> Hey.. Jeg er igang med at tage kørekort, og da jeg er 18 år, er det
> på en lille mc(suzuki gn250 eller sådan noget lign.).. Jeg har lidt
> problemer med koblingen, hvilket vel er normalt når man starter med
> at køre, men det generer mig alligevel.. Min kørelærer siger at man
> skal slippe til omdrejningspunktet, og så give gas når den har fået
> fat, men det går der jo "langt" tid med. Når jeg ser en eller anden
> holde for rødt på strandvejen og så accelerere fra 0 til 100 på ingen
> tid, tænker jeg om jeg gør det forkert.. Altså, jeg vil gerne vide
> hvordan jeg optimerer koblingsbrug med hensyn til acclerationen.. Jeg
> er klar over at min maskine ikke er nær så kraftfuld som dem man tit
> ser på vejene, men er det den eneste grund til at jeg ikke acclerer
> så hurtigt?
Tricket er at slippe koblingen hurtigt indtil man når koblingspunktet (hvor
den begynder at tage fat) og så derefter ikke slippe koblingen hurtigere end
motoren kan følge med. Det er altså ikke noget man gør blindt, men er i høj
grad noget man gør ud fra feedback i form af motorlyden. Prøv at holde et
givent antal motoromdrejninger, f.eks. 4000 rpm. Dog skal du ikke fokusere
på omdrejningstælleren, men kun på lyden da det er nemmere, og du skal jo
også holde øje med trafikken. Giv en smule gas og slip koblingen så meget at
motoromdrejningerne holdes på det niveau du har bestemt. Efterhånden som
motorcyklen kommer op i fart, skal koblingen automatisk slippes mere og mere
for at holde omdrejningerne konstant, indtil den til sidst er sluppet helt.
Hvis man vil meget hurtigt op i fart, og ikke tænker så meget over
koblingens ve og vel, kan man give noget mere gas fra start og f.eks. holde
den på 7000rpm under udkobling. Jo højere antal omdrejninger, jo mere yder
motoren, men det slider selvfølgeligt også mere på koblingen. Til dagligdags
udkoblinger vil jeg tro at jeg nok holder den på omkring 2500-3000 rpm,
indtil den er koblet helt ud og accelererer derefter videre op i fart. Ingen
grund til at køre træk fra hvert lydkryds.
Hvis den får godt med gas, kan sådan en GN250 sikkert fint gå på baghjul fra
stilstand, men det er nok ikke det du ønsker.
--
signing off.. Martin Sørensen