Klik i kort
Fra : Posti

Dato : 01-09-05 06:44

hej

Hvis man bliver taget i at køre mellem 2 rækker biler der holder stille på
motorvejen , koster det så et klip ??

Posti

Fra : Ulvir

Dato : 01-09-05 07:35

Posti wrote:

> Hvis man bliver taget i at køre mellem 2 rækker biler der holder
> stille på motorvejen , koster det så et klip ??

Er det så ikke en forbikørsel? Derfor nul klip? Jeg må indrømme at jeg er
ikke helt sikker..
Gad vide hvem i gruppen bliver den første til at få et klip? På fredag er
vi nogle stykker fra Thy der skal på MC Camping- Nok sidste gang i år. Vi er
blevet enige om at ta' det stille og roligt.. specielt på vej hjemad, så kan
det næsten ikke gå stærkt nok med at komme tilbage på den rigtige side af
Limfjorden..

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 11:12

> Gad vide hvem i gruppen bliver den første til at få et klip? På fredag er

En inde fra motorcykelgalleriet har allerede fået kl 00.15 i nat :)

Fra : Kim Persson

Dato : 01-09-05 12:03

> [...]
> kan
> det næsten ikke gå stærkt nok med at komme tilbage på den rigtige side af

Jeg bor jo i kbh, så hvorfor ikke fortælle lidt om madkassers trick fra
nørrebro mv.
at køre uden nummerplade koster ikke klip- vistnok kun 500kr.

//Kim

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-09-05 10:11

Posti wrote:
> hej
>
> Hvis man bliver taget i at køre mellem 2 rækker biler der holder stille på
> motorvejen , koster det så et klip ??

Hej Posti,

Så vidt jeg ved er det således:

Du må kun køre venstre om, så hvis du overhæler bilen i den inderste
bane skal du ikke striberne på vejen da du i så fald vil overhæle
køretøjet i den yderste bane.

Jeg ved så ikke om der er en anden regel som dækker dette, som f.eks.
uforsvarlig kørsel eller lign.

Der er lige nogen som må rette mig hvis jeg tager fejl.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Paw Thomas Hildebran~

Dato : 01-09-05 10:42

Posti <Posti@indbakkeX.dk> skrev:
>hej
>
>Hvis man bliver taget i at køre
>mellem 2 rækker biler der holder stille på
>motorvejen , koster det så et klip ??
>
>Posti

Hej posti

Som motorkøretøj fylder du pr. definision en vognbane. Da der ikke
er en vognbane mellem de holdene biler, må du ikke køre der.
Færdselsloven skelner ikke til køretøjets faktiske størrelse. så
bare fordi man kan bliver det ikke lovligt.

Jeg vil formode at det koster et klip for uansvarlig kørsel, hvis
du kommer trillende lige så stille forbi.

Men du kan jo prøve og se hvad der sker, og give en
tilbagemelding. bare mit kort ikke kommer i klemme.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-09-05 10:45

> Som motorkøretøj fylder du pr. definision en vognbane. Da der ikke
> er en vognbane mellem de holdene biler, må du ikke køre der.

Dvs. man man kommer kørende på en typisk villavej med biler parkeret i hver
side, så må man ikke køre igennem, men skal vende om? Den går jo ikke..

> Færdselsloven skelner ikke til køretøjets faktiske størrelse. så
> bare fordi man kan bliver det ikke lovligt.
> Jeg vil formode at det koster et klip for uansvarlig kørsel, hvis
> du kommer trillende lige så stille forbi.

Hvis bilerne holder stille, så har det jo ikke noget med en overhaling at
gøre, men på et eller andet tidspunkt kommer man vel frem til et sted hvor
bilerne bevæger sig, og så kan man jo få et problem..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-09-05 10:48

Martin Sørensen wrote:
> Hvis bilerne holder stille, så har det jo ikke noget med en overhaling at
> gøre, men på et eller andet tidspunkt kommer man vel frem til et sted hvor
> bilerne bevæger sig, og så kan man jo få et problem..

Ja, jeg kan mærke at jeg skal få lavet mig en hydraulisk kobling i
stedet, hvis jeg skal kunne holde i mere end et par minutters kø-kørsel!

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 01-09-05 14:27

Martin Sørensen wrote:

> Dvs. man man kommer kørende på en typisk villavej med biler parkeret i hver
> side, så må man ikke køre igennem, men skal vende om? Den går jo ikke..

Jo det må du gerne fordi der er ikke inddelt i vognbaner. Fordi du jo
netop ikke overhaler men kører forbi noget som er parkeret.

Og da bilerne må antages at holde parkeret må du godt køre forbi dem.
Hvorimod at bilerne på motorvejen "bare" holder stille for at sætte igang
om lidt. dvs. indenfor 2 minutter, da de jo ellers ville slukke motoren da
det jo er forbudt at holde længere tid med motoren igang.

Det er som jeg ser det.

jens B. Rasmussen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-09-05 14:34

> [...]
> igang om lidt. dvs. indenfor 2 minutter, da de jo ellers ville slukke
> motoren da det jo er forbudt at holde længere tid med motoren igang.

Hvis en bil holder stille bare 1 sekund, så er det en standsning, hvad enten
motoren er startet eller ej. Og jeg vil påstå at man godt må køre forbi et
standset køretøj, både udenom, indenom, og hvad man ellers kan finde på,
også i samme vognbane..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Squish

Dato : 01-09-05 21:11

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> standset køretøj, både udenom, indenom, og hvad man ellers kan finde på,

Det anses lovmæssigt IKKE som en standsning, at holde stille pga. kø
eller lign. Man må i øvrigt hverken parkere eller standse på en
motorvej!

--
Squish
VFR750F

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-09-05 23:29

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> Hvis en bil holder stille bare 1 sekund, så er det en standsning, hvad enten
> motoren er startet eller ej.

Det er korrekt, _hvis_ bilens standsning ikke er en del af den
almindelige færdsel. Det er ikke en standsning, når man holder i
motorvejskøen.

En standset bil skal holde, hvor det er lovligt, og det vil typisk
sige (tadah!) i højre side af vejen.

--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Jan

Dato : 02-09-05 11:03

> [...]
> enten motoren er startet eller ej. Og jeg vil påstå at man godt må køre
> forbi et standset køretøj, både udenom, indenom, og hvad man ellers kan

Selvom en bil holder stille for rødt lys betragtes det som kørsel, tag ikke
fejl af det.
Flere har fået bøder for at tale i mobil og sende sms'er ved rødt lys,
konklusionen var at det betragtes som kørsel, og man derfor skal have sin
opmærksomhed på trafikken.
Man kunne derfor formode at det samme er gældende når man holder i kø.

jd

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-09-05 11:33

"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> writes:

> Man kunne derfor formode at det samme er gældende når man holder i kø.

Det gør det.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 05-09-05 09:04

Det var smuk og solrig dag da Peter B. Juul skrev
news:m2vf1jep4x.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk i dk.fritid.motorcykel:

> Det gør det.

Hvilket jo gør det til et fantastisk sted for politiet at uddele bøder for
mobiltelefoni. Det er nok de færreste der holder sig tilbage med
telefonien, når de holder i en stillestående motorvejskø.

Er det forresten tilladt at forlade bilen under kørslen?

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Bjørn S

Dato : 01-09-05 11:06

Paw Thomas Hildebrandt Christensen wrote:

> [...]
> Færdselsloven skelner ikke til køretøjets faktiske størrelse. så
> bare fordi man kan bliver det ikke lovligt.

Der har været meget lange tråde om subjektet her på gruppen tidligere,
uden et definitivt klart svar.Jeg tror resultatet var at man er i
gråsonen, hvor det afhænger meget hvordan den enkelte betjent vurderer
situisationen. Det er jo også lidt subjektivt hvor hurtig man triller
Det tætteste man kom på nogen autoritet, var som jeg husker det nogle
kopierte sider fra AOM som blev lagt i dk.binaer.motor den gang, hvor en
MC-betjent skrev et eller andet om det, men det er jo også nogle år siden
det bladet gik ned.

Uansæt hvad skal man være meget vågen når man gør det, da jeg tit ser
bilister som ynder at lukke af for en kommende MC. Holder køen helt stille
kan man også risikere bildøren går op, eller nogle pludselig udfører
krative u-vendinger (dog forhåbentlig ikke på motorvej) eller
vognbaneskift.

Måske ville nogen skrive til færdselsstyrelsen og få et klart svar, og
definitionene på plads ?
Jeg ville dog tippe på at hvis de blev nødt til at forholde sig til det,
ville de sige "Nej, det må du ikke ".

--
/Bjørn

Fra : anders majland

Dato : 01-09-05 15:00

> [...]
> MC-betjent skrev et eller andet om det, men det er jo også nogle år siden

Den vil jeg også holde mig til indtil andet er bevist ved en domstol ... Det
er ikke fordi jeg ligger og kører slalom mellem rækkerne men det sker da at
jeg lister forbi i en kø. Jeg har også engang fulgt etter en mc betjent på
motorringvejen omkring københavn og han tullede afsted og virkede ikke som
om han kørte udrykning eller havde anden grund end at han ikke gad holde i
køen af biler (dvs han var nok underlagt færdselsloven som mig). Men jeg
kører heltst til venstre for alle bilerne, så er risikoen for hasarderede
manøvrer fra bilisterne da halveret F.eks hvor holbækmotorvejen ender og
man skiftet fra 4 til 2 spor. Der har jeg da regelmæssigt trillet forbi en
stor del af køen. Men en mc med sidetasker kræver nu ganske god plads - og
den giver de fleste bilister nu også når de altså opdager at man er der ...
Der er varme sommerdage gode da folk ofte kører med åbne vinduer og kan høre
min tøffen

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : Paw Thomas Hildebran~

Dato : 01-09-05 16:04

anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid>
skrev:

> [...]
>jeg da regelmæssigt trillet forbi en
>stor del af køen. Men en mc med
>sidetasker kræver nu ganske god plads - og

2 sporet motorvej er ca 7 meter bred. Så det giver rigelig plads
til 3 rækker biler uden brug af nødspor. 8 motorcykler skulle nok
også kunne klemmes ind side om side måske kun 6 hvis det er med
sidetasker. Det er da en praktisk forøgelse at
motorvejskapasiteten på mindst 50%. Hvorfor så nøjes med 2
vognbaner.

Sikkerhed….

Et køretøj på vognbane, så er der en passende sikkerhedsafstand
til siderne, og man skal kun koncentrere sig om afstanden
fremefter, samt at man med reglerne for overhaling ved hvorfra
bagfrakommende køre forbi en.

Jeg syntes selv som motorcyklist at det er vældigt ubehageligt,
hvis jeg tilfældigvis køre i venstre side af min vognbane at der
så er en bil som presser sig forbi i samme vognbane (overhaling
uden vognbaneskift). Vi kan begge nemt være i samme bane, men det
er mig som det går ud over hvis det går galt.

Paw Thomas Hildebrandt Christensen
BMW R80/7

Fra : Lars Hansen

Dato : 02-09-05 11:00

> Hvis man bliver taget i at køre mellem 2 rækker biler der holder stille på
> motorvejen , koster det så et klip ??

Du får et klip, hvis du:

a.. Overskrider hastighedsgrænsen med mere end 30 %
b.. Kører med for kort afstand til forankørende
c.. Kører ulovligt i nødsporet
d.. Ikke spænder børn under 15 år fast i bilen
e.. Kører over for rødt
f.. Overtræder reglerne om vigepligt
g.. Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
h.. Overskrider spærrelinier ved overhaling
i.. Øger hastigheden, når du bliver overhalet
j.. Overhaler ved et fodgængerfelt
k.. Kører mod færdselsretningen
l.. Kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
m.. Ændrer færdselsretning og placering til fare/unødig ulempe for andre
trafikanter
n.. Kører venstre om helleanlæg
o.. Kører om kap eller væddeløbskørsel på vej
p.. Kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
q.. Ikke sørger for at, passager ml. 8 og 15 år anvender styrthjelm på
motorcykel

Det er taget fra www.sikkertrafik.dk

Fra : Troels Jensen

Dato : 02-09-05 17:35

"Lars Hansen" <overbeck@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du får et klip, hvis du:
> g.. Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling

Ja, og spørgsmålet er så, om køluskeren overtæder overhalingsreglerne.
--
Troels
FZ6 Fazer

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-09-05 07:20

Troels Jensen wrote:
> "Lars Hansen" <overbeck@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og spørgsmålet er så, om køluskeren overtæder overhalingsreglerne.

Det er ikke "g" du bliver "nakket" med her - det _er_ i den forstand
lovligt, hvis du kan overholde:

//
*l.. Kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik*
m.. Ændrer fæ...........
//

og her er vi ude i en vurderingssituation, som foretages af den betjent
der er på stedet i situationen - personligt vil jeg slæbe den i retten
hvis jeg blev "nakket" på den.....
(Hvilket jeg næppe gør på MC - det er værre i bil...)

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 05-09-05 13:04

Lars Hansen wrote:
> Du får et klip, hvis du:
> f.. Overtræder reglerne om vigepligt

Gad vide hvad der sker hvis en cyklist overtræder ovenstående?

Giver det også et klip hvis man intet kørekort har?

Det er jo for alvor også farligt og meget ofte sker det at cyklister
ikke overholder vigepligten, da de tror færdselsloven ikke gælder dem.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-09-05 07:14

Posti wrote:
> hej
>
> Hvis man bliver taget i at køre mellem 2 rækker biler der holder stille på
> motorvejen , koster det så et klip ??

Skal vi lige tage den (igen)

Eksempel:
Hovedvej, hvor der er dobbelt optrukne linier, må overhaling alene ske,
hvis der er plads til at foretage den, _uden_ at overskride de dobbelt
optrukne linier - de fra Aalborg kender sikkert hovedvejen forbi
Ellishøj - der overhales der lystigt og fuldt lovligt i samme vognbane
da der _er_ plads (stærkt politi overvåget vejstykke - de er der mindst
een gang om ugen for at måle selv om det er en meget sikker vej ?!)

Denne regel kan anvendes _alle_ steder

Således er det tilladt at overhale et køretøj i den samme vognbane hvis
der er plads (husk reglen om unødig gene den gælder!), - på motorvejen
kan man således forbikøre (men _ikke_ holde stille!) de køretøjer der
fremføres langsomere i fx. inderste vognbane - men kommer man over i
yderste vognbane (hvor der her antages at være et køretøj) er man på den
forkerte side af loven - der er en "inderhaling" og det må man ikke.

opsumering -
Giver bilerne plads til at man kan være i deres vognbane må man gerne
"forbikøre" dem.

Så kommer vi bare til diskussionen om om det så er klogt, men det bliver
vi nok aldrig enige om.

--
Dun@nt - der _ikke_ tager dem op mellem rækkerne i Dk, velvidende at der
er yderst få der giver plads.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-09-05 11:15

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Den vil jeg også holde mig til indtil andet er bevist ved en domstol ...

Har du en kopi af artiklen?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Troels Jensen

Dato : 03-09-05 15:13

"Posti" <Posti@indbakkeX.dk> wrote in message
> hej
>
> Hvis man bliver taget i at køre mellem 2 rækker biler der holder stille på
> motorvejen , koster det så et klip ??

Lige lidt fact-finding:
Er der nogen hér i gruppen, der faktisk har fået en bøde for at luske op
mellem to rækker biler, der holder HELT stille? Hvis det er tilfældet, kunne
det være rart, hvis den pågældende gad finde sit bødeforelæg frem og gengive
hér, hvilke bestemmelser bøden er givet efter. Derefter må det jo være
rimeligt nemt at afgøre, om forseelsen er omfattet af de nye
klippekortregler.

--
Troels
FZ6 Fazer