YAMAHA xs650
Fra : Allan

Dato : 26-08-05 16:02

Hej

Et par spørgsmål fra en total uerfaren første gangs køber af en MC.

Jeg går med planer om at erhverve mig en Yamaha XS650, fra 1981-1982.

Syntes den ser flot ud, sådan lidt klassisk.
Har en god motorlyd ala Norton/Triumph.

Jeg har haft MC-kørekort i 25 år, men aldrig brugt det.

Er det en god MC at begynde med?
Er det en ordentlig MC, eller har den kendte "fejl".

Har kig på en 82´er, 46.000 km til 34.000 hos en dansk MC forhandler på Fyn.
Nysynet og med garanti.

Er det en OK pris.
...og hva´ betyder "garanti"?

Jeg syntes at 46.000 km er lidt, når maskinen er 24 år gammel, men da jeg
har set det dlere steder, så må det jo være "normalt".

Allan

Fra : Richard

Dato : 26-08-05 16:44

Allan wrote:

> ...og hva´ betyder "garanti"?

Det må du hellere bede forhandleren forklare og eksemplificere - for at
bruge ordet garanti skal sælger stille dig bedre end de to års
reklamationsret, købeloven giver dig. Den kender du formentlig ellers kan
du se mere hos forbrugerstyrelsen og/eller i ældre indlæg herinde

> Jeg syntes at 46.000 km er lidt, når maskinen er 24 år gammel, men da jeg
> har set det dlere steder, så må det jo være "normalt".

Det er ikke nødvendigvis lidt - min 16 år gamle GB500 har gået relativt
mindre - det afhænger jo helt af, hvad ejeren har brugt mc'en til. Og
prisen indikerer IMHO at den står næsten som ny - i det mindste i original
lak uden ret meget korrosion i chrom og på de lakerede aludele. Men jeg
kender ikke prislejet for XS650, det er vurderet ud fra en generel
betragtning om cykler fra den tid

Men det kan jo også være x24.000 - hvordan dokumenterer sælger km-tallet?
- med servicebog?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 27-08-05 10:11

Richard wrote:
> [...]
<snip Og
> [...]
> Men jeg kender ikke prislejet for XS650, det er vurderet ud fra en
> generel betragtning om cykler fra den tid

Ups, jeg forvekslede vist lige km-tallet og prisen, som jeg klippede væk

- 34.000 kr. er vel ikke så galt, hvis km-tallet passer, standen er fin
og forhandlerens garanti reel

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Leif Poulsen

Dato : 26-08-05 17:12

"Allan" <allanski9530@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg syntes at 46.000 km er lidt, når maskinen er 24 år gammel, men da jeg
> har set det dlere steder, så må det jo være "normalt".

Hej Allan

Kig dig lidt omkring på www.yamahaxs650.dk

Hilsen

Leif
XS650

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-08-05 10:01

Allan wrote:
> [...]
>
> Jeg går med planer om at erhverve mig en Yamaha XS650, fra 1981-1982.
>
> Syntes den ser flot ud, sådan lidt klassisk.

Det er jo et væsentligt købsargument for os alle. Er du vildt forelsket
i præcis den maskine, og er du indstillet på at jagte reservedele der
ikke produceres mere, så køb. Bare husk at al gummi er hårdt og skørt,
så forvent lækkende benzinslanger, problemer med falsk luft og en
betragtelig udgift til nye karburatorbælge (worst case).

> [...]
> Er det en ordentlig MC, eller har den kendte "fejl".
>
> Har kig på en 82´er, 46.000 km til 34.000 hos en dansk MC forhandler på Fyn.

Jeg har set en XJ600 Diversion til under den pris i OK stand. Det er en
11-12 år nyere maskine, med de fordele det indebærer. Bl.a. tilgængelige
reservedele

> Jeg syntes at 46.000 km er lidt, når maskinen er 24 år gammel, men da jeg
> har set det dlere steder, så må det jo være "normalt".

Eller muligvis løgn? Kig på fodhvilere, håndtag og sæde efter slid - er
det meget slidt eller skiftet er det et tegn på fusk.

--
vh
Torben - glad for sin 21-årige Yamaha

Fra : Richard

Dato : 29-08-05 20:15

Torben Scheel wrote:

> Det er jo et væsentligt købsargument for os alle. <snip, snip>
> Jeg har set en XJ600 Diversion til under den pris i OK stand.

Torben, nu modsiger du dig selv - en XS650 er jo mere mc end en Divvy,
ikke? - selv en Honda-fan som jeg kan da se det - eller måske netop derfor

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-08-05 15:05

Richard wrote:

> Torben, nu modsiger du dig selv - en XS650 er jo mere mc end en Divvy,
> ikke? - selv en Honda-fan som jeg kan da se det - eller måske netop
> derfor

Jeg præsenterer bare en anden mulighed - hvis man ikke er skruetypen, og
ikke helt er klar til honda..

--
vh
Torben

Fra : Richard

Dato : 30-08-05 17:05

Torben Scheel wrote:

> Jeg præsenterer bare en anden mulighed - hvis man ikke er skruetypen, og
> ikke helt er klar til honda..

Ja, det mener han jo åbenbart ikke, siden han kigger på XS650

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 17-09-05 09:44

Allan wrote:
> [...]
> Er det en god MC at begynde med?
> Er det en ordentlig MC, eller har den kendte "fejl".
> Har kig på en 82´er, 46.000 km til 34.000 ............

XS650 kørte i mange år og dét er i sig selv en form for kvalitetstegn.
Jeg synes ikke at kunne erindre at der var særskilte problemer med den.
Men den er fandeme noget gammel efterhånden, og alene den kendsgerning
vil være en fortsat kilde til banale nedbrud og efterfølgende problemer
med at fremskaffe reservedele,men derom er det andetsteds henviste link
til den danske XS650-klub(?) et godt sted at orientere sig - Det er dog
min helt private opfattelse at der forekommer meget navlepilleri og
rygklapperi i sådanne mærke(fanatiske) grupperinger, så tag lige dét in
mente :-|

Til lige netop den pris er udvalget temmeligt stort og du vil såvel
kunne forkøbe dig på nyere modeller, som kan vise sig at være deciderede
tekniske bomber, ligesom du også vil kunne finde gode solide maskiner
der på baggrund af deres nyere herkomst er lettere kørt og bedre bremsende.

Så hvis ikke at det e baseret på regulær forelselse, så tag lige og
vurdér markedet én gang til. Og hvis det er forelskelse, så bered dig på
at have erhvervet dig den "i medgang og modgang"!

--
Armand.

Fra : Clemme

Dato : 18-09-05 01:03

De har en svaghed ved elstarteren.... men så må du bare sparke den igang på
kickstarteren

Clemme