest milepælen for nyere anime tilbage i 1995 og den
kan klart anbefales.

Vær bare obs på at selvom de første 5-6 afsnit starter ud som
teenagere i store robotter, så går den hen og bliver *meget* dyb, rent
psykologisk. Slutningen krævede to efterfølgende spillefilm for at
forklare den, og der er stadig dem, der mener at det er noget nonsens
alligevel.

I samme genre kan jeg forøvrigt varmt anbefale Rah Xephon. Lidt i
samme stil, men måske knapt så langt ude.

Martian Successor Nadesico er også god og jeg mener at du kan får den
ret billigt, jeg gav vist ikke mere end 350,- for hele bunken. Igen
lidt mecha/teenagere redder verden i et stort rumskib, men den er til
gengæld også ret sjov.

Ellers som nævnt, Tokyo Godfathers kan varmt anbefales. Ikke at der er
noget sci-fi eller robotter eller lignende over den, det er simpelthen
bare en dejlig historie.

Du slipper hellere ikke for Studio Ghibli-filmene.

Her vil jeg især anbefale Tonari no Totoro, Princess Mononoke og
Chihiro og heksene.

Der har jeg været ret heldig med reg. 3-udgaverne fra cdwow.com, hvor
det ikke har kostet mere end en £7 - £9

Kig forøvrigt på anmeldelserne på
http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?section=8

Er det godt, findes der som regel en fortrinlig anmeldelse her, og da
jeg startede med anime, købte jeg simpelthen dem der havde fået de
bedste anmeldelser.

Knud
--
We feel sorry for people who don't drink because when you get up in
the morning, that's as good as you're gonna feel for the rest of the

Fra : the LU

Dato : 26-08-05 01:56

"Knud Winckelmann" <07032005@winck.dk> skrev i en meddelelse

-SNIP-

> [...]
>
> Er det godt, findes der som regel en fortrinlig anmeldelse her, og da
> jeg startede med anime, købte jeg simpelthen dem der havde fået de

Takker for den varme anbefaling. Vi prøver at gøre vores bedste. Det har
knebet en smule med antallet af anmeldelser på det seneste, men med Sandrew
Metronomes Studio Animé initiativ burde frekvensen blive en smule højere i
den nærmeste fremtid. Og denne tråd minder mig om at jeg nok burde
færdiggøre min samlede anmeldelse af Stand Alone Complex inden sæson to
ryger i handlen.

/Toby

Fra : HKJ

Dato : 28-08-05 08:10

Knud Winckelmann wrote:
> [...]
> ret billigt, jeg gav vist ikke mere end 350,- for hele bunken. Igen
> lidt mecha/teenagere redder verden i et stort rumskib, men den er til

Der er en del afsnit som ikke er specielt seriøse i den serie.
De fleste afsnit er seriøs SF, men ind imellem kommer der en episode
hvor alt og alle er fuldkommen gakket.

> Kig forøvrigt på anmeldelserne på
> http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?section=8

Et godt sted at starte, men der er ALT for få anmeldelser.

For flere anmeldelser se på http://www.theanimereview.com/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-08-05 07:23

-V- wrote:

> Casshern adskiller sig lidt ved ikke udelukkende at være animeret, men den
> er skisme flot.

Casshern er vel slet ikke anime?

Fra : the LU

Dato : 29-08-05 13:35

> Casshern er vel slet ikke anime?

Jowjow. Den nye film er et remake af en gammel halvfjerdser-anime.

http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=2174

/Toby

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-08-05 13:40

the LU wrote:

> Jowjow. Den nye film er et remake af en gammel halvfjerdser-anime.

Ah, se den kendte jeg slet ikke!