Koblingsproblem på Honda CR 250
Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 07-09-05 16:35

Jeg har idag forsøgt at stramme koblingen på min Honda CR 250 fra 99.
Dette lod sig desværre ikke gøre :(

Når jeg strammer kablet helt op opp ved justerskruen ved grebet og på
"juster anordningen" på selve kablet strammes den godt nok lidt. Men den
kan ikke strammes nok, koblingsarmen der siddder på den "pind" der går
ind i motoren stødder simpelthen på motorblokken når man trækker
koblingen helt.
Findes der et trick til at løse dette, eller skal jeg igang med en
komplet motoradskillelse og skifte koblingspladerne? Jeg mener at have
hørt noget om at man kan ligge et ekstra par koblings plader i, men
holder den på en så højtydende motor?

En anden ting, koblingen er MEGET stram at trække selvom kablet går
utrulig glat når det er ikke er forbundet til koblingsarmen, har det
noget med det tidligere problem at gøre?

Tobias Larsen , manden med 5 tommelfingre

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-05 20:47

Tobias Møller Larsen skrev i meddelelsen
<431f0860$0$228$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Jeg har idag forsøgt at stramme koblingen på min Honda CR 250 fra 99.
>Dette lod sig desværre ikke gøre :(

Koblinger skal ikke strammes op ! De skal justeres.

> [...]
>kan ikke strammes nok, koblingsarmen der siddder på den "pind" der går
>ind i motoren stødder simpelthen på motorblokken når man trækker

Det er også helt grundlæggende forkert det at Du gør. Kablet skal justeres
således at der er 2-5 mm. slup/frigang når grebet er i
hvilestilling/sluppet. Med andre ord, kablet _må_ ikke stramme !

Men start med at slække kablet helt, for ved selve koblingsarmen findes der
endnu en justering, som regel gemt bag et dæksel. Denne justering justerer
frigangen i udrykkerlejet i koblingen. Denne justering skal stilles således
at koblingsarmen kan bevæges nogle få mm. inden at den møder modstand fra
koblingen/koblingsfjedrene. Det er vigtigt at kablet er slækket helt når at
der justeres på udrykkerlejet, bagefter justeres kablet som det sidste.

> [...]
>komplet motoradskillelse og skifte koblingspladerne? Jeg mener at have
>hørt noget om at man kan ligge et ekstra par koblings plader i, men

Jamen hvad er det lige at din kobling fejler ? Glider den ? Eller kan den
ikke koble helt fri ?

>En anden ting, koblingen er MEGET stram at trække selvom kablet går
>utrulig glat når det er ikke er forbundet til koblingsarmen, har det
>noget med det tidligere problem at gøre?

Jeg tror, at den grundlæggende justering af udrykkerlejet er helt i skoven.
Det underbygges også af din påstand om, at koblingsarmen støder mod
motorblokken når at Du kobler ud :-|

mvh
Orla

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 07-09-05 23:16

Orla Pedersen wrote:

> Det er også helt grundlæggende forkert det at Du gør. Kablet skal justeres
> således at der er 2-5 mm. slup/frigang når grebet er i
> hvilestilling/sluppet. Med andre ord, kablet _må_ ikke stramme !

Somregelt kan kablet justeres både nede ved koblingsarmen og ved grebet.
Det er bedst at skrue justeringen ved koblingsgrebkonsollen helt ind, så
den får fat i hele gevindet på grebkonsollen. Og derefter foretage selve
justeringen nede ved koblingsarmen.

Grunden til dette er at grebkonsollerne plejer at være lavet i aluminium
og du kan rissikere at kværne gevindet i grebkonsollen ved brug af
koblingen, så det er bedst kun at bruge den til meget små finjusteringer.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 08-09-05 07:19

meddelelse news:431f43cf$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> således at der er 2-5 mm. slup/frigang når grebet er i
> hvilestilling/sluppet. Med andre ord, kablet _må_ ikke stramme !

Hvis jeg gør det har koblingen slet ingen funktion.

> [...]
> der justeres på udrykkerlejet, bagefter justeres kablet som det sidste.
>

> Jamen hvad er det lige at din kobling fejler ? Glider den ? Eller kan den

Koblingen kan ikke koble helt fri. når jeg sætter den i gear og forsøger at
trække med den med tørner motoren, selvom koblingen er trukket. Og holder
jeg stille med startet motor og trukket kobling og sætter den i gear dør den
med mindre den får nogle omdrejninger.
Det siger mig noget om at koblingen ikke kobler helt fri, men hvorfor dog
det.
Så vidt jeg kan se sidder der ikke nogen justerskrue eller noget nede ved
koblingsarmen, men jeg kan lige prøve at tage et billede af det engang i
dag.

> [...]
> skoven.
> Det underbygges også af din påstand om, at koblingsarmen støder mod

Tobias Larsen

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 08-09-05 08:58

Hej!

Tobias Møller Larsen wrote:
> [...]
> den kan ikke strammes nok, koblingsarmen der siddder på den "pind"
> der går ind i motoren stødder simpelthen på motorblokken når man

Det lyder somom koblingsarmen er slidt. Enten er der slidt et hak/mærke/hul
i den hvor den trykker på koblingsstangen, eller det kan også være tryklejet
i koblingen der er død. Evt koblingsstangen der er slidt gennem hærdningen
i enden, så forsvinder den lisså stille og du kan stramme kablet op igen og
igen.

Jeg har lagt et par tegninger i Dk.binaer.motor,med overskriften:
Hondacr250
( direkte link hvis ellers jeg har gjort det rigtigt )
News:431feafd$0$94353$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 08-09-05 09:03

Jeg skrev

> Jeg har lagt et par tegninger i Dk.binaer.motor,med overskriften:
> Hondacr250
> ( direkte link hvis ellers jeg har gjort det rigtigt )
> News:431feafd$0$94353$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

Nåh.. det var så forkert
Mvh
Kaj K Thomsen