Hejsa
I dag var jeg ude og lege lidt med kasperkk (her fra gruppen af) og vi havde
det egentlig meget skægt.. Dog begyndte min maskine at sætte lidt ud når jeg
gav fuld gas og så gik det sjove jo ligesom lidt af fløjten
..
Nu er spørgsmålet "blot" hvad fejlen mon er? (fejlbeskrivelsen er længere
nede i denne besked).
Jeg har "lige" købt en Yamaha FZR600R her for 10 dage siden. Da jeg
oprindeligt skulle kigge på maskinen havde vi aftalt en dato (en lørdag) men
mødet var nødt til at blive udskudt pga. problemer med maskinen. Motoren
havde kun gået på 2 cylindre så "sælger" kørte den til Franz Kroon i Århus,
som så fik lov til at gå og pusle om maskinen i 3 timer. De skiftede
tændrørene og syncroniserede karburatorne og rodede lidt med maskinen.. CO
målingen havde vist 6, og til syn må den vist kun vise 3, det er vist tegn
på for fed blanding? Mener sælger sagde, at de to midterste tændrør var
sodet til. Det blev selvfølgelig lavet på værkstedet.
Maskinen kørte virkelig godt da jeg købte den. Her 10 dage / ~ 1000 km
senere er der bare kommet fejl igen.. Jeg har mailet "sælger" og spurgt om
det er de samme fejl-symptomer jeg har nu, som han havde før
værkstedbesøget, men hvis det nu ikke er dette, vil jeg gerne høre hvad I
har af gode råd til løsningsforslag
.
Hvis det er samme fejl som dem der blev lavet for 10 dage siden burde der jo
være garanti på det arbejde værkstedet har udført, og den burde vel gælde
selvom man har kørt 1000 km i mellemtiden?
Det er bare knap så sjovt at værkstedet ligger i Århus og motorcyklen står
på sydfyn.. Hvis det nu er den fejl der er opstået igen, kan jeg så godt
køre til Århus på kun 2 cylindre, uden maskinen tager skade?
Fejlbeskrivelse:
Ved fuld gas begynder maskinen at "kløjs i det". Hvis jeg drejer rullen helt
i bund begynder maskinen at hoppe lidt, ligegyldigt hvilket gear jeg kører
i. Omdrejningstælleren kører ikke jævnt, jeg kan mærke maskinen taber
trækkraft og så hurtigt får den tilbage igen. Det er næsten som var der
kængurubenzin i tanken, "hakken" og "hoppen" er nok de bedste ord til at
beskrive hvordan det føles.
Hvis jeg giver gas stille og rolidt og dermed accelerer langsomt, kan jeg
sagtens køre jævnt fra f.eks. 3333 til 8888 rpm uden nogle "udsættere"..
Jeg har allerede prøvet mig lidt frem. Først prøvede jeg at åbne
tankdækslet, i håb om at det blot var vakuum i tanken der drillede. Dette
hjælp desværre intet.
Vand i karburatorne? Jeg har skruet højre sideskjold af maskinen, men jeg er
vist også nødt til at tage tanken af for at komme til karburatorne (og det
nåede jeg ikke i dag).
Har kørt med reservetank slået til et par gange, men det er et stykke tid
siden. Har brugt 1½ tankfuld benzin siden jeg sidst var på reservetank.
Skiftet til reservetank er for resten elektronisk. Der sidder sådan en knap
på venstre kåbe og der går ledninger hen til den, ikke slanger. Er der
benzinhane på min maskine? Det vil være rart nok at kunne lukke hvis jeg
skal pille tanken af... Har ikke fået købt nogen Haynes/Clymer endnu
Undskyld det lange indlæg.. Jeg har problemer med at holde sådanne indlæg
korte. Håber i kom igennem al teksten
På forhånd tak, mvh
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk