Lægeerklæring i forb. med kørekort
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-08-05 16:58

Hej i gruppen,

Min lillebror er lige fyldt 18 og har lige fået sit kørekort til bil for 14
dage siden. Nu er han så efterfølgende lige gået igang med kørekortet til
motorcykel hos den samme kørelærer.
Han har af kørelæreren fået at vide, at han skal bruge en ny lægeerklæring,
da en lægeerklæring kun holder 3 mdr. og den "gamle" fra bilkørekortet lige
netop har overskredet de 3 måneder med en uge eller 2. Dette havde han
nemlig ike fået noget at vide om, før nu.

Er der nogen der tilfældigvis kan henvise til nogle paragraffer, hvor dette
står? Jeg synes nemlig det virker helt hen i skoven, at en sund og rask
18-årig skal pumpes for penge fra en i forvejen slunken beholdning på den
måde. Desuden skulle jeg ikke stille med en ekstra lægeerklæring for 3-4 år
siden, da jeg tog mit mc-pap ca. et halvt år efter, jeg tog kortet til bil
hos en helt anden kørelærer.

Jeg har selv søgt på retsinfo, men må indrømme at jeg ikke umiddelbart evner
at finde den specifikke paragraf.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : MKS - 74

Dato : 17-08-05 17:04

On Wed, 17 Aug 2005 17:57:32 +0200, "Psycho Cowboy"
<chrijac[FJERN]@gmail.com> wrote:

>Jeg har selv søgt på retsinfo, men må indrømme at jeg ikke umiddelbart evner
>at finde den specifikke paragraf.

Så må du jo ha' hjælp - fra kørekortsbekendtgørelsen :

§ 19. Lægeattesten, jf. § 3, stk. 2, nr. 3, skal være afgivet på en
blanket, der er godkendt af Sundhedsstyrelsen.

Stk. 2. Såfremt lægeattesten afgives på lægens eget papir, skal hvert
ark dateres samt påføres ansøgerens navn og personnummer samt lægens
stempel og underskrift (sidstnævnte i afvigende farve). De enkelte ark
skal endvidere nummereres og sammenhæftes.

Stk. 3. Lægeattesten skal udstedes af ansøgerens sædvanlige læge. Hvis
en anden læge udsteder lægeattesten, skal ansøgeren angive en
fyldestgørende grund hertil.

Stk. 4. Politiet kan kræve, at ansøgeren fremviser sygesikringsbevis.

Stk. 5. Til dokumentation for at ansøgeren er identisk med den person,
der er beskrevet i lægeattesten, skal det i § 3, stk. 2, nr. 1, nævnte
fotografis bagside af lægen være påført ansøgerens personnummer, eller
hvis ansøgeren ikke er tildelt personnummer, fødselsdato og fødested,
samt endvidere være underskrevet af lægen. Attesten og fotografiet
sendes direkte til vedkommende kørekortkontor af lægen eller overgives
ansøgeren i en lukket kuvert, der er forsynet med lægens navn eller
stempel.

Stk. 6. Lægeattesten må ved ansøgningens indlevering ikke være over
tre måneder gammel og ved udstedelsen af kørekortet ikke over et år og
tre måneder gammel.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-08-05 17:23

MKS - 74 wrote:

> Så må du jo ha' hjælp - fra kørekortsbekendtgørelsen :

Mange tak... Så tror da pokker jeg ikke kunne finde det, når jeg søgte på
lægeerklæring og ikke -attest.

> Stk. 6. Lægeattesten må ved ansøgningens indlevering ikke være over
> tre måneder gammel og ved udstedelsen af kørekortet ikke over et år og
> tre måneder gammel.

Det er da helt ude i hampen det dér!

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : MKS - 74

Dato : 17-08-05 17:44

On Wed, 17 Aug 2005 18:22:36 +0200, "Psycho Cowboy"
<chrijac[FJERN]@gmail.com> wrote:

>Det er da helt ude i hampen det dér!

"Roll That shit, light that shit, smoke that shit - pass that
shit.".......

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-08-05 17:54

> [...]
> fra bilkørekortet lige netop har overskredet de 3 måneder med en uge
> eller 2. Dette havde han nemlig ike fået noget at vide om, før nu.

Jeg er ikke helt klar over hvorfor det forholder sig sådan, men da jeg tog
mc-kortet (3 år efter bilkørekortet), skulle jeg ikke bruge en ny
lægeerklæring. De sagde at da jeg havde et EU-kørekort og helbredskravene
til A-kørekort var de samme som til B, så behøvede jeg ikke at få lavet en
ny.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 17-08-05 18:17

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> en ny lægeerklæring. De sagde at da jeg havde et EU-kørekort og
> helbredskravene til A-kørekort var de samme som til B, så behøvede

Jeps, det er også sådan jeg husker det for mit vedkommende - tog A-kortet 1½
år efter B-kortet. Men ville ikke sige noget da jeg ikke var helt sikker på
om jeg huskede rigtigt... Min hjerne er ikke hvad den har været :)

Men det kan selvfølgelig være at de har ændret på reglerne siden...

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-08-05 18:14

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> netop har overskredet de 3 måneder med en uge eller 2. Dette havde han
> nemlig ike fået noget at vide om, før nu.

Der er kommet nye regler på området - da jeg tog MC kort for et par år
siden skulle jeg ikke have en ny lægeærklæring - da jeg havde en "frisk"
fra da jeg tog Truckcertifikat.

Jeg mener den holdt 10år efter de gamle regler.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII