Rune Romdal wrote:
> LarsM wrote:
>
>>Hej - igen,
>>Tak for jeres gode råd vedrørende slange i slangeløst dæk...
>>
>>Hvis jeg nu selv vil skifte dæk..
>>
>>1) er det til at ha' med at gøre?
>
>
> Ja!
>
>
>>2) skal jeg bruge andet end dette værktøj (fra Louis):
>
>
> Der mangler kun en "Dækafpresser". Men en skruestik kan godt bruges...
>
- - - Kan, med held, godt bruges :-|
Detailhistorik:
Slangeløse dæk og dertil hørende -fælge sidder ekstra solidt monteret og
især de originalt monterede dæk er ofte nærmest umulige at presse af
fælgkanten. Derfor vil det være gavnligt at forberede arbejdet med et
formålstjenstligt værktøj, som ofte er til at købe.
Første gang jeg løb ind i problemet var ved udskiftning af det
slangeløse original-dæk på en GPZ1100i: Selv en stor værksteds-skruestik
med 200 mm brede kæber kunne ikke tvinge gummi fra metal og enden på
sagen blev noget vold-mejsling (ejeren havde været så rationel at lukke
luften ud v.h.a. et bor igennem dæksiden, så det skulel skiftes
ubetinget og tidspunktet var som vanligt velvalgt á i weekenden
Problemet, sammen med det faktum at det kan være svært at lukke luft så
hurtigt i dækket at det blæses på plads(!) medførte i realiteten at den
lille kerne af dæk-selv-skiftere som huserede i klubbens værksten gik
langsomt i opløsning efterhånden som alle fik sig materiel med
slangeløse dæk monteret
Lur på man hvad de bruger til arbejdet på et dækcenter: Dér har de et
luftdrevet pres-værktøj med en tyk spadelignende kontaktværktøj, og ud
fra dét design har jeg til RR-brug konstrueret en lignende ting der
bruger min egenvægt á ca. 0,1T og vægtarmsprincippet. Jeg har dog set en
kombination af "spade" og skruetvinge, som var nemmere hurtigere og
effektivere end min konstruktion!
Alt i alt vil jeg ikke anbefale nogen at gøre det første gang uden at
have en B-plan á køre til dækcentret med hjulet og få klaret sagen dér
hvis man bliver nødt til at give op :-|
Tillægstrick(?):
Ved en tilfældighed blev jeg ejer af et sæt ekstra fælge til moin
motorcykel, og de viste sig praktiske derved at man kunne bruge al den
tid man ville på et dækskifte på dém imens der stadig var lige akkurat
nok mønster på modellen. Efter færdiggjort dækskifte stod hjulet blot og
afventede et (væsentlig hurtigere) hjulskifte ved givne lejlighed!
--
Armand.