crash (spoiler)
Fra : etta

Dato : 19-08-05 09:21

der er vist skelet en del til short cuts, grand canyon og magnolia.
sammenvævningen er dog ikke helt så virtuost udført, eller
troværdigt, som altmans short cuts.
en lidt mere afdæmpet behandling af temaet ville have klædt filmen.
godt skuespil dog; don cheadle og sandra bullock(!) især.

etta

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-08-05 09:43

Den 19-08-05 10.20 skrev etta følgende:
> der er vist skelet en del til short cuts, grand canyon og magnolia.
> sammenvævningen er dog ikke helt så virtuost udført, eller
> troværdigt, som altmans short cuts.

Jeg må indrømme, at jeg ikke synes, sammenvævningen var det vigtigste i
filmen. Det vigtigste var det gennemgående tema om mere eller mindre
skjult racisme og fordomme mod andre. Og ikke mindst, at gode mennesker
gør slemme ting, og slemme mennesker gør gode ting. Det var helt
befriende i stedet for de sædvanlige sorte og hvide hatte-personer.

Jeg synes ikke, der var så meget spoiler i dit inlæg, men det kommer der
her:
Spoiler-space
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Netop fordi man er så vant til at gode mennesker er helt igennem gode og
slemme mennesker helt igennem slemme, gjorde det stort og nedslående
indtryk, da den ellers så retskaftne hvide betjent skyder den sorte blaffer.

Og lige så stort opløftende indtryk, da den sorte biltyv frigiver de
kinesiske immigranter.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : who cares

Dato : 19-08-05 10:13

> [...]
> gør slemme ting, og slemme mennesker gør gode ting. Det var helt befriende
> i stedet for de sædvanlige sorte og hvide hatte-personer.

Jeg giver dig helt ret. Jeg synes det var rigtig godt, at man startede ud
med at synes godt om nogle, mens man egentligt afskyede andre, og
efterhånden som filmen skred frem, blev rollerne byttet om, og man så dem på
en helt anden måde. Pludselig holdt man af dem man afskyede i starten, og
brød sig mindre om dem der fra begyndelsen virkede som de "gode"..

Jeg synes den er vildt god - og så kan man være enig eller uenig - men jeg
mener den er godt lavet, fordi det først er et godt stykke inde i filmen det
egentligt går op for en, hvad det er der sker (god bliver ond, ond bliver
god). Og det kan jeg godt lide.

Fra : Peter G

Dato : 19-08-05 13:41

"etta" <superfuzz_666@hotmail.com> writes:

> er der iøvrigt som ved hvem der spille det ret fede nummer som
> indleder rulleteksten?

Ja.
Du tænker nok på Stereophonics med "Maybe Tomorrow".

--
M.v.h. Peter. Toppostere og andre irriterende skribenter vil blive
filtreret fra i stilhed.

Fra : etta

Dato : 19-08-05 11:57

mht. spoiler-advarslen; det var fordi jeg oprindeligt ville sige noget
om snevejret kontra frøregnen i magnolia.

Fra : Brian P

Dato : 21-08-05 23:18

etta wrote:
> der er vist skelet en del til short cuts, grand canyon og magnolia.
> sammenvævningen er dog ikke helt så virtuost udført, eller
> troværdigt, som altmans short cuts.

Ja, filmen lider i høj graf af Eftersnakkeri og af at Kunsten at Vikle
Flere Plots sammen er gjort før - og det langt mere virtuost, som du
skriver. Det er Kieslowski på speed, og ville have været fedt i
starthalvfemserne. Desuden lider filmen af nogle af de samme svagheder
som præger multi-plot-film generelt, især Short Cuts og Magnolia
(personlig kan jeg rigtig godt lide Grand Canyon). Nemlig at der ikke
rigtig er noget at fortælle udover et tematisk omdrejningspunkt, der
binder historierne sammen - i dette tilfælde racisme - på en temmelig
overfladisk, kalkuleret og mekanisk måde.

> en lidt mere afdæmpet behandling af temaet ville have klædt filmen.
> godt skuespil dog; don cheadle og sandra bullock(!) især.

Sandra Bullock er ganske rigtig skidegod, og der er gjort ganske meget
ud af hendes "forløsning", faktisk er hun en af de eneste figurer vi
følger igennem. Men hvor er det synd, at hende rolle er en af de
mindst interessante. Hun indser at hendes veninder - og hun selv - er
nogle overfladiske, materialistiske gæs m.m. Og altsammen bare fordi
hun var så heldig at få stjålet sin bil af sorte gangstere og falde
ned af trapperne. Jeg ville hellere have haft en sløjfe på historien
om den unge, idealistiske politimand. Og for min skyld måtte
rammehistorien om den Sorte politimand og Moderen og Broderen gerne
være blevet barberet væk til fordel for lidt mere dybde i de øvrige
historier. Den var alt for forudsigelig.

I øvrigt var Matt Dillon god.