søger riget
Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 12:55

er der nogen der har riget 1-2 på dvd

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-08-05 13:29

"lhf" <lhf(snabela)os.dk> writes:

> er der nogen der har riget 1-2 på dvd

Fona ved Nørreport har dem til 100 kr. stykket pt. - eller havde dem
for en uge siden.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : -=JF=- arb

Dato : 17-08-05 13:59

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Fona ved Nørreport har dem til 100 kr. stykket pt. - eller havde dem
> for en uge siden.

Og hvis det kun er for at se den, ikke eje dem, så har jeg set dem på mit
lokale bibliotek.

Mvh John

Fra : Steen Jensen

Dato : 17-08-05 15:24

-=JF=- arb <oplyses@ikke.invalid> wrote:

> Og hvis det kun er for at se den, ikke eje dem, så har jeg set dem på mit
> lokale bibliotek.

Nemlig ja! Jeg tror den er ude på alle folkebiblioteker...ellers kan den
skaffes hjem fra et andte bibliotek. Det er faktisk rørende, hvor mange
film man kan låne på sit bibliotek.

Fra : Devast8or

Dato : 17-08-05 17:26

Steen Jensen wrote:
>. Det er faktisk rørende, hvor
> mange film man kan låne på sit bibliotek.

Enig. Kig altid på bibliotek.dk inden du går til den lokale udlejer :D

(samme gælder for musik......jaja, ved godt det ikke udlejes i kiosker).

Devast8or

Fra : -= JF =- priv

Dato : 17-08-05 21:24

"Steen Jensen" <panther@os.dk> skrev i en meddelelse

> Det er faktisk rørende, hvor mange
> film man kan låne på sit bibliotek.

Det er nemlig imponerende - men der er rift om godterne...
Jeg har til stadighed 5-10 titler stående som reserveret, og nogle af dem
var jeg nr. 6, 7 og 8 i køen - så det kræver lidt tålmodighed

Mvh John

Fra : Steen Jensen

Dato : 18-08-05 07:40

"-= JF =- priv" <@> wrote:

> Det er nemlig imponerende - men der er rift om godterne...

Det er rigtigt. Jeg har tilmeldt mig bibliotekets nyhedsliste om nye
film, så hver gang jeg ser en interessant film på listen, så reserverer
jeg på nettet. Så er det bare at væbne sig med tålmodighed. Vi betaler
alle til det over skatten, så det er synd, at så få mennesker aldrig
bruger biblioteket.

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-08-05 08:48

"Steen Jensen" <panther@os.dk> wrote in message
det er synd, at så få mennesker aldrig
> bruger biblioteket.

Det er da herligt.

O.K., jeg ved godt, du mener det modsatte.

Læs i øvrigt lige dette citat:

Og med hensyn til, hvem der kommer på bibliotekerne, og hvem der ikke
kommer, er der en tabel 18 med en gruppe delt ind efter alder, og dér står,
at 39 pct. af den mandlige del af befolkningen aldrig kommer på
bibliotekerne, og at 30 pct. af den kvindelige del af befolkningen, altså
fordelt gennemsnitligt over alder, aldrig kommer der. Og når jeg lægger mænd
og kvinder sammen - det skal man være lidt forsigtig med, men på det her
område tør jeg godt - så giver det 39 pct. af mændene og 30 pct. af
kvinderne befolkningen tilsammen, og det må være 69 pct. Tager jeg fejl?

Sagt af folketingsmedlem(!) Åse D. Madsen, Dansk Folkeparti - som lige er
blevet medlem af Danmarks Radios Bestyrelse (!!).

Per V.

Fra : Maria de Francis

Dato : 18-08-05 17:39

> "Steen Jensen" <panther@os.dk> wrote in message
> det er synd, at så få mennesker aldrig
>
> Det er da herligt.
>
> O.K., jeg ved godt, du mener det modsatte.

Kunne være, at han mente det?
Det havde været bedre, at mange mennesker aldrig bruger biblioteket?
I så fald var der ikke så lang kø, når han reserverer film

LOL
Nae....

> [...]
>
> Sagt af folketingsmedlem(!) Åse D. Madsen, Dansk Folkeparti - som lige er
> blevet medlem af Danmarks Radios Bestyrelse (!!).

Hehe...
Ja, der er da vist een, der skal have sine skolepenge retur.

Mvh Maria

Fra : Steen Jensen

Dato : 19-08-05 15:33

Maria de Francis <maria_de_francis-slet-@slet.white-magic.dk> wrote:

> Kunne være, at han mente det?

Næøh, sådan går det, hvis man forsøger at udtrykke sig på en rigtigt
akademisk-lydende sætning, og man egentligt er lagerarbejder

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 20-08-05 15:29

> [...]
>
> Sagt af folketingsmedlem(!) Åse D. Madsen, Dansk Folkeparti - som lige er
> blevet medlem af Danmarks Radios Bestyrelse (!!).

Man må håbe, at hun ikke har arbejdet med procentregning som
regnskabsassistent for revisorerne.
http://www.ft.dk/BAGGRUND/Biografier/Aase_D_Madsen.htm

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-08-05 11:11

panther@os.dk (Steen Jensen) writes:

> det er synd, at så få mennesker aldrig bruger biblioteket.

Nej da. Det var værre, hvis der var flere.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En fremmed er en idiot,
The RockBear. ((^)) du ikke har smadret endnu."

Fra : Steen Jensen

Dato : 18-08-05 13:17

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Nej da. Det var værre, hvis der var flere.

Øh...ja, det var vist en kringlet formulering jeg fik afleveret der

Fra : AJC

Dato : 18-08-05 11:36

panther@os.dk (Steen Jensen) wrote in news:1h1hehf.5j7sevwf6sw0N%
panther@os.dk:

> [...]
> jeg på nettet. Så er det bare at væbne sig med tålmodighed. Vi betaler
> alle til det over skatten, så det er synd, at så få mennesker aldrig

Brugerbetaling kunne indføres og skattepengene kunne bruges til noget
vigtigt.

Fra : AJC

Dato : 17-08-05 23:15

panther@os.dk (Steen Jensen) wrote in

> Nemlig ja! Jeg tror den er ude på alle folkebiblioteker...ellers kan
> den skaffes hjem fra et andte bibliotek. Det er faktisk rørende, hvor
> mange film man kan låne på sit bibliotek.

Dette burde selvfølgelig ikke være muligt.
Film og musik hører ikke hjemme på et bibliotek IMHO. Og hvis de absolut
skal være en del af udvalget, kunne en form for brugerbetaling være på sin
plads.

Fra : Steen Jensen

Dato : 18-08-05 07:40

AJC <stillvirgin@age42> wrote:

> Film og musik hører ikke hjemme på et bibliotek IMHO.

Hvorfor egentligt ikke?

Jeg synes det er mere på sin plads, end fx Komputer For Alle, Tattoo
Magazine, og andre magasiner. Men - alt kulturelt har vel sin plads på
et bibliotek.

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-08-05 08:49

> Hvorfor egentligt ikke?
>
> Jeg synes det er mere på sin plads, end fx Komputer For Alle, Tattoo
> Magazine, og andre magasiner.

Eller "Sandheden om Lady Diana". Somme tider undrere jeg mig en del over
Bibliotekernes bogvalg.

Nå, jeg skal ikke klage - de køber min nye bog i store mængder.

Per v.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-08-05 08:21

"Per Vadmand" skrev i en meddelelse

> Eller "Sandheden om Lady Diana". Somme tider undrere jeg mig en del
over
> Bibliotekernes bogvalg.

Alene det, at hun er een ud de mikroskobisk få mennesker i verden, der
interesserede sig for at man stadig, producerer miner, og lægger dem,
hvor uskyldige voksne såvel som børn kan få sprængt deres lemmer af -
jamen det berettiger da til meget mere end at få et par fladpandede
'sællerter' som eftermæle.

Ruth

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-08-05 09:07

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> hvor uskyldige voksne såvel som børn kan få sprængt deres lemmer af -
> jamen det berettiger da til meget mere end at få et par fladpandede

Afgjort. Men det er garanteret ikke det, de bøger handler om.

Jeg kan i øvrigt om dert emne anbefale en af de første bøger, jeg oversatte,
"Den fuldendte soldat" af Graham Hurley. Den handler om minerydning i
Angola, og foruden at den er sidssvagt spændende - og temmelig barsk - får
man en masse konkret viden.

Jeg krydsposter lige til litteraturgruppen.

Per V.

Fra : AJC

Dato : 18-08-05 11:34

panther@os.dk (Steen Jensen) wrote in news:1h1helr.uwm0471so4tseN%
panther@os.dk:

> Hvorfor egentligt ikke?

Film og musik virker ødelægggende og sløvende på ungdommen. Deres hjerner
har meget bedre af at læse.

> Jeg synes det er mere på sin plads, end fx Komputer For Alle, Tattoo
> Magazine, og andre magasiner. Men - alt kulturelt har vel sin plads på
> et bibliotek.

Ja sådanne magasiner hører sig heller ikke til på et bibliotek.
Generelt går jeg ind for at al kultur skal privatiseres eller på anden måde
betales via brugerbetaling.
Hvordan kan man bruge skattepenge på kultur, når samfundet ser ud, som det
gør i dag. Hvis folk vil i Det Kongelige Teater, så må folk selv betale
hele billetprisen. Den enlige mor som dårligt kan få økonomien til at hænge
sammen og som måske pga stort arbejdspres ikke selv kan tage sig af sit
barn, er med til at betale billetten for direktørens ugentlige tur i
teatret.
Kan kulturen ikke klare sig uden offentlig støtte, så er den kultur bare
ikke god nok.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-08-05 12:14

AJC <stillvirgin@age42> writes:

> [...]
> sammen og som måske pga stort arbejdspres ikke selv kan tage sig af sit
> barn, er med til at betale billetten for direktørens ugentlige tur i

Du glemmer bare, at det er lige omvendt.

Direktøren _har_ råd til at gå i teatret. Det har den enlige mor
ikke. Kulturstøtten skal til for at det er muligt for alle danskere
- også de mindrebemidlede - at gå på museer og i teatre.

Direktøren betaler langt mere til kulturstøtten end den enlige mor.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : AJC

Dato : 18-08-05 12:43

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> [...]
> ikke. Kulturstøtten skal til for at det er muligt for alle danskere
> - også de mindrebemidlede - at gå på museer og i teatre.

Det er spild af penge!

> Direktøren betaler langt mere til kulturstøtten end den enlige mor.

Sikkert. Jeg så bare hellere, at direktørens skattebetaling og vore andres
gik til lidt vigtigere ting, såsom at holde liv i mennesker på hospitaler
osv i stedet for at holde kunstigt liv i intetsigende underholdning på
teatre.
Vi har ikke råd til det hele. Enten skal skatten sættes op eller også må
folk selv betale for deres underholdnig!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-08-05 12:50

> [...]

> gik til lidt vigtigere ting, såsom at holde liv i mennesker på hospitaler
> osv i stedet for at holde kunstigt liv i intetsigende underholdning på

Det er netop ikke intetsigende. Tværtimod. Kultur er alt det, der gør
os til mere end umælende dyr. Fælles sprog, fælles historie, fælles
referencerammer.

Det er ikke nok at leve. Vi skal have noget at leve for.

Men OK, hvis du mener, at mad og husly er alt, hvad et menneske har
brug for, så er diskussionen jo nytteløs.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : AJC

Dato : 18-08-05 13:31

> [...]
> referencerammer.
>
> Det er ikke nok at leve. Vi skal have noget at leve for.

Hvorfor?

> Men OK, hvis du mener, at mad og husly er alt, hvad et menneske har
> brug for, så er diskussionen jo nytteløs.

Ja, det er den så.

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-08-05 13:36

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Men OK, hvis du mener, at mad og husly er alt, hvad et menneske har
> brug for, så er diskussionen jo nytteløs.

Man kan ikke diskutere værdier med en person, der i ramme alvor mener, at
menneskene burde holde op med at formere sig.

Glem ham, han er ikke krudtet værd, Peter.

Men du har da i øvrigt fuldstændigt ret i dine betragtninger.

Som den senere Chr. VIII sagde, da det efter statsbankerotten i 1813 blev
foreslået at skære ned på kulturstøtten (ja, også dengang!): "Selv om vi
bliver fattige, behøver vi ikke at blive dumme."

Per V.

Per V.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-08-05 14:11

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> Man kan ikke diskutere værdier med en person, der i ramme alvor mener, at
> menneskene burde holde op med at formere sig.
>
> Glem ham, han er ikke krudtet værd, Peter.

Enig. Han har også lige erklæret, at mennesket faktisk ikke har brug
for mere end mad og husly. Så er diskussionen - som sagt - nytteløs.
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : AJC

Dato : 18-08-05 21:44

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> Som den senere Chr. VIII sagde, da det efter statsbankerotten i 1813
> blev foreslået at skære ned på kulturstøtten (ja, også dengang!):
> "Selv om vi bliver fattige, behøver vi ikke at blive dumme."

Chancen for at blive klogere af f.eks. at se et eksperimenterende
teaterstykke fyldt med seksuelle undertoner, er efter min mening meget
lille.
Drop statsstøtten til sådanne hjernedøde projekter og privatiser skidtet!
Kongehuset kan gå samme vej!
Jeg mener ikke, vi kan tilllade os at misbruge penge på kultur, når der
mangler penge og ressourcer mange andre steder, bla. hospitaler, plejehjem
osv.
Men selvfølgelig vil overklassen have deres fritidsbeskæftigelser betalt af
de svage og fattige. Sådan har det desværre altid været. Hvis bare de kan
få betalt deres teatertur, så er de ligeglade med at fru Hansen ligger i
sit eget skidt i flere timer/dage.
Føj, siger jeg bare!

EOD herfra.

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-08-05 22:08

"AJC" <stillvirgin@age42> wrote in message

> Chancen for at blive klogere af f.eks. at se et eksperimenterende
> teaterstykke fyldt med seksuelle undertoner, er efter min mening meget
> lille.

Du skulle nok alligevel prøve. Dine skriverier tyder på et skrigende behov -
altså for at blive klogere.

> [...]
> få betalt deres teatertur, så er de ligeglade med at fru Hansen ligger i

Du aner tydeligvis ikke, hvad du taler om.

Per V.

Fra : AJC

Dato : 18-08-05 23:05

> Du skulle nok alligevel prøve. Dine skriverier tyder på et skrigende
> behov - altså for at blive klogere.

Here we go again...

Fra : Parker Pyne

Dato : 18-08-05 22:44

"AJC" <stillvirgin@age42> wrote in message

> Chancen for at blive klogere af f.eks. at se et eksperimenterende
> teaterstykke fyldt med seksuelle undertoner

Din seksualforskrækkelse er en ting, men at du insisterer på at ville
overføre den til andre er jo decideret vanvittigt. Gør dog noget ved det.

Fra : Devast8or

Dato : 18-08-05 15:28

AJC wrote:

> Film og musik virker ødelægggende og sløvende på ungdommen. Deres
> hjerner har meget bedre af at læse.

ROFL.

I hvilken alder bliver man immun over for denne "sløvende effekt"?

> [...]
> direktørens ugentlige tur i teatret.
> Kan kulturen ikke klare sig uden offentlig støtte, så er den kultur

Æhm, burde den her del af tråden ikke moses over i en gruppe om politik?
Eller er det plottet i en film jeg ikke har hørt om?

Devast8or

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 20-08-05 16:13

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Æhm, burde den her del af tråden ikke moses over i en gruppe om politik?
> Eller er det plottet i en film jeg ikke har hørt om?

Kulturpolitik (på filmområdet) falder inden for fundatsen, som jeg læser
den.
http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.kultur.film

Mikkel

Fra : Devast8or

Dato : 21-08-05 12:23

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Kulturpolitik (på filmområdet) falder inden for fundatsen, som jeg
> læser den.
> http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.kultur.film
>
> Mikkel

OK. Jamen det er så fair nok :)

Devast8or

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-08-05 21:15

AJC wrote:

> Film og musik virker ødelægggende og sløvende på ungdommen. Deres hjerner
> har meget bedre af at læse.

Hvorfor følger du så med i dk.kultur.film?

Fra : -=JF=- arb

Dato : 18-08-05 07:47

"AJC" <stillvirgin@age42> skrev i en meddelelse

> Film og musik hører ikke hjemme på et bibliotek IMHO. Og hvis de absolut

Hvorfor egentlig ikke?
Om man går op og låner en bog og bruger et par dage på at få oplevelsen,
eller man tager filmatiseringen af samme bog... Som jeg ser det er der ikke
den store forskel.
Det er muligt at det stadig anses som værende 'finere' og mere lødigt at
læse en bog frem for at se en film, men i min verden drejer det sig basalt
set om samme ting blot på hver sin måde.

På mit bibliotek kan man i øvrigt, ud over film og musik, også låne:
Legetøj, plakater, discman, paraplyer, spil til PC, PS1 og PS2, lydbøger...
(og sikkert flere ting som jeg ikke lige kan komme i tanke om

Mvh John, som stadig nyder at læse en god bog - men også gerne snupper en
film.

Fra : Steen Jensen

Dato : 18-08-05 08:02

-=JF=- arb <oplyses@ikke.invalid> wrote:

> Mvh John, som stadig nyder at læse en god bog - men også gerne snupper en
> film.

100% enig, jeg ser nok flere film, end jeg læser bøger - af den simple
grund, at en film kører man indenbords på en aften - en bog nyder man
over længere tid.

Fra : Thomas

Dato : 21-08-05 01:05

"-=JF=- arb" <oplyses@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> På mit bibliotek kan man i øvrigt, ud over film og musik, også låne:
> Legetøj, plakater, discman, paraplyer, spil til PC, PS1 og PS2,
> lydbøger... (og sikkert flere ting som jeg ikke lige kan komme i tanke om

Bøger måske?? *gg*

..Thomas

Fra : -=JF=- arb

Dato : 22-08-05 11:04

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEMail.dk> skrev i en meddelelse

> Bøger måske?? *gg*

Det er DET de hedder, de der sære støvede tingester der kan fungere uden
strøm

Mvh John

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-08-05 11:23

> Det er DET de hedder, de der sære støvede tingester der kan fungere uden
> strøm

Uden strøm?
Skidesmart - oplader de så'n bare sig selv, eller er det en slags
evighedsmaskine?

Fra : Maria de Francis

Dato : 18-08-05 17:46

"AJC" <stillvirgin@age42> skrev i en meddelelse
> panther@os.dk (Steen Jensen) wrote in

Snip a bit

> [...]
> skal være en del af udvalget, kunne en form for brugerbetaling være på sin

Ganske uenig. Det er ikke alle, der er gode til at læse bøger, eller har
tid, eller gider, eller har råd.
Skatten er da brugerbetaling nok!

Mvh Maria

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 31-08-05 19:45

On Thu, 18 Aug 2005 18:45:49 +0200, "Maria de Francis" <maria_de_francis-slet-@slet.white-magic.dk> wrote:

>"AJC" <stillvirgin@age42> skrev i en meddelelse

>Ganske uenig. Det er ikke alle, der er gode til at læse bøger, eller har
>tid, eller gider, eller har råd.

Hvordan kan "folk har ikke råd til at læse bøger" være et argument for
at bibliotekerne skal bruge penge på film og musik?

>Skatten er da brugerbetaling nok!

Jeg er sikker på at biblioteket har en bog hvor du kan slå betydningen
af "brugerbetaling" op.

Fra : Maria de Francis

Dato : 02-09-05 19:29

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan "folk har ikke råd til at læse bøger" være et argument for
> at bibliotekerne skal bruge penge på film og musik?

Tænkte nu egentligt på folk, der ikke har råd til at leje film/gå i
biografen, men det kan du selvfølgelig ikke se/gætte ud af det skrevne. My
bad.

> Jeg er sikker på at biblioteket har en bog hvor du kan slå betydningen
> af "brugerbetaling" op.

Hvad har det med sagen at gøre? Er det et argument for brugerbetaling du
mangler?
Når jeg siger at skatten er brugerbetaling nok, er det det samme som at
sige, at jeg hylder "gratisprincippet" på biblioteket.

Personligt betaler jeg en hel del i skat, køber selv mine film og benytter
biograferne en del, men det skal da ikke forhindre mig i at kunne unde andre
oplevelsen ved at se en film, de har lånt på biblioteket.

Mvh Maria

Fra : Thomas S

Dato : 18-08-05 14:04

Peter B. Juul skrev:

> [...]
> - også de mindrebemidlede - at gå på museer og i teatre.
>
> Direktøren betaler langt mere til kulturstøtten end den enlige mor.

Men mon ikke de mindrebemidlede er blandt, der går mindst i museer og
teatre, og derved går det sådan set lige op? I det omfang formålet
er hvad du beskriver, så var der mere fornuft i det forslag CEPOS kom
med for nylig: Et kort, der gav rabat på kulturelle tilbud, som man
kunne få, når man havde mindre end et eller andet rådighedsbeløb.
Dvs. den klækkelige rabat til de mindrebemidlede bibeholdes, men uden
den direkte kulturstøtte. Den andel af vores midler, vi andre så
bruger på kultur, slipper til gengæld for at ryge igennem
statskasserne, men er i stedet vores til frit at disponere over. På
den måde kan vi selv beslutte, hvor kulturmidlerne bliver lagt, og
dem, der ikke vil støtte tegneserier, gør det ikke, og ligesådan med
opera. Men det vil naturligvis gøre kunstnerne afhængige af
markedsmekanismerne. Spørgsmålet er, om det ikke i virkeligheden er
det, kulturstøtten er til for - at slå markedsmekanismen i stykker
på kulturområdet?

Thomas S

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-08-05 14:16

"Thomas S" <staermose@gmail.com> writes:

> [...]
> med for nylig: Et kort, der gav rabat på kulturelle tilbud, som man
> kunne få, når man havde mindre end et eller andet

Jo lad os endelig føje sådan et kort til den eksisterende
kulturstøtte.

At sætte den i stedet for støtten er hul i hovedet, for det er
skridtet lige før nedlæggelse af al kulturstøtte. Hvilket er til
alvorlig skade for Danmark på lang sigt.

Der er andet i verden end penge. Og den velstand vi har i dag stammer
i øvrigt i høj grad fra et højt dannelses- og uddannelses-niveau, som
netop er kommet via... gæt selv.

Men altså: Jeg betaler knap en kvart million i skat før moms og
afgifter. Jeg har det fint med, hvis jeg betaler for mere kultur end
jeg faktisk udnytter. Jeg går ikke meget på museer og i teater. På den
anden side ser jeg med stor glæde støttede danske film, så jeg får vel
alligevel noget ud af det. Så vidt altruismen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : Thomas S

Dato : 18-08-05 14:27

Peter B. Juul skrev:

> At sætte den i stedet for støtten er hul i hovedet, for det er
> skridtet lige før nedlæggelse af al kulturstøtte. Hvilket er til
> alvorlig skade for Danmark på lang sigt.

Og altså er formålet for - og den praktiske konsekvens af -
kulturstøtten noget andet, end at give danskerne, særligt de
mindrebemidlede, mulighed for museums- og teaterbesøg. Det er istedet
at understøtte noget, som findes så politisk vigtigt, at man ikke
tør overlade de til markedskræfterne at forsyne os med det. Ikke
sandt?

Thomas S

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-08-05 14:30

> [...]

> at understøtte noget, som findes så politisk vigtigt, at man ikke
> tør overlade de til markedskræfterne at forsyne os med det. Ikke

Jo. Har jeg påstået andet?

--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-08-05 17:51

"Thomas S" <staermose@gmail.com> wrote in message
Peter B. Juul skrev:

> [...]

at understøtte noget, som findes så politisk vigtigt, at man ikke
tør overlade de til markedskræfterne at forsyne os med det. Ikke

Det kan du have ret i. Uden kulturstøtte ville der hurtigt ikke være andet
tilbage end amerikansk soap, og det danske sprog ville forsvinde i løbet af
et par generationer.

Per V.

Fra : AJC

Dato : 18-08-05 21:49

> Det kan du have ret i. Uden kulturstøtte ville der hurtigt ikke være
> andet tilbage end amerikansk soap, og det danske sprog ville forsvinde
> i løbet af et par generationer.

Sikke noget pjat.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 20-08-05 13:47

"Thomas S" <staermose@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>at understøtte noget, som findes så politisk vigtigt, at man ikke
>tør overlade de til markedskræfterne at forsyne os med det. Ikke

Det håber jeg da så sandelig. Ellers ville det da stå skraldt til.

Mikkel

Fra : Thomas S

Dato : 18-08-05 14:59

Peter B. Juul skrev:

> Har jeg påstået andet?

Nej, du har ikke påstået andet, men dit svar til ACJ skød i den
forkerte retning.

Han skrev, at han kunne forarges over, at en hårdt trængt, enlig mor
skulle betale skat til at opretholde et kongeligt teater, hun ikke
brugte (et synspunkt, jeg er enig i, bare for at få det på det rene).
Til det svarede du, at det skam også var for hendes skyld, at
kulturstøtten var der, da det sikrede, at det var til rådighed for
alle. Det er selvfølgelig en del af argumentationen for
kulturstøtten, men ikke den der imødegår ACJ's indvending.

For når vi er enige om, at kulturstøtten også er det for at
understøtte kulturen i sig selv, altså at få
udgivet/opført/produceret nogle ting, som folk ellers ikke ville
betale tilstrækkeligt for, at det ville være levedygtigt, så må du
kunne argumentere for, hvorfor det så alligevel er så vigtigt, at der
bliver betalt for det, at det bliver sat på tvangsbetalingslisten
(skatter, licens, etc.). Det er ikke nok at sige, at det er for deres
egen skyld, når vi er enige om, at hvis de kunne vælge, så ville de
vælge at ikke.

In extremum ville den kunstunderstøttende kulturstøtte fx udgive en
bog, som ikke en eneste ville læse. Hvis man skal argumentere for dens
bogs eksistens, må man argumentere med dens vigtighed, ikke
tilgængelighed.

Så - hvorfor er fx Det Kongelige Teater eller "Italiensk for
begyndere" så vigtige, at vi skal betale for det, uanset om vi
benytter dem eller ej, og selv om vi hellere havde brugt pengene på
noget andet? At vi selv har muligheden for at benytte os af dem, er
ikke et gyldigt svar, så længe vi ikke har tænkt os at gøre det.

Thomas S

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-08-05 21:17

"Thomas S" <staermose@gmail.com> writes:

> kulturstøtten, men ikke den der imødegår ACJ's indvending.

Nej. Den der imødegår ACJs indvending er denne: "Vi skal have kultur."

ACJ har gjort det klart, at han ikke mener, at vi skal spilde penge på
det fis og at vi ikke har brug for det. det er så primitiv en
indgangsvinkel, at jeg ikke gider udforske den yderligere.

Jeg er til gengæld da villig til at diskutere med dig:

> (skatter, licens, etc.). Det er ikke nok at sige, at det er for deres
> egen skyld, når vi er enige om, at hvis de kunne vælge, så ville de
> vælge at ikke.

Til det har jeg to indvendinger:

1) Jeg tror ikke, at du har ret i, at den legendariske "enlige mor"
helst slap for at betale. Jeg tror, at de fleste af os gerne vil
være lidt kulturelle af og til, men at vi ikke lige har tid, fordi
vi reelt prioriterer andre ting højere. Dette gælder også for de få
enlige mødre, jeg kender.

2) Om hun ville vælge det, hvis hun kunne vælge, er irrelevant, synes
jeg. Nu har hun muligheden og se, om hun så ikke bruger den
alligevel. Måske "for at få noget for skattekronerne" eller sådan
noget. Begrundelsen er ligegyldig, hvis det medfører, at hun får
noget kultur.

> In extremum ville den kunstunderstøttende kulturstøtte fx udgive en
> bog, som ikke en eneste ville læse.

Ja, men sådanne ekstremer er ubrugelige i en virkelig verden som
vores.

Som det ses ovenfor er jeg uenig.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-08-05 07:23

Først undskylder jeg, at jeg sender en privat besked til Peter via gruppen.
Peter har desværre ikke svaret på de mails jeg har sendt til ham.
Så må jeg jo prøve lidt utraditionelle veje.

Peter B. Juul skrev den 18-08-2005 22:17:

> Som det ses ovenfor er jeg uenig.

Hej Peter

Du har ikke svaret på datoflytnings-meddelsen og hvis du ikke svarer
inden - lad os sige kl. 13 idag. så bliver i aften aflyst.

min email er: cr [a] carben dot dk
Du kan også ringe eller sms'e til 26296715

Jeg håber, at du ser denne besked og svarer inden da

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Thomas S

Dato : 19-08-05 08:58

Peter B. Juul skrev:

> Nej. Den der imødegår ACJs indvending er denne: "Vi skal have kultur."

"Vi skal have kultur" er ikke noget argument for at den skal være
skattebetalt. Medmindre du mener, at al kultur forsvinder i det
øjeblik kulturstøtten gør. Det tror jeg ikke et øjeblik på.
Naturen af kulturen (!) ville givet ændre sig, men den ville da ikke
forsvinde (og jeg køber helle ikke Vadmands ide om, at det eneste, der
ville være tilbage var soapoperas. Som jeg kender mig selv og dig og
Vadmand fra grupperne, så ville der da helt klart være et marked for
at sælge andre ting end soapoperas til os. Og vi er næppe alene).

> Jeg er til gengæld da villig til at diskutere med dig:

Well. Det bliver ikke til mere fra mig foreløbig. Jeg er væk
weekenden over, startende om et par timer fra nu.

> [...]
> være lidt kulturelle af og til, men at vi ikke lige har tid, fordi
> vi reelt prioriterer andre ting højere. Dette gælder også for de få

Jeg tror heller ikke, der ikke findes nogen, der overhovedet ville
købe kultur. Spørgsmålet er, om de ville købe det, de får, eller
noget andet. Det må først og fremmest være operaelskernes ansvar at
betale for, at der er operaer. Ikke os andre. Så skal jeg til gengæld
betale det, det koster, for mine tegneserier selv.

> [...]
> alligevel. Måske "for at få noget for skattekronerne" eller sådan
> noget. Begrundelsen er ligegyldig, hvis det medfører, at hun får

Om indbyggerne i Sovjet ville have valgt en anden avis end Pravda, er
irrelevant, synes jeg. Nu havde de muligheden og se, om de ikke brugte
den alligevel. Begrundelsen er ligegyldig, hvis det medfører, at de
fik læst avis.

Jeg synes ikke, der er noget argument i ovenstående overhovedet. (Men
der findes argumenter for kulturstøtte, jeg gerne ville godtage som
argumenter, selv når jeg ikke er enig.)

> Ja, men sådanne ekstremer er ubrugelige i en virkelig verden som
> vores.

Det var heller ikke ment som et eksempel fra den virkelige verden, blot
en klarlægning af støttens natur. Selvfølgelig går der ikke penge
til en bog, ingen ville læse.

> Som det ses ovenfor er jeg uenig.

Ja.

Thomas S