Alm. skik ved købe hos en forhandler?
Fra : Begbie

Dato : 24-08-05 10:49

Som nævnt i en anden tråd i dag, håber jeg på snart at kunne
investere i en MC.

Men hvad er "normen" for en handel hos en forhandler. Skal man
ringe i forvejen og sige at man ønsker at kikke på den pågældende
cykel og evt. prøvekøre den? Det er vel det mest høflige, men det
giver forhandleren også mulighed for at varme cyklen op, hvis han nu
har lyst til det, og evt. "sminke" den lidt.

Hvad gør I?

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-08-05 10:53

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg kommer altid uanmeldt, og hvis han ikke kan/vil give en prøvetur når
jeg kommer, aftaler vi en tid hvor jeg så insisterer på at motoren skal
være helt kold når jeg kommer.
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 24-08-05 11:02

[...]

Handler privat og sparer 10-25%.
Hvis jeg var dig, ville jeg nok kigge på dba.dk og undersøge markedet
grundigt og tage ud og prøve nogle forskellige cykler, når du når så langt.
Om ikke andet kan du finde en ven eller bekendt og give ham et par flasker
rødvin for at tage med og tjekke tingene efter for dig, hvis ikke du er så
teknisk mind'et. Måske også én her fra gruppen, hvis du er heldig, der bor
en i dit område?

Og glæd dig så over, at du har mulighed for at købe en mc, som ikke har
været gennem en grådig forhandlers hænder, som har det med at vride kunderne
for knapper. Kig fx. engang på www.mc-center.dk, selvom jeg godt ved, han er
én af de helt extreme tilfælde.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 12:53

> [...]
> kunderne for knapper. Kig fx. engang på www.mc-center.dk, selvom jeg godt
> ved, han er én af de helt extreme tilfælde.

Hørt!

Fra : Hekto

Dato : 24-08-05 13:23

In article <430c5f8b$1@news.wineasy.se>, "S.G"
<sebastianSNABELAnalnet.dk> says...

> Hørt!

Husk nu at ikke kun forhandleren er grådig!
Staten bon'er også 25% moms!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-08-05 13:33

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message
> In article <430c5f8b$1@news.wineasy.se>, "S.G"
> <sebastianSNABELAnalnet.dk> says...

> Husk nu at ikke kun forhandleren er grådig!
> Staten bon'er også 25% moms!

Kun af fortjenesten, så det er ikke så slemt som det umiddelbart lyder.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Peter

Dato : 24-08-05 16:57

Omkring levering...
Jeg mener, at leveringsomkostninger dækker omregistrering og dermed plader =
altså en tur på motorkontoret med attesten. I principet kunne man vel
forestille sig, at man køber cyklen til prisen og så selv henter står for
omregisteringen (og pladerne) mod at spare leveringsomkostningerne (og
dermed en skjult fortjeneste til forhandleren) ? Det svarer til når man
handler en MC privat.

Omkring valg ville jeg vælge SEGA'en.

Peter

Fra : Begbie

Dato : 24-08-05 11:38

Tak for de overstående svar.

Det var også en sidste ting som jeg glemte at spørge om. Hvis jeg nu
alligevel vælger at købe hos en forhandler, kan jeg så selv køre
MC'en hjem, og først derefter få styr på forsikring og vægtafgigt?
Jeg går ude fra at det er "leveringsomkostningerne" der dækker på
hjemmeturen. Tager jeg fejl?

Fra : Hekto

Dato : 24-08-05 12:05

In article <1124879865.914166.235820@g49g2000cwa.googlegroups.com>,
y2j66_99@yahoo.dk says...
> [...]
> MC'en hjem, og først derefter få styr på forsikring og vægtafgigt?
> Jeg går ude fra at det er "leveringsomkostningerne" der dækker på

Du skal medbringe et 'forsikringsbevis' fra dit (hvilket du nu vælger)
forsikringsselskab, lydende på den pågældende model.
Du får ikke lov til at køre uden!
Vægtafgiften er 530,- (er den ikke?)

Leveringsomkostninger dækker registrering/nummerplade (600,-)
Klargøring (????) - og er ofte en 'skjult' fortjeneste!

3.000 fra trukket 600,- giver 2.400 svarende til mere end 5 timer på
værkstedet. Deaf skal selvfølgelig tages den tid der medgår til
registrering og hentning af plader!

Fra : Pizzabager

Dato : 24-08-05 12:45

> Vægtafgiften er 530,- (er den ikke?)

den er vist 585 kr så vidt jeg husker..

> [...]
>
> 3.000 fra trukket 600,- giver 2.400 svarende til mere end 5 timer på
> værkstedet. Deaf skal selvfølgelig tages den tid der medgår til

jeg gav kun 1750 for leveringsomkostninger da jeg købte ny maskine sideste
år.. men den skulle jo heller ikke shines op først :)

Kasper

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-08-05 12:51

"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> den er vist 585 kr så vidt jeg husker..

begge gæt er forkerte...
den er 580,-
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Hekto

Dato : 24-08-05 12:53

In article <430c5dbb$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>,
Ingenmail@adresse.dk says...
> jeg gav kun 1750 for leveringsomkostninger da jeg købte ny maskine sideste
> år.. men den skulle jo heller ikke shines op først :)

Der er store forskelle hos de forskellige forhandlere!
Der er grund til at 'shoppe'!