/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ventiljustering på Honda DOHC (shims)
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 17-08-05 18:27

Hej,

Jeg har en CB900F motor som nok trænger til at få justeret ventiler.
Jeg har lige synkroniseret karburatore igen og den går stadigvæk lidt
ujævnt.

Jeg har siden jeg købte cyklen i midten af Maj kørt 15.200 km og jeg
ved ikke hvornår de sidst var stillet før jeg købte den. (mon ikke det
er på tide? :))

Jeg har ikke prøvet at stille ventiler på sådan en maskine før, så
jeg er lidt i tvivl om det er noget jeg bør rode mig ud i.
Jeg havde dog på min SOHC CB400F skildt toppen ad adskillege gange samt
stillet ventiler (stilleskruer!)

Så jeg har lige et par spørgsmål:

1) Er der nogen som har prøvet det før på en lignende maskine/motor, er
det nemt at gå til? evt. nogle gode råd?

2) Bør man have motoren af stellet før man kan komme ordentligt til?

3) Skal man tømme motoren for olie for at kunne dreje krumtappen efter
målene eller kan man gøre det fra generator (højre) side?

4) Noget specielt/særligt værktøj jeg skal bruge udover søgeblade og
Honda's shim værktøj (bestilt fra david silver spares)?

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

 
 
Kenneth Østrup (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 17-08-05 18:29

Kenneth Østrup wrote:
> Jeg har ikke prøvet at stille ventiler på sådan en maskine før, så
> jeg er lidt i tvivl om det er noget jeg bør rode mig ud i.
> Jeg havde dog på min SOHC CB400F skildt toppen ad adskillege gange samt
> stillet ventiler (stilleskruer!)
>

Hvis jeg gør det selv, vil jeg nok lave en guide til det på mit website
så spørgsmålet ikke skal gå igen for evigt

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

tb (17-08-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 17-08-05 19:51

Jeg havde dog på min SOHC CB400F skildt toppen ad adskillege gange samt
> stillet ventiler (stilleskruer!)

Så kan du også sagtens klare denne her.

>
> 2) Bør man have motoren af stellet før man kan komme ordentligt til?

Ved ikke, men det ville være mere end almindeligt tåbeligt hvis tilfældet,
så jeg tør godt ligge hovedet på blokken at det skal du ikke

>
> 3) Skal man tømme motoren for olie for at kunne dreje krumtappen efter
> målene eller kan man gøre det fra generator (højre) side?

6. gear og drej baghjulet hvis alt andet glibber...


> 4) Noget specielt/særligt værktøj jeg skal bruge udover søgeblade og
> Honda's shim værktøj (bestilt fra david silver spares)?

Nåh. Stilleskruer stiller du bare. Ved shims tager du en shim ud og ligger
en lidt tykkere/lidt tyndere i. Du skal altså have adgang til dem et sted
fra.

Til en Suzi GS500 gav jeg 20kr i bytte og ca 100kr for at købe shims...



Armand (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-08-05 20:25

tb wrote:
>
>
>>3) Skal man tømme motoren for olie for at kunne dreje krumtappen efter
>>målene eller kan man gøre det fra generator (højre) side?
>
>
> 6. gear og drej baghjulet hvis alt andet glibber...

Tændingen løber s.v.j.h. tørt, akkurat som på 400f, og tændingsmærkerne
sidder samme sted.
Og hvis jeg husker helt galt, så er der istedet en lille kærvprop på en
af krumtaphusets sider, og hvorbag man kan se tændingsmærkerne!
Som dét at skulle pille motoren ud for at stille ventiler, er det
ulogisk at skulle tømme olien af for at kunne se tændings og top -mærker :-|
I den sidste ende skal spillerummet måles ved kun to
krumtap-placeringer: Cyl#1 i kompression hhv. cyl#2 i kompression, og de
to positioner kan man også erkende á knastkædehjulenes markeringer, som
relateret til knastkædeslid er mere præcis end et mærke på krumtappen!

>>4) Noget specielt/særligt værktøj jeg skal bruge udover søgeblade og
>>Honda's shim værktøj (bestilt fra david silver spares)?
>
>
> Nåh. Stilleskruer stiller du bare. Ved shims tager du en shim ud og ligger
> en lidt tykkere/lidt tyndere i. Du skal altså have adgang til dem et sted
> fra.

Jup.
Og til senere brug kan det være praktisk at tage hver og en shim ud
enkeltvis for at nedskrive deres tykkelse, således at man uden
adskillelse ved hvilken tykkelse man får brug for når man en anden gang
måler spillerummet!

--
Armand.

Jesper G (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G


Dato : 18-08-05 09:58

tb wrote:
> Jeg havde dog på min SOHC CB400F skildt toppen ad adskillege gange samt
>
>>stillet ventiler (stilleskruer!)
>
>
> Så kan du også sagtens klare denne her.
>
>
>>2) Bør man have motoren af stellet før man kan komme ordentligt til?
>
>
> Ved ikke, men det ville være mere end almindeligt tåbeligt hvis tilfældet,
> så jeg tør godt ligge hovedet på blokken at det skal du ikke
>
>
>>3) Skal man tømme motoren for olie for at kunne dreje krumtappen efter
>>målene eller kan man gøre det fra generator (højre) side?
>
>
> 6. gear og drej baghjulet hvis alt andet glibber...
>
>
>
>>4) Noget specielt/særligt værktøj jeg skal bruge udover søgeblade og
>>Honda's shim værktøj (bestilt fra david silver spares)?
>
>
> Nåh. Stilleskruer stiller du bare. Ved shims tager du en shim ud og ligger
> en lidt tykkere/lidt tyndere i. Du skal altså have adgang til dem et sted
> fra.
>
> Til en Suzi GS500 gav jeg 20kr i bytte og ca 100kr for at købe shims...
>
>

Ang. GS500. Er der flere dele man skal have købt ind inden/imens man
stiller ventiler? Evt pakninger el. lign.

Mvh Jesper G, GS500E

tb (19-08-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 19-08-05 22:04

>
> Ang. GS500. Er der flere dele man skal have købt ind inden/imens man
> stiller ventiler? Evt pakninger el. lign.


Nope! End ikke kølervæske (da den jo ikke har noget



Jens Jessen (17-08-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 17-08-05 21:07

Alt andet skal altså være i orden inden man forgriber sig på karburatorerne:
Tænding, kompression og ventiler - først da kan man gå videre, ellers famler
man i blinde.

--
Med venlig hilsen
Motor Press
V/journalist Jens Jessen (DjF)
Skanderborgvej 140
DK 8660 Skanderborg
Tlf. DK + 8657 7201
Fax. DK + 8657 7204
Mobil: DK + 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk
"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> skrev i en meddelelse
news:430373f7$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Jeg har en CB900F motor som nok trænger til at få justeret ventiler.
> Jeg har lige synkroniseret karburatore igen og den går stadigvæk lidt
> ujævnt.
>
> Jeg har siden jeg købte cyklen i midten af Maj kørt 15.200 km og jeg
> ved ikke hvornår de sidst var stillet før jeg købte den. (mon ikke det
> er på tide? :))
>
> Jeg har ikke prøvet at stille ventiler på sådan en maskine før, så
> jeg er lidt i tvivl om det er noget jeg bør rode mig ud i.
> Jeg havde dog på min SOHC CB400F skildt toppen ad adskillege gange samt
> stillet ventiler (stilleskruer!)
>
> Så jeg har lige et par spørgsmål:
>
> 1) Er der nogen som har prøvet det før på en lignende maskine/motor, er
> det nemt at gå til? evt. nogle gode råd?
>
> 2) Bør man have motoren af stellet før man kan komme ordentligt til?
>
> 3) Skal man tømme motoren for olie for at kunne dreje krumtappen efter
> målene eller kan man gøre det fra generator (højre) side?
>
> 4) Noget specielt/særligt værktøj jeg skal bruge udover søgeblade og
> Honda's shim værktøj (bestilt fra david silver spares)?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>



Ukendt (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-08-05 19:39


Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<430373f7$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Hej,
>
>Jeg har en CB900F motor som nok trænger til at få justeret ventiler.


Kig http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves Det ligner lidt.

mvh
Orla



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste