/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skal man absolut skifte begge skiver?
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 15-08-05 09:37

Den højre bremseskive foran er en lille smule skæv. Aner ikke hvordan
det er sket. Tror måske det var da jeg fik skiftet dæk. Men det er
pænt irriterende, det rykker i cyklen når man bremser.

Men sket er sket. Så spørgsmålet er om jeg kan nøjes med at skifte
den skæve skive, eller jeg absolut skal skifte begge skiver. Cyklen
har kørt 22.000, så den er jo næsten ny . Skiverne er stort set
ikke slidt. Har dog ikke målt efter.

Er der en tolerance? Altså, hvis den er eks. under 1mm mindre end den
nye skive, så er det ikke nødvendigt at skifte begge.

Mvh.

/jesper
CB900F '03


 
 
MKS - 74 (15-08-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 15-08-05 10:13

On 15 Aug 2005 01:36:33 -0700, "Jesper Nielsen"
<jesper.bram@gmail.com> wrote:

>Men sket er sket. Så spørgsmålet er om jeg kan nøjes med at skifte
>den skæve skive, eller jeg absolut skal skifte begge skiver.

Ja det kan du da godt, men om det kan svare sig afhænger jo nok af
hvor slidte de er, så vidt jeg lige husker deler den skiver med
CBR600F4i, d.v.s nymål 4.4-4.6 mm og slidmål 3.5 mm, så såfremt den
gode(lige) du har ligger godt over de 3.5mm kan du godt nøjes med at
skifte den skæve. Verificer lige at den deler skiver med F4i for i så
fald burde den være muligt at finde en skive i god stand på eBay til
en billig penge! Du skal selvfølgelig selv være opmærksom på at de 2
skiver så ikke nødvendigvis når slidmål samtidigt, men det gælder nu
heller ikke altid under normale omstændigheder.


--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Jens Jacob Bager Jen~ (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 15-08-05 09:51

> Men sket er sket. Så spørgsmålet er om jeg kan nøjes med at skifte
> den skæve skive, eller jeg absolut skal skifte begge skiver. Cyklen
> har kørt 22.000, så den er jo næsten ny . Skiverne er stort set
> ikke slidt. Har dog ikke målt efter.

Hej Jesper

Jeg havde ikke skiftet den lige skive. Jeg har heller ikke hørt man absolut
skal skifte dem begge samtidigt. Det kan dog anbefales at sætte nye klodser
på nye skiver, da det kan tage noget tid før slidte klodser har slebet sig
perfekt til en ny skive.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Ukendt (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-08-05 13:30

Du er sikker på den er skæv og det ikek bare er en område med belægning
(fra fx bremseklods der har sat sig efter en vask)?



Jesper Nielsen (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 15-08-05 15:40

Tak for svarene.
Så tror jeg at jeg nøjes med at skifte den ene skive og klodser.

Jeg er sikker på at den er skæv. Har haft den løftet, og drejet
hjulet rundt med afmonterede klodser. Højre skive svinger 2-3mm, det
gør den venstre ikke.

Det er noget lort, men shit happens.
Er lidt nysgerrig på hvor meget der skal til for at gøre en skive
skæv. Det er jo for faen ikke bly de er lavet af. Kan den eks. blive
skæv hvis man stiller hjulet op af en væg, så det støtter på
skiven?

Mvh.
Jesper
CB900F '03


Armand (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-08-05 16:00

Jesper Nielsen wrote:
> Tak for svarene.
> Så tror jeg at jeg nøjes med at skifte den ene skive og klodser.
>
> Jeg er sikker på at den er skæv. Har haft den løftet, og drejet
> hjulet rundt med afmonterede klodser. Højre skive svinger 2-3mm, det
> gør den venstre ikke.
>
> Det er noget lort, men shit happens.
> Er lidt nysgerrig på hvor meget der skal til for at gøre en skive
> skæv. Det er jo for faen ikke bly de er lavet af. Kan den eks. blive
> skæv hvis man stiller hjulet op af en væg, så det støtter på
> skiven?

Nej!

Belastning ved dækskifte á hjulet liggende på gulvet (= på den ene
skive) mens man står og tramper løs på dækket for at få det løsnet fra
fælgen, er en af de store risikoforekomster.
Glemt skivebremselås er en anden :-|

--
Armand.

Jesper Nielsen (16-08-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 16-08-05 08:50

Jeg fik skiftet dæk hos Stevens MC, og jeg går udfra at de ved hvad
de laver. Så det er nok ikke sket der.

Hvad hvis de bliver for varme kan de så blive skæve?
Jeg har kørt lidt på bane, men forholdsvist roligt. Så de burde ikke
blive for varme af det.

/Jesper
CB900F '03


Jens Jacob Bager Jen~ (16-08-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 16-08-05 09:14

> Hvad hvis de bliver for varme kan de så blive skæve?
> Jeg har kørt lidt på bane, men forholdsvist roligt. Så de burde ikke
> blive for varme af det.

Hej Jesper

Skiver bliver tit for varme pga. kalibere hver stemplerne binder, og derved
ikke rykker sig nok tilbage efter endt bremsning.

Jeg har lavet en grundig beskrives af hvordan man renser kalibere her:
http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Armand (16-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-08-05 16:06

Jesper Nielsen wrote:
> Jeg fik skiftet dæk hos Stevens MC, og jeg går udfra at de ved hvad
> de laver. Så det er nok ikke sket der.
>
> Hvad hvis de bliver for varme kan de så blive skæve?
> Jeg har kørt lidt på bane, men forholdsvist roligt. Så de burde ikke
> blive for varme af det.

Skiver kan udemærket blive for varme og derved slå sig og netop den
mulighed er baggrunden for at de flydende skiver hvor selve skiven frit
kan udvide sig da den ikke bindes af navet!
Men om det skulle være p.g.a. en trackday, er ikke til at sige. JJB's
bud á hængende bremse er nok en større påvirkning end trackday :-/

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste