|
| Skæv bremseskive!? Fra : Studen |
Dato : 26-08-05 20:01 |
|
Hej allesammen
Satenedeme om jeg ikke lige pludselig opdager, at min ene bremseskive
pludselig er blevet skæv... Hvordan er det lige sådan noget sker? Jeg ved
med sikkerhed, at jeg ikke selv har beskadiget skiven. Jeg bruger en
skivelås, men jeg kan ikke se nogle spor efter tyveriforsøg - hverken på
skive eller lås. Jeg har opdaget det ved, at kaliperen pludselig pumper ind
og ud, når jeg bare kører uden at bremse (jeg kan også se at skiven "bølger"
svagt) Dog kan jeg intet mærke ved alm. nedbremninger!? Kan det skyldes at
"nogen" har prøvet at flytte min låste maskine?
Jeg har faktisk én spritny skive i reserve (sidegevinst ved et fælgkøb) men
da de monterede skiver er ret slidte, er jeg vel nødt til at købe en ny
mere?
Er der nogen der har "en naturlig foklaring"?
Mvh
Studen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
| |
Thomas Jensen (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 27-08-05 00:39 |
| | |
Studen (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 27-08-05 01:00 |
|
"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
news:430fa7a1$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det kan ske ved, at man efter en del bremsning, holder helt stille, og
> samtidig med holder bremsen inde.
> Så trykker man på skiven ét sted mens den er varm nok til at kunne
> påvirkes i formen.
AV - det var en god (og sandsynlig forklaring). Dog mener jeg ikke at
belaste mine bremser mere end den gennemsnitlige MC'er (eller også er det
bare et kraftigt hint til at komme igang med den slankekur). Jeg har nemlig
helt sikkert for vane at holde forbremsen inde, når jeg holder stille for
fx. rødt (gør "alle" ikke det?)
Der vist ikke andet for end at få en ny skive.. Jeg har, som tidligere
skrevet, én liggende i reserve, men der står ikke producent navn på den, og
den ligner til forveksling en original skive. I så fald er jeg vel nødt til
at købe udskifteren ved en honda-pusher; er de originale skiver ikke dyere
end dem man eksempelvis kan finde i MC-nøglen??
--
Mvh
Studen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
| |
Carl Dragert (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Carl Dragert |
Dato : 27-08-05 09:54 |
|
"Studen" <studenREM@gmail.com> wrote in message
news:430facf4$0$75427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> AV - det var en god (og sandsynlig forklaring). Dog mener jeg ikke at
> belaste mine bremser mere end den gennemsnitlige MC'er (eller også er det
> bare et kraftigt hint til at komme igang med den slankekur). Jeg har
> nemlig helt sikkert for vane at holde forbremsen inde, når jeg holder
> stille for fx. rødt (gør "alle" ikke det?)
Nej det gør 'vi' ikke når vi holder stille har vi bagbremsen aktiveret,
aldrig forbremsen.
Hilsen Carl
| |
Studen (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 27-08-05 10:02 |
|
"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.danmark> wrote in message
news:43102a16$0$42224$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Nej det gør 'vi' ikke når vi holder stille har vi bagbremsen aktiveret,
> aldrig forbremsen.
>
> Hilsen Carl
Hej Carl
Javel så - er det fordi "I" allesammen er nogle gamle ræve, eller sov jeg
bare lidt rigeligt til motorcykelteorien?
--
Mvh
Studen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
| |
Bjørn S (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 27-08-05 10:26 |
|
Studen wrote:
>
> Hej Carl
>
> Javel så - er det fordi "I" allesammen er nogle gamle ræve, eller sov jeg
> bare lidt rigeligt til motorcykelteorien?
>
Nej, det er nok fordi nogle har været på et DMC-bronsekursus
Prøv det, prøv det !
--
/Bjørn
| |
Kåre Nejmann (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 27-08-05 10:35 |
|
"Studen" <studenREM@gmail.com> wrote:
>> Nej det gør 'vi' ikke når vi holder stille har vi bagbremsen aktiveret,
>> aldrig forbremsen.
>Javel så - er det fordi "I" allesammen er nogle gamle ræve, eller sov jeg
>bare lidt rigeligt til motorcykelteorien?
Det med bagbremsen har jeg også lært på DMC's Bronzekursus.
Idéen er, at hvis du bliver påkørt bagfra mens du holder stille, er
cyklen mere stabil hvis baghjulet - og ikke forhjulet - er bremset.
I store træk kan det sammenlignes med hhv. forhjuls- og
baghjulsblokering mens man kører. Hvis forhjulet er blokeret mister du
muligheden for at styre, og baghjulet vil forsøge at "overhale".
Hvis baghjulet er blokeret har du stadig forhjulet til at hjælpe med
at holde retningen, og baghjulet virker som "slæbeanker", der helst
vil være på linje med bevægelsesretningen.
--
Kåre
| |
Jacob Larsen (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 27-08-05 10:02 |
|
"Studen" <studenREM@gmail.com> wrote in message
news:430facf4$0$75427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> Der vist ikke andet for end at få en ny skive.. Jeg har,
> som tidligere skrevet, én liggende i reserve, men der
> står ikke producent navn på den, og den ligner til
> forveksling en original skive. I så fald er jeg vel nødt
> til at købe udskifteren ved en honda-pusher; er de
> originale skiver ikke dyere end dem man eksempelvis kan
> finde i MC-nøglen??
Jo, meget! Og dem i MC-nøglen er meget dyrere end dem du køber i Tyskland.
Hvad med at kigge hos f.eks. www.louis.de ?
Lad være med at snyde dig selv.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
| |
Studen (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 27-08-05 10:20 |
|
"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote in message
news:43102bff$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
> Jo, meget! Og dem i MC-nøglen er meget dyrere end dem du køber i Tyskland.
> Hvad med at kigge hos f.eks. www.louis.de ?
Ahhh - Ditlev Louis wieder noch!! Jeg kræver sq snart at blive ophævet til
stamkunde med special-privilegier... Vidste faktisk ikke at Hrr.Ditlev
gjorde det i bremseskiver - tak for det!
> Lad være med at snyde dig selv.
Det har jeg bestemt heller ikke for vane - meget sjældent at jeg køber det
ene eller andet ved en dansk MC-pusher (jeg tillader mig, ikke at bekymre
mig om de danske forhandleres ve og vel, da jeg er en fattigrøv :)
--
Mvh
Studen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
| |
Hekto (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 27-08-05 19:13 |
|
In article <430facf4$0$75427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
studenREM@gmail.com says...
> Der vist ikke andet for end at få en ny skive.. Jeg har, som tidligere
> skrevet, én liggende i reserve, men der står ikke producent navn på den, og
> den ligner til forveksling en original skive. I så fald er jeg vel nødt til
> at købe udskifteren ved en honda-pusher; er de originale skiver ikke dyere
> end dem man eksempelvis kan finde i MC-nøglen??
>
Måske falder den på plads med et ordentligt dask med en hammer (træklods
imellem!) No joke!!!
Det lykkes ikke hver gang, og der skal slås til; men det er et forsøg
værd.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 27-08-05 07:53 |
|
> Jeg har faktisk én spritny skive i reserve (sidegevinst ved et
> fælgkøb) men da de monterede skiver er ret slidte, er jeg vel nødt
> til at købe en ny mere?
Hej Stud
Du kan godt kombinere en slidt og en ny skive, bare husk at ny skive kræver
nye klodser, da de gamle kloder har formet sig efter den gamle skive.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Ukendt (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-08-05 08:35 |
|
Studen skrev i meddelelsen
<430f66e1$0$97385$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Jeg har opdaget det ved, at kaliperen pludselig pumper ind
>og ud, når jeg bare kører uden at bremse (jeg kan også se at skiven
"bølger"
>svagt)
Kaliperen ? Har CBR-bremser flydende kalipre ? Eller mener Du
hovedcylinderen, og dermed bremsegrebet ? :-| I fald at det er
hovedcylinderen at Du omtaler, så er grebets justerskrue mod hovedstemplet
justeret alt for langt ind, og bremsevædsken er forhindret i at løbe tilbage
til bremsevædskebeholderen. Det giver hængende bremser > varme > mere
hængende bremser > skæve skiver.
Er det faste kalipre, med stempler på begge sider af skiven, så skal Du
tilmed kontrolere at _alle_ stemplerne selv trækker sig tilbage. (se
tidligere indlæg om tætningsringe i kalipre).
>Dog kan jeg intet mærke ved alm. nedbremninger!? Kan det skyldes at "nogen"
har prøvet at flytte min >låste maskine?
Måske :-/ Men mere sansynligt er "hængende" bremser, og selvfølgelig, meget
slidte skiver deformeres selvsagt lettere.
>Jeg har faktisk én spritny skive i reserve (sidegevinst ved et fælgkøb) men
>da de monterede skiver er ret slidte, er jeg vel nødt til at købe en ny
>mere?
E-bay !
mvh
Orla
| |
Studen (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 27-08-05 10:00 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:43101e63$0$68407$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Kaliperen ? Har CBR-bremser flydende kalipre ? Eller mener Du
> hovedcylinderen, og dermed bremsegrebet ? :-| I fald at det er
> hovedcylinderen at Du omtaler, så er grebets justerskrue mod hovedstemplet
> justeret alt for langt ind, og bremsevædsken er forhindret i at løbe
> tilbage
> til bremsevædskebeholderen. Det giver hængende bremser > varme > mere
> hængende bremser > skæve skiver.
Hej Orla
CBR600F3 har flydende bremser (eller hedder det halvtflydende?) Det er
dermed på selve kalipren, at jeg kan se "bevægelsen". Dog har du måske fat i
noget mht. justering af bremsegreb - jeg bruger en bremsemaster fra en
CBR600RR, hvor grebet kan justeres i 9 "hak". Jeg mener at bruge "6" - men
jeg har ikke lagt mærke til at mine skiver generelt skulle blive ekstra
varme - men måske er det en del af svaret, samt at jeg altid har
bremsegrebet trykket ind ved stilstand (ala rødt lys)
> Er det faste kalipre, med stempler på begge sider af skiven, så skal Du
> tilmed kontrolere at _alle_ stemplerne selv trækker sig tilbage. (se
> tidligere indlæg om tætningsringe i kalipre).
Jo tak, det må jeg hellere kigge på - jeg renoverede bare begge kalipre (med
nye tætningsringe) i juni måned, så det ville undre mig en del.
> E-bay !
Jeg var også begyndt at savne de mange timers sniffen rundt efter gode
billige stumper :) Men det frister jo lidt, at få en spritny, når nu jeg har
én liggende i forvejen.. Hmmmm
--
Mvh
Studen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
| |
Ukendt (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-08-05 11:02 |
|
Studen skrev i meddelelsen
<43102b76$0$75425$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>CBR600F3 har flydende bremser (eller hedder det halvtflydende?) Det er
>dermed på selve kalipren, at jeg kan se "bevægelsen". Dog har du måske fat
i
>noget mht. justering af bremsegreb - jeg bruger en bremsemaster fra en
>CBR600RR, hvor grebet kan justeres i 9 "hak". Jeg mener at bruge "6" -
Ikke den justering, den flytter kun grebet. Det er stilleskruen der sidder
på aktiveringsarmen mod stemplet i hovedcylinderen, der kan give problemer.
Og næe... nyrenoverede kalipre burde ikke give problemer :-|
mvh
Orla
| |
|
|