Regler for tuning/motorskift?
Fra : Stiffer

Dato : 27-08-05 14:43

Hvordan er reglerne for tuning af mc'er? Er det ligesom biler med 20%?
Hvad så hvis man sætter anden motor på?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-08-05 14:47

> Hvordan er reglerne for tuning af mc'er? Er det ligesom biler med 20%?

Ligesom på biler må du tune alt det du vil på den originale motorblok, den
skal dog stadig overholde forureningsgrænserne.

> Hvad så hvis man sætter anden motor på?

Så må den maks. yde 20% mere end den originale.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Stiffer

Dato : 27-08-05 15:11

Martin Sørensen wrote:

> Ligesom på biler må du tune alt det du vil på den originale motorblok, den
> skal dog stadig overholde forureningsgrænserne.

> Så må den maks. yde 20% mere end den originale.

Man kan ikke omsyne med en motor der er kraftigere end de 20%?

Fra : Per

Dato : 27-08-05 20:00

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> Ligesom på biler må du tune alt det du vil på den originale motorblok, den
> skal dog stadig overholde forureningsgrænserne.

> Så må den maks. yde 20% mere end den originale.

Det er vist ikke helt rigtigt.

Hvis du fx. har en cbr600 pc31 motor og køber en nyere cr600 motor stadig
pc31 og så sætter turbo på, hvilket giver en merydelse over 20% ¨så er det
stadigvæk lovligt.

Der er ingen grænser for hvor meget mere en anden ens motor må yde - men den
må ikke være mere en 20 % større i slagvolumen den den originale - du må fx.
ikke smide en cbr900 motor på en cbr 600 da forøgelsen er over 20%

Og så er der jo også alt det der med told og skat, hvis den ændres til en
anden model - jeg ved ikke hvornår de taler om en anden model - der bliver
næppe tale om det hvis det kun er motoren der ændres.

Mvh. Per!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-08-05 20:19

> Det er vist ikke helt rigtigt.

Nå.

> Hvis du fx. har en cbr600 pc31 motor og køber en nyere cr600 motor
> stadig pc31 og så sætter turbo på, hvilket giver en merydelse over
> 20% ¨så er det stadigvæk lovligt.

Det er heller ikke det jeg betegner som motorskift. En motorblok er jo
stadig original, selv om den kommer fra en anden motorcykel.

> [...]
> men den må ikke være mere en 20 % større i slagvolumen den den
> originale - du må fx. ikke smide en cbr900 motor på en cbr 600 da

Lad mig citere fra
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=110568&vID=200857&i=272:
----
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større
effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor.
----

Så først og fremmest, så er det 20% ekstra effekt, ikke slagvolumen. Stor
slagvolumen giver blot ekstra vægt og det er altså ikke ulovligt.

Længere nede står der:
----
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en
senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for
effektforøgelsen.
Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af
en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, f.eks.
ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive anset
for et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.
----

Så vidt jeg kan se, så underbygger det mit tidligere postulat.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 30-08-05 14:02

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> den ændres til en anden model - jeg ved ikke hvornår de
> taler om en anden model - der bliver næppe tale om det

Jeg mener også at Martin har ret. Se f.eks. http://powerpage.dk/lovligt.htm

Reglerne er de samme for motorcykler som for biler.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Bo-gsxR

Dato : 30-08-05 18:11

> den
> skal dog stadig overholde forureningsgrænserne.

har hørt et rygte, der siger at der ikke er forurenings
værdier/grænser for mc før de nyere eu krav.
vist nok euro 2 eller sådan noget...

bo-gsxR
www.skakmat.webbyen.dk