MZ 251 Saxon Tour ?
Fra : Henrik Mahler

Dato : 17-08-05 22:31

Til daglig transport plus små-ture i sverige,
budgettet er absolut lille, under 15.000, har
kikket på nogle kinesiske 125 honda-cloner er
dog mere lun på denne idet:

1. Gennemprøvet og mere gængs
2. Flere hk til bagage og evt 2 personer
3. simpel som en knallert, kan selv vedligeholde
4. mulig sidevogn, (også til vinterkørsel)
5. Højere topfart på motorvejen
6. Ikke tung, kan slidskes i kælderen

Jeg hører gerne om stærke/svage sider ?

Er stumper stadig billige, og vild de med stor
sandsynlighed kunne fås mange år endu ?

MVH

Henrik

Fra : Harry Teicher

Dato : 17-08-05 23:44

Uhm, er I tvivl om min svar kom igennem, så jeg prøver igen:

Prøv http://hjem.get2net.dk/bioscience/Saxon/

mvh
Harry
XT600 CB500F (ex MZ 251)

Fra : Henrik Mahler

Dato : 18-08-05 07:41

Tak, ser spændende ud, det vil jeg lige checke ud

MVH Henrik

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-08-05 09:29

Harry Teicher wrote:
> Uhm, er I tvivl om min svar kom igennem, så jeg prøver igen:
>
> Prøv http://hjem.get2net.dk/bioscience/Saxon/
>
> mvh
> Harry
> XT600 CB500F (ex MZ 251)

Argh! Sgu! Nu har du fået mig til at tænke på at skaffe en til
vinterkørsel!

--
vh
Torben - mon der alligevel er en sidevognscykel i min fremtid?

Fra : Moller

Dato : 18-08-05 08:46

Torben Scheel wrote:

> Argh! Sgu! Nu har du fået mig til at tænke på at skaffe en til
> vinterkørsel!

   Hæ hæ... kom tilbage til november/december mdr. ;) så tror jeg der er
en til salg ;) hvis ejeren ik vil bruge den selv.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-08-05 10:02

Moller wrote:

> Hæ hæ... kom tilbage til november/december mdr. ;) så tror jeg der
> er en til salg ;) hvis ejeren ik vil bruge den selv.

Jeg hader at skrue i noget der pludselig ikke ligner Haynes billederne
(i hvert fald på transportmidlerne der skal fungere til aftalt tid) så
ellers tak

Selvfølgelig er selvpåførte ændringer undtaget

--
vh
Torben

Fra : Moller

Dato : 18-08-05 09:55

Torben Scheel wrote:

> [...]
> ellers tak
>
> Selvfølgelig er selvpåførte ændringer undtaget

   Hey, det er skam en 99,9% original ETZ 250'er jeg snakker om... "Det
sorte Svin" blir ikke til salg. Det eneste der ikke er originalt er at
den har fået elektronisk laderelæ, samt parabolen i forlygten er skiftet
til en i meget bedre kvalitet, så man kan se vejen om aftenden :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-08-05 09:20

Henrik Mahler wrote:
> [...]
> 2. Flere hk til bagage og evt 2 personer
> 3. simpel som en knallert, kan selv vedligeholde
> 4. mulig sidevogn, (også til vinterkørsel)

+ Solid, stor nok til 2 nordiske størrelser, nem at skrue i, Brembo
forbremse (?), lukket kædekasse (?)
- 2takt, hmm - er der efterhånden andet at brokke sig over?

> Er stumper stadig billige, og vild de med stor
> sandsynlighed kunne fås mange år endu ?

Det vil jeg tro - om ikke andet så brugte/hjemmelavede/modificerede
cykeldele.

MZ er det seriøse valg, kinabikes for dem der kun vil cruise - det er
dog lidt latterligt - der er mere stil over en Puch maxi med kasse eller
en Kreidler 80ccm (der jo kan indregistreres som MC) - de er hvad de
giver sig ud for ligesom MZ'en. Jeg så en kinavirago med 125ccm 2t motor
og størrelse der passer til en 13årig forleden, og synes det er lidt
synd at nogen får den indgang til MC livet. Jeg tvivler på at det
ansporer mange til at fortsætte "karrieren".

--
vh
Torben

Fra : Moller

Dato : 18-08-05 08:28

Torben Scheel wrote:

> + Solid, stor nok til 2 nordiske størrelser, nem at skrue i, Brembo
> forbremse (?), lukket kædekasse (?)
> - 2takt, hmm - er der efterhånden andet at brokke sig over?

   Jo da, 3 gearet ;) og så på tyrkerne kommer der nu rygter om noget med
rotoren, og viklinger der kortslutter eller noget... Men det er ikke
ting som bør skræmme.

   Ja, Ole Bendtsen, Rødmose, www.mz-b.de , www.tkm-racing.com ,
www.rztpower.com , www.burwin.co.uk osv.

> [...]
> synd at nogen får den indgang til MC livet. Jeg tvivler på at det
> ansporer mange til at fortsætte "karrieren".

   Tjaaa... en vandkølet rebel cruiser på 250cc som kina bike er nu ok,
men de modeller koster også 25kilo og op, men jo, kina bikes under 20k,
det kan slet ikke måle sig med en god bundsolid MZ til 5-10kilo brugt
alt efter stand ;) og så er der stadig penge til hjelm, tøj osv...

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-08-05 21:27

Henrik Mahler <ng@paradis.dk> writes:

> [...]
> personer 3. simpel som en knallert, kan selv vedligeholde 4. mulig
> sidevogn, (også til vinterkørsel) 5. Højere topfart på motorvejen

Jeg havde købt en GS450 fra midtfirserne eller lignende hvis jeg var
dig. De fås for under 15k, men er sandsynligvis væsentligt mere
stabile og helt sikkert mere komfortable og har 42 vilde heste

En MZ fås selvfølgelig for væsentligt mindre, men med dine behov tror
jeg alligevel at en gammel mellemklasse-firtakter er en bedre
investering.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Bo Nielsen

Dato : 20-08-05 00:11

> Jeg havde købt en GS450 fra midtfirserne eller lignende hvis jeg var
> dig. De fås for under 15k, men er sandsynligvis væsentligt mere
> stabile og helt sikkert mere komfortable og har 42 vilde heste

De GS450 i omtalte årg. (havde en årg. '87), havde vist nogle problemer med
det elektriske grej. Dette jeg fik at vide EFTER jeg var taget til Frankrig
på den med kæresten bag på, og måtte tage toget hjem fordi den pludselig
ikke ville lade! :-/

ScooterBo

Fra : Harry Teicher

Dato : 20-08-05 01:03

Jow, ja, sådan en Saxon Tour fra efter Murens fald er nu altså et
godt stykke kram, godt med plastik, nemt og billig at reparere &
vedligeholde, der er mekaniker i DK som vil reparere dem til en
fornuftig peng, forgaflen og kæden er indkapslet, ikke meget moment
(godt på sneglatte veje - ja, velnok den mest fornuftige winter cykel
der findes?