|
| ombygning hvad må man ? Fra : Peter Larsen |
Dato : 24-08-05 23:08 |
|
Jeg har et spørgsmål ang. ombygning af mc.
Lad os sige at man har en ældre mc der er slidt af ælde.
Man finder en nyere årgang af samme model uden afgift.
Kan man så flytte stumper over på den gamle mc uden at få bøvl med told og
skat.
Jeg tænker specielt på motor og bagsvinger.
Bagsvinger på en nyere model er med skivebremse, hvor den gamle er med
trommelbremse.
Jeg regner ikke med at det vil give problemer at flytte kåbe, tank,
sideskjolde og andre bolt-on dele over.
Jeg har hørt om folk der sætter en ny motor i uden problemer men den motor
er der jo nok både betal afgift og moms af.
Jeg vil faktisk stå med en nyere model med en ældre models stelnr. samt
motor nr. til en nyere model når projektet er færdig.
Hvad må man og hvad må man ikke ?
Ser told og skat det som en genopbygning der skal genvuderes og eftefølgende
betale afgift af eller hvad ?
| |
Hans Paulin \(6310\) (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 25-08-05 00:32 |
|
Peter Larsen skrev:
> Hvad må man og hvad må man ikke ?
Det har i hvert fald været sådan en gang, at man måtte flytte en enkelt ting
over af gangen - men gjorde man det i et hug faldt fars hammer
Stuntet er vist godt at lave med en gammel XJ 900 - kender én, der fik sig
"en ny cykel"
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidmotorcykel/xq9
| |
anders majland (25-08-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 25-08-05 08:44 |
|
> Lad os sige at man har en ældre mc der er slidt af ælde.
> Man finder en nyere årgang af samme model uden afgift.
> Kan man så flytte stumper over på den gamle mc uden at få bøvl med told og
> skat.
Ja sålænge det er identiske modeller - der har på et tidspunkt været noget
om at man kunne måtte forny 20% om året men da der ikke er perodisk syn på
mc'er er det temmeligt svært at bevise hvornår man har fornyet hvad. Dvs i
praksis behøver du kun genbruge det gamle stel - det går ikke at sætte det
gamle stelnummer på et blankt stel ....
> Jeg tænker specielt på motor og bagsvinger.
> Bagsvinger på en nyere model er med skivebremse, hvor den gamle er med
> trommelbremse.
Der løber du så i problemer - Så skifter din motorcykel i princippet
identitet til den nyere model og det kan udløse en ny afgift... Harley
folket har ofte det problem når de "renoverer" gamle maskiner ....Der er
ombygning fra tromle til skive foran, eller fra enkelt til dobbelt skive
noget der ofte udløser krav om afgift..
> Jeg har hørt om folk der sætter en ny motor i uden problemer men den motor
> er der jo nok både betal afgift og moms af.
Du må også gerne smide en motor i uden afgift. Told og skat blander sig ikke
i om det er reservedelsmotor købt gennem en dansk forhandler eller kommer
fra en tyskl donoercykel
> Hvad må man og hvad må man ikke ?
Du må ikke få den til at blive til en nyere model .... Dvs den med
opgraderingen fra tromle til skive kan blive et problem hvis de opdager der
.... Og det er ikke nok at være heldig at få den synet en gang. Næste ejer
kan også ryge i fedtefadet hvis en "kender" opdager at den ikke svare til
typegodkendelsen ....
/A
| |
Palle (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Palle |
Dato : 25-08-05 10:28 |
|
Det med skiven bagpå er ikke noget problem, hvis du får impotøren
til at skrive et brev om at det forbedrer sikkerheden på cyklen.
Har selv fået synet en Kawa med bagbremse/svinger opgraderet til
skive. Viste blot brevet til syn, og fik tilføjet "konstuktive
ændringer" på reg. attesten.
No problem
Palle.
| |
René Hvid (25-08-2005)
| Kommentar Fra : René Hvid |
Dato : 25-08-05 15:46 |
|
"Palle" <p.clausen@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:1124962081.372299.222300@o13g2000cwo.googlegroups.com...
Det med skiven bagpå er ikke noget problem, hvis du får impotøren
til at skrive et brev om at det forbedrer sikkerheden på cyklen.
Har selv fået synet en Kawa med bagbremse/svinger opgraderet til
skive. Viste blot brevet til syn, og fik tilføjet "konstuktive
ændringer" på reg. attesten.
No problem
Jo det kan godt give enddog store problemer, jeg havde en gammel Z1000 hvor
der var monteret skive bag på, og den krævede det nogle gevaldige krumspring
at få synet, selvom jeg havde papire fra importøren. Den blev først synet da
jeg fik en venlig forhandler til at syne den for mig, som alle ved har de
jo ikke helt de samme "problemer" med synshallen, som vi andre dødlige.
--
Rene Hvid Pedersen
Alias "Benneweis"
www.ulvenemc.dk
-:I never met a kid I liked:-
| |
Schlæger (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 25-08-05 17:41 |
|
Peter Larsen wrote:
> Jeg har et spørgsmål ang. ombygning af mc.
> Lad os sige at man har en ældre mc der er slidt af ælde.
> Man finder en nyere årgang af samme model uden afgift.
> Kan man så flytte stumper over på den gamle mc uden at få bøvl med told og
> skat.
Det afgørende er, om køretøjet "skifter identitet".
Mch Schlæger
| |
Peter Larsen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Peter Larsen |
Dato : 25-08-05 21:48 |
|
Tak for svarende.
Jeg kan se at det ikke kun er mig det har svært ved at forstå reglerne.
Fordi den bare for skive-bremse i bag har den vel ikke skiftet identitet.
Den pågældende MC er fra 89 hvor der ikke er skive-bremser på, hvorimod der
kom skiver bremser på modellerne af samme type i 91 og fremefter.
Skal lige sige at det drejer sig om en Honda Transalp xl600 v.
Som forøverigt blev forvekslet med en Honda Transalp 650 v for 4 år siden
da jeg fik den synet ,der som standart har to skivebremser foran og en i
bag.
Hvilket jeg først opdagede da synsmanden var ved at udfylde syns-raporten.
Det er åbentbart svært at holde på de mange forskellige modeller adskildt.
""Schlæger"" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:deks9v$ttt$1@abbeden.bunk.cc...
> Peter Larsen wrote:
>
>> Jeg har et spørgsmål ang. ombygning af mc.
>> Lad os sige at man har en ældre mc der er slidt af ælde.
>> Man finder en nyere årgang af samme model uden afgift.
>> Kan man så flytte stumper over på den gamle mc uden at få bøvl med told
>> og skat.
>
> Det afgørende er, om køretøjet "skifter identitet".
>
> Mch Schlæger
>
| |
anders majland (26-08-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 26-08-05 08:34 |
|
> Jeg kan se at det ikke kun er mig det har svært ved at forstå reglerne.
> Fordi den bare for skive-bremse i bag har den vel ikke skiftet identitet.
Et eksempel frit efter hukommelsen fra told og skat. En gut står med en
golft med en 8ventilet motor - der er død. Han lægger en ny 16ventilet motor
i der lige præcis holder sig under effektgrænsen. Men told og skat siger at
hans bil nu har skiftet fra at være en alm golf til en golf gti - Værsgo at
betale ny afgift. Et andet eksempel var en der voldtuner en gammel volvo.
Han beholder den gamle motor men modificerer topstykke mm kraftigt. Den kom
ikke til at minde om en anden (dyrere) volvo model ved operationen så der
skal ikke betales afgift.
Fra omgangskredsen. En gut er styler en gammel opel, med skærmforøgere,
skørter osv. Told og skat vurderer at du nu har skiftet identitet til en
større model, selvom der slet ikke er rørt ved motor, transmission eller
bremser - Altså afgift bare fordi den ligner en større model ...
>Den pågældende MC er fra 89 hvor der ikke er skive-bremser på, hvorimod der
>kom skiver bremser på modellerne af samme type i 91
Så er det jo netop tydeligt at den skifter fra at være en 89'er til en 91'er
ved den operation, og det kan i princippet bedtyde tab af identitet.... Men
mon ikke told og skat kan være fornuftige over sådan en bagatel Altså hvis
de overhovedet opdager det.... Hvis du vil være sikker henvender du dig
skrifligt til dem der siger over bilinspektionen . Hvad er det nu de hedder
.....
/A
| |
Palle (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Palle |
Dato : 25-08-05 19:01 |
|
René Hvid skrev:
> Jo det kan godt give enddog store problemer, jeg havde en gammel Z1000 hvor
> der var monteret skive bag på, og den krævede det nogle gevaldige krumspring
> at få synet, selvom jeg havde papire fra importøren. Den blev først synet da
> jeg fik en venlig forhandler til at syne den for mig, som alle ved har de
> jo ikke helt de samme "problemer" med synshallen, som vi andre dødlige.
>
Hmmm, det viser jo blot endnu engang, at de små "konger" i
synshallerne forvalter reglerne som de vil.
Forhåbentlig er det blevet bedre efter de er blevet privatiseret?
Mvh, Palle
| |
|
|