Politiets fotofælder står forkert
Fra : MKS - 74

Dato : 24-08-05 09:16

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=270528

Politiets fotovogne har i årevis blitzet bilister på veje, hvor der
ikke sker særligt mange ulykker. Dermed har kontrollen haft ringe
effekt.

Det mener eksperter i automatisk trafikkontrol, der kritiserer, at
politiet bruger under halvdelen af måletimerne på strækninger, der er
særligt farlige.

- Jeg kan godt forstå, at mange bilister kalder fotokontrollen for en
pengemaskine, siger forskningschef i Danmarks Transport forening, Kurt
Pedersen, til Politiken.

Justitsministeriet ændrer strategi
Justitsministeriet bestemmer, hvordan de lokale politikredse skal
udvælge veje til fotokontrol.

Nu ændrer ministeriet strategi, så politiet fremover skal bruge mere
tid på at kontrollere fart på de særligt farlige strækninger.

- Man kan sige, at vi har taget kritikken til os. Når politiet er på
automatisk trafikkontrol, skal det i højere grad være der, hvor der
sker mange ulykker, siger kontorchef Michael Højer Larsen.

140 millioner kroner i fartbøder
Bilisternes organisation FDM har anklaget politiet for at placerer
kontrollen, hvor de kan fange flest bilister, frem for på de farligste
veje.

I årets første halvdel satte antallet af fotobøder ny rekord. Bilister
betalte samlet 140 millioner kroner, efter at være blevet fotograferet
af en af politiets fartkontroller.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-08-05 10:03

"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message
> http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=270528
>
> Politiets fotovogne har i årevis blitzet bilister på
> veje, hvor der ikke sker særligt mange ulykker. Dermed
> har kontrollen haft ringe effekt.

[SNIP] En fygtelig historie om pengemaskinen der kaldes ATK

Ak ja, da jeg for en uge eller to siden påstod det forholdt sig sådan, ville
en del folk ikke lytte. Hvornår lærer I, at Jacob Larsen altid har ret?
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Schlæger

Dato : 24-08-05 10:30

Jacob Larsen wrote:

> [SNIP] En fygtelig historie om pengemaskinen der kaldes ATK
>>

> Ak ja, da jeg for en uge eller to siden påstod det forholdt sig sådan, ville
> en del folk ikke lytte. Hvornår lærer I, at Jacob Larsen altid har ret?

Den dag hvor det er en kendsgerning, måske ??

I TV indslaget så man forøvrigt et ganske kort klip inde fra den der
fartfældebil, hvor betjenten greb en kikkert og vendte sig hurtigt om for
at kigge efter et eller andet gennem forruden.

Hvis DET er måden, hvorpå de aflæser nummerplader på køretøjer, som ikke
har nummerplade foran (f.eks. MC'ere), så ser jeg et problem m.h.t. deres
bevis.

Det er LIIIIIGE før, at jeg kan gå hen og blive lige så tilbøjelig til at
søge en domstolsafgørelse, som visse andre herinde (som jeg ikke vil nævne
navnet på)

Mch Schlæger

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 24-08-05 10:52

On Wed, 24 Aug 2005 09:29:53 +0000 (UTC),
gertschlagerFJERN@hotmail.com (Schlæger) wrote:

>Det er LIIIIIGE før, at jeg kan gå hen og blive lige så tilbøjelig til at
>søge en domstolsafgørelse, som visse andre herinde (som jeg ikke vil nævne
>navnet på)

Så gør jeg det gerne

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Hekto

Dato : 24-08-05 10:53

In article <dehemh$8vf$1@abbeden.bunk.cc>, gertschlagerFJERN@hotmail.com
says...

> Det er LIIIIIGE før, at jeg kan gå hen og blive lige så tilbøjelig til at
> søge en domstolsafgørelse, som visse andre herinde (som jeg ikke vil nævne
> navnet på)

*GRILL*

Tro mig! ... de offentlige myndigheder roder rundt i mange
bekendtgørelser og regulativer!

Den sidste jeg ... i en laaang sag, hvor jeg til sidst pruttede om
afgiften med T&S ... blev præsenteret for, var et krav om dokumentation
på betalt told og moms ved indførsel af et køretøj fra 3. land.
Det havde man _altid_ fået i et her på Sjælland værende toldkammer!!!
Det var KONGE at se deres ansigter da jeg mødte op med et brev fra
Odense Toldkammer, dateret i 1999 ( !!!! - 6 år siden!), hvor man med
love og paragraffer bekendtgjorde et det kunne ikke forlanges forevist,
heller ikke ved import fra 3. lande!!!

Derfor kan det af og til være på sin plads a minde dem om tredelingen
imellem lovgivende, udøvende og dømmende magt. I deres dovenskab og
spareiver, samt almindelige slendrian, forfalder de ofte til at slå de
sidste to sammen!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Dr.Enduro

Dato : 24-08-05 13:56

Schlæger wrote:

> Hvis DET er måden, hvorpå de aflæser nummerplader på køretøjer, som ikke
> har nummerplade foran (f.eks. MC'ere), så ser jeg et problem m.h.t.
> deres bevis.

Det er det ikke. Ifølge politiets hjemmeside har de automatiske
fotofælder et kamera forudtil, der skyder biler, hvis de mangler
nummerpladen foran - eller f.eks. mc'er.

--

Hilsen Jan

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 24-08-05 21:06

On Wed, 24 Aug 2005 14:55:45 +0200, "Dr.Enduro"
<janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Det er det ikke. Ifølge politiets hjemmeside har de automatiske
>fotofælder et kamera forudtil, der skyder biler, hvis de mangler
>nummerpladen foran - eller f.eks. mc'er.

Hvordan vil de bevise, at billederne er taget samtidig? Et tidsstempel
på et billede er vel lidt for let at fuske med...?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-08-05 19:49

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> writes:

> Hvordan vil de bevise, at billederne er taget samtidig? Et tidsstempel
> på et billede er vel lidt for let at fuske med...?

Det er heller ikek svært at lave et falsk billede af en nummerplade i
Photoshop. Hvad med at skrue ned for noiaen.

--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 28-08-05 20:01

On 27 Aug 2005 20:48:36 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Det er heller ikek svært at lave et falsk billede af en nummerplade i
>Photoshop. Hvad med at skrue ned for noiaen.

Men det kræver at man har et billede af en tilsvarende bil/mc, så det
er i praksis noget mere besværligt end af forfalske datostemplingen.
Og i spørgsmål om bevismateriale skal man da være paranoid - tvivlen
skal komme den anklagede til gode og der kan rejses rimelig tvivl om
bevismaterialet i dette tilfælde (synes jeg i hvert fald).

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-08-05 21:48

> [...]

> skal komme den anklagede til gode og der kan rejses rimelig tvivl om
> bevismaterialet i dette tilfælde (synes jeg i hvert fald).

Tjah. Så skal man begå mened.

--
Peter B. Juul, o.-.o
The RockBear. ((^))

Fra : Dr.Enduro

Dato : 24-08-05 13:53

Jacob Larsen wrote:

> Ak ja, da jeg for en uge eller to siden påstod det forholdt sig sådan, ville
> en del folk ikke lytte. Hvornår lærer I, at Jacob Larsen altid har ret?

Jeg må indrømme, at du havde ret, det er nok en pengemaskine
alligevel. Men ikke desto mindre rammer det jo kun folk, der kører
ulovligt, så det kan man vel ikke have ondt i røven af.
--

Hilsen Jan

Fra : flemsus

Dato : 24-08-05 14:44

Dr.Enduro wrote:

> Jeg må indrømme, at du havde ret, det er nok en pengemaskine
> alligevel. Men ikke desto mindre rammer det jo kun folk, der kører
> ulovligt, så det kan man vel ikke have ondt i røven af.

Når konsekvensen er at de sætter penge over menneskeliv kan jeg godt få lidt
ondt.

--
REMOVE NOSPAM TO REPLY.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-08-05 15:21

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> Jeg må indrømme, at du havde ret, det er nok en
> pengemaskine alligevel. Men ikke desto mindre rammer det jo kun folk,
> der kører ulovligt, så det kan man vel ikke have ondt i røven af.

Ork jow. Det kan jeg sagtens.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 24-08-05 16:20

Jacob Larsen wrote:

> Ork jow. Det kan jeg sagtens.

(Kører på: Honda)

Ja, det kan du vel...
--

Hilsen Jan

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 24-08-05 21:11

On Wed, 24 Aug 2005 14:53:22 +0200, "Dr.Enduro"
> [...]

>alligevel. Men ikke desto mindre rammer det jo kun folk, der kører
>ulovligt, så det kan man vel ikke have ondt i røven af.

Det er også fint nok, bare der tages de samme hensyn til
motorcyklister, som til bilister. Dvs. føreren skal kunne genkendes og
passagersædet skal være afdækket, så man ikke kan se om føreren var
alene eller ej.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Motorcyklister har også rettigheder!'

Fra : Niels Pein

Dato : 24-08-05 23:36

"Uffe R. B. Andersen" skrev ...

> [...]
> motorcyklister, som til bilister. Dvs. føreren skal kunne genkendes
> og passagersædet skal være afdækket, så man ikke kan se om

Men de tages ikke samme hensyn.
For få uger siden fik jeg tilsendt et af de dyre billeder. Der stod lige så
fint i eet af brevene (tænk at det kræver så meget papirskriveri, selvom man
bare har tænkt sig at betale uden videre), at passagersædet var afdækket,
men gu var det da ej.
Det er sikkert ligegyldighed der gør sig gældende.
--
Mvh. Niels
TransAlp

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 25-08-05 08:40

On Thu, 25 Aug 2005 00:35:30 +0200, "Niels Pein"
<fornavn@efternavn.dk> wrote:

>Men de tages ikke samme hensyn.

Nej, det anede mig

> [...]
>men gu var det da ej.
>Det er sikkert ligegyldighed der gør sig gældende.

Det er ellers et hæderkronet princip, at der skal være lighed for
loven - og det gælder naturligvis også bevisbyrden og dens
fremstilling. Hvis politiet ikke kan leve op til det, så mener jeg de
bør droppe brugen af AHK/ATK overfor motorcyklister. Alt andet svækker
min retsbevidsthed.