Armand wrote:
> Torben Scheel wrote:
>
>> Orla Pedersen wrote:
>>
>>>
>>>> b - købe et 40t tandhjul, evt. kombineret med 18t foran?
>>>
>>>
>>> Det ville aflaste kæden en smule, og mindske polygon-effekten på
>>> forkædehjulet.
>>>
>> Got it - frem med muldvarpen, og på stumpemarkedet med de andre. Tak
>> for svaret.
>>
>
> Kán man overhovedet finde et 18-tands fortandhjul, og er der overhovedet
> plads?
fjclub.co.uk forhandler dem, så ja. Om jeg kan få det fordelagtigt i DK
ved jeg ikke.
> Har du nået at køre med den lange kæde? Og kunne du ikke for samme
> udgift anskaffe dig en passende kortere kæde og slippe af med den lange
> uden tab :-/
>
Jeg har kørt en prøvetur for at se om gearingen passer mig. Jeg tror
ikke jeg kan lave et kædebyt særlig fordelagtigt - et bagtandhjul koster
230,- og jeg kan næppe få noget der ligner nypris for kæden, ligesom
forhandlerne ikke står i kø for at sælge mig en billig ZVM50 108 leds
kæde. At en gentagelse af kædeoperationen heller ikke trækker voldsomt i
mig (á manglende opbygget "gumption" (se "Zen and the art of motorcycle
maintenance")) er en anden faktor der ikke kan afskrives (spørg selv
lillefrøen
).
Apropos: fjclub.co.uk anbefaler ZVM kæder til FJ'erne, og tandhjulsskift
for hver 8000 miles, pga. VZM'ernes gode holdbarhed (bedre end
kædehjulene) - hvad er holdningen til dét råd? Det ville jo passe
usandsynlig godt i mit kram (så skifter jeg bare tandhjulene efter
12000km/når justeringen slipper op, whichever comes first).
--
vh
Torben