>>> Hvordan er reglerne for tuning af mc'er? Er det ligesom biler med
>>> 20%?
>> Ligesom på biler må du tune alt det du vil på den originale
>> motorblok, den skal dog stadig overholde forureningsgrænserne.
>>> Hvad så hvis man sætter anden motor på?
>> Så må den maks. yde 20% mere end den originale.
> Det er vist ikke helt rigtigt.
Nå.
> Hvis du fx. har en cbr600 pc31 motor og køber en nyere cr600 motor
> stadig pc31 og så sætter turbo på, hvilket giver en merydelse over
> 20% ¨så er det stadigvæk lovligt.
Det er heller ikke det jeg betegner som motorskift. En motorblok er jo
stadig original, selv om den kommer fra en anden motorcykel.
> Der er ingen grænser for hvor meget mere en anden ens motor må yde -
> men den må ikke være mere en 20 % større i slagvolumen den den
> originale - du må fx. ikke smide en cbr900 motor på en cbr 600 da
> forøgelsen er over 20%
Lad mig citere fra
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=110568&vID=200857&i=272:
----
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større
effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor.
----
Så først og fremmest, så er det 20% ekstra effekt, ikke slagvolumen. Stor
slagvolumen giver blot ekstra vægt og det er altså ikke ulovligt.
Længere nede står der:
----
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en
senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for
effektforøgelsen.
Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af
en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, f.eks.
ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive anset
for et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.
----
Så vidt jeg kan se, så underbygger det mit tidligere postulat.
--
signing off.. Martin Sørensen