Larm i motor når den er kold
Fra : Thomas Seehausen

Dato : 31-08-05 20:34

Hej
Jeg er helt nybegynder på MC og har erhvervet mig en Bandit 600N fra 1996,
der har rendt omkring 61.000. Idag lagde jeg så mærke til, at der var larm i
motoren når jeg havde chockeren til, og motoren var kold. Hvad kan dette
skyldes? (håber ikke det er noget alvorligt med stempler + cylindre der er
ved at være færdige)

Fra : Troels Jensen

Dato : 31-08-05 22:12

"Thomas Seehausen" <seehausensletdette@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er helt nybegynder på MC og ....Idag lagde jeg så mærke til, at der
var larm i
> motoren

Hej Thomas

Hvis jeg kender "nørderne" (altså eksperterne) herinde ret, vil de meget
gerne hjælpe dig, især hvis du bliver lidt mere specifik. Der er jo
grundlæggende ikke mange motorer, der ikke larmer, hvis man ellers kan få
dem startet.

Altså; hvor kommer larmen fra, hvad er det for en slags larm, er det kun i
tomgang eller er der også larm, når du kører osv. osv. osv.

--
Troels
FZ6 Fazer

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 01-09-05 07:32

Larmen er som sagt der kun når den er kold og jeg har ikke lagt mærke til
den under kørsel eller under tomgang. Det er svært lige at lokalisere larmen
men virker til at komme fra en af cylindrene. Med hensyn til at beskrive
hvordan det lyder... hmm... måske lidt henad en meget hurtig raslen. Det er
ikke noget motoren har gjort tidligere og jeg er ikke blevet gjort opmærksom
på noget hverken ved køb (i april) eller ved påsætning af udstødning (i
juli)

Fra : Bo Christensen

Dato : 01-09-05 09:58

> på noget hverken ved køb (i april) eller ved påsætning af udstødning (i
> juli)
dysede du om ved montering af udstødning ?
(og var det nødvendigt ifølge fabrikant)
mvh bo

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 01-09-05 16:22

Hejsa.

Min bandit gør lidt det samme, og hvis man lytter efter gør den det også når
den er varm, og når man kører, især ved omkring 6000rpm, (ca 120Km/t)..
Cyklen har kørt over 91000Km, og har haft raslelyd, siden jeg fik den ved
45000Km, mange nævner knastkædestrammer, og knastkæde, men som sagt min har
gjort det i små 46000km nu, og det er ikke blevet værre,, motoren er en
stærk slider, min bruger vel ca 1/2 liter på 6000km ( + - afhængig af
kørsel.)

*MVH
Johan
Bandit 600n

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-09-05 17:17

Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> motoren er en stærk slider, min bruger vel ca 1/2 liter på 6000km ( + - afhængig af
> kørsel.)

Olie?

Det er da ingenting!

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 02-09-05 23:43

"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> skrev i en meddelelse

> Olie?
>
> Det er da ingenting!
>
> --
> Med venlig hilsen
> Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
> Honda RC04 - 1984

Det jeg mener!! og det efter 91500km!!! ;)

Johan

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 05-09-05 13:45

> Det jeg mener!! og det efter 91500km!!! ;)

Det er sgu rimelig imponerende

Hvad som er rigtig vigtigt med olieforbrug imellem cylinder/stempelringe
er også at man venter til man har kørt motoren ordentlig varm før man
fyrer den af. Personligt plejer jeg at køre min egen cykel i ca. 15
minutter under 4500 rpm. Men der er skaden jo ligesom sket, derefter
kører jeg normalt sjældent over 6.000 rpm.

Jeg har ikke målt forbruget for nylig. Men det er dog ca. 1 liter pr.
1000 km.

Der skal nye 985cc overstørrelsesstempler + forhåbentlig en total
motorrenovering til vinter - det skal nok blive godt

Fra : Moller

Dato : 02-09-05 14:57

> [...]
> gjort det i små 46000km nu, og det er ikke blevet værre,, motoren er en
> stærk slider, min bruger vel ca 1/2 liter på 6000km ( + - afhængig af

   Bandit'en har rustfrie yderrør... inderrørende er ikke, dette betyder
at mellem pladen i 4-1 samlingen ruster løs, og rasler svagt, sjovt nok
høres det mest når man starter på kold motor.

   samme gælder også for mellemrøret, inderøret ruster løs, og det larmer
lidt mere end mellem pladen.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 02-09-05 23:44

"

> [...]
> høres det mest når man starter på kold motor.
>
> samme gælder også for mellemrøret, inderøret ruster løs, og det larmer

Kanon, takker for det tip, det nok derfor der er en lille revne i forrøret
;)
MVH
Johan

Fra : Jacob Larsen

Dato : 03-09-05 14:22

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> [...]
> motor.
> samme gælder også for mellemrøret, inderøret ruster løs,
> og det larmer lidt mere end mellem pladen.

Ved du tilfældigvis om dette også gælder for en CBR?

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Moller

Dato : 03-09-05 15:03

Jacob Larsen wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> wrote in message

> Ved du tilfældigvis om dette også gælder for en CBR?

   Afhva... du kommer da ikke her og spørg om problemer på en Honda ???
kan du så vaske din mund med sæbe.

   Nå, men hvis det er lykkedes at finde en fejl på en honda af den art,
så er det nemmest at tage udstødningen af og inspicere den. Husk nye
udstødningspakninger.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 03-09-05 15:11

> [...]
> af den art, så er det nemmest at tage udstødningen af og
> inspicere den. Husk nye udstødningspakninger.

Nej nej, du misforstår helt. Det er bare ren interesse. Der er selvfølgelig
ikke noget at høre på Malibu Barbie.

Fra : Moller

Dato : 03-09-05 15:18

Jacob Larsen wrote:

> Nej nej, du misforstår helt. Det er bare ren interesse. Der er selvfølgelig
> ikke noget at høre på Malibu Barbie.

   *LOL* Malibu Barbie ... Jacob, bare for at sikre mig, der er ingen
Honda du kan savle over bag min havelåge, så ik nogen gode ide'er hvis
Malibu Barbie savner en Kent ;)

Fra : Jacob Larsen

Dato : 03-09-05 15:39

> *LOL* Malibu Barbie ... Jacob, bare for at sikre mig, der
> er ingen Honda du kan savle over bag min havelåge, så ik nogen
> gode ide'er hvis Malibu Barbie savner en Kent ;)

At jeg så ved, at manden rent faktisk hedder Ken og ikke Kent stiller mig
ikke i et bedre lys, vel?

Det skal lige fortælles, at jeg har to søstre. Lad os bare sige, at det er
derfor jeg ved det.

Fra : Moller

Dato : 03-09-05 16:03

Jacob Larsen wrote:

> At jeg så ved, at manden rent faktisk hedder Ken og ikke Kent stiller mig
> ikke i et bedre lys, vel?

   *LOL* nopes... tværtimod

> Det skal lige fortælles, at jeg har to søstre. Lad os bare sige, at det er
> derfor jeg ved det.

   Ja nogen gange kan det være en fordel med søskende, i dit tilfælder her
er det som bortforklaring ;) jo jo, Barbie Larsen, vi kender til dit
skabsnavn nu.

Fra : Ewan

Dato : 01-09-05 16:33

> [...]
> men virker til at komme fra en af cylindrene. Med hensyn til at beskrive
> hvordan det lyder... hmm... måske lidt henad en meget hurtig raslen.

Det kunne lyde som om det kunne være knastkæden, men man skal være meget
forsigtig med at sige noget helt skråsikkert.
For det første er det jo ikke sikkert det er den (den skal strammes - eller
udskiftes, hvis det er den), dernæst er det måske lidt voldsomt at hævde,
hvis det viser sig at det kun er en meget mindre (og mere ubetydelig) ting,
der giver den lyd.

Det lyder heller ikke så slemt, hvis det kun er mens den er kold, den siger
sådan - ting udvider sig jo ved varme og det betyder somme tider "pasform"
når man snakker MC.

En anden, meget mere usandsynlig, mulighed kunne være fittings i
krumtap/plejlstang, men det vil næppe give en hurtig raslen. Idet det
sikkert vil forekomme i én cylinder til at starte med vil det jo kun være en
lyd der så skulle komme i hver fjerde takt.

Vær under alle omstændigheder forsigtig med at kaste dig ud i det værst
tænkelige, det tror jeg vi er mange der har lært nogle dyre lektier af.

Køb og læs Mogens Damkiers: Motorcykelbogen. Han skriver så alle kan forstå
det og han beskriver nærmest alt, hvad der er værd at vide for nye MC'ister.
(Vær opmærksom på at han for relativt nyligt udgav en nyere udgave af bogen.
Clausen Forlag).

Fra : p.jarnbak

Dato : 01-09-05 19:32

"Ewan" <matus99@yahoo.com> wrote in message

> [...]
>
> Det lyder heller ikke så slemt, hvis det kun er mens den er kold, den
> siger sådan - ting udvider sig jo ved varme og det betyder somme tider

Kan også bare være en dårlig udstødningspakning,er set før.
Hej Palle.

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 02-09-05 08:11

Ved montering af den nye udstødning fik jeg foretaget en omdysning og jeg
har fået strammet knastkæden så det kan vel heller ikke være det...

Det sjove er imidlertid, at da jeg igår ville køre en kort tur var der ingen
larm så jeg ved ikke hvad det kan have været

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-09-05 11:07

"Ewan" <matus99@yahoo.com> writes:

> [...]
> for nye MC'ister. (Vær opmærksom på at han for relativt nyligt
> udgav en nyere udgave af bogen. Clausen Forlag).

Den bog kan jeg også anbefale Den kan jo også lånes på
biblioteket, så er der lidt mere til benzinen
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R