gs500e går hele tiden ud. HJÆLP...
Fra : Kim A

Dato : 14-08-05 19:56

Hjælp... Har store problemer med min gs500e.
Da jeg ikke er nogen motor guru, ved jeg ikke hvad jeg skal gøre og håber
nogen kan hjælpe.
Min gs500e kan ikke holde tomgang og går hele tiden ud, også når jeg holder
i lyskryds.
For starte den bliver jeg nødt til at bruge choker et godt stykke tid og den
prutter en del, når den starter.
Virker som om den ikke får nok benzin.
Når jeg holder stille bliver jeg hele tiden nødt til at holde gang i gasen
for at den ikke dør.
Når den så går ud kan jeg ikke få gang i den igen (heller ikke med choker).
så efter ca 2-3 min (ligesom om benzinen er løbet til) kan den starte igen.

Har prøvet at lukke for benzinen og tømt svømmerhuset(tror jeg det heder),
skiftet luftfilter, renset tændrør.
Samtidig bruger den meget benzin.

Håber at der er nogen af jer der har nogen gode råd.

MVH Kim

Fra : Aragorn25

Dato : 14-08-05 20:24

Skildte du kaburatorerne ad, da du rensende dem? eller var det bare
bundskruen? Hvis du skildte ad, tjeckede du svømmerne ad? det kunne godt
være dem der drillede lidt.
Tømte du samtidlig tanken helt for væske?

Fra : Kim A

Dato : 14-08-05 20:40

Det var bare bundskruen. Tanken havde jeg af for 14 dage siden for at tøme
den.

Fra : N/A

Dato : 14-08-05 23:03

Fra : N/A

Dato : 14-08-05 23:03

Fra : André S H

Dato : 14-08-05 23:03

"André S H" <rottefjerndette@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men det hænger ikke helt sammen med, at den bruger meget benzin
>
> Ville checke de 4 ting først,finder du ingen fejl, tag en tur med
> tændrørsnøgle,
> skrue tændrøret ud ,når den går ud, se om det er vådt eller knastør ? så
> kan du få en ide om den drukner (bruger meget Benzin) svømmer hænger, og
> hanen står på prime ?, Fejl det må den ikke, når man kører, skal stå på
> on, så derfor hænger det ikke sammen med, at den skal stå 3 min, da hanen
> er vakumstyret, og der ville ikke løbe benzin, hvis hane og slanger står
> rigtigt og motor ikke kører,defekt hane måske ?
Knastør nok dig der har lavet en fejl under montage af tank ?

Fra : Jacob

Dato : 15-08-05 11:11

> [...]
> skiftet luftfilter, renset tændrør.
> Samtidig bruger den meget benzin.
>
> Håber at der er nogen af jer der har nogen gode råd.

Er der evt benzinfilter på, som er tilstoppet?
Du kan også tjekke, om der er undertryk i tanken, ved at lette på
tankdækslet næste gang den går ud. Hvis der er undertryk kan du høre at der
bliver suget luft ind.

Mvh Jacob

Fra : Dak

Dato : 15-08-05 14:28

> Håber at der er nogen af jer der har nogen gode råd.

Kan det være forkert indstillet choker? det problem får jeg med jævne
mellemrum når jeg leger mekaniker. Man kører så med choker på hele tiden og
den går ud i tomgang samt bruger meget benzin. Så tjek dine tændrør så hvis
de er sodet helt til så er det højst sandsynlig problemet.

Løsningen er at skrue på chokerkablet så du lige kan vippe den til fuld
choker og så lige en tand til. Tag evt. benzintanken af så du kan se hvornår
den lukker og åbner helt. Og samtidig rense de små pinde som åbner for
chokeren(dem der går ind i selve systemet/karburatoren?) med en klud og
give dem engang WD40.

Dak
Suzuki GS500Ev
"som har fået en ordentlig mellemhøj raslelyd når jeg giver gas"

Fra : Kim A

Dato : 15-08-05 20:54

Tak for de mange råd og imorgen vil jeg følge op på dem og give et status om
de har hjålpet.

p.s.
Jeg syntes at det er stort, at os der ikke er så motorsagkyndige, kan trække
lidt på andres expertice.

Fra : Dak

Dato : 15-08-05 21:59

> p.s.
> Jeg syntes at det er stort, at os der ikke er så motorsagkyndige, kan
> trække lidt på andres expertice.

tjaa... hvis du kører et stykke tid og får dig en haynes manual så blir man
automatisk lidt motorsagkyndig. ellers får man sig en pung som er en del
lettere.

Dak
Suzuki GS500Ev
"Som har haynes manualen liggende i pd-format hvis du vil ha. og kan oz
downloades her: http://84.41.135.40/wph/GS500E.rar "

Fra : Kim A

Dato : 16-08-05 17:22

Har nu prøvet at indstille på choker og give wd40. Hjalp desvære ikke.

Når den går ud (eller lige ved) og jeg prøver at give den gas, virker det
som om at den enten ikke har nok benzin eller den ikke vil tænde den. Hvis
jeg kan få den op i omdrejninger igen uden at den går ud, prutter den
(efterbrænder den, tror jeg det heder) puf puf bang puf bang og så går den
igang.

Når den er gået ud og jeg tager tændrørende ud, er de knastøre.De er noget
sodet til, men hvormeget "meget sodet til" er, ved jeg ikke.

Fra : Armand

Dato : 16-08-05 22:16

Kim A wrote:
> [...]
>
> Når den er gået ud og jeg tager tændrørende ud, er de knastøre.De er noget
> sodet til, men hvormeget "meget sodet til" er, ved jeg ikke.

Det lyder mere og mere som at den har problemet hele tiden - Også lige
efter start!?
Så når nu du er rutineret i tændrørs-udskruning synes jeg at vi skal
blive hængende ved Mortens skrækscenarie: Tag tændrørene ud og bloker
hullet med en finger eller skaftet fra en skruetrækker som du er sikker
på kan lukke helt tæt, og brug derefter selvstarteren: Cylinderens
kompression skal tvinge sig forbi din finger/andet med et tydeligt *PFFFFT*!
Hvis ikke skal du først sikre dig at der vitterligt ér tæt lukket
omkring hullet og derefter teste igen; men hvis du ikke kan lukke af så
kompressions-piftet opstår er det sandsynligt at kompressionen finder
andre veje => en bukket udstødningsventil

Jeg behøver ikke at sige at testen skal udføres på begge cylindre, vel?
Og vær endelig opmærksom på at der kan være overgang i tændkablet, som
derfor ikke tilrådes at røre

En anden måde at teste, hhv. dobbeltchecke på, er at tage ét tændrør ud
og derefter kontrollere om man med kickstarteren kan træde kompression i
den modsatte cylinder - Denne test skal selvfølgelig også udføres for
begge cylindre, hver for sig!

Et andet skrækscenarie: Flækket topstykke!
Et flækket topstykke kan måske nok erkendes efter sidstnævnte
kompressions-test, men ses tydeligst ved at sprøjte sæbevand omkring
tændrørsområderne lige efter opstart(*): Hvis topstykket er flækket vil
der dannes tydelige sæbebobler =
(*): Ganske kort efter opstart vil forrørene allerede begynde at blive
så varme at sæbevandsplaskeriet vil medføre en masse vanddamp som
umuliggør at se forekommende bobler!

--
Armand.
(desværre tom for simple banale årsager lige nu)

Fra : Dak

Dato : 16-08-05 22:26

> [...]
> jeg kan få den op i omdrejninger igen uden at den går ud, prutter den
> (efterbrænder den, tror jeg det heder) puf puf bang puf bang og så går den

Okay, så må du prøve de andre lidt svære manøvre på cyklen. se i haynes
manualen hvordan du gør. tømme svømmerhuse, tjek luftfilter, benzinanlægget
mv. Men kunne jo være forkerte tændrør, de er billige at skifte eller det
kunne være at tændrørets strøm forsyning er defekt, hvilket er lidt dyrere
at skifte. Men prøv med de simple billige gør det selv ting først.

> Når den er gået ud og jeg tager tændrørende ud, er de knastøre.De er noget
> sodet til, men hvormeget "meget sodet til" er, ved jeg ikke.

se igen i haynes manualen. på bagerste side er der nogen flotte billeder
af forskellige tændrør og hvad problemet er hvis de ser ud på en bestemt
måde. kan downloades her: http://84.41.135.40/wph/GS500E.rar

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Morten Christensen

Dato : 15-08-05 23:57

> [...]
> nogen kan hjælpe.
> Min gs500e kan ikke holde tomgang og går hele tiden ud, også når jeg

Ikke for at gøre dig bange, men da jeg havde problemet, som opstod efter ca.
15 måneder, viste det sig at være en dårlig ventil, som var blevet bøjet.
Det blev så fixet på garantien - heldigivs.

--
MortenC

Fra : Kim A

Dato : 16-08-05 17:54