|
| Fazer-klonk igen, igen Fra : Troels Jensen |
Dato : 26-08-05 16:03 |
|
Jeg bliver desværre nød til at plage jer igen.... For et stykke tid siden
skrev jeg og bad om råd, fordi min nye Fazer giver nogle gevaldige "klonk"
ved gearskift, særligt ved skift til 2. og ofte også 3. gear. (Og måske også
længere op, men det kan nok bare ikke høres p.gr.a. vind- og motorlarm)
Svarene var lidt forskellige, men kan vel deles i to hovedgrupper:
1) Kæden er for stram / løs eller
2) Yamahaer S_K_A_L "klonke"
Jeg har herefter justeret frem og tilbage på kæden, og det har da også
hjulpet en lille smule at løsne den, men slet ikke så meget, at det kan
sammenlignes med Thomas' beskrivelse:
"Har selv en FZ6 Fazer, den klonker også i 1. gear, tror jeg sgu er generelt
for yamaha Men den kører glat i resten af gearene, og kan nemt skifte op
i gear
uden kobling"
Det svarer slet ikke til forhandlerens udmelding, der blot afviser med en
tåget bemærkning om, at "det er jo en racer-gearkasse, og den skal sige
sådan".
Jeg har, siden jeg skrev sidst, så bemærket, at problemet tiltager
efterhånden, som motoren bliver varm. Når jeg starter om morgenen, er der de
første par kilometer stort set intet at høre, men herefter bliver det blot
værre og værre.
Jeg har derfor mistanke til koblingen / olien, men har ingen anelse om, hvad
der kan være galt. Koblingen har dog en lille tendens til både at koble ud
og til med et smæld, også selvom den bliver sluppet med den allerstørste
følelse.
Jeg håber meget, at I kan give mig et hint til at komme videre, da jeg har
lidt svært ved at acceptere, at det skal være sådan, særligt fordi der
overhovedet ikke var lignende lyde fra min tidligere XJ600, som jo dog også
er en Yamaha og iøvrigt 10 - 15 år ældre i konstruktionen. Det tager faktisk
en hel del af køreglæden, når man hele tiden sidder og er bange for at
smadre gearkassen......
--
Troels
FZ6 Fazer
| |
Jon & Ann-Rikka (26-08-2005)
| Kommentar Fra : Jon & Ann-Rikka |
Dato : 26-08-05 16:47 |
|
"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:430f2e1b$0$2344$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg bliver desværre nød til at plage jer igen.... For et stykke tid siden
> skrev jeg og bad om råd, fordi min nye Fazer giver nogle gevaldige "klonk"
> ved gearskift, særligt ved skift til 2. og ofte også 3. gear. (Og måske
også
> længere op, men det kan nok bare ikke høres p.gr.a. vind- og motorlarm)
>
xxxxxxxxxxxxxxx
Snip en lang historie...
Det lyder som et par koblingsplader der klistre !?!?!?!?! Eller en slidt
kobling, men det tror jeg nu ikke...
--
Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250
MZ 6,0
| |
Troels Jensen (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Troels Jensen |
Dato : 27-08-05 10:37 |
|
"Jon & Ann-Rikka" <jonlarsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:430f389d$0$7629$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Det lyder som et par koblingsplader der klistre !?!?!?!?!
Hvordan finder jeg ud af, om de gør det, og hvad kan jeg gøre ved det?
> Eller en slidt kobling, men det tror jeg nu ikke...
Njaarh, de sætter vel trods alt ikke en slidt kobling på en ny
cykel......
--
Troels
FZ6 Fazer
| |
Jon & Ann-Rikka (28-08-2005)
| Kommentar Fra : Jon & Ann-Rikka |
Dato : 28-08-05 08:07 |
|
"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:43103501$0$34993$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Jon & Ann-Rikka" <jonlarsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:430f389d$0$7629$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> > Det lyder som et par koblingsplader der klistre !?!?!?!?!
>
> Hvordan finder jeg ud af, om de gør det, og hvad kan jeg gøre ved det?
>
>xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Sådan som du beskriver dit problem med koblingen, som pludseligt med et
klonk tager fat, tyder jo på at et par af pladerne klistre sammen for så
pludselig at blive revet løse igen og derefter virker OK... Jeg har hørt
det kan skyldes den olie man køre med, så hvis du køre fuld-syntetisk, så
prøv med halv syntetisk..
--
Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250
MZ 6,0
| |
Sir Smoka Lot (26-08-2005)
| Kommentar Fra : Sir Smoka Lot |
Dato : 26-08-05 17:27 |
|
Hej Troels....
Min Fazer gør præsis det sammen ????? Jeg har fået klonket væk fra 2-3
gear , fejlen var for meget olie i motoren , ca 200ML Forhandlerens
skyld ( hvordan det kan lade sig gøre) Nu skal jeg ned på tirsdag med mig
igen... Har snakket med forhandleren og han ville høre yamaha om de kender
problemet ( det lader til det ) han snakkede om at ville prøve at skifte til
en lidt tyndere olie og muligvis skifte en fjeder i gearkassen.
Jeg har kørt ved side af 2 andre fazer , og de gør det samme som vores
maskine......
"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:430f2e1b$0$2344$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg bliver desværre nød til at plage jer igen.... For et stykke tid siden
> skrev jeg og bad om råd, fordi min nye Fazer giver nogle gevaldige "klonk"
> ved gearskift, særligt ved skift til 2. og ofte også 3. gear. (Og måske
> også
> længere op, men det kan nok bare ikke høres p.gr.a. vind- og motorlarm)
>
> Svarene var lidt forskellige, men kan vel deles i to hovedgrupper:
>
> 1) Kæden er for stram / løs eller
> 2) Yamahaer S_K_A_L "klonke"
>
> Jeg har herefter justeret frem og tilbage på kæden, og det har da også
> hjulpet en lille smule at løsne den, men slet ikke så meget, at det kan
> sammenlignes med Thomas' beskrivelse:
>
> "Har selv en FZ6 Fazer, den klonker også i 1. gear, tror jeg sgu er
> generelt
> for yamaha Men den kører glat i resten af gearene, og kan nemt skifte
> op
> i gear
> uden kobling"
>
> Det svarer slet ikke til forhandlerens udmelding, der blot afviser med en
> tåget bemærkning om, at "det er jo en racer-gearkasse, og den skal sige
> sådan".
>
> Jeg har, siden jeg skrev sidst, så bemærket, at problemet tiltager
> efterhånden, som motoren bliver varm. Når jeg starter om morgenen, er der
> de
> første par kilometer stort set intet at høre, men herefter bliver det blot
> værre og værre.
>
> Jeg har derfor mistanke til koblingen / olien, men har ingen anelse om,
> hvad
> der kan være galt. Koblingen har dog en lille tendens til både at koble ud
> og til med et smæld, også selvom den bliver sluppet med den allerstørste
> følelse.
>
> Jeg håber meget, at I kan give mig et hint til at komme videre, da jeg har
> lidt svært ved at acceptere, at det skal være sådan, særligt fordi der
> overhovedet ikke var lignende lyde fra min tidligere XJ600, som jo dog
> også
> er en Yamaha og iøvrigt 10 - 15 år ældre i konstruktionen. Det tager
> faktisk
> en hel del af køreglæden, når man hele tiden sidder og er bange for at
> smadre gearkassen......
>
> --
> Troels
> FZ6 Fazer
>
>
>
| |
Troels Jensen (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Troels Jensen |
Dato : 27-08-05 10:39 |
|
"Sir Smoka Lot" <dgk79_fjern_dette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:430f42be$0$24559$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>Nu skal jeg ned på tirsdag med mig
> igen... Har snakket med forhandleren og han ville høre yamaha om de kender
> problemet ( det lader til det ) han snakkede om at ville prøve at skifte
til
> en lidt tyndere olie og muligvis skifte en fjeder i gearkassen.
Jeg håber, at du giver en melding om, hvordan det så gik.
--
Troels
FZ6 Fazer
| |
Ukendt (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-08-05 09:02 |
|
Troels Jensen skrev i meddelelsen
<430f2e1b$0$2344$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Jeg har, siden jeg skrev sidst, så bemærket, at problemet tiltager
>efterhånden, som motoren bliver varm. Når jeg starter om morgenen, er der
de
>første par kilometer stort set intet at høre, men herefter bliver det blot
>værre og værre.
Jup ! Og sådan må det nødvendigvis være. Min egen oplevelse med "VTR-fie" er
endt i et kompromis omkring klonk. Den fede olie "fie" blev leveret med, gav
anledning til et gevaldigt klonk ved ilægning af første gear på kold motor,
faktisk med et lille hop fremad. Den noget tyndere 5W40 olie, jeg bruger nu,
har løst det problem, nok mest fordi at koblingen ikke "klæbes" sammen af
olien. Meen, det giver da anledning til en smule mere "støj" når motoren er
gennemvarm, den tyndere olie formår ikke at "skjule" de forskellige lyde i
gearkassen, og lydene vil jo være der. Man ændrer ikke pludselig
omdrejningshastighed på indgående gearkasseaksel uden at det kan høres, der
er dog en del enertikræfter, der udløses.
Noget af forskellen i oplevet lydniveau er modelbestemt. Nogle motorblokke
"skjuler" den mekaniske støj bedre end andre. Og moderne, lette, højtydende
motorer er nok ikke de bedste i den diciplin.
>Jeg har derfor mistanke til koblingen / olien, men har ingen anelse om,
hvad
>der kan være galt. Koblingen har dog en lille tendens til både at koble ud
>og til med et smæld, også selvom den bliver sluppet med den allerstørste
>følelse.
Hugger ? Eller bare støj ?
>Jeg håber meget, at I kan give mig et hint til at komme videre, da jeg har
>lidt svært ved at acceptere, at det skal være sådan, særligt fordi der
>overhovedet ikke var lignende lyde fra min tidligere XJ600, som jo dog også
>er en Yamaha og iøvrigt 10 - 15 år ældre i konstruktionen. Det tager
faktisk
>en hel del af køreglæden, når man hele tiden sidder og er bange for at
>smadre gearkassen......
Mon ikke gearkassen overlever, men eksperimenteren med olietyper kan gøre en
del forskel på oplevelsen af lydniveauet. Slidt olie er heller ikke så
lyddæmpende som nyt olie, og de ofte anbefalede API SF eller SG olier har
kun begrænset levetid.
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/oil
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Troels Jensen (27-08-2005)
| Kommentar Fra : Troels Jensen |
Dato : 27-08-05 10:50 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:43101e64$0$68407$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Troels Jensen skrev i meddelelsen
> <430f2e1b$0$2344$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>
>
> >Jeg har derfor mistanke til koblingen / olien, men har ingen anelse om,
> hvad
> >der kan være galt. Koblingen har dog en lille tendens til både at koble
ud
> >og til med et smæld, også selvom den bliver sluppet med den allerstørste
> >følelse.
>
>
> Hugger ? Eller bare støj ?
Begge dele.
Eks: Når jeg kobler ud ved kørsel i 2. gear med lav hastighed, slipper den
ikke trækket blidt, men lige pludseligt og med en hørbar lyd. Tilsvarende -
dog sjældnere - ved tilkobling.
>
> Mon ikke gearkassen overlever, men eksperimenteren med olietyper kan gøre
en
> del forskel på oplevelsen af lydniveauet. Slidt olie er heller ikke så
> lyddæmpende som nyt olie, og de ofte anbefalede API SF eller SG olier har
> kun begrænset levetid.
Olien er helt ny efter service, men jeg må jo så prøve med andre typer.
--
Troels
FZ6 Fazer
| |
Armand (28-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-08-05 18:00 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Troels Jensen skrev i meddelelsen
> <430f2e1b$0$2344$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>>Jeg har, siden jeg skrev sidst, så bemærket, at problemet tiltager
>>efterhånden, som motoren bliver varm. Når jeg starter om morgenen, er der
>>de første par kilometer stort set intet at høre, men herefter bliver det blot
>>værre og værre.
> Jup ! Og sådan må det nødvendigvis være. Min egen oplevelse med "VTR-fie" er
> endt i et kompromis omkring klonk. Den fede olie "fie" blev leveret med, gav
> anledning til et gevaldigt klonk ved ilægning af første gear på kold motor,
> faktisk med et lille hop fremad. Den noget tyndere 5W40 olie, jeg bruger nu,
> har løst det problem,.. Meen, det giver da anledning til en smule
> mere "støj" når motoren er gennemvarm, den tyndere olie formår ikke
> at "skjule" de forskellige lyde i gearkassen....
> ..omdrejningshastighed på indgående gearkasseaksel uden at det kan høres, der
> er dog en del enertikræfter, der udløses.
Tykkere olie vil alt andet lige bringe tandhjulene fastere med rundt, end
tyndere olie!
> Noget af forskellen i oplevet lydniveau er modelbestemt. Nogle motorblokke
> "skjuler" den mekaniske støj bedre end andre. Og moderne, lette, højtydende
> motorer er nok ikke de bedste i den diciplin.
>>Jeg har derfor mistanke til koblingen / olien, men har ingen anelse om,
>>hvad der kan være galt. Koblingen har dog en lille tendens til både at koble
>>ud og til med et smæld, også selvom den bliver sluppet med den allerstørste
>>følelse.
Lyder for mig som for tynd olie :-/
>>Jeg håber meget, at I kan give mig et hint til at komme videre, da jeg har
>>lidt svært ved at acceptere, at det skal være sådan, ... Det tager
>>faktisk en hel del af køreglæden, .....
Det med sluppet i sluttransmissionen har du gjort noget ved siger du. Men
det kan ske at den alligevel skal losnes lidt mere :-/
Derudover er det muligt at du ikke kan skifte gear (hvor er du blevet
undervist i det?)?? Kig i artiklen om koblingsfri gearskifte i DMC's FAQ -
Specielt omkring begrebet "preload"
--
Armand.
| |
|
|