/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Opladning af nyt batteri med generator
Fra : Chris


Dato : 23-08-05 19:24

Hej,

Jeg har købt et nyt batteri til min Mc men har ingen oplader til det. Jeg
har tænkt mig bare at montere det nye batteri (påfyldt batterisyre) og så
lade det op ved hjælp af generatoren. Jeg har 20 km på arbejde om morgenen
og 20 hjem igen om eftermiddagen.
Hvad mener i om fremgangsmåden, vil det virke eller vil det blot ødelægge
batteriet...er det nødvendigt at oplade det 100 % inden brug.

På forhånd tak.

Mvh Chris



 
 
Richard (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 23-08-05 19:46

Chris wrote:

> Hvad mener i om fremgangsmåden, vil det virke eller vil det blot ødelægge
> batteriet...er det nødvendigt at oplade det 100 % inden brug.

Bliver batteriet leveret "tørladet", burde det kunne bruges umiddelbart -
hvad siger leverandøren?

Men om du så får det ladet til 100% på så korte ture, er en anden sag.
Sætter jeg fx min Optimate III-lader på en af mc'erne efter en tur på
typisk 80-130 km, lader Optimate ofte ½-1 time, før den indikerer, at
batteriet er fuldt opladet. Om Optimate III så blot er mere kræsen end
mc'ernes laderegulatorer, er an anden sag

Skal du ikke bruge en lader til at vedligeholde akkumulatoren til vinter?
- der er vist ingen tvivl om, at en akku holder længst, hvis den holdes
bedst muligt opladet, men om forskellen så kan måles i år eller måneder?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Leif Poulsen (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Leif Poulsen


Dato : 23-08-05 20:49


"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:defqto$ono$1@abbeden.bunk.cc...

-klip-

> Sætter jeg fx min Optimate III-lader på en af mc'erne efter en tur på
> typisk 80-130 km, lader Optimate ofte ½-1 time, før den indikerer, at
> batteriet er fuldt opladet. Om Optimate III så blot er mere kræsen end
> mc'ernes laderegulatorer, er an anden sag

Hej Richard

Har du en ide om hvor man køber en Optimate III billigst

Leif

XS650
VF400F



Richard (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 23-08-05 21:59

Leif Poulsen wrote:
>>Sætter jeg fx min Optimate III-lader på en af mc'erne efter en tur på
>>typisk 80-130 km, lader Optimate ofte ½-1 time, før den indikerer, at
>>batteriet er fuldt opladet. Om Optimate III så blot er mere kræsen end
>>mc'ernes laderegulatorer, er an anden sag
>
> Har du en ide om hvor man køber en Optimate III billigst

Nej desværre; det er et par år siden, jeg købte min - og jeg har ikke
fulgt priserne siden

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com

SmaRTrxxv (23-08-2005)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 23-08-05 19:55

Chris wrote:
> Hej,
>
> Jeg har købt et nyt batteri til min Mc men har ingen oplader til det. Jeg
> har tænkt mig bare at montere det nye batteri (påfyldt batterisyre) og så
> lade det op ved hjælp af generatoren. Jeg har 20 km på arbejde om morgenen
> og 20 hjem igen om eftermiddagen.
> Hvad mener i om fremgangsmåden, vil det virke eller vil det blot ødelægge
> batteriet...er det nødvendigt at oplade det 100 % inden brug.
>
> På forhånd tak.
>
> Mvh Chris
>
>
Der burde være strøm på batteriet....

Normalt, på moderne batterier kommer der strøm "automatisk" på når man
påfylder batterisyren på...

Hvilken MC har du og hvilket batteri (mærke og model) har du købt?

Thore

Chris (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Chris


Dato : 23-08-05 20:02

Tak for de hurtige svar.

Der står også at der udvikles strøm når man fylder syren på. Men der står
også "det anbefales at lade på batteriet mindst 4 timer".
Jeg har en Yamaha rd 350 YPVS fra 1994 og batteriet er fra T-hansen (pris
150 kr).
Jeg kan ikke lige huske mærket på batteriet, men det er ikke et af de
normalt kendte mærker.

Mvh Chris

"SmaRTrxxv" <glemdet@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:430b70eb$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Chris wrote:
>> Hej,
>>
>> Jeg har købt et nyt batteri til min Mc men har ingen oplader til det. Jeg
>> har tænkt mig bare at montere det nye batteri (påfyldt batterisyre) og så
>> lade det op ved hjælp af generatoren. Jeg har 20 km på arbejde om
>> morgenen og 20 hjem igen om eftermiddagen.
>> Hvad mener i om fremgangsmåden, vil det virke eller vil det blot ødelægge
>> batteriet...er det nødvendigt at oplade det 100 % inden brug.
>>
>> På forhånd tak.
>>
>> Mvh Chris
> Der burde være strøm på batteriet....
>
> Normalt, på moderne batterier kommer der strøm "automatisk" på når man
> påfylder batterisyren på...
>
> Hvilken MC har du og hvilket batteri (mærke og model) har du købt?
>
> Thore



Preben Riis Sørensen (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 23-08-05 21:07


"Chris" <chl@heleneogjens.dk> skrev
"det anbefales at lade på batteriet mindst 4 timer".

I så fald lader det ikke, for et nyt batteri svarer til et fuldt ladet.

Men hvis man bruger det lidt og så lader igen, kan det da være at varmen kan
sætte lidt liv i processen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Richard (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 23-08-05 22:00

Chris wrote:

> Der står også at der udvikles strøm når man fylder syren på. Men der står
> også "det anbefales at lade på batteriet mindst 4 timer".

Undskyld, men hvad er det så egentlig, du er i tvivl om? - køb eller lån
dog den lader

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com

Chris (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Chris


Dato : 24-08-05 07:31

jaja, men jeg har aldrig haft brug for en lader og gider ikke smide 300 kr +
indkøbstid efter noget som jeg ikke skal bruge igen.
Spørgsmålet er egentligt opstået af at jeg 2 gange fra forhandlerens side
fik at vide at det IKKE var nødvendigt at lade med ladeapparat på batteriet.
Dernæst læser jeg så i manualen at det ER nødvendigt at lade batteriet op
før brug. (jeg vil jo nødigt have ødelagte celler i mit nyindkøbte batteri)
Så tænkte jeg jo, at dette jo nok var stedet at spørge for at få det
endelige svar.

Mvh Chris



"Richard" <richardpunktumpade@Se-Epost.dk> skrev i en meddelelse
news:430b8e69$0$86258$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Chris wrote:
>
>> Der står også at der udvikles strøm når man fylder syren på. Men der står
>> også "det anbefales at lade på batteriet mindst 4 timer".
>
> Undskyld, men hvad er det så egentlig, du er i tvivl om? - køb eller lån
> dog den lader
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com



Bjørn S (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 24-08-05 08:06

Chris wrote:

> jaja, men jeg har aldrig haft brug for en lader og gider ikke smide 300 kr +
> indkøbstid efter noget som jeg ikke skal bruge igen.

Så heller smide 300 kroner efter et nyt batteri om 1-2 år? :-/
Skal batteriet leve nogle sesonger skal det også lades om vinteren, med
mindre du vil købe et tørbatteri til 1k ++ , eller skal af med cykkelen,
og aldrig skal have en igen.

--
/Bjørn


Richard (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 24-08-05 18:45

Chris wrote:

>>> Der står også at der udvikles strøm når man fylder syren på. Men der står
>>> også "det anbefales at lade på batteriet mindst 4 timer".
>>
>> Undskyld, men hvad er det så egentlig, du er i tvivl om? - køb eller lån
>> dog den lader
>
> jaja, men jeg har aldrig haft brug for en lader og gider ikke smide 300 kr +
> indkøbstid efter noget som jeg ikke skal bruge igen.
> Spørgsmålet er egentligt opstået af at jeg 2 gange fra forhandlerens side
> fik at vide at det IKKE var nødvendigt at lade med ladeapparat på batteriet.
> Dernæst læser jeg så i manualen at det ER nødvendigt at lade batteriet op
> før brug.

Når du alligevel ikke ville skaffe en lader, var der vel egentlig slet
ingen grund til at spørge ;-(

En lader er IMHO et naturligt tilbehør til en mc - i det mindste praktisk
hvis man kører i ydersæsonerne og forventer at køre i mere end 2-3 år
fremover

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


Jørgen Nielsen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 24-08-05 07:17

Tilbage til dit spørgsmål

Du skal lade dit batteri op hvis du vil have det fulde udbytte ud af det
Og nej du vil ikke ødelægge noget som sådant uden at gøre, blot ikke have
den fulde kapasitet til rådighed
En vekselstrøms generator kan ikke under nogen omstændigheder lade et
batteri 100% op om du så kører solen sort (dette gælder uanset om det er MC
eller bil)
En gammeldags jævnstrøms dynamo kunne
En generator kan dog hvis batteriet er fuldt opladet, veligeholde batteriet
og enddog i nogen tilfælde hæve efekten

Med venlig hilsen

Jørgen

Suzuki GS 450


"Chris" <chl@heleneogjens.dk> skrev i en meddelelse
news:430b69b7$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej,
>
> Jeg har købt et nyt batteri til min Mc men har ingen oplader til det. Jeg
> har tænkt mig bare at montere det nye batteri (påfyldt batterisyre) og så
> lade det op ved hjælp af generatoren. Jeg har 20 km på arbejde om morgenen
> og 20 hjem igen om eftermiddagen.
> Hvad mener i om fremgangsmåden, vil det virke eller vil det blot ødelægge
> batteriet...er det nødvendigt at oplade det 100 % inden brug.
>
> På forhånd tak.
>
> Mvh Chris
>



Chris (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Chris


Dato : 24-08-05 08:08

Tak.

Det forklarede præcist hvad jeg havde brug for at vide.

Mvh Chris

"Jørgen Nielsen" <jan@vindeby.com> skrev i en meddelelse
news:430c10ff$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> Tilbage til dit spørgsmål
>
> Du skal lade dit batteri op hvis du vil have det fulde udbytte ud af det
> Og nej du vil ikke ødelægge noget som sådant uden at gøre, blot ikke have
> den fulde kapasitet til rådighed
> En vekselstrøms generator kan ikke under nogen omstændigheder lade et
> batteri 100% op om du så kører solen sort (dette gælder uanset om det er
> MC eller bil)
> En gammeldags jævnstrøms dynamo kunne
> En generator kan dog hvis batteriet er fuldt opladet, veligeholde
> batteriet og enddog i nogen tilfælde hæve efekten
>
> Med venlig hilsen
>
> Jørgen
>
> Suzuki GS 450
>
>
> "Chris" <chl@heleneogjens.dk> skrev i en meddelelse
> news:430b69b7$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej,
>>
>> Jeg har købt et nyt batteri til min Mc men har ingen oplader til det. Jeg
>> har tænkt mig bare at montere det nye batteri (påfyldt batterisyre) og så
>> lade det op ved hjælp af generatoren. Jeg har 20 km på arbejde om
>> morgenen og 20 hjem igen om eftermiddagen.
>> Hvad mener i om fremgangsmåden, vil det virke eller vil det blot ødelægge
>> batteriet...er det nødvendigt at oplade det 100 % inden brug.
>>
>> På forhånd tak.
>>
>> Mvh Chris
>>
>
>



Hekto (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 24-08-05 08:24

In article <430c10ff$0$18644$14726298@news.sunsite.dk>, jan@vindeby.com
says...
> En vekselstrøms generator kan ikke under nogen omstændigheder lade et
> batteri 100% op om du så kører solen sort (dette gælder uanset om det er MC
> eller bil)
> En gammeldags jævnstrøms dynamo kunne
> En generator kan dog hvis batteriet er fuldt opladet, veligeholde batteriet
> og enddog i nogen tilfælde hæve efekten
>
Hvordan kommer du lige til den konklusion?

Jeg er sådan set enig i at ladefunktionen, med en hvilken som helst
lader, kun vil nærme sig 100% eksponentielt; men den vil være 99,999%
efter forholdsvis kort tid.

Ladesystemet har rigeligt med energi til rådighed, endda mere en en
batterilader. Det lægger iøvrigt heller ikke fingrene imellem, men
tonser skånselsløst strøm/spænding på, til batteriet er oppe igen.
Prøv selv at mærke på ladegeneratoren/stik/ledninger når MC'en ikke har
været startet i nogle dage!!!!

Vekselstrømsanlæg har mere støj der overlejrer spændingen, end
jævnstrømsanlæg.Batteriet er i høj grad medvirkende til at denne
'glattes ud'
Generelt holder batterier bedre i vekselstrømsanlæg, idet de holdes
bedre opladede end i jævnstrømsanlæg. Enhver der har haft en bil med
gammeldags dynamo ved at batterier er en sliddel! Med
vekselstrømsgenerator holder de tilgængæld ½-billiv.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Jørgen Nielsen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 24-08-05 08:37

Hekto

Nu skal vi passe på, at vi ikke misforstår hinanden, det er korrekt at et
vekselstrøm's anlæg er 100 gange bedre en jævnstrøm, så vidt så enige
vedrørende det, at en vekselstrøms generator ikke kan lade en fladt/afladet
batteri fuldt op, bunder i, at der bygges en overflade spænding op i
battriet hvilket gør, at laderelæet vil slå fra og ikke lade op til 100% nu
har du selvfølgelig ret i, at 100% er et groft udtryk men ok lad os holde os
til det.
Der hvor jænstrømmen havde sin styrke var at den ikke byggede en så stor
overflade spænding op, hvilket gjorde at vis du kørste længe nok, og dit
forbrug ikke var større end dynamoens effekt ja så kunne du lade batteriet
fuldt op.
Alt dette betyder, at vist du har haft afladet dit batteri, og startet din
MC ell Bil ved hjælp af en anden bilist, ja så vil grundet generatorens
store effekt efter kort tids kørsel kunne starte normalt igen o.s.v og man
tror så, at alt er ok igen, men nej batteriet er ikke oppe på fuld
kapasitet, og vil ikke komme det før, at det er blevet ladet ved hjælp af en
batteri lader.
Puha her skulle den gamle lærdom fra mekanikertiden pudses af men jeg tror
det gik??

Jørgen
På Suzuki der per definitation har dårligt lade anlæg



Hekto (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 24-08-05 10:43

In article <430c239f$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>, jan@vindeby.com
says...
> Puha her skulle den gamle lærdom fra mekanikertiden pudses af men jeg tror
> det gik??
>
> Jørgen
> På Suzuki der per definitation har dårligt lade anlæg
>


OK, så er vi enige!
Men 99% er også ganske godt, og det virker jo hver dag!

Iøvrigt har Suzuki lige så dårligt ladesystem som de fleste andre
MC'er!!!! Det er lidt en skrøne at det er det dårligste. I princippet
virker det som de fleste andre med shunt-regulering.

Jeg havde en sjov opdagelse med min pøllefant, da den brændte
regulatoren af. Jeg havde en ny liggende, det viste sig bare at den var
ikke heeeelt magen til. Den var til en to-trådet stator og ikke en
tofaset.
Da vi skildte den ad, viste det sig at:
1) Reguleringen arbejdede i 'serie' således at den afbrød viklingen
istedet for at kortslutte den til stel så feltet bryder sammen.
2) Ved at fjerne to dioder, kunne den sagtens bruges på den tofasede.

Resultatet blev et helt lille skrift om ladesystemer og fejlfinding,
forfattet af Gruby:
http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf

Det vil sige at laderegulatoren sådan set er konstrueret efter samme
princip som Schnabels, der også afbryder istedet for at shunte.
Egentlig bedre end de fleste ville have forventet af Ducati
(Electronica).
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Jes Vestervang (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-08-05 20:58

bjosko@yahoo.com (Bjørn S) writes:

> Skal batteriet leve nogle sesonger skal det også lades om vinteren,
> med mindre du vil købe et tørbatteri til 1k ++ , eller skal af med
> cykkelen, og aldrig skal have en igen.

Fazerens batteri har aldrig rigtigt fået nogen opmærksomhed
overhovedet, men alligevel virker det fint. Jeg vil tro at det er det
originale, der stadig sidder på den, og så er det 6 år gammelt. Det
virker stadig perfekt, også i frostvejr og den slags
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-08-05 21:28

Richard <richardpunktumpade@Se-Epost.dk> writes:

> Jes Vestervang wrote:
>> Fazerens batteri har aldrig rigtigt fået nogen opmærksomhed
>> overhovedet, men alligevel virker det fint. Jeg vil tro at det er
>> det originale, der stadig sidder på den, og så er det 6 år
>> gammelt. Det virker stadig perfekt, også i frostvejr og den slags
>>
>
> Mon så ikke det skyldes, at batteriet er i brug jævnligt - og får
> cyklens opmærksomhed hele året

Det kan selvfølgelig have noget at sige, men den har da engang stået
stille i halvanden måned (hvis man ikke tæller det med at den var
startet inde på mit værelse .

Derudover er det da også blevet afladet kraftigt en gang eller to
ifb. med glemt P-lys og varmehåndtag (der nok hellere må få relæ på
inden vinter).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste