/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Problemer med kobling og acceleration..
Fra : pondus


Dato : 20-08-05 11:13

Hey.. Jeg er igang med at tage kørekort, og da jeg er 18 år, er det på en
lille mc(suzuki gn250 eller sådan noget lign.).. Jeg har lidt problemer
med koblingen, hvilket vel er normalt når man starter med at køre, men det
generer mig alligevel.. Min kørelærer siger at man skal slippe til
omdrejningspunktet, og så give gas når den har fået fat, men det går der
jo "langt" tid med. Når jeg ser en eller anden holde for rødt på
strandvejen og så accelerere fra 0 til 100 på ingen tid, tænker jeg om jeg
gør det forkert.. Altså, jeg vil gerne vide hvordan jeg optimerer
koblingsbrug med hensyn til acclerationen.. Jeg er klar over at min
maskine ikke er nær så kraftfuld som dem man tit ser på vejene, men er det
den eneste grund til at jeg ikke acclerer så hurtigt?


 
 
Pizzabager (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 20-08-05 11:50


"pondus" <nejtak@no.dk> skrev i en meddelelse
news:de6vmk$d8i$1@abbeden.bunk.cc...
> Hey.. Jeg er igang med at tage kørekort, og da jeg er 18 år, er det på en
> lille mc(suzuki gn250 eller sådan noget lign.).. Jeg har lidt problemer
> med koblingen, hvilket vel er normalt når man starter med at køre, men det
> generer mig alligevel.. Min kørelærer siger at man skal slippe til
> omdrejningspunktet, og så give gas når den har fået fat, men det går der
> jo "langt" tid med. Når jeg ser en eller anden holde for rødt på
> strandvejen og så accelerere fra 0 til 100 på ingen tid, tænker jeg om jeg
> gør det forkert.. Altså, jeg vil gerne vide hvordan jeg optimerer
> koblingsbrug med hensyn til acclerationen.. Jeg er klar over at min
> maskine ikke er nær så kraftfuld som dem man tit ser på vejene, men er det
> den eneste grund til at jeg ikke acclerer så hurtigt?

du lærer det med tiden.. men med en Gn 250, går det altså ikke så hurtigt
til 100 :)

kasper



Martin Sørensen (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 20-08-05 12:06

> Hey.. Jeg er igang med at tage kørekort, og da jeg er 18 år, er det
> på en lille mc(suzuki gn250 eller sådan noget lign.).. Jeg har lidt
> problemer med koblingen, hvilket vel er normalt når man starter med
> at køre, men det generer mig alligevel.. Min kørelærer siger at man
> skal slippe til omdrejningspunktet, og så give gas når den har fået
> fat, men det går der jo "langt" tid med. Når jeg ser en eller anden
> holde for rødt på strandvejen og så accelerere fra 0 til 100 på ingen
> tid, tænker jeg om jeg gør det forkert.. Altså, jeg vil gerne vide
> hvordan jeg optimerer koblingsbrug med hensyn til acclerationen.. Jeg
> er klar over at min maskine ikke er nær så kraftfuld som dem man tit
> ser på vejene, men er det den eneste grund til at jeg ikke acclerer
> så hurtigt?

Tricket er at slippe koblingen hurtigt indtil man når koblingspunktet (hvor
den begynder at tage fat) og så derefter ikke slippe koblingen hurtigere end
motoren kan følge med. Det er altså ikke noget man gør blindt, men er i høj
grad noget man gør ud fra feedback i form af motorlyden. Prøv at holde et
givent antal motoromdrejninger, f.eks. 4000 rpm. Dog skal du ikke fokusere
på omdrejningstælleren, men kun på lyden da det er nemmere, og du skal jo
også holde øje med trafikken. Giv en smule gas og slip koblingen så meget at
motoromdrejningerne holdes på det niveau du har bestemt. Efterhånden som
motorcyklen kommer op i fart, skal koblingen automatisk slippes mere og mere
for at holde omdrejningerne konstant, indtil den til sidst er sluppet helt.
Hvis man vil meget hurtigt op i fart, og ikke tænker så meget over
koblingens ve og vel, kan man give noget mere gas fra start og f.eks. holde
den på 7000rpm under udkobling. Jo højere antal omdrejninger, jo mere yder
motoren, men det slider selvfølgeligt også mere på koblingen. Til dagligdags
udkoblinger vil jeg tro at jeg nok holder den på omkring 2500-3000 rpm,
indtil den er koblet helt ud og accelererer derefter videre op i fart. Ingen
grund til at køre træk fra hvert lydkryds.

Hvis den får godt med gas, kan sådan en GN250 sikkert fint gå på baghjul fra
stilstand, men det er nok ikke det du ønsker.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jacob (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 20-08-05 12:37

*klip*
>
> Hvis den får godt med gas, kan sådan en GN250 sikkert fint gå på baghjul
> fra stilstand, men det er nok ikke det du ønsker.
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>

Det kan den godt - min kørelærer på køreteknisk anlæg viste os det...

Mvh Jacob



Jacob (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 20-08-05 12:51


"pondus" <nejtak@no.dk> skrev i en meddelelse
news:de6vmk$d8i$1@abbeden.bunk.cc...
> Hey.. Jeg er igang med at tage kørekort, og da jeg er 18 år, er det på en
> lille mc(suzuki gn250 eller sådan noget lign.).. Jeg har lidt problemer
> med koblingen, hvilket vel er normalt når man starter med at køre, men det
> generer mig alligevel.. Min kørelærer siger at man skal slippe til
> omdrejningspunktet, og så give gas når den har fået fat, men det går der
> jo "langt" tid med. Når jeg ser en eller anden holde for rødt på
> strandvejen og så accelerere fra 0 til 100 på ingen tid, tænker jeg om jeg
> gør det forkert.. Altså, jeg vil gerne vide hvordan jeg optimerer
> koblingsbrug med hensyn til acclerationen.. Jeg er klar over at min
> maskine ikke er nær så kraftfuld som dem man tit ser på vejene, men er det
> den eneste grund til at jeg ikke acclerer så hurtigt?

Det skal du ikke bekymre dig så meget over. Jeg havde selv det samme
problem, jeg kunne ikke rigtigt finde koblingspunktet hurtigt, også selvom
jeg havde kørt bil i nogle år uden at have haft problemer med det.

Det hjalp meget da kørekortet var i hus og jeg fik min egen mc, for så
skulle jeg ikke følge med kørelærer/elev kortegen (man skal ikke nå noget).
Så kunne jeg koble ud i eget tempo. Det hjalp også meget at jeg fik min egen
mc, for så kan man øve sig på den lige så meget man vil.

I princippet har din kørerlærer ret, det kan bare godt tage noget tid, før
koblingspunktet sidder på rygraden og hånden eller foden finder det
lynhurtigt og automatisk.

Mvh Jacob



Jim Andersen (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 23-08-05 10:08

pondus wrote:
> problemer med koblingen

Du har ikke kørt knallert ? Eller andet med gear/kobling ?

Så er der ikke noget at bekymre sig om. Det kommer helt af sig selv. Og
griner du over at det nogensinde kunne være et problem. Lige indtil du
prøver en anden MC med et andet koblingspunkt.....

/jim



Kenneth Østrup (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 23-08-05 13:02

Jim Andersen wrote:
> Du har ikke kørt knallert ? Eller andet med gear/kobling ?
>
> Så er der ikke noget at bekymre sig om. Det kommer helt af sig selv. Og
> griner du over at det nogensinde kunne være et problem. Lige indtil du
> prøver en anden MC med et andet koblingspunkt.....
>

Haha ja, du har ret.

Jeg prøvede forleden min kammarats Kawasaki ER-5 hvor koblingspunktet lå
helt anderledes.

Fåååk man føler sig sgu lidt til grin når man troede den lille cykel
skulle ownes (den var droslet).

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste