Sætter ud?
Fra : Anders Houmark

Dato : 27-08-05 21:11

Hejsa
I dag var jeg ude og lege lidt med kasperkk (her fra gruppen af) og vi havde
det egentlig meget skægt.. Dog begyndte min maskine at sætte lidt ud når jeg
gav fuld gas og så gik det sjove jo ligesom lidt af fløjten ..

Nu er spørgsmålet "blot" hvad fejlen mon er? (fejlbeskrivelsen er længere
nede i denne besked).

Jeg har "lige" købt en Yamaha FZR600R her for 10 dage siden. Da jeg
oprindeligt skulle kigge på maskinen havde vi aftalt en dato (en lørdag) men
mødet var nødt til at blive udskudt pga. problemer med maskinen. Motoren
havde kun gået på 2 cylindre så "sælger" kørte den til Franz Kroon i Århus,
som så fik lov til at gå og pusle om maskinen i 3 timer. De skiftede
tændrørene og syncroniserede karburatorne og rodede lidt med maskinen.. CO
målingen havde vist 6, og til syn må den vist kun vise 3, det er vist tegn
på for fed blanding? Mener sælger sagde, at de to midterste tændrør var
sodet til. Det blev selvfølgelig lavet på værkstedet.
Maskinen kørte virkelig godt da jeg købte den. Her 10 dage / ~ 1000 km
senere er der bare kommet fejl igen.. Jeg har mailet "sælger" og spurgt om
det er de samme fejl-symptomer jeg har nu, som han havde før
værkstedbesøget, men hvis det nu ikke er dette, vil jeg gerne høre hvad I
har af gode råd til løsningsforslag .
Hvis det er samme fejl som dem der blev lavet for 10 dage siden burde der jo
være garanti på det arbejde værkstedet har udført, og den burde vel gælde
selvom man har kørt 1000 km i mellemtiden?
Det er bare knap så sjovt at værkstedet ligger i Århus og motorcyklen står
på sydfyn.. Hvis det nu er den fejl der er opstået igen, kan jeg så godt
køre til Århus på kun 2 cylindre, uden maskinen tager skade?

Fejlbeskrivelse:

Ved fuld gas begynder maskinen at "kløjs i det". Hvis jeg drejer rullen helt
i bund begynder maskinen at hoppe lidt, ligegyldigt hvilket gear jeg kører
i. Omdrejningstælleren kører ikke jævnt, jeg kan mærke maskinen taber
trækkraft og så hurtigt får den tilbage igen. Det er næsten som var der
kængurubenzin i tanken, "hakken" og "hoppen" er nok de bedste ord til at
beskrive hvordan det føles.
Hvis jeg giver gas stille og rolidt og dermed accelerer langsomt, kan jeg
sagtens køre jævnt fra f.eks. 3333 til 8888 rpm uden nogle "udsættere"..

Jeg har allerede prøvet mig lidt frem. Først prøvede jeg at åbne
tankdækslet, i håb om at det blot var vakuum i tanken der drillede. Dette
hjælp desværre intet.

Vand i karburatorne? Jeg har skruet højre sideskjold af maskinen, men jeg er
vist også nødt til at tage tanken af for at komme til karburatorne (og det
nåede jeg ikke i dag).
Har kørt med reservetank slået til et par gange, men det er et stykke tid
siden. Har brugt 1½ tankfuld benzin siden jeg sidst var på reservetank.
Skiftet til reservetank er for resten elektronisk. Der sidder sådan en knap
på venstre kåbe og der går ledninger hen til den, ikke slanger. Er der
benzinhane på min maskine? Det vil være rart nok at kunne lukke hvis jeg
skal pille tanken af... Har ikke fået købt nogen Haynes/Clymer endnu

Undskyld det lange indlæg.. Jeg har problemer med at holde sådanne indlæg
korte. Håber i kom igennem al teksten

På forhånd tak, mvh

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-08-05 21:15

Anders Houmark wrote:

[klip]

> Vand i karburatorne? Jeg har skruet højre sideskjold af maskinen, men
> jeg er vist også nødt til at tage tanken af for at komme til
> karburatorne (og det nåede jeg ikke i dag).

Glemte selvfølgelig at nævne, at jeg tænkte på at tømme bundkarene og så
bagefter hælde lidt karburatorsprit i tanken..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-08-05 22:10

> Glemte selvfølgelig at nævne, at jeg tænkte på at tømme bundkarene og
> så bagefter hælde lidt karburatorsprit i tanken..

Prøv at gå et trin videre og gøre det, frem for blot at tænke på det.

Det kunne godt være en årsag, så det er nemmest at få den fejlmulighed
aflivet så hurtigt som muligt..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-08-05 23:16

Martin Sørensen wrote:

> Prøv at gå et trin videre og gøre det, frem for blot at tænke på det.
>

> Det kunne godt være en årsag, så det er nemmest at få den fejlmulighed
> aflivet så hurtigt som muligt..

Det blev bare regnvejr da jeg stod med det, og det var mere end jeg kunne
overskue med den hovedpine jeg rendte rundt med
Troede også at man skulle have tanken af for at tømme svømmerhusene, men
efter jeg har chattet lidt med René over IRC tror jeg godt, at jeg kan tømme
dem ved at tage kåben af og bruge en lang skruetrækker... Vil forsøge mig i
morgen, håber virkelig det er dét, og ikke noget lort med karburatorne..
7-9-13... :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 28-08-05 08:15

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> morgen, håber virkelig det er dét, og ikke noget lort med karburatorne..

Har du været på reserve-tank ? Ellers lyder det ikke som om det er
problemet, og i så fald
ville problemet nok være på alle 4 cylindre.
Nu siger du der var regn? Måske fejlen skal findes på tændingen? Tjek også
lige tændrørene efter.
Det er trods alt noget nemmere end at skulle hele vejen til århus med den.

Thomas
RF 600R

Fra : Peter Sindrup

Dato : 28-08-05 08:35

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message

> Det blev bare regnvejr da jeg stod med det, og det var mere end jeg kunne
> overskue med den hovedpine jeg rendte rundt med

Hvorfor ikke bare starte med karburatorspritten?
Hvis det "kun" er vand eller kondens i karburatorene, så klarer spritten
fint
det, der er ingen grund til at skille og tømme dem.

Peter

Fra : Armand

Dato : 28-08-05 17:44

Martin Sørensen wrote:

> Prøv at gå et trin videre og gøre det, frem for blot at tænke på det.

Hvorfor dog det hvis den kunne repareres on-line her i gruppen?

--
Armand.

Fra : Kantana MC

Dato : 28-08-05 02:04

"Skift dit luftfilter

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-08-05 17:45

Anders Houmark wrote:

Skildte maskinen ad i dag. Først tog jeg og kontrollerede tændrørene. Alle
sammen så fine ud? har taget et par billeder af dem, men de blev lidt
mørkere end forventet. Jeg har prøvet at gøre billedet lysere, uden at
ændre på farven på tændrøret..
http://www.andersh.dk/sparkplug1.jpg og http://www.andersh.dk/sparkplug2.jpg

Luftfilteret ser vel egentlig også fint nok ud?
www.andersh.dk/luftfilter.jpg

Jeg tømte bundkarene, eller i hvert fald lod et halvt glas fylde med benzin
før jeg lukkede skruen igen. Jeg kunne ikke finde nogen benzinhane på
tanken, så jeg går ud fra at bundkarene vil blive fyldt "automatisk" og jeg
derfor ikke kan tømme dem fuldstændigt, da benzinen fra tanken vil strømme
ned i dem ret hurtigt?

Efter maskinen var samlet tog jeg den en tur ned til den lokale tanksation
og gav den omkring 0,25L karburatorsprit og det lader til at have hjulpet på
problemet. Synes ikke den sætter ud når den får fuld hane.. synes dog heller
ikke den kører fuldstændig som før problemerne, men det er vel blot
indbildning..

Tak for rådene.. tror (håber) problemet er løst... :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 29-08-05 08:16

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in
message news:5OlQe.66181$Fe7.220854@news000.worldonline.dk
> [...]
> hane.. synes dog heller ikke den kører fuldstændig som
> før problemerne, men det er vel blot indbildning..

Normalt skal man bruge en del mere karburatorsprit end det. En eller anden
herindefra har engang lavet en test, for at vise hvor meget vand
karburatorsprit rent faktisk optager, og det er ikke så meget, som man
skulle tro.

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 29-08-05 20:03

Anders Houmark wrote:

> [...]

> indbildning..
>
> Tak for rådene.. tror (håber) problemet er løst... :)

Først tillykke med cyklen.

Jeg har har et problem lidt i den stil med min FZR600R, problemer med at
tage gassen og en masse hopperi til følge.

Det blev løst med lidt over 0.5 liter karburator sprit i en tank benzin. Har
aldrig haft det siden.

Benzin pumpen er i øvrigt indbygget i tanken, så du behøver ikke at tænke på
at finde en benzinhane og lukke for den.

Mere sprit!

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 29-08-05 21:13

Hej.
Har prøvet noget lign engang, men nu ser dte ud til du har fundet
problemet...
Min bandit 600, havde det med at køre underligt efter nogle km, som om den
fik karburatoris, som følge af vand i tanken, efter en helvedes til bøvl og
flere liter sprit, fandt jeg ud af at to af hoveddyserne var løse, og var
faldt halvt ud, og lå imod bunden af svømmerhus-et-/ene, ret trælst, men det
er 35000km siden, og den kører stadig.. ;)

MVH
Johan
Bandit600

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-08-05 23:02

Brian Lund Larsen wrote:

> Først tillykke med cyklen.

Tak skal du have.. og i lige måde

Og tak til jer andre der har bevaret mine spørgsmål.

> Jeg har har et problem lidt i den stil med min FZR600R, problemer med
> at tage gassen og en masse hopperi til følge.
>
> Det blev løst med lidt over 0.5 liter karburator sprit i en tank
> benzin. Har aldrig haft det siden.

Cool.. Lyder jo meget som mit problem. Prøver at hælde en anelse mere sprit
i tanken næste gang jeg tanker. Lige nu har den fået ½ liter til omkring
21-24 liter benzin ( har tanket af 2 gange).. Prøver at tanke igen om ~10
liter og så give den ½ liter igen.. kan være det løser alle problemerne..
Der var lige en enkelt "udsætter" i dag, men ellers har den opført sig flot.

> Benzin pumpen er i øvrigt indbygget i tanken, så du behøver ikke at
> tænke på at finde en benzinhane og lukke for den.

Lækkert. Har du købt en Haynes til den? Har fået tilbudt en af Køsters
Motorboghandel til 368kroner.

> Mere sprit!

Kan jeg for resten komme i kontakt med dig? Evt. via ICQ / Messenger, eller
måske mail? :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 29-08-05 23:38

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in
message news:txLQe.66274$Fe7.221257@news000.worldonline.dk

http://www.birgersbilligebilboeger.dk/

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 30-08-05 09:20

Anders Houmark wrote:

> Lækkert. Har du købt en Haynes til den? Har fået tilbudt en af Køsters
> Motorboghandel til 368kroner.

> Kan jeg for resten komme i kontakt med dig? Evt. via ICQ / Messenger,
> eller måske mail? :)

Det er ikke lykkedes mig at finde en Haynes til den, kun til FZR600 (US) og
Thundercat. Thundercat er næsten den samme cykel på nær detaljer så som som
kåben, så den kan sikkert bruges.

Fandt dog værksteds manualen som pdf (og på tysk) for noget tid siden, så
jeg er nogenlunde dækket ind.

Hvis du bytter invalid ud med dk i min email skulle det virke.

--
FZR600R | http://cze.dk | http://dfmc.dk/?id=673

Fra : Armand

Dato : 15-09-05 15:41

Anders Houmark wrote:

> [...]
> liter og så give den ½ liter igen.. kan være det løser alle problemerne..

Jo større spritmængde i forhold til bensinmængden, vil lette emulsionen
af vandet, så start med at hælde spritten i den mest muligt tømte tank
og ryst evt. samtidig med lidt at du giver kemien lidt tid at arbejde i
- Inden(!) at du fylder tanken op med bensin!!

Vandet lægger sig tungt nederst i bensinen - d.v.s. både i tanken og i
karbunaderne, så allerede fra de første dråber vil det være vand og
snavs der løber fra svømmerhusets tap-ventil. Så regn blot med at du har
fået vand ud derfra selvom svømmerhusene ikke har været helt tømt.
På den anden side så kan det tænkes at du ved genfyldningen har fået
vand med igen da det først var senere, på tankstationen, at du fik sprit
i tankindholdet :-/
Hvis du ikke bliver helt tilfreds efter næste tankning, så prøv at tømme
svømmerhusene endnu engang og se!

--
Armand.