Fantastic Four (SPOILERS)
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-08-05 22:41

Denne film ligger i kategorien: "underholdende", hvor den blandt slår en
film som DareDevil der ligger i den dårligere afdeling.
Manuskript-fuckups er der sgu nok at hente af i denne film. Blandt andet ser
man von Doom skyder hul igennem en mand med sine kræfter, men kan han klare
4 personer i trikot i FILMENS ENESTE KAMPSCENE? Nej det kan han absolut
ikke, de Fantastiske 4 viser lige hvordan de altid vil være i stand til at
klare ham. Johnny laver bare lige en supernova, Sue indkapsler den og så er
det løst. Der er ikke engang amerikanisering så alle vennerne skal hjælpe
til for at stoppe Doom.
Filmen i forhold til tegneserien er vel ikke så meget anderledes end
foreksempel Spiderman The Movie til den vedliggende tegneserie.

Sjældent har en film været så sjov siden Teenage Mutant Ninja Turtles! Der
er nærmest talt ingen baggrundshistorie til nogen af figurerne og man må
bygge det op via. tegneserie viden eller en 7-årigs opfangelsesevne.

Det der er interessant ved de Fantastiske 4 er, at de i modsætning til
f.eks. Spiderman, ikke er upopulære, de bliver faktisk lidt af et mediehit.
Filmen har potentialet til at gribe fat i dette interessante emne men gør
det ingenlunde godt nok.
Et andet interessant emne er selvfølgelig Ben Grimm/The Thing, og det går
lige knebent, men man kan da ane en smule sympati i maven.

Dr Doom hamselv! er blevet ødelagt IMO. Han er en af Marvel-universets mest
interessante skurke, fordi at han besidder et stærkt æreskodeks og faktisk
udfører gode ting, f.eks. at gøre hans hjemland Latveria (som kort blev
nævnt i filmen) til et velstandssamfund.

De fantastiske 4 har aldrig været et godt filmemne IMO ligesom med Hulk, men
Ang Lee bragte faktisk IMO film"tegneserierne" op til et andet niveau med
sin film, hvorimod F4 er det rene samlebåndsarbejde, dog generelt sjovere.

Så min endelig vurdering er 3/6
Muligvis lidt chokerende efter alt det "skældud" jeg har givet filmen, men
den var underholdende på trods af sine mange fejl.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 04-08-05 23:56

Søren Kjeldsen skrev:

> [...]
> det løst. Der er ikke engang amerikanisering så alle vennerne skal hjælpe

Det er ikke helt rigtigt.
Gummimanden holder ham fast så længe, at Ildmanden kan lave sin supernova.
Doom overlever supernova'en - men bliver meget varm. Derfor molesterer
Tingen en brandhane for at få ham lynafkølet.
De har altså alle fire hjulpet til.

> Så min endelig vurdering er 3/6

Hmm, ja, jeg vil nok også give den et (meget) lille tretal - jeg grinte
højt flere gange.
Men den når altså ikke The Incredibles til sokkeholderne. En overflødig
film.

-Rune (der har meget sværere ved at bruge 6-skalaen end 5-skalaen. På
5-skalaen ville jeg ikke være i tvivl om at give den et 2-tal)

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 05-08-05 00:06

> [...]
> Doom overlever supernova'en - men bliver meget varm. Derfor molesterer
> Tingen en brandhane for at få ham lynafkølet.

(slår sig selv i hovedet) det er også rigtigt!

> Hmm, ja, jeg vil nok også give den et (meget) lille tretal - jeg grinte
> højt flere gange.
> Men den når altså ikke The Incredibles til sokkeholderne. En overflødig
> film.

Hehe... nu er The Incredibles altså en slags parodi af superheltene, så det
gælder ikke ;)

> -Rune (der har meget sværere ved at bruge 6-skalaen end 5-skalaen. På
> 5-skalaen ville jeg ikke være i tvivl om at give den et 2-tal)

Tjah... Jeg synes 5-skalaen er for lille til mit behov >:)

Fra : Rune Zedeler

Dato : 05-08-05 00:17

Søren Kjeldsen skrev:

> Hehe... nu er The Incredibles altså en slags parodi af superheltene, så det
> gælder ikke ;)

Jeg opfatter også F4 som en slags parodi - således at Incredibles altså
er en metaparodi.
Derfor synes jeg at sammenligningen holder fint.

-Rune

Fra : N/A

Dato : 04-08-05 23:52

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-08-05 23:52

> Har ikke set F4, men synes klart at Hulk var en af de bedre superhelts
> filmatiseringer. Dels pga. den teknik Ang Lee brugte med at gengive flere
> scenere/flere vinkler på samme scene så man følte det lidt som en
> tegneserie (som du selv er inde på). Og dels fordi Hulk er en ret kompleks
> karakter, ikke så 4-kantet/sort-hvid som i mange andre tegneserie hvor det
> er godt eller ondt, han er lidt af et mix.
> At der er mange der ikke kan lide den er jeg klar over, og hvorfor de ikke
> kan jeg ikke forholde mig til.

Nej, jeg tror også Hulk bliver "kultfilmen" af alle
tegneserie-filmatiseringerne. Spiderman bliver den overvurderede og X-men 2
bliver den generelt gode IMO
Og nu snakker jeg selvfølgelig kun om Marvel-filmatiseringerne.

p.s.
Så kan jeg godt lide Spiderman-filmene synes bare ikke de er de bedste.

Fra : Taba

Dato : 05-08-05 10:02

> [...]
> 2 bliver den generelt gode IMO
> Og nu snakker jeg selvfølgelig kun om Marvel-filmatiseringerne.

You took the words right out of my mouth

/Taba

Fra : Dopedog

Dato : 05-08-05 13:56

> Så min endelig vurdering er 3/6

Jeg vil kun give den 1 eller 2 ud af 6. Synes VIRKELIG den var skod!

Fra : Morten DH

Dato : 06-08-05 12:22

"Dopedog" <dopedogDELETETHIS@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil kun give den 1 eller 2 ud af 6. Synes VIRKELIG den var skod!

Hmm jeg er helt uenig, jeg blev meget positivt overrasket faktisk... synes
den er klasser bedre end den, efter min mening, stærkt overvurderede
Spiderman... Filmen bærer tydeligt præg af at være en slags introduktion til
F4, hvilket understreges af der kun er den ene kampscene.

Jeg var tilfreds med humoren i filmen, effekterne var fine (på nær et par
steder med Reed's arme der så lidt Playstation agtige ud) og i sær kemien
mellem Flammen og Tingen var god - og passer meget godt med hvad jeg husker
fra tegneserierne... men i øvrigt, var Flammen ikke totalt lyshåret i
tegneserien?

Jeg synes også at de ting man havde inddraget i historien med
mediehysteriet, aktiekurserne og alt det der passede ganske udmærket ind
(man glemmer jo helt hvor lidt baggrundshistorie der er i tegnefilm - det
meste danner man jo selv i fantasien når man læser... det må være svært at
fylde det tomrum i film og alligevel gøre alle fans tilfredse)

Jeg husker ikke rigtig Dr. Dooms rolle i tegneserien; men var han
overhovedet med i rummet egentlig?

Men studsede dog over den scene hvor Sue skal smide tøjet for at komme forbi
vagterne - godt initativ; men hvorfor er det lige hun skal gøre det når de
andre tilsyneladende bare kan vade forbi uden problemer

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-05 13:19

Den 06-08-05 13.22 skrev Morten DH følgende:

> Men studsede dog over den scene hvor Sue skal smide tøjet for at komme forbi
> vagterne - godt initativ; men hvorfor er det lige hun skal gøre det når de
> andre tilsyneladende bare kan vade forbi uden problemer

Nu har jeg endnu ikke set filmen, men jeg har set Jessica Alba, og jeg
synes det lyder meget rimeligt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 06-08-05 13:45

> Nu har jeg endnu ikke set filmen, men jeg har set Jessica Alba, og jeg
> synes det lyder meget rimeligt.

Nok er hun dødlækker, men nogen god skuespiller er hun ikke!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 06-08-05 14:35

On Sat, 6 Aug 2005 14:44:47 +0200, "Søren Kjeldsen"
<lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

>Nok er hun dødlækker, men nogen god skuespiller er hun ikke!

Hun burde i hvert fald ikke have spillet den blåøjede blondine Sue
uden blå kontaktlinser. Når Christina Aguilera og Paris Hilton kan,
kan hun vel også.

mvh
Niels Søndergaard