Service af CBR600 F3
Fra : sofushansen@gmail.co~

Dato : 01-09-05 21:28

Hejsa.

Jeg var ude at kigge på en CBR600 F3 i dag og har i den forbindelse et
par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med, jeg er jo lidt ny her
i MC verdenen.

Bagbremsen slog/pulserede når man aktiverede den (i fart), jeg går ud
fra at det er en skæv bremseskive. Er det noget der godt kan ske på
sådan en cykel "af sig selv", eller kan det skyldes uheld og andre
ubehagligheder? Og hvad koster en ny bagbremseskive til sådan en
CBR600?

Forbremseskiverne var ved at være slidt, 3,8 mm, så de skal nok snart
skiftes, hvad koster sådan et sæt plus nye klodser? Og så lavede
forbremserne en "sjov" lyd jeg ikke har hørt fra de skolecyckler jeg
har kørt på (CB500 + XJ600), sælgeren sagde det var pga. af de
flydende ophæng og ventilationshullerne, er det rigtigt?

Dækkene var henholdsvis 2 og 4 år gamle og skal nok også skiftes,
hvad ligger et par Michelin Pilot Sport i?

Cycklen havde også været væltet (tippet/tabt) en enkelt gang, med
lidt ridser i plastiken til følge, ikke noget der skæmmede det store,
men hvis jeg vil have sådan noget lavet skal der vel helt ny og dyr
plastik til ikk?

Der var også et lille hul på ca. en cm i sædet, er det noget man kan
"lappe" på en nogenlunde pæn måde uden at skulle købe et nyt?

Pyhh, to spørgsmål mere :)

Kæden var ved at være 10kkm gammel, men så som sådan fin ud, er det
snart tid for et skift? Og hvis ja, hvad koster et kædekit så?

Og mit sidste spørgsmål, jeg kunne se at ca. 15% - 20% af kølerens
ribber var lettere bukkede, ikke kraftigt som efter hårde slag, bare
"let". Er dette noget der betyder noget?

Nå men, det er godt nok den fedeste cyckel jeg har prøvet, den kørte
nærmest sig selv! Og kørestillingen var helt i top... hvilket rush
efter min skolecyckel (XJ600). Og gas tog den som en leg, jeg tør slet
ikke tænke på hvordan den er når jeg får lært sådan en og kende,
og får lært at give den det "føde" den skal have.

Mvh. og på forhånd tak.

Emil S. Hansen

Fra : tb

Dato : 01-09-05 21:42

[...]

Typisk (til alle maskiner) koster uoriginale skiver ca 1200 stykket og ca
1800 stykket originale. Lidt mere for flydende, lidt mindre for bagskiver.

Klodser typisk en 2-300 per sæt (per skive)

Fra : Morten Christensen

Dato : 01-09-05 22:04

<sofushansen@gmail.com> wrote in message
Hejsa.
-

Halløj

-
Jeg var ude at kigge på en CBR600 F3 i dag og har i den forbindelse et
par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med, jeg er jo lidt ny her
i MC verdenen.
-

kan da gøre forsøget....

-
[...]

Det _burde_ ikke kunne ske af sig selv.
Hvilken farve havde skiven?
Bremsen kan have "hængt" og blevet så varm, at skiven slår sig selv skæv,
men det skal der dælme meget til; isåfald tyder det klart på ejerens
manglende lyst til eftersyn/vedligehold.
En ny skive koster +1200 (kan måske findes billigere i udlandet)

-
[...]

Ja, kender ikke slidmålene på sådan en honda, men det kan tænkes det er et
sted mellem 3,5 og 4mm; det står indprintet på skivens "styr", det der går
ned til navet.
Sådan nogle skiver til forenden er temmelig pebret; originalt sikkert +3k
(for dælen da osse, hvorfor smed jeg nu det gamle MC nøglen ud...)
Uoriginalt måske nogle hundrede kroner billigere, men de er som sagt
pebrede.
SVJV, har en F3'er ikke flydende ophæng, kun semi, og der vil man kunne høre
en form for klikkelyd, når man rokker cyklen stille frem og tilbage, med
forbremsen let aktiveret, men det skal ikke lyde som om noget er galt - for
så ER der noget galt, temmelig sikkert!

-
Dækkene var henholdsvis 2 og 4 år gamle og skal nok også skiftes,
hvad ligger et par Michelin Pilot Sport i?
-

Hmm... han har vist ikke gået meget op i vedligehold, ham der har den?
-Jeg mener... 4 år gammel dæk til en sportstourer... hmmm
hvis du kender din mc pusher godt.. altså dækmanden... så slipper du måske
med 3k

-
[...]

Det kommer jo an på så meget; er man dygtig, eller kender den rette mand til
jobbet, så kan det måske klares med en udspartling og opmaling.
Plastic er trods den ringe productionspris temmelig dyr, når der står
køretøj på hylden....
igen, hvor mange kåbedele skal der til?
Det er umuligt at spå en pris her - en komplet kåbe kan koste fra 10k til
25k, men det lyder sq dyrt!

-
Der var også et lille hul på ca. en cm i sædet, er det noget man kan
"lappe" på en nogenlunde pæn måde uden at skulle købe et nyt?
-

En sadelmager kan sikkert klare jobbet, om ikke andet så ombetrække det.
En lapning kan måske klares for et par hundrede, en ombetrækning løber nok
op i små 700-1000

-
Pyhh, to spørgsmål mere :)
-

Du bliver ved?????

-
Kæden var ved at være 10kkm gammel, men så som sådan fin ud, er det
snart tid for et skift? Og hvis ja, hvad koster et kædekit så?
-

Yaik.. mere udskiftning....håber dælme det er en usædvanlig god pris på den
cykel, du gerne vil købe!
Et nyt kædekit ligger ca. på 15-1800, afhængig af kvalli, og om du selv kan
skifte det.

-
Og mit sidste spørgsmål, jeg kunne se at ca. 15% - 20% af kølerens
ribber var lettere bukkede, ikke kraftigt som efter hårde slag, bare
"let". Er dette noget der betyder noget?
-

Ja, det har det da i hvertfald.
Hvis rillerne er bukkede, kan vinden dårligere blæse igennem, måske endda
spærre helt for luftgennemstrømningen.
De kan sikkert bukkes ud igen, bagfra, men man skal være varsom - meget
varsom...

-
Nå men, det er godt nok den fedeste cyckel jeg har prøvet, den kørte
nærmest sig selv!
-

Damn... den første selvkørte maskine er fundet
Men jow, hvis man er til den belastning (som jeg har på sådan en model) i
skuldrene, og tvunget til at dreje på gashåndtaget hele tiden, for ikke at
blive træt i håndleddene og skuldrene - for at få noget vind på brystet og
blive løftet op, forståes...
Men helt sikkert en letkørt og smidig cykel, der nok skulle kunne give dig
nok med udfordringer.

-
Og kørestillingen var helt i top... hvilket rush
-

Det er vi så ihvertfald med 2 forskellige meninger

-
[...]

Tør du så også at tænke på de nye indførte klippekort?
-Det bør du ihvertfald nok

-
Mvh. og på forhånd tak.
-

Håber du kunne bruge noget af det...

-
Emil S. Hansen
-

--
MortenC
x-Kawa

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-09-05 07:08

> Bagbremsen slog/pulserede når man aktiverede den (i fart)
> hvad koster en ny bagbremseskive til sådan en CBR600?

Hej Emil

Skiven er skæv og skal skiftes. Jeg har en fin næsten ikke slidt skive du
kan købe for fornuftige penge. Kontakt mig via E-mail hvis det har din
interesse. Der skal ikke slettes noget. Min bagbremseskive blev først skæv
efter den var under mål, og havde kørt 120.000km. Det er lidt usædvanligt.
Det kan være dine kalibere hænger. Jeg har lavet et beskivelse af hvordan
man renser bremsekalibere her:
http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm

> Forbremseskiverne var ved at være slidt, 3,8 mm,
> hvad koster sådan et sæt plus nye klodser?

Så længe skiverne er lige, dvs du ikke kan mærke pumpen i grebet når du
bremser, og der ikke er tendens til at skiverne er ved at revne, så kan man
fint køre med for slidte skiver. De koster ca 1610kr stk. fra www.louis.de
Bestell nr: 10043616. Hvis du køber nye skiver skal der nye klodser med.
F.eks. SBS Street exel. Klodser koster som regel 250kr pr skive. Er du ved
at nå grænsen på din finansielle formåen så er Louis Saito Sinter et bud. De
koster 135kr pr skive. Bestell nr 10044355. Bremser kan godt lave
forskellige lyde. Det kan være hylen, susen, raslen eller skrabelyde. Det er
helt normalt.

> Dækkene var henholdsvis 2 og 4 år gamle,
> hvad ligger et par Michelin Pilot Sport i?

Jeg har lige købt et sæt Michelin Pilot Power til 1800kr inkl porto fra
www.reifenversand.com. Du vi opdage det er meget billige at handle over
nettet end købe det hos en forhandler. Hvis du kommer med fælgene og dækkene
monterer de dem for en 150kr pr fælg hos f.eks Scan-X på artellerivej på
Amager. Bemærk københavnerriet ved med det samme at forvent du også bor i
storkøbenhavnsområdet. Læs her www.pmc.dk under links en walkthrough til at
bestille dæk hos Reifenversand. www.reifenversand.com har nogle slagtilbud
man kun ser under sonderangebote/specialoffers på deres hovedside. Her
finder du f.eks. tilbud på PilotPower som er efterfølgeren til PilotSport.
Bare fordi dæk er 4 år gamle kan de være fine endnu. Fordæk og bagdæk slides
ikke på samme måde.Bagdæk slides lige midt på dækket, og kan alt efter
kørestil danne en større eller mindre "kant" lige på begge sider af mindten.
Når dækket nærmer sig 1mm på mindten eller kanten mærkes mere og mere under
nedlægning, så er det på tide at skifte bagdækket. Det sidste bagdæk jeg
kørte op, begyndte lige før det var ulovligt at vise tegn på nedsat greb. Så
kylede jeg det i skraldespanden. Fordæk bliver som regel misformede og gamle
før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden de er
slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på tværs og på
langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke "kupperet".
Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt og ikke
være 3 eller 5-kantet.

> Cycklen havde også været tabt en enkelt gang

Jo, Plastik koster det blege! Lev med det så længe som muligt! Man kan
hurtigt få lavet nogle nye ridser selv.

> Der var også et lille hul på ca. en cm i sædet

Du kan købe nyt sædebetræk for ca 250kr. Hvor ved jeg ikke lige, men det er
til at købe for penge, og det monteres med clips. Efter et par forsøg sidder
det fint.

> Kæden var ved at være 10kkm gammel, men så som sådan fin ud, er det
> snart tid for et skift? Og hvis ja, hvad koster et kædekit så?

Mine to sidste kæder holdt 30.000km. Der er intet der siger at en kæde skal
skiftes efter 10.000km. Hvis kæden hårdt ud midt på bagtandhjulet. Kan man
hive den så langt ud at der kan ses mere en en halv tand af kædehjulet,
altså at kæden sidder køst på kædehjulet, så er kæden udskiftnignsmoden.
Kæden kan også være slidt uens i længden. Er den det skal den skiftes på
stedet!

> 15% - 20% af kølerens ribber var lettere bukkede.

Ret dem forsigtigt ud med en pincet hvis du gider. Det betyder ikke noget.
Der er rigeligt flow i køleren til at køle din cykel at for meget ned, selv
om sommeren.

En CBR 600 kører bare dejligt. Kør forsigtigt, den kan godt vise tænder!

--
Mojn
Jens Bager Jensen