Maskinen driller igen :-(
Fra : Anders Houmark

Dato : 06-09-05 20:21

Ved ikke om nogle kan huske det, men skrev et indlæg d. 27 august med titlen
" Sætter ud?", hvor jeg spurgte om lidt råd ang. min Yamaha FZR 600 R.. Den
havde lidt problemer med at tage imod hård gasgivning, hvor den kunne finde
på nærmest at gå ud, og så dog forrtsætte op i omdrejningsskalaen.

Jeg skildte maskinen ad og kontrollerede hvad jeg nu havde forstand på.
Luftfilteret var friskt og rent, der var ingen vand eller skidt i den benzin
jeg fik tømt ud af svømmerhusene. Tøndrørene så også fine ud.

Hvor meget benzin bør man for resten tømme ud når man løsner skruen til
svømmerhuset? Jeg stoppede efter ca. 4cl da jeg ikke vidste om der var
benzinhane på min maskine, og om benzinen mon blot ville blive ved med at
løbe til tanken var tom). I min tidligere tråd fik jeg af vide, at der er
elektrisk benzinpumpe indbygget i tanken. Betyder det, at den selv lukker
for benzinen og at jeg kan løfte tanken af maskinen og tage alle slanger af
undersiden af den, uden at benzinen fosser ud?

Jeg har hældt 1 liter karburatorsprit i tanken, fordelt over ca. 50 liter
benzin. Senest 0,25 liter som blev hældt i efter en køretur i søndags. I dag
ville jeg så ud og have en kort tur, men nu driller maskinen da helt
frygteligt
Jeg kan fint få gang i motoren, men den lyder slet ikke rigtigt. Den prutter
/ tøffer gevaldigt og vil slet ikke op i omdrejninger. Håbede den ville
komme i gang når jeg fik den ud at køre, men efter en kort tur op af vejen
kom der ikke "hul igennem".
Den lyder slet ikke som den skal lyde, men nærmest som om den drukner?
Motorlyden er i hvert fald ikke "ren", men forplumret.

Er der nogle der kan hjælpe mig med en diagnose? Har mest af alt lyst til
bare at køre den ned til den lokale mc pusher og sige, at han skal lave
den.. men har ikke lyst til at skulle af med flere tusinde kroner lige nu
:-/

På forhånd tak,

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Dan

Dato : 06-09-05 21:10

Det vist rimeligt meget sprit, du har hældt i..Har oplevet at for meget
sprit giver de symptomer du beskriver.. men hvis også det var der inden du
gjorde det, ved jeg ikke hvad det er..

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-09-05 22:10

Dan wrote:
> Det vist rimeligt meget sprit, du har hældt i..Har oplevet at for
> meget sprit giver de symptomer du beskriver.. men hvis også det var
> der inden du gjorde det, ved jeg ikke hvad det er..

På emballagen til den sprit jeg har brugt står der, at 1 liter sprit skal
opblandes med 30 liter benzin. Jeg har hældt 1 liter i, blandet med ca. 50
liter benzin.

Måske skal jeg prøve at tømme svømmerhusene igen.. og så tømme en masse ud?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Michael Brock

Dato : 07-09-05 06:50

Hej anders.
Det lyder bekendt det bu beskriver, jeg havde nogenlunde samme problem
på min FZR 1000 og det var en dårlig tændrørs hætte, engang i mellem
kom der en gnist fra hætten over på motoren, og så opførte den sig
næsten som du beskriver.

Mic

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-09-05 21:40

Michael Brock wrote:
> [...]
> på min FZR 1000 og det var en dårlig tændrørs hætte, engang i mellem
> kom der en gnist fra hætten over på motoren, og så opførte den sig

Tak for alle jeres gode råd!

I dag var jeg forbi den lokale mc pusher, og de mente at tændrørskablerne
var støbt ind i tændspolen. Det eneste jeg kunne skifte skulle være
tændrørshætterne + tændrørene.. Var lige ved at købe 4 tændrør, men sprang
fra da de kostede 98 kr stykket (CR9E) og jeg lige ville prøve at give
tændrørshætterne en overhaling... Nye tændrørshætter koster omkring 50kr
stykket, men i butikken synes jeg ikke de lignede dem der sidder på
maskinen, så jeg lod være med at købe dem (og de er heller ikke ens har jeg
fundet ud af)..

Da jeg kom hjem skildte jeg maskinen ad igen. Tjekkede alle tændrør, og de
så fine ud, så det er ikke fordi den er sodet til. I mangel af silikonespray
gav jeg alle tændrørshætterne en omgang "Kontakt 60" .. Da jeg startede
maskinen kørte den virkelig godt.. Tog lige forbi en tankstation for at få
lidt benzin og så ellers ud og køre.. De første 20km synes jeg ikke der var
noget at komme efter, men så kom der lidt "brummen" igen hvor maskinen ikke
lystrer på gasgivning og også et par gange hvor den lige hakkede (meget
kort) i det. Generelt kørte den /langt/ bedre end sidste gang jeg var ude og
køre. Mon jeg så bare skal skifte tændrør + tændrørshætter og så håbe
problemerne bliver løst på den måde? Eller skal jeg prøve at skaffe noget
rigtig silikonespray og give tændrørshætterne et par sprøjt??

På forhånd tak, mvh

--
Anders Houmark
Som de første 10km af turen i dag tænkte

Fra : Moller

Dato : 08-09-05 21:56

Anders Houmark wrote:

> køre. Mon jeg så bare skal skifte tændrør + tændrørshætter og så håbe
> problemerne bliver løst på den måde? Eller skal jeg prøve at skaffe noget
> rigtig silikonespray og give tændrørshætterne et par sprøjt??

   Du skal skifte tændrørshætterne, og klip lige 3-4mm af kablerne mens du
skifter, så de for god kontakt, og så oversprøjt dem med siliconespray
;) nærigfinden er bare at klippe 3-4mm af kablerne i enderne hvor de
skrues fast i tændhætterne, sådan at kontakten forbedres. Og så en god
sprøjten med siliconespray. Jeg ville gøre den sidste, og hvis det ik er
nok, vil jeg skaffe nogen nye hætter i en OK kvali, f.eks. Louis.de har
et stort udvalg.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-09-05 16:45

Anders Houmark wrote:

Hej.. Så fik jeg optaget lidt video / lyd af hvordan maskinen opfører sig.
Har ikke fået skildt maskinen ad da jeg har haft travlt med forsikring,
omregistrering i dag

Lydfilen er en .wav og den skulle alle gerne kunne afspille. Den kan hentes
her: www.andersh.dk/motor.wav Fylder 2MB.
Videofilen er kodet i Xvid 4 codec så nogle vil muligvis have problemer med
at afspille den. Jeg har alligevel lagt den op for dem der ville ønske det,
den kan findes her: www.andersh.dk/motor.avi Fylder 9,2MB

Første "mærkelige" lyd er 4 sekunder inde. Bemærk hvordan den ligesom
"kløjes" og så alligevel kommer videre.

Ca. fra 14 sekunder inde lyder maskinen HELT forkert.. Den vil slet ikke
tage imod gassen og det lyder nærmest som om det er en 1 cylindret
motorcrossmaskine? Det kommer igen ca. 0:49 og 1:22 og der kører maskinen
omkring 50-60km/t.
Ved 1:45 da jeg er i gang med at overhale bilerne, har maskinen igen
problemer med at tage gassen og man kan høre hvordan den "prutter".. :(

Håber nogle vil sætte sig og bruge et par minutter på at downloade / høre
filerne og så deres bud på, hvad de mener maskinen fejler

Med venlig hilsen, og på forhånd tak

Anders Houmark
(som lige spiser lidt mad, kigger herinde og
dernæst forsøger at tømme svømmerhusene igen...)

Fra : Tommy

Dato : 08-09-05 22:38

Så fiser du lige afsted ad Ryttervej :>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-09-05 22:08

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> writes:

> Første "mærkelige" lyd er 4 sekunder inde. Bemærk hvordan den ligesom
> "kløjes" og så alligevel kommer videre.

Hvordan ser dine tændrør ud? Hvordan ser dine tændrørshætter og
tændkabler ud? Det lyder som om den ikke rigtig tænder på en af
cylindrene. Jeg har oplevet noget lignende på min Bandit i meget
fugtigt vejr da der kom fugt i en af tændrørshætterne og den derfor
satte ud på den ene cylinder. Det var let fikset med lidt
silikonespray, og jeg har ikke set problemet siden. Dit problem lader
dog ikke til at være fugtrelateret.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Harry Teicher

Dato : 07-09-05 23:14

Jeg gætter her - er batteriet ok? Hvis den er på vej ud kan du få
problemer med tænding ved lave omdrejninger. Jeg går ude fra at
lufthullet i benzindækslet er åben og at benzinfiltrene/hanen ikke er
blokeret..

mvh
Harry Teicher
CB500F XT600