?: Salg af mc i EU
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 14-08-05 02:56

Hej i gruppen.

Jeg modtog for et stykke tid siden følgende mail via min hjemmeside, og har
lagt indholdet ud her i gruppen med afsenderens samtykke:

Hej,
jag förstår att detta inte är en officiell bmw sida, men undrar om ni kan
hjälpa mig med tips om var jag kan annonsera i Danmark.
Jag bor i Skåne och har en BMW R 1150 GS, 2002, mandaringul, 2000 mil, 3 st.
originalpackväskor, batteriladdare, nyservad, nya däck fram och bak.
Cykeln är i toppskick. Pris 95.000 SEK.

Om jag förstår momsreglerna inom EU rätt så betalar man moms i det landet
där cykeln säljs under förutsättning att den är begagnad (minst 6 mån och
600 mil.) Tänkte att det kanske kan vara en bra affär för en dansk att köpa
en svensk cykel då dansk moms är högre än svensk.

Tacksam om ni kan tipsa mig om var jag kan annonsera och om ni är av samma
uppfattning som jag angående momsen.

Hälsningar
Jesper

-----

Jeg har efterfølgende sendt relevante links til den gode Jesper, men
momsregler i EU - der er jeg på Herrens mark.
Er der nogen her i gruppen der evt. kan henvise til relevante hjemmesider om
dette emne, eller kan fortælle mere om det?

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : p.jarnbak

Dato : 14-08-05 08:13

> [...]
> om
> dette emne, eller kan fortælle mere om det?

Hvis man køber privat betaler man ikke moms og ellers er det momsen
i det land man handler i der gælder.
Hej Palle.

Fra : Armand

Dato : 14-08-05 10:06

Aragorn Elessar wrote:

> [...]
>
> Jeg har efterfølgende sendt relevante links til den gode Jesper, men
> momsregler i EU - der er jeg på Herrens mark.

Jesper har helt ret:
De landegrænser der efterhånden kun eksisterer i borgernes hoveder, er
momsmæssigt at betragte som amts (läns) -grænser, hvilket vil sige at
der ike bregnes moms af brugte varer der krydser rundt indenfor EU.

Til gengæld skal man igennem møllen hos toldvæsenet omkriong det at få
Jespers BMW indregistreret, og dér bliver der beregnet
registrerings-afgift hvilken er ca. 2/3 af prisen for en tilsvarende
dansk motorcykel (incl. moms af afgiften).

Skal Jesper derfor have et tip om realiteten i et salg af hans BMW på
tværs af sundet, skal man finde den danske brugtpris, som ser ud til at
ligge omkring de 225.000 dkr, hvilket lige akkurat matcher med Jespers
pris á 76.000 danske(!) kroner.

Når nu vi har fat i denne måde at købe sig en brugt motorcykel på, så
koster samme model kun 80% af det nævnte i Tyskland!
Umiddelbart kan det virke som at jeg spænder ben for Jesper; men på den
anden side kan det jo være et godt tip til ham for et fremtidigt BMW-køb!

--
Armand.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-08-05 01:16

> [...]
> Umiddelbart kan det virke som at jeg spænder ben for Jesper; men på den
> anden side kan det jo være et godt tip til ham for et fremtidigt BMW-køb!

Hejsa Palle og Armand.

Jeg takker mange gange for feedback og oplysninger, jeg skal fluks
viderebringe hele molevitten til den svenske bimmerejer.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - træt efter en skøn dag med mc-fotografering og
Langelinie-aften-is.

--
www.welles.dk