forsikring, begyndercykel og benzinøkonomi
Fra : Morten Tor Nielsen

Dato : 22-08-05 18:26

Jeg blev træt af benzinpriserne og at sidde i kø hver morgen, så jeg tager
mig et mc-kort ( begynder desværre først på skole til september ).

Min gamle bil koster en formue i forsikring, og forsikringssiderne giver
ingen clues til hvad forsikringen skal koste (man skal åbenbart ringe
ind.. ). Umiddelbart tiltaler en Suzuki Bandit 600 mig mest, den virker som
en god/billig allrounder (selvom kæresten helt vil ha' vi køber en rigtig
cruiser), hvor meget skal man regne med at slippe i forsikring for sådan én?

Hvis man ellers forsøger at køre nogenlunde civiliseret, hvad skal man så
regne med at køre på literen (20 km/l ?)

En 250'er koster jo ikke så meget, men jeg er 195cm og vejer næsten 100kg,
så den virker sgu' lidt spag sådan en.

Er det for sindssygt at købe en bandit inden man har "pappet"? Det kribler
jo i fingrene for at komme igang. Bare rolig, jeg har ikke tænkt mig at fyre
den af ned af roskildevej før kortet er i hus, men jeg kunne rulle lidt
rundt på parkeringspladsen.. måske.. arr.. det er måske lige sygt nok..

Fra : anders majland

Dato : 22-08-05 19:00

> Er det for sindssygt at købe en bandit inden man har "pappet"?

Nej - men lås den fast og giv nøglerne til din mor - eller en ander der har
rygrad nok til at den forbliver låst ....

> [...]
> tænkt mig at fyre den af ned af roskildevej før kortet er i hus, men jeg
> kunne rulle lidt rundt på parkeringspladsen.. måske.. arr.. det er måske

Ja du skriver det jo selv - du har ikke rygrad til at lade den stå ... For
efter lidt rundt på p-pladsen, så skal du lige over til en kammerat og så
lige ... indtil du måske er løber i en politikontrol (=stor bøde) eller er
uheldig og blive inpliceret i et færdselsuheld (= med risiko for at
forsikringen vil gøre regress pga. manglende kørekort)

Fra : Pizzabager

Dato : 22-08-05 19:43

> [...]
> fyre den af ned af roskildevej før kortet er i hus, men jeg kunne rulle
> lidt rundt på parkeringspladsen.. måske.. arr.. det er måske lige sygt

kommer du ud for et uheld er du godt på røven.. ud over det koster det 5000
kr og blive stopet uden pappet første gang, 10000 anden gang osv.. Såå lad
den heller stå og fis lidt rundt på MC skolens maskiner istedet :)

kasper

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 23-08-05 06:28

Pizzabager wrote:

> kommer du ud for et uheld er du godt på røven.. ud over det koster det 5000
> kr og blive stopet uden pappet første gang, 10000 anden gang osv.. Såå lad
> den heller stå og fis lidt rundt på MC skolens maskiner istedet :)

Hej Kasper,

Hvor har du de priser fra?

Jeg læste engang det kostede 5.000 kr første gang, 6.000 anden gang og
10.000 tredje (inklusiv lidt tremmeruskning).

Jeg er selv blevet stoppet uden kørekort, Juli sidste år, jeg havde
hverken til a/A eller B, jeg fik en bøde på 3.000 kr.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : blue

Dato : 23-08-05 07:42

"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> skrev i en meddelelse

> Jeg læste engang det kostede 5.000 kr første gang, 6.000 anden gang og
> 10.000 tredje (inklusiv lidt tremmeruskning).

Det er heller ikke rigtigt. Bøderne er som følger:

1. gang: 5.000 kr.
2. gang: 6.000 kr.
3. gang: 7.500 kr.
4. gang: 10.000 kr.
5. gang: fængsel

> Jeg er selv blevet stoppet uden kørekort, Juli sidste år, jeg havde
> hverken til a/A eller B, jeg fik en bøde på 3.000 kr.

Så har du formentlig været i gang med at tage kørekort.

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 23-08-05 07:50

blue wrote:

> Det er heller ikke rigtigt. Bøderne er som følger:
>
> 1. gang: 5.000 kr.
> 2. gang: 6.000 kr.
> 3. gang: 7.500 kr.
> 4. gang: 10.000 kr.
> 5. gang: fængsel

Ok, så har min kørelærer og hans hjemmeside oplyst forkert, til hans
egen fordel naturligvis

Men det er godt endelig at få kastet lys på sagen, jeg har hørt mange
teorier om hvad prisen ligger på og hvor mange gange man kan blive stoppet.

> Så har du formentlig været i gang med at tage kørekort.

Der var over 1 måneds ventetid fra de sidste køretimer til køreprøven :|

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Per Larsen

Dato : 22-08-05 20:01

"Morten Tor Nielsen" <what@who.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som en god/billig allrounder (selvom kæresten helt vil ha' vi køber en
> rigtig cruiser), hvor meget skal man regne med at slippe i forsikring for

Nu kender jeg ikke din alder, men er ret sikker på at den er til stort kort,
og om den skal være ny, men !

Har lige købt en Bandit 600 fra 1997, og jeg er ikke blevet skuffet. Det er
min første cykel (fik kortet sidste år) og jeg vil side følgende:
- Nem at håndtere
- Kvik, kun 0,3 ske mere til 100 end en Enzo
- Forudsigelig
- Den ser ud til at have en god gensalgsværdi

vægt 90 højde 190, og jeg sidder godt på den (længste tur ind til nu ca. 300
km) ud over krampe i højre hånd pga. krampagtig tag i speeder, men det skal
jeg nok få lært.

Forsikring går hos tryg som touring = 1300 årligt kun ansvar.

> Hvis man ellers forsøger at køre nogenlunde civiliseret, hvad skal man så
> regne med at køre på literen (20 km/l ?)

mit gennemsnit på småture ca. 17

> [...]
> fyre den af ned af roskildevej før kortet er i hus, men jeg kunne rulle
> lidt rundt på parkeringspladsen.. måske.. arr.. det er måske lige sygt

Som tidligere skrevet, er tilbuddet der så slå til, og giv nøglerne til en
der ikke giver efter når du tigger og beder om dem )

Per

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 23-08-05 06:40

Morten Tor Nielsen wrote:
> [...]
> den af ned af roskildevej før kortet er i hus, men jeg kunne rulle lidt
> rundt på parkeringspladsen.. måske.. arr.. det er måske lige sygt nok..

Som udgangspunkt er det svært at sige at en motorcykel er "billigere"
end en "automobil". Det afhænger naturligvis meget efter hvilken cykel
du kører.

Jeg har ikke selv så meget forstand på biler, men jeg ved da at man kan
få en smadderkasse som nok kan holde et par år til 10.000 kr eller under
og ikke vildt meget i forsikring.

Forsikringen kan hurtigt løbe op for en motorcykel også! Men prisen
afhænger meget af alder, forsikringsbaggrund og hvilken motorcykel som
skal forsikres. Der ikke meget andet for end at ringe til de forskellige
forsikringsselskaber og få et uforpligtende tilbud.

Jeg har kun ansvar på min Honda CB750F fra 1984, det koster mig ca.
6.000 kr om året! - jeg har ikke kunne finde det billigere.
Det er nok både på grund af min alder og at jeg kun har haft MC
forsikring i 2 år (på 3 forskellige cykler).

Hvis du kører MZ, Jawa, Dnepr, Ural eller lign. i de ældre årgange skal
du nok regne med at det bliver latterligt billigt i forsikring,
vægtafgift og muligvis benzin. Men det er en gammel Moto Lada vel også?

Hvad angår benzinforbrug, ligger en motorcykel som kører omkring de 20
km/l rimelig pænt på skalaen, der er mange som kører rundt 10 eller
mindre (dog mest racere). Min gamle Honda CB400F fra 1975 lå på ca. 22
km/l ved blandet kørsel, min nuværende CB900F ligger på ca. 12-17 alt
efter kørsel.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Steen Schmidt

Dato : 23-08-05 07:38

Kenneth Østrup wrote:

> Hvad angår benzinforbrug, ligger en motorcykel som kører omkring de 20
> km/l rimelig pænt på skalaen, der er mange som kører rundt 10 eller
> mindre (dog mest racere).

"Mange" er vel så meget sagt. 10 km/l er ikke meget på en MC hvis vi
taler en hel tankfuld - så er der vist én der har krampe i højrehånden

Selvfølgelig kan man presse en MC ned under 10 km/l, men hvis det skal
være til tanken er tom, så taler vi fuld hane 150 km ned af autobahnen
(også for R1 osv.). Det svarer lidt til at sige at en Renault Laguna
3,0 V6 går 1,4 km/l (hvilket er hvad den går når der er mest tryk på
ifølge computeren i bilen).

Det er nok ikke helt ved siden af at forvente en Bandit 600 går 15-18
km/l set over en længere periode. Meget under, så skal den nok lige
checkes på værksted engang - meget over, ligeså (så er der fare for den
går for magert).

Mvh
Steen

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 23-08-05 09:00

"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> wrote in message
> [...]
> Det er nok både på grund af min alder og at jeg kun har haft MC
> forsikring i 2 år (på 3 forskellige cykler).

6.000kr for kun ansvar, har du prøvet at kigge på
http://www.gf-forsikring.dk/, jeg vil tro du kan få ansvar til 2500kr i GF,
de sælger dog ikke kasko til folk under 30.

Martin

Fra : Pizzabager

Dato : 23-08-05 09:54

> [...]
> mindre (dog mest racere). Min gamle Honda CB400F fra 1975 lå på ca. 22
> km/l ved blandet kørsel, min nuværende CB900F ligger på ca. 12-17 alt

10 km literen, så presser man sku til den.. ved blandet kørsel kører jeg
omkring 14 km/l på min ZX9R, og så får den for meget benzin (kan man hører
med de prutter i udstødningen ved motorbremse.. skal snart ud og
rulles/justeres)

jeg vil godt tro man kan kører de 18 km/l på en bandit i gennemsnit..

kasper

Fra : Moller

Dato : 23-08-05 10:19

Pizzabager wrote:

> [...]
> omkring 14 km/l på min ZX9R, og så får den for meget benzin (kan man hører
> med de prutter i udstødningen ved motorbremse.. skal snart ud og

   Prutten i udstødningen er IKKE lig med for meget benzin, det kan også
komme ved for mager tomgang på åben potte, og er oftes det mest
forekommende... for stor hovede dyse osv. som du for justeret ind på et
felt, har ikke noget med det at gøre når du lukker gassen.

> jeg vil godt tro man kan kører de 18 km/l på en bandit i gennemsnit..

   En standard B6 kan nemt gøre det ved pæn kørsel, og så meget kortere
køre den nu ikke når den for prygel. Den bør under alle omstændigheder
ha bedre benzinøkonomi end en ZX9-r eller storebror B12.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 23-08-05 10:19

> [...]

> Hvis man ellers forsøger at køre nogenlunde civiliseret, hvad skal man så
> regne med at køre på literen (20 km/l ?)

At købe sig en almindelig gennemsnits-halvny motorcykel er ikke en garanti
for, man kommer til at køre billigt. Måske snarere tværtimod!
Som andre også kort berører, skal du ikke regne med at det bliver svimlende
meget billigere, end hvis du tog bilen. (Nu ved jeg jo ikke hvad du kører i
nu, og hvad du giver i forsikring osv.)
Skal du køre billigt, skal du finde dig en enkel halvgammel mc, som fx. en
MZ, CZ, eller noget andet gammel enkel teknik, som du selv kan skrue på og
servicere.
Hvis ikke du har skruefærdigheder, skal du nemlig lige regne med, at
serviceintervallerne på motorcykler sådan rundt regnet lige er 3 gange så
små som ved en alm. bil. Og priserne kan i mange tilfælde risikere at være
de samme som ved et bil-service.
De fleste moderne 4-cylinderet motorcykler går vel mellem 15-20 km/l, men
hvis du har en lidt tung hånd, kan de sagtens komme ned på niveau med en
gennemsnitsbil.

Har du medregnet i dit buget, at du bør købe et sæt sikkerhedskluns med
tilhørende handsker, hjelm, støvler og rygbeskytter? (Vel en samlet pris på
ca. 10kkr, hvis man skal have noget nogenlunde ordentlig kvalitet.)

Som du nok kan fornemme jeg vil frem til, skal du kort sagt ikke forvente
den store besparelse ved en mc frem for en bil, da det fører så mange andre
"ulemper" og dyre vaner med sig. Dem oversér man måske bare, når man lige i
første omgang tænker situationen igennem.

Køb dig en mc fordi du interesserer dig for det, og fordi du vil køre og
hygge/blære/vise dig frem, eller bare race, eller nyde naturen eller what
ever. Det griber nemlig hurtigt om sig, og tro mig - når først man har kørt
mc, er det sq svært efterfølgende at skulle vende sig til et liv uden. Bare
vent til de lange vintre!

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Jim Andersen

Dato : 23-08-05 10:40

Morten Tor Nielsen wrote:
> [...]

> 100kg, så den virker sgu' lidt spag sådan en.
>
> Er det for sindssygt at købe en bandit inden man har "pappet"?

At man har pappet betyder altså ikke at man kan køre MC. Heller ikke selvom
man har bil-pap.
Det kan være farligt at starte på noget lidt for stort, det kan ikke være
farligt at starte på noget der er lidt for lille.

Start dog på en brugt 250'er og sælg den efter et år, den taber næsten intet
i værdi. På den måde får du (og en evt bagsædepassager) både noget rutine,
du får en billig cykel, høj benzinøkonomi (min går knap 29 på literen),
billig forsikring, og et trin op på forsikringsskalaen, og du får en ekstra
glæde når du skifter fra 250'eren til 600'eren. Og du får råd til noget
ordentligt udstyr. Man ser smart ud på sådan en bandit, men det ser sgu lidt
smartere ud når dress'et også er i orden. Og hvis du beslutter dig for en
bandit nu, køber du garantrisse én der lige præcis sprænger dit budget, så
du ikke har noget tilovers til grej til dig selv (og en passager).

Og man kan altså lære en hel del køreteknik på en 250'er.... også selv om
der skal skiftes gear lidt tit...

/jim

Fra : Anders Gjetting

Dato : 23-08-05 12:14

Morten Tor Nielsen wrote:
> [...]
> den af ned af roskildevej før kortet er i hus, men jeg kunne rulle lidt
> rundt på parkeringspladsen.. måske.. arr.. det er måske lige sygt nok..

lad vær med at købe før du har kortet ... det frister alt alt alt for
meget med en lækker cykel der står og "råber" af dig hver gang du går
forbi den og den første tid på MC er det så vildt og lækkert at man
bare vil køre hele tiden for at mærke suset.

Hvis du skal have kasko - forsikring kan det blive en meget dyr
fornøjelse alt efter hvor gammel du er og hvor meget anciennitet du kan
få med fra dine år i bil. Men top-danmark skulle være det gode MC-selskab.

Held og lykke med det ...

Fra : Steen Schmidt

Dato : 23-08-05 12:26

Anders Gjetting wrote:

> Men top-danmark skulle være det gode MC-selskab.

Deri er jeg så stærkt uenig! Det kan godt være man får 15% MCTC-rabat
på deres forsikringer, men jeg er blevet taget i røven én gang for
meget af det selskab. Derudover skal man lige huske på at der er 20%
selvrisiko hvis MC'en bliver stjålet.

Der er sandsynligvis masser af billigere selskaber rundt omkring
(forskellige brancheforsikringer, gf ell. lign.).

Mvh
Steen

Fra : Moller

Dato : 23-08-05 14:16

Anders Gjetting wrote:

> Men top-danmark skulle være det gode MC-selskab.

   Ja, MC Touring Klub er god til at give falske forhåbinger...

   TopSnot er billig for begyndere... og så stopper den der.

   Ellers er der mange andre ala Tryg, GF, Runa osv... som er ok i pris,
når man ik er begynder mere :)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-08-05 19:21

"Morten Tor Nielsen" <what@who.com> writes:

> [...]
> cruiser), hvor meget skal man regne med at slippe i forsikring for sådan én?

Hvor gammel er du? Det har normalt en hel del at sige når du skal
forsikre motorcykler.

> Hvis man ellers forsøger at køre nogenlunde civiliseret, hvad skal man så
> regne med at køre på literen (20 km/l ?)

På min Bandit kører jeg ca. 18,5 km/L lige for tiden. På lange ture i
meget moderat tempo har den været lige over 20. Normalt plejer jeg at
køre omkring 17 km/L, men benzinen er dyr, og jeg har ikke ret mange
penge i denne måned :-\

Vær også opmærksom på at benzinen muligvis ikke er den største udgift
i regnskabet. Mine udgifter ved MC er ca. ligeligt fordelt på benzin,
forsikring og sliddele (dæk, kæde, olie osv.). Jeg kører
ca. 10.000 km om året.

> En 250'er koster jo ikke så meget, men jeg er 195cm og vejer næsten 100kg,
> så den virker sgu' lidt spag sådan en.

Så skal du alligevel også overveje i det mindste at sætte nogle
hårdere forgaffelfjedre i sådan en Bandit. De er ret bløde som
standard. Det samme er bagdæmperen, men den er også dyrere at skifte.

> Er det for sindssygt at købe en bandit inden man har "pappet"?

Ja, lad være med det. Inden du er færdig på køreskolen kan du have
nået at skifte mening flere gange når du måske får prøvet lidt
forskellige cykler i forbindelse med køreundervisningen.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : anders majland

Dato : 23-08-05 19:38

> Ja, lad være med det. Inden du er færdig på køreskolen kan du have
> nået at skifte mening flere gange når du måske får prøvet lidt
> forskellige cykler i forbindelse med køreundervisningen.

Øeh er det almindeligt at undervisning foregår på forskellige maskiner ?

Da jeg tog kørekort i 98 foregik alt gade på den er5 som jeg også tog prøven
på - kravlegård, køreteknik og sidevogn var dog andre cykler.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-08-05 20:35

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Øeh er det almindeligt at undervisning foregår på forskellige maskiner ?

Tjo - jeg nåede da at køre i kravlegård på en ER5 og CMX250. Til anden
omgang kørekursus kørte jeg på ER5, CB500 og R80 (med sidevogn).

Min første køretime på vej foregik på en TU250, mens resten og selve
køreprøven foregik på CB500.

> Da jeg tog kørekort i 98 foregik alt gade på den er5 som jeg også tog prøven
> på - kravlegård, køreteknik og sidevogn var dog andre cykler.

Ja, og gjorde det dig ikke også en del klogere på de forskellige
cykler end du var inden du startede på at tage kørekortet? Det gjorde
det for mig - dermed ikke sagt at jeg blev ekspert på de forskellige
cykler, men jeg havde da prøvet dem.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*