/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
2-takter vs. 4-takter
Fra : Chris


Dato : 15-08-05 07:20

Hej,

Er det korrekt, at hvis man sammenligner en to-takts motor med en 4-takter,
så er det ikke muligt at vurdere ydelse/moment umiddelbart ud fra antal
kubik (ccm).
Min opfattelse er at f.eks. en 350 ccm 2-takter kan accelerere bedre og har
større moment end en 4-takter med 500 ccm.
Det er jo noget med at en 2-takter tænder for hvert stempelslag mens en
4-takter tænder for hvert andet.
Er jeg gal på den ?

Mvh Chris



 
 
Hekto (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-08-05 07:43

In article <43003407$0$18644$14726298@news.sunsite.dk>,
chl@heleneogjens.dk says...
> Hej,
>
> Er det korrekt, at hvis man sammenligner en to-takts motor med en 4-takter,
> så er det ikke muligt at vurdere ydelse/moment umiddelbart ud fra antal
> kubik (ccm).
> Min opfattelse er at f.eks. en 350 ccm 2-takter kan accelerere bedre og har
> større moment end en 4-takter med 500 ccm.
> Det er jo noget med at en 2-takter tænder for hvert stempelslag mens en
> 4-takter tænder for hvert andet.
> Er jeg gal på den ?
>

Nej, de kan ikke sammenlignes 1:1

http://auto.howstuffworks.com/engine4.htm
http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Kai Harrekilde-Peter~ (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 15-08-05 07:57

"Chris" <chl@heleneogjens.dk> writes:

> Hej,
>
> Er det korrekt, at hvis man sammenligner en to-takts motor med en 4-takter,
> så er det ikke muligt at vurdere ydelse/moment umiddelbart ud fra antal
> kubik (ccm).
> Min opfattelse er at f.eks. en 350 ccm 2-takter kan accelerere bedre og har
> større moment end en 4-takter med 500 ccm.
> Det er jo noget med at en 2-takter tænder for hvert stempelslag mens en
> 4-takter tænder for hvert andet.

Som en grov tommelfinger regel, kan man sige at en 2T kan levere cirka
lige så meget effekt som en 4T som har det dobbelte volumen.

At dette er en sandhed med modifikationer, blev bevist da både 500cc
2T motorer og 990cc 4T motorer var tilladt i MotoGP klassen. Faktum
var at 4T maskinerne var ca 15km/t hurtigere i topfart end 2T
maskinerne, og der er ikke længere nogen som benytter en 2T motor i
MotoGP klassen.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

"<< André T. >>" (15-08-2005)
Kommentar
Fra : "<< André T. >>"


Dato : 15-08-05 09:16

> Som en grov tommelfinger regel, kan man sige at en 2T kan levere cirka
> lige så meget effekt som en 4T som har det dobbelte volumen.
>
> At dette er en sandhed med modifikationer, blev bevist da både 500cc
> 2T motorer og 990cc 4T motorer var tilladt i MotoGP klassen. Faktum
> var at 4T maskinerne var ca 15km/t hurtigere i topfart end 2T
> maskinerne, og der er ikke længere nogen som benytter en 2T motor i
> MotoGP klassen.

Det er næsten det samme i Motocross.
Feks. i MX 2 klassen, kører 125cc 2T, sammen med 250cc 4T. Og i MX 1
250cc 2T, sammen 450cc 4T (spørg mig ikke hvorfor grænsen 450cc, og ikke
500cc, som ville være mest logisk)


«««««««««« André T »»»»»»»»»»
¨¨°º© http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434 ©º°¨¨
© Live For Excess. Not Just Survival ©

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408562
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste