Ny kæde "for lang"
Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-05 08:26

I min spareiver (louis tilbud), og fordi jeg havde lyst til at prøve
kombinationen, har jeg købt og monteret en DID ZVM og 17/38 tandhjul på
FJ'eren. Oprindeligt har en FJ 1100 17/41 og - DOH! - selvfølgelig
kræver den nye kombination at bagakslen justeres næsten helt tilbage.
(trivia : FJ'eren gik i løbet af årene helt ned til 39tænder, og mit kit
med 38t er til en XJR1200 der har arvet motor fra FJ, så gearingen
bliver ikke for tung til min smag)

Jeg har ikke lyst til at købe nyt kædekit om 10kkm når justeringen
slipper op, men nu er jeg i tvivl. Skal jeg :

a - køre til en forhandler og få pillet 2 led ud og nittet kæden, eller
b - købe et 40t tandhjul, evt. kombineret med 18t foran?

--
vh
Torben

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-08-05 09:10

> [...]
> kit med 38t er til en XJR1200 der har arvet motor fra FJ, så
> gearingen bliver ikke for tung til min smag)

Hej Torben

Hvis du ikke synes at gearingen er for høj til 38 tænder, så skal du jo bare
forkorte kæden. Hvis du synes at gearingen gerne må være højere, så køber du
et andet tandhjul. Jeg har forresten et DID ZVM nitteled jeg gerne vil af
med.

Der skal ikke slettes noget i min E-mail.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 09:07

Torben Scheel skrev i meddelelsen
<4301953b$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Jeg har ikke lyst til at købe nyt kædekit om 10kkm når justeringen
>slipper op, men nu er jeg i tvivl. Skal jeg :

Justeringen slipper ikke op, for så er kæden alligevel stortset slidt op.
Jeg har vel kørt en ca. 15.000 på ZVM'en, og justeringen har ikke været
rørt.

>a - køre til en forhandler og få pillet 2 led ud og nittet kæden, eller

Det var næsten synd.

>b - købe et 40t tandhjul, evt. kombineret med 18t foran?

Det ville aflaste kæden en smule, og mindske polygon-effekten på
forkædehjulet.

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-05 10:30

Orla Pedersen wrote:
> Justeringen slipper ikke op, for så er kæden alligevel stortset slidt op.
> Jeg har vel kørt en ca. 15.000 på ZVM'en, og justeringen har ikke været
> rørt.

Hmm. Du forstår at jeg kun har 2-3mm at give af? RK'en der kom af var
vel 3cm længere. Det meste af forlængelsen er kommet fornylig, men jeg
ville nok antage at der var en svag forlængelse (sætning) i starten.

> Det var næsten synd.

Ja, jeg er heller ikke meget for at bryde den fine endeløse.

> Det ville aflaste kæden en smule, og mindske polygon-effekten på
> forkædehjulet.

Got it - frem med muldvarpen, og på stumpemarkedet med de andre. Tak for
svaret.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 16-08-05 16:00

Torben Scheel wrote:

> Got it - frem med muldvarpen, og på stumpemarkedet med de andre. Tak for
> svaret.

Kán man overhovedet finde et 18-tands fortandhjul, og er der overhovedet
plads?
Har du nået at køre med den lange kæde? Og kunne du ikke for samme
udgift anskaffe dig en passende kortere kæde og slippe af med den lange
uden tab :-/

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-05 21:02

Armand wrote:

> Kán man overhovedet finde et 18-tands fortandhjul, og er der overhovedet
> plads?

fjclub.co.uk forhandler dem, så ja. Om jeg kan få det fordelagtigt i DK
ved jeg ikke.

> Har du nået at køre med den lange kæde? Og kunne du ikke for samme
> udgift anskaffe dig en passende kortere kæde og slippe af med den lange
> uden tab :-/

Jeg har kørt en prøvetur for at se om gearingen passer mig. Jeg tror
ikke jeg kan lave et kædebyt særlig fordelagtigt - et bagtandhjul koster
230,- og jeg kan næppe få noget der ligner nypris for kæden, ligesom
forhandlerne ikke står i kø for at sælge mig en billig ZVM50 108 leds
kæde. At en gentagelse af kædeoperationen heller ikke trækker voldsomt i
mig (á manglende opbygget "gumption" (se "Zen and the art of motorcycle
maintenance")) er en anden faktor der ikke kan afskrives (spørg selv
lillefrøen ).

Apropos: fjclub.co.uk anbefaler ZVM kæder til FJ'erne, og tandhjulsskift
for hver 8000 miles, pga. VZM'ernes gode holdbarhed (bedre end
kædehjulene) - hvad er holdningen til dét råd? Det ville jo passe
usandsynlig godt i mit kram (så skifter jeg bare tandhjulene efter
12000km/når justeringen slipper op, whichever comes first).

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 17-08-05 01:23

Torben Scheel wrote:

> [...]
> mig (á manglende opbygget "gumption" (se "Zen and the art of motorcycle
> maintenance")) er en anden faktor der ikke kan afskrives (spørg selv

Auch! :-|

> [...]
> usandsynlig godt i mit kram (så skifter jeg bare tandhjulene efter
> 12000km/når justeringen slipper op, whichever comes first).

Et meget passende kompromis i denne situation.

Men ellers er det altså ikke en dødssynd at korte en
fabriks-sammennittet kæde op!

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-08-05 06:54

Armand wrote:
> Men ellers er det altså ikke en dødssynd at korte en
> fabriks-sammennittet kæde op!

Det håber jeg da ihvertfald ikke, jeg køber dem altid for lange
fordi jeg altid er for doven til at checke hvor lange de bør være
før jeg handler

// Hans, der æv æv æv stadig venter på et sæt stempelringe før RD'en
// kan komme på gaden igen, til fare for pensionister og kvinder med
// småbørn.
--
The Computer Festival of The Year | http://se2k.dk | 4-7/8